*Anaïs* Skrevet 28. april 2004 #1 Skrevet 28. april 2004 Har ett vennepar som har forlovet seg og begge har ring. Er det vanlig? Trodde det var bare hun som skulle hatt ring frem til de gifter seg... Har jeg sett for mye på amerikansk tv kanskje?
April Skrevet 28. april 2004 #3 Skrevet 28. april 2004 Kan nok hende du har sett litt for mye amerikansk tv ja.. Vi har hvertfall ringer begge to og det har også andre jeg vet om som er forlovet! Men jeg vet at i andre forhold er det bare jenta som har ringe, så det varierer! Er nok ingen standard på det..
hallingbrud Skrevet 28. april 2004 #4 Skrevet 28. april 2004 I Norge er det vanlig at man bruker samme ring til forlovelse og bryllup. Derfor har gjerne begge ring allerede som forlovet. Jeg kjenner ingen par hvor kun hun har ring.
minniepus Skrevet 28. april 2004 #5 Skrevet 28. april 2004 Vi har begge. Skal bruke de som giftering også.
nat26 Skrevet 28. april 2004 #6 Skrevet 28. april 2004 Alle jeg kjenner har ring begge,det er vanlig ja...
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #7 Skrevet 28. april 2004 Hos oss har bare jeg ring - foreløpig. Etter bryllupet skal vi selvfølgelig ha gifteringer begge to. Det er kanskje litt amerikansk, men vi valgte å gjøre det slik fordi samboeren min ikke hadde så veldig lyst på ring før han "måtte". Vi synes dessuten at det er litt ekstra stas å sette på seg nye ringer når vi gifter oss. Da markerer vi tydeligere forskjellen mellom ugift og gift enn om vi bare hadde gravert inn ny dato i forlovelsesringer vi allerede hadde gått med i et år.
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2004 #8 Skrevet 28. april 2004 Vi skal ha ringar begge to, syns det er litt kosleg eg. Dessutan har mannen min lys på ring han også.
Gjest Lompa Skrevet 28. april 2004 #9 Skrevet 28. april 2004 Vi har ring begge to. Og bruker de samme til giftering.
hallingbrud Skrevet 28. april 2004 #10 Skrevet 28. april 2004 Jeg glemte å si en ting: kjæresten min gledet seg sånn til å få på seg ringen, at han ville blitt kjempeskuffet hvis bare jeg skulle hatt den på før bryllupet :-)
Martha Stewart Skrevet 28. april 2004 #11 Skrevet 28. april 2004 Vi tenkte litt på dette før vi bestemte oss. Min forlovede overrasket meg med diamantring da han fridde. Vi diskuterte litt om han burde ha ring også mens vi er forlovet og kom frem til at det hadde vi lyst til. Siden vi først forlover oss på tradisjonelt vis og det å gå med forlovelsesring er et symbolsk signal både til hverandre og til omgivelsene - og vanlig i Norge, så valgte vi ring til han også. Samtidig har jeg alltid hintet om at jeg ville ha en "ameriansk" forlovelsesring, dvs med diamant... Jeg kunne valgt å bruke denne som giftering også, men jeg ønsker å ha en glatt giftering. Den skal være lik hans glatte forlovelsesring. Han skal bare ha én ring. Faktisk blir alle ringene vi har valgt fra samme serie; Promise i hvitt gull fra Thune. Hos gullsmeden sa de at det er ingen fasit på hvordan man gjør dette, det er smak og behag. :-)
blyg Skrevet 28. april 2004 #12 Skrevet 28. april 2004 Min kjære fridde helt overraskende til meg, uten at vi hadde diskutert det på forrhånd. Da han fridde hadde han en nydelig stor diamantring i hvitt gull, som ha ga meg. Denne bærer jeg nå, og når vi gifter oss, setter vi begge på nokså tradisjonelle ringer i gult gull. Det er først da han får ring på fingeren. Dette er kanskje veldig "amerikansk-preget", men min kjære ville så gjerne overraske meg med en ring når han fridde, og synes det ble rart å velge gifteringene alene, så da ble denne varianten riktig for vår del. Tror det er veldig individuellt hvordan man velger å gjøre det, det er ikke noe rett eller galt på denne fronten, men det avhenger ofte av hvordan man forlover seg tror jeg.... om man har snakket om det på fohånd eller ikke osv.... blyg
9na Skrevet 28. april 2004 #13 Skrevet 28. april 2004 Jeg har inntrykk av at begge deler er vanlig. Jeg vet om mange par hvor begge har ring, og mange hvor bare hun har. Hos oss har bare jeg ring, kjæresten min fridde med en diamantring. Etter bryllupet setter vi begge på oss nye gifteringer. (Men jeg tror jeg kommer til å bruke forlovelsesringen for det, den er så fin!)
Holly Hobbie Skrevet 28. april 2004 #14 Skrevet 28. april 2004 Bare fordi noe ikke er saa vanlig i Norge er det ikke nodvendigvis "amerikansk". Min forlovede er engelsk, og han ga meg en nydelig ring i platina med tre diamanter (fortsatt litt stolt ) da han fridde, men baerer ikke ring selv foer vi er gift. Og vi er ikke amerikanske for det!
Lullu Skrevet 28. april 2004 #15 Skrevet 28. april 2004 Det er nok like vanlig begge deler ja. Og som Popelka skriver; er jo ikke "amerikansk" selv om man kun velger at jenta skal ha ring. Jeg ble overrasket med frieri på julaften. Fikk en nydelig diamantring ("Diana-ring" m/ blå safir). Er veldig fornøyd at det ble slik (får jo 2 ringer ). Vil ha helt nye ringer når vi gifter oss, og disse ville jeg at skulle plukkes ut sammen. Skal jo tross alt gå med ringen resten av livet :-) Diamantringen skal jeg ha på venstre hånd (er nå på høyre), og gifteringen på høyre hånd. I tillegg til gifteringen, skal jeg ha en liten diamantring jeg fikk av kjæresten min en bursdag for noen år tilbake. Vi ville heller ikke gravere forlovelsesdagen noe sted. Kommer kun til å feire bryllupsdag. Blir nok å holde styr på for sambo det tipper jeg. Forlovelsen blir jo husket allikevel, i.o.m. at frieriet kom på julaften. I vår vennegjeng, er det 50/50% om begge har ring eller ei.
Bokalven Skrevet 28. april 2004 #16 Skrevet 28. april 2004 Har ett vennepar som har forlovet seg og begge har ring. Er det vanlig? I følge bl. a. norsk og svensk tradisjon skal begge ha ringer. I bl. a. Storbritannia og USA har kun hun ring. Jeg har en "vanlig" en i gull, kunne aldri ha tenkt meg en diamantring, synes diamanter er kjedelige.
Glossy Skrevet 28. april 2004 #17 Skrevet 28. april 2004 Hos oss er det bare jeg som har ring frem til vi gifter oss. Da får vi ring begge to. Så da får jeg to ringer
*Anaïs* Skrevet 28. april 2004 Forfatter #18 Skrevet 28. april 2004 hmm..litt delte meninger her skjønner jeg! Men altså norsk tradisjon er at begge har ring fra den dagen man forlover seg. Synes det virker litt stas på bryllupsdagen og kunne ta på en flunkende ny ring og ikke en man har gått med (i mange tilfeller) i årevis. Og som ekstrabonus for oss jenter : to ringer...
Isiselin Skrevet 28. april 2004 #19 Skrevet 28. april 2004 En kan jo få nye ringer når en gifter seg likevel. Det gjør vi. Vi har forlovelsesringer begge to og har nå kjøpt nye ringer som er gifteringer.
Glossy Skrevet 28. april 2004 #20 Skrevet 28. april 2004 En kan jo få nye ringer når en gifter seg likevel. Det gjør vi. Vi har forlovelsesringer begge to og har nå kjøpt nye ringer som er gifteringer. Hva gjør dere med de dere har nå da? Bare litt nyskjerrig. Bruker dere begge eller smelter dere de om eller hva??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå