AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #1 Skrevet 21. september 2013 Hei. Har en unghund, hann-9mnd. Nå i det siste har han endret noe atferd, som forøvrig er normalt når dyr, slik som oss mennesker gjør når vi vokser opp og går i gjennom ulike faser-MEN, det er to ting jeg blir nervøs for at skal bli forverret eller at løpet allerede er kjørt og jeg ender opp med sint hannhund. Det ene; noen hannhunder han treffer får han en umiddelbar trang til å knurre på, busten reiset seg, han legger kroppsvekten fremover og dominerer. Om den andre hannhunden svarer tilbake kan det bli en liten fight, som slutter av seg selv. Har til nå ikke vært noe alvorlig. Min hund blir selv dominert og må underkaste seg andre hunder, så han er ikke bare dominant. Det kommer helt an på hvem han møter. Det andre; har ikke vært slik før, i det hele tatt. Dominering av andre hunder har han smått hatt i seg, da dette ligger naturlig hos dyr. Uansett, det andre er leker, pinner, ting generellt. Han har begynt å vise eierskap over ting, om det er en pinne han finner så er det "hans" pinne og han kan knurre om noen prøver å ta pinnen. Dette gjelder da ting generellt. Noen hunder kan han dele med, men han er begynt å bli lite glad i å dele med andre. Han hadde et tilfelle forleden dag der en annen hannhund fant en pinne, min hund gikk bort, sto bare på siden av og studerte den andre hunden og pinnen, etter tegn på om hunden skulle legge fra seg pinnen. Ikke knurring eller noe, han bare ventet. Når pinnen da ble lagt ned, så stjal hunden min pinnen, veldig fornøyd og stakk. Den andre hunden kom etter, og tilslutt, etter litt dominans, knurring etc ble det en fight mellom disse. Jeg vet at dominans ikke er et tegn på aggressivitet, men jeg blir bekymret for at dette er tegn på at aggresjon skal oppstå når jeg aldri har hatt hannhund før og ikke vet så altfor mye om hanner. Noen som har råd, tips eller noe å si på dette? Det skal dog nevnes, at utenom knurring/fight mellom min og andres hunder over frks en pinne så kan de fint omgås. Min hund har vært uenig til tider og har selv vært den som har eglet andre innpå seg, men jeg har lagt meg merke til at etter knurring/fighting så kan de være på samme område, noen ganger kan de leke videre og andre ganger blir de "enige" i at dr ikke er beste venner, knurrer om det blir for tett, men kan omgås alikevell. Anonymous poster hash: 0fdce...573
Gjest Badebuksa Skrevet 21. september 2013 #2 Skrevet 21. september 2013 Tips: ikke la en eiesyk hund leke med andre hunder en dag går ikke slåsskampen bra. Og hunden VIL ha pinnen sin. Ellers husker jeg ikke mer. Har hatt en aggressiv, eller hund som er "tøff" selv, jeg unngår bare andre bikkjer så går det bra. De må ikke på død og liv hilse eller sosialisere med alle de møter, min hund har en kompis, det holder. 1
Skywise Skrevet 21. september 2013 #3 Skrevet 21. september 2013 (endret) Ikke alle hunder går sammen med alle hunder, uavhengig om det er tisper eller hanner det er snakk om. Man kan ikke forvente at hunden skal være bestekompis med alt av hunder, og det kan man ikke gjøre noe med dessverre. Forøvrig skal man ikke godta utagering ved passering av andre hunder, og dette er noe du må ta tak i straks før det blir et større problem. Det du beskriver er en usikker hund som utagerer, ikke en dominant hund. Det er vanlig at slik atferd begynner å vise seg i den alderen hunden din er i nå. Edit; Det andre problemet vil jeg heller ikke kalle dominans, men ressursforsvar. At han har dette mot andre hunder synes jeg er helt ok, ser ikke helt problemet. Hunder har ikke slike konsepter som å "dele", og noen er mer interessert i å ha ting for seg selv enn andre. Men om han slåss med andre hunder over ting, så ville jeg unngått å la ham ha ting som trigger ressursforsvaret hans når han er løs med andre hunder. Endret 21. september 2013 av Skywise
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 Takk for svar. Burde kanskje informert om at dette skjer i såfall om hundene er løse sammen og omgås på det viset. Går vi tur, så er han ikke sint/viser dominanse, da er det mer "legge seg ned, innta posisjon, klar ferdig gå, hopp på og lek". Han går fint forbi andre hunder, er en smule nysgjerrig og ibrig etter lek, men blir det noe sinne på vanlig turgåing så er det i såfall et innspill fra begge parter. Det er møte i feks hundegård, nye hunder, der de er løse. Utenom slike møter, så har det gjerne vært et par uenigheter med gamle kjente, men sees på som normal "uenighet/krangel". Ja, prøver å unngå leking når vi har hundene løst siden vi ikke kan være 100% sikre på hvordan alle reagerer, men noen ganger finner de pinner selv og da er det ikke så lett. Mat/godbiter feks skal IKKE inn til oss når vi har hundene løs, det er en streng regel, vi vet jo aldri og det er ikke noe poeng i å teste grenser.Anonymous poster hash: 0fdce...573
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #5 Skrevet 21. september 2013 Ja, han passerer ikke andre hunder og automatisk knurrer eller knurrer med en gang han møter en hund. Han møter/går forbi, snuser, de går litt rundt hverandre, så begynner dominansen og knurring/glefsing/fight. Ikke bare rett på.Anonymous poster hash: 0fdce...573
Nephthys Skrevet 21. september 2013 #6 Skrevet 21. september 2013 Som du nevner er hunden din i spøkelsesalderen (puberteten...). Da skjer det mye i hormoner og i hodet. Hannhunder spesielt er tøffe i trynet og blir ofte litt ekstra territoriale. De er usikre og i overgang til voksenlivet. Mye av den dominante holdningen hans kan skyldes dette, og mer eller mindre gå over av seg selv. Men det betyr jo at man nå må begynne å jobbe med det, ellers vil det kanskje bli permanent. Mye positiv innlæring kan rette på mye. Det er aldri for sent å endre en hunds atferd, men det skjer jo ikke av seg selv når de har vært slik i mange år.. Lykke til!
Tabris Skrevet 21. september 2013 #7 Skrevet 21. september 2013 Hunden bør ikke få treffe andre hunder i bånd og når dere passerer. Da kan du trene på at han holder kontakt med deg til de har gått forbi (jeg forstår at selve passeringen ikke er et problem, da ville jeg forsterket at han tok kontakt med deg og holdt den når hunder passerer). Du trenger heller ikke la ham hilse og leke med fremmede hannhunder. Du kan trene bytteleken med ham slik at ressursforsvaret hans ikke går utover deg, men ellers ville jeg holdt meg til et par "kompiser" han kjennes og holdt ham borte fra fremmede hunder. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 Det er normalt at de sier i fra overfor andre han hunder når de begynner å komme i puberteten. Det gjør t.o.m. min 5. år gamle tispe. Ofte har slike konflikter en tendens til å eskalere når hundene er i bånd, så det beste er da å lære passering uten å hilse, når de er løse, løser de som regel slike konflikter raskt ved at den ene underkaster seg med dempende signaler (google dette, så kan du lære mer, hunder bruker slike signaler hele tiden, også til oss). De har gjerne en "regelbok" i minnet sitt, der for eks en pinne de har er deres. Om andre hunder stjeler den pinnen, bryter de reglene og det oppstår konflikt. Det er ikke unormalt. At hunder knurrer og sier i fra er ikke farlig. Det er mye farligere med hunder som ikke kommuniserer slik, men som plutselig flyr rett i stupen på en annen hund uten å kommunisere først. Det kan være nyttig å ta et språk- og passeringskurs ved en hundekole. Har selv hatt god nytte av dette. Da lærer du å avlede hunder før en koflikt oppstår, og at den fokuserer på deg, ikke den andre hunden.Anonymous poster hash: 005e5...f2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå