Gå til innhold

hva skjer dersom intravenøs behandling inngår for fort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På bruksanvisning så står det at medikamentet (antibiotika) skal inngå på 20 - 30 minutter. Hva kan skje dersom det feks inngår på 12 - 15 min? Kan det få alvorlige konsekvenser?

Anonymous poster hash: c41a1...aca

Gjest Badebuksa
Skrevet

Aner ikke, men da keg fikk antibiotika intravenøst, var det stor forskjell på hvor lang tid det tok, alt etter hvilken sykepleier det var som stilte inn. Jeg døde ikke.. :) så tror ikke det er så farlig.

Skrevet

Ja men alle gangene var sikkert over 20 minutter?

Skrevet

Om det er antibiotika, så er det etter all sannsynlighet ikke farlig.

Anonymous poster hash: 39a1e...5cf

Skrevet

Men hvorfor står det da i bruksanvisningen at det skal inngå på mellom 20 - 30 minutter?

Skrevet

Det spørs litt på type antibiotika, men det er nok ikke noe farlig. Hadde det vært snakk om 5 min så hadde du nok kjent det som svie i blodåren.

Jeg regner med at det var blandet ut i nacl 50 eller 100 ml, å få inn 100 ml fort gjør ingentin på en relativt frisk person (ikke hjertepoblemer). Får du inn 500 ml fort så hovner armen opp. Så det kommer ann på en del faktorer.

Anonymous poster hash: a0dc8...4f7
Skrevet

Det var blandet i 100 ml ja, på en eldre person. Personen ble alvorlig syk 3 dager etter den dosen.Var i normal form frem til 3 dager etterpå. Kan dette ha vært årsaken?

Gjest Badebuksa
Skrevet

Ja men alle gangene var sikkert over 20 minutter? Anonymous poster hash: c41a1...aca

det husker jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...