Gå til innhold

De solgte meg en defekt oppvaskmaskin.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte en oppvaskmaskin via finn sist uke og den virket ikke.

http://http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43958467Her er linken

Selger opplyste om at denne virket da de dro ut støpselet av veggen før jeg kom.
Vanskelig å få testet en hel oppvask ved henting, da dette ofte tar rundt 3 kvarter.

Jeg kom hjem og satte i gang.

9 timer senere - programmet var ikke rikket en millimeter og vannet var like kaldt.
Varmelementene er altså i stykker og programmene henger seg opp.

Sendte melding til selger og spurte om det kunne stemme at den ikke virket. Fikk da beskjed om at den hadde stått i leilighet de hadde leid ut og leieboer hadde opplyst om at den fungerte. Jeg prøvde i noen dager til fordi jeg var redd for at jeg bare hadde gjort noe galt. Hadde to stk til å se på den og sendte til slutt melding om at jeg veldig gjerne ønsket å bytte den.

"Hei, umulig for oss å si hva som har skjedd, for vår leieboer fastholder at den virket noen dager før. I og med at det ikke er vi som har brukt den, og ikke kunne gjøre rede for nøyaktig årstall for kjøp - valgte vi å annonsere maskinen til en svært lav pris. Forbrukerrådet skriver at man ikke har angrerett i dette tilfellet (.."varer på nettsteder som formidler salg for andre, for eksempel finn.no). Vi var sikre på at maskinen virket fordi leieboer garanterte den virket rett før dere kom, og vi har ingen grunn til ikke å stole på ham. Han er jurist og har opptredd korrekt i alle henseender. Jeg kan bare beklage det immtrufne."

Klart de stoler på leieboer. Han vil nødig betale av depositumet sitt for slikt og ingen kan bevise når den sluttet å gå. Ikke rart den er lite brukt, når den ikke virker. Synd at jeg kjøpte katta i sekken og jeg har vel ingen rettigheter sånn sett.
MEN MAKAN DA! Er ikke dette etisk-prinsippsak?
Å tjene penger på å kvitte seg med søpla si er rimelig umoralsk spør du meg.

Hva gjør jeg? Jeg bryr meg ikke om de skarve pengene, men dette var VOKSNE mennesker og jeg er helt satt ut av hvor frekk det går ann å bli! Jeg må få det ut av hodet og jeg trenger hjelp. Har prøve på mandag som jeg må øve på, men jeg sitter bare å tenker på de slemme folka.

Anonymous poster hash: ab949...666

Innlegget er ryddet for identifisering av tredjepart.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du legger ut navn på vedkommende er litt frekt. Man bør uansett sjekke når man kjøper på Finn at tingene virker. Selv om han er jurist betyr ikke at man lar være og lyve. Ting kan og oppstå under frakt. Må være en gammel maskin dette. OG selv om de er voksne betyr ikke at de er ærlige.

Anonymous poster hash: 5d5ee...547
  • Liker 3
Skrevet

Det har nå ingenting med angrerett å gjøre i alle fall, her er det kjøpsloven som gjelder.

• Liker 1
Skrevet

Fra kjøpsloven som gjelder i dette tilfellet.

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Hele loven finner du på lovdata.no

Ganske enkel å forstå

• Liker 6
Skrevet

Tusen hjertelig takk, godt det enda fins noen snille mennesker.
Nå lettet blodtrykket og jeg kan kanskje få nok ro i sjela til å sette i gang med prøveøving!

Fra kjøpsloven som gjelder i dette tilfellet.

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.
(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Hele loven finner du på lovdata.no
Ganske enkel å forstå

Skrevet

Du har da rett på pengene tilbake når de sier den funker og den faktisk ikke gjør det.

• Liker 5
Skrevet

Du har da rett på pengene tilbake når de sier den funker og den faktisk ikke gjør det.

Tingen er vel at de påstår de ikke viste at den ikke virket, og dermed tror de kan "fraskrive" seg ansvaret, noe de ikke kan.

Stå på kravene dine du TS.

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer på hva du hadde forventet å få for 300,-

Håper du får pengene tilbake, men hvor mye bråk skal du lage for den summen? Nei, det er ikke greit at de har solgt en defekt maskin, men nå har det likevel skjedd...

Anonymous poster hash: 2097c...0ab
  • Liker 6
Skrevet

Det er snakk om folkeskikk. Ikke 300 kroner.

Håper du får pengene tilbake, men hvor mye bråk skal du lage for den summen? Nei, det er ikke greit at de har solgt en defekt maskin, men nå har det likevel skjedd...

• Liker 10
Skrevet

Jeg forventet å få en oppvaskmaskin som fungerte slik som en oppvaskmaskin skal, og slik som selger opplyste om.

• Liker 1
Skrevet

Tingen er vel at de påstår de ikke viste at den ikke virket, og dermed tror de kan "fraskrive" seg ansvaret, noe de ikke kan.

Stå på kravene dine du TS.

Hun kjøpte den med beskjed om at den funket, om det er leieboerens påstand eller ei har jo ikke noe å si når den som selger den støtter opp om det leieboeren sier. Så da selges den jo som om den skulle funket. Og når den ikke gjør det har hun rett til kronasjene tilbake.

Men, ja, vi er jo enige, så vet ikke hvorfor jeg utdyper =p

Jeg hadde laget masse bråk selv for 50 kr, selger noen noe til meg med beskjeden om at det funker, så skal det funke. Funker det ikke skal jeg ha pengene tilbake.

• Liker 8
Skrevet

Om dem ikke har testa maskina så er dem jo dumme, og selge noe du ikke vet funker er jo bare dumt.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvorfor det egentlig?

At du legger ut navn på vedkommende er litt frekt. Man bør uansett sjekke når man kjøper på Finn at tingene virker. Selv om han er jurist betyr ikke at man lar være og lyve. Ting kan og oppstå under frakt. Må være en gammel maskin dette. OG selv om de er voksne betyr ikke at de er ærlige.

Anonymous poster hash: 5d5ee...547

Endret av levelivet
Skrevet

Er ikke sånne produkter ganske ømtålige for skader under frakting? Den kan jo ha blitt skadet fra den ble koblet ut hos dem og frem til den var ferdig oppkoblet hos TS?

300 kroner er jo gi-bort-pris uansett, selv om jeg skjønner at det er leit for TS at den ikke fungerer.

Anonymous poster hash: f9c19...6f3
Skrevet

Hvor mye maskinen kostet er faktisk ikke relevant.

Jeg hadde ikke brydd meg om dette hvis selger hadde vedgått sin feil eller vært LITT ydmyk.
Her opplyser selger om at maskinen er i god stand, og det viser seg at selger ikke en gang testet maskinen selv. Basert på tidligere leietakers ord (som selvfølgelig skal være sanne, siden mannen er JURIST!!) så lover altså selger en kjøper at maskinen er i stand.De ber meg også om å stole på leietakers ord. Når jeg da forteller vedkommende at den ikke virker, møter jeg bare motstand.. Hvorfor skal jeg lyve om at den ikke fungerer? Mot at tidligere eier skal? Det er faktisk bare en part som tjener på dette uansett, og det er tidligere eier. Det er selvfølgelig mitt problem. Jeg burde ha sittet der en oppvask var over, 45 minutter altså. Men selger burde også ha forsikret seg om at det hun solgte faktisk var i den standen hun oppga.

Ser også at flere skriver at ting kan skje under frakt.
Klart de kan det. Men hva er egentlig oddsen for at en maskin (nær sagt ubrukt, ikke så rart egentlig) PLUTSELIG slutter å produsere varmt vann OG 3 av 3 programvalg henger seg opp i løpet av den lille turen til neste gate?

Ang å legge ut navnet hennes. Det er ingen ting som frister mer. Navnet jeg oppga i den første teksten var forøvrig ikke hennes.

Det er da snakk om hennes rykte, hun kan bare være allright å si at jeg kan levere dritten tilbake og kanskje få tilbake penga for maskinen, tiden og bryderiet. Hvis det hun påstår faktisk stemmer, altså at maskinen virker, så blir det vel ingen sak å selge den til noen andre! Eller kaste søpla si på dynga SELV, isteden for å lure andre til å gjøre det mot betaling.

TS

• Liker 7
Skrevet

La oss alle sender en mail til denne selgeren!!

Anonymous poster hash: 234ee...d5a
  • Liker 1
Skrevet

Annonserer man en ting som virker, bør den nødvendigvis virke. Dette hadde ikke vært noen sak om de annonserte bort en defekt delemaskin. Har selv kjøpt slik når det gjelder datamaskiner, helt grei og rimelig måte å få tak i nyere skrot på.

• Liker 2
Skrevet
Ang å legge ut navnet hennes. Det er ingen ting som frister mer. Navnet jeg oppga i den første teksten var forøvrig ikke hennes.

TS

Ikke? Det var jo det samme navnet som det står i Finn-annonsen du så freidig linker til.

Anonymous poster hash: f9c19...6f3

• Liker 4
Skrevet (endret)

Man møter på frekke folk i alle sammenhenger, dette er livets skole! Vinn eller forsvinn!
OH, kveldens visdom

Endret av levelivet
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...