Gå til innhold

hvor gamle var barna når de eventuelt begynte å få egne lommepengeR?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hvor gamle var barna deres når de begynte å få lommepenger?

Endret av Atrix
Videoannonse
Annonse
Gjest tuppesjura
Skrevet

Eldste er 8 år, og har fått det litt av og på i et par år nå. Kommer litt an på om hun hjelper noe til eller ikke. De ukene hun har vært flink, tømt oppvaskmaskinen, ryddet av bordet etter middag, lagt sammen håndklær ++ så får hun 50kr. Noen uker får hun mindre, andre uker ingenting. Yngste er 6 og har fått ukepenger 1-2 ganger foreløbig.

Skrevet

jenta er 9 år. og vil ikke ha lommepenger enda. hun er kjempe flink å hjelpe til men vil ikke ha en krone.

Anonymous poster hash: c3e5a...667
Skrevet

Har ikke unger selv, men husker at da jeg var liten (husker ikke nøyaktig alder), fikk jeg kryss på et skjema for å gjøre ting. Et kryss =5 kroner. F.eks ett kryss for å skrelle poteter, et kryss for å ta ut oppvasken, fire kryss for vaske trappa og støvsuge 1.etg osv.. Funka veldig bra. Jeg lærte at penger ikke vokser på trær, og sparte jeg til noe hjalp jeg til masse. Fikk også to kryss i minus om rommet ikke var rydda innen fredag kveld.

Skrevet

Rundt 5, synes jeg de fortjener å få lommepenger(helst på sparegrisen) for å lære ungene hvor viktig det er å spare :)

Anonymous poster hash: 82e79...b0b
Skrevet

Min yngste på 7 får 25 kroner i godteri og 25 til sparing.

For dette må han hjelpe til med egen matpakke, gå m søpla o.l, legge bort mat o.l.

Men det blir vel kanskje 12 minutter i uka med arbeid ;)

Skrevet

Her i huest eksisterer ikke lommepenger. Driver ikke med barnearbeid. De får det de trenger, og lider ingen nød, og vi finner en balanse hvor de ikke får alt de peker på, men samtidig står de ikke noe tilbake for sine venner.

De starter derimot med å jobbe med egen inntekt som 13-åringer.

Anonymous poster hash: 2b08b...66f
Skrevet

Her i huest eksisterer ikke lommepenger. Driver ikke med barnearbeid. De får det de trenger, og lider ingen nød, og vi finner en balanse hvor de ikke får alt de peker på, men samtidig står de ikke noe tilbake for sine venner.

De starter derimot med å jobbe med egen inntekt som 13-åringer.

Anonymous poster hash: 2b08b...66f

Det er da ikke barnearbeid å lære ungene at man må hjelpe til litt i huset! Men selvsagt må det tilpasses barnets alder.

• Liker 2
Skrevet

Her får ikke ungene faste lommepenger.

Noe av grunnen er at svigerfar har det med å stikke til dem litt penger hver søndag. Og så drypper det litt fra mormor og tante, og så får de en tohundrelapp når de skal på kino og lar resten ligge i lommeboka... Synes sånn sett det er såpass mye penger i omløp at de ikke har behov for noe fast. De får til det de trenger, og litt ekstra som de kan spare eller bruke til det de vil. De kan også tjene litt penger på større oppgaver vi finner til dem (luke i hagen, rydde i klesskapet til lillesøster, rydde og vaske bilen). Større gaver settes inn på konto eller går med til store ting de ønsker seg.

Vi bedriver uansett barnearbeid her i huset, på linje med voksenarbeid ;)

Alle må hjelpe til med vanlig husarbeid, etter alder og evne.

Skrevet

Fått lommepenger fra de var ca 7 år. Har gjort det sånn at minstemann får 25kr fast, men har mulighet til å få 50kr hvis hun gjør det hun skal av oppgaver hun har (rydde rommet, huske å ta ut matboks og drikkeflaske, dekke på middagsbordet, gå ut med boss, ta ut av oppvaskmaskina). Størstejenta har samme system, men hun får fast 50kr med mulighet for å få 100kr hvis hun gjør sine oppgaver.

(årsaken i forskjell i pengebeløp er pga aldersforskjellen mellom barna, eldste er tenåring og har litt mere forbruk enn minstejenta. Når minstejenta blir eldre så vil også hun få mere).

Skrevet (endret)

Vi provade med fickpengar/lommepengar för älste barnet men det kom av sig, varken han eller vi kom ihåg pengarna.

Att hjälpa till hemma är något man bara SKA göra, vi lever tillsammans och så länge jag plockar upp mer av deras rot än vad de gör ser jag inte att jag ska betala dem för att hjälpa mig.

Jag gillar principen att de ska hushålla med egna pengar och lära sig att spara, men faktum är att jag har svårt att se VAD de ska ha pengarna till? Vad är det för shoppingvanor vi vill lära dem?
Vi har inte lördagsgodis, kläder för 5-6. 9-10 åringar betalar vi.

Pokemon, eller bakugankort har inte varit aktuellt, och kulor har de fått i present eller kunnat köpa för pengar de fått vid andra tillfällen. Samma sak med pysseksaker.

De får pengar till jul, eller påsk, ibland till skolstart och ibland till sommaren av besteföräldrar och dessa pengar räcker länge. Bägge mina barn har flera hundra i plånboken/lommeboka eller i sparlådan.

Sonen får mobiltelefonen, och kostnaden för denna varje månad.

Nu när han snart fyller 10 funderar jag på vitsen att ge honom pengar så han kan spara till spel som han vill köpa. Han har frågat om att få köpa "tokens" i iPad-spel och betala mig, men det säger jag nej till av princip.

Endret av Furstina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...