Gå til innhold

Bør jeg vente til sommeren med å kjøpe hund? Mtp jobb...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å kjøpe hund. Problemet er at jeg er nyutdannet og i 100% jobb. Kan ikke ta meg fri/permisjon med det første.

Tenker at det blir problematisk å anskaffe valp nå? Kan vel ikke være borte 08-16 hver dag i starten? Samboeren er ikke hundeinteressert, dessuten jobber han mye, så jeg kan ikke beregne han i dette.

Har funnet en valp av rasen jeg vil ha som er leveringsklar nå. Bør jeg likevel ha is i magen og vente til sommeren? Har 7 ukers sommerferie og vil da ha all verdens tid til oppdragelse osv. Problemet er jo at den perfekte hunden har dukket opp NÅ og det er slettes ikke sikkert det er en til salgs av den rasen i juni...

Hvordan gjør dere som anskaffer dere valp i forbindelse med jobb?

Anonymous poster hash: 57c37...bf7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til du har fri eller kan ta fri, hvis det ikke passer i år burde du vente til senere.

Så kjedelig og kjipt som det er..

Skrevet

Var vel det fornuften sa meg:/

Men hvordan gjør folk flest det? Jeg er så heldig å ha et yrke der jeg har fri hele sommeren, det har jo ikke de fleste. Tar de permisjon?

TS

Skrevet (endret)

Vet at en del tar permisjon ved valpekjøp, ja! Har man ikke muligheten til det må man vente til man har ferie. En så liten valp skal ikke være alene.

Endret av Fnisu
Skrevet

Ja du burde vente, det er helt i starten at du kan forme valpen slik at det blir en god hund i 10-16 år frem i tid. Det er viktig med mye tid til da :-)

Anonymous poster hash: 76824...8bc
Skrevet

Jeg tror desverre det er mange som ikke burde ha hund. At du i det hele tatt vurderer å vente, viser at du kanskje er mer egnet enn mange :-) Hold på isen! Hunden skal du ha såpass lenge at du vil være glad for den gode tiden du fikk med den i starten. Du legger grunnlaget for alt da :-)

Var vel det fornuften sa meg:/

Men hvordan gjør folk flest det? Jeg er så heldig å ha et yrke der jeg har fri hele sommeren, det har jo ikke de fleste. Tar de permisjon?

TS

Skrevet

Jeg var mellom to jobber da jeg fikk hund, var hjemme i 9 uker.

Skrevet (endret)

Du MÅ ha mulighet til å være hjemme med valpen selv eller ha noen til å passe den de første ukene. Folk pleier å ta ut ferie eller be om ulønnet permisjon når de kjøper valp, ja. For noen går det greit å lære valpen å være alene hjemme i løpet av et par-tre uker, mens andre sliter i lang tid. Ingen valper kan være alene fra 8-16 fra dag én.

Endret av LedigNavn
Skrevet

Jeg fant er perfekt valpekull i januar og den perfekte valpen som jeg hadde lett etter lenge var i dette kullet. Supre oppdrettere også. Og når alt plutselig blir som jeg har ønsket er det så kjipt å la det gå. Jeg tenkte at det ALDRI kommer et så perfekt valpekull med akkurat den typen kombinasjon, farger og jeg ville ha tispe. Jeg tenkte at får jeg ikke denne så blir det aldri hund haha. Jeg tok sjansen og fikk valpen hjem på ikke verdens beste tidspunkt, men jeg fikk hjelp de dagene jeg trengte det og hun var med overalt. Selvom jeg visste jeg hadde hatt ENDA mer tid til sommerferien så gikk det kjempefint. Men ja, det jeg ville si til deg var at du tenker på samme måte som meg, at akkurat den perfekte valpen kommer aldri igjen. Men jo, det er en skummel risk å si nei når valpen er perfekt.. Men jeg googlet mye i ettertid på valper og det pøser jo på med masse flotte valpekull, så jeg kunne ventet! Men er glad jeg fikk akkurat henne :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...