AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #1 Skrevet 21. september 2013 Vil høre fra dere som har gått ned en god del i vekt og som gjorde det UTEN Å TELLE KALORIER og UTEN KURER, LAVKARBO, altså ved vanlig norsk mat og mosjon. Hvordan gjorde dere det ? (svar gjerne utfyllende ) Anonymous poster hash: dd2a6...eea
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #2 Skrevet 21. september 2013 Er ikke lavkarbo norsk mat? Hva er det da? Anonymous poster hash: 82b51...bf1 1
Silfen Skrevet 21. september 2013 #3 Skrevet 21. september 2013 De gangene i min ungdom jeg har gjort det, har det vært med mindre porsjoner og mer aktivitet. Dog gikk jeg en gang ned en god del kilo ved mer aktivtet og mer mat og. Jeg gikk ekstremt mye, men spiste masse junk food og drakk øl i bøttevis. Så jeg har tro på aktivitet, altså.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 Vil høre fra dere som har gått ned en god del i vekt og som gjorde det UTEN Å TELLE KALORIER og UTEN KURER, LAVKARBO, altså ved vanlig norsk mat og mosjon. Hvordan gjorde dere det ? (svar gjerne utfyllende ) Anonymous poster hash: dd2a6...eea Eeeehm... jeg spiste vanlig, men begrenset mengden. Mer er det vel egentlig ikke å si? Anonymous poster hash: 093f3...8a7 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #5 Skrevet 21. september 2013 Er ikke lavkarbo norsk mat? Hva er det da? Anonymous poster hash: 82b51...bf1 Dette er ikke en lavkarbo diskusjon. Med vanlig norsk mat, menes tradisjonell norsk husmannskost. Det vil si poteter, fiberrik og grovt brød blant annet. Potet og brød er ikke akkurat det beste med tanke på lavkarbo. Anonymous poster hash: dd2a6...eea 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #6 Skrevet 21. september 2013 Dette er ikke en lavkarbo diskusjon. Med vanlig norsk mat, menes tradisjonell norsk husmannskost. Det vil si poteter, fiberrik og grovt brød blant annet. Potet og brød er ikke akkurat det beste med tanke på lavkarbo. Anonymous poster hash: dd2a6...eea Men potet har bare vært en del av norsk kosthold i et par, tre hundre år. Ikke har folk spist spesielt mye grønnsaker heller. Havregrøt og syrnede meieriprodukter da, mener du? Anonymous poster hash: 82b51...bf1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #7 Skrevet 21. september 2013 Er litt forvirret av denne tråden, for dette er kanskje et svar du ikke ønsker?? Men hvis man ikke skal kutte i fett eller karbo, så gjenstår det bare trening, så da har du jo svaret dit! Men, jeg gikk ned ved at jeg droppet poteter, pasta, ris og den slags "tomme" matvarer. Erstattet det med mere grønnsaker, og evt bønner linser, fullkornsris osv. Byttet ut brød med knekkebrød. Tenkte ikke mere over det, og telte ingen ting. Spiste selvfølgelig ikke junk, og minimalt med hel- og halvfabrikata.Anonymous poster hash: 3aff3...500 1
Tabris Skrevet 21. september 2013 #8 Skrevet 21. september 2013 Jeg holder på med det nå, faktisk. Begynte i begynnelsen av august, og har gått ned fire kilo så langt. Jeg spiser helt vanlig mat, og teller ikke kalorier. Men jeg et litt bevisst på mengden. Til frokost spiser jeg en Nutrilette bar med morgenkaffen på jobb. Er det f.eks varm mat på jobb til lunsj, så spiser jeg det, men passer på at jeg alltid har en god mengde salat til. Passer på at jeg har mer proteiner enn karbohydrater (ikke pga lavkarbo, men rett og slett fordi proteiner metter mer). Jeg spiser alltid en liten yoghurt i to-tiden før jeg reiser hjem, for ikke å bli margsulten før middag. Til middag har vi det meste - hjemmelaget burger, supper, pastaretter, fiskegrateng osv. Jeg spiser en vanlig porsjon. Noen ganger spiser jeg noe søtt eller sjokolade til kaffen etterpå, men har da også små mengder. 3-4 ganger i uka går jeg gode turer med hunden. Går da 5-7 km i kupert terreng, gjerne også i kraftige motbakker eller på små toppturer slik at jeg får brukt kroppen. Går gjerne også utenom de bredeste stiene, slik at jeg må klatre, klyve over, krype under - og får da brukt meg enda mere. De resterende dagene går jeg litt kortere turer med hunden, og er ute og trener den/går på kurs de andre kveldene, så jeg får liksom ikke lenger tid til å sitte i sofaen om kveldene og spise masse usunt. Jeg spiser som regel heller ikke kveldsmat, fordi jeg er ikke sulten. Drikker litt vann når jeg kommer hjem fra langtur, slapper av litt i sofaen også er det rett i seng. På denne måten har jeg nå gått ned jevnt og trutt hele tiden, og jeg forsaker overraskende lite. Jeg har slitt mye mer og følt jeg har mått begrense meg mye mer på både kaloritelling og lavkarbo. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #9 Skrevet 21. september 2013 Trener og spiser sunt, mye trege karbohydrater (grovt brød og havregryn, frø osv), proteiner og sunt fett fra fet fisk og så videre. 4 hovedmåltid + 2 mellommåltid om dagen, så lenge man spiser sunt så er det ikke noe problem å spise regelmessig og fortsatt gå ned i vekt. Har også kutta ned drastisk på potet, ris og pasta, kan spise det av og til (fullkornsvarianter), men foretrekker å ha 3/4 grønnsaker og 1/4 protein/kjøtt/fisk på tallerkenen. Ellers koser jeg meg en dag i helgen med ett glass vin eller en sjokolade uten at det påvirker vekt eller helse. All mat er hjemmelaga såklart, og kjøper aldri inn søtsaker og lignende usunne varer til å ha liggende. Om jeg har lyst på noe så må jeg sykle eller gå 6km til butikken Har også byttet ut varer med sunnere alternativ forresten, som hjelper på, magerkesam erstatter all form for lettrømme/dressinger osv osv. og mager vaniljekesam med blåbær er en typisk dessert/kveldsmat her i hus. Vil tørre å påstå at jeg spiser ganske "norsk" kosthold bortsett fra kuttet av potet, bare fordi jeg heller må fylle magen med næringsrike grønnsaker. Ellers vil jeg spise magert og mye langvarig energi om morningen til trening og sånt. Anonymous poster hash: 205a2...13e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #10 Skrevet 21. september 2013 Hm, jeg telte nok litt kalorier i starten, men etter jeg liksom kom litt inn i det med å spise riktig, så begynte jeg egentlig å bare lytte til kroppen når den er sulten, fremfor å telle kalorier(er jo så mye styr). Banalt som det kanskje høres ut så gikk jeg ned 10kg:) Anonymous poster hash: 2245c...449 1
Teriyaki Skrevet 21. september 2013 #11 Skrevet 21. september 2013 (endret) Spiser mindre og trener mer. Men spiser helt vanlig normal kost og koser meg i helgene. To knekkebrød til frokost, to brødskiver til jeglunsj, en porsjon til middag og for eksempel fullkorn frokostblanding eller havregrøt til kvelds. Drikker bare vann. Prøver å få trent tre dager i uken, men får ikke alltid tid til dette. Endret 21. september 2013 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #12 Skrevet 21. september 2013 Vil høre fra dere som har gått ned en god del i vekt og som gjorde det UTEN Å TELLE KALORIER og UTEN KURER, LAVKARBO, altså ved vanlig norsk mat og mosjon. Hvordan gjorde dere det ? (svar gjerne utfyllende ) Anonymous poster hash: dd2a6...eea 1. Lot samboeren min servere meg middagsporsjonen - altså litt mindre enn jeg selv ville tatt når jeg var sulten. Ble som regel mett, og hvis ikke tok jeg heller en porsjon til enn å laste opp for mye første gangen (for da ville jeg spist det selv om jeg ble mett). Jeg ba ham om å ikke spørre meg "vil du ha to poteter i stedet for tre", for da ville jeg i utgangspunktet sagt "tre" fordi jeg var sulten, ikke fordi jeg egentlig trengte det. Da er det bedre at han serverte meg to poteter, og var jeg fortsatt sulten etter det kunne jeg heller hente en potet til. Men det trengte jeg sjelden. 2. Hverdagstrim. Flyttet til bratt sted uten bil. Gikk i butikken. Gikk mye tur i bakker. Passet på å bli svett 1-2 ganger om dagen ved hjelp av vanlig husarbeid, butikkgåing, turgåing, oppussing, flytte møbler etc. Fikk mye hjelp gjennom at vi flyttet til det bratte stedet, ikke hadde bil og i tillegg pusset opp leilighet. Det satte det hele i gang. 3. Litt mindre middagstallerkener. 4. Etterhvert som kiloene forsvant ble jeg fortere mett, i bedre form, bedre kondis, mindre søtsugen. God sirkel. Da begynte jeg å gå til jobb (ca. 3 kilometer hver vei) i tillegg til vanlig hverdagstrim. Like raskt som bussen i rushen. Gikk dermed 6 kilometer ekstra hver dag som jeg "ikke merket". 5. Husker ikke hvor raskt dette gikk (jeg fokuserte ikke på det). Men kanskje på et halvt år (?) gikk jeg ned ti kilo og ble der uten at jeg følte jeg ofret noe, uten kaloritelling, uten organisert trening, egentlig uten noe styr. Det er noen år siden jeg tok grep på den måten. Nå har jeg en vanlig sunn hverdag med hverdagstrim, er slank og i god form. Jeg har ingen anelse om hvor mange kalorier jeg spiser om dagen, men holder det tydeligvis balansert siden vekten holder seg bra og jeg føler meg i god form. Anbefales på det varmeste. Anonymous poster hash: 90116...17e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #13 Skrevet 21. september 2013 Anonym over her: Jeg bakte også grovt brød som jeg spiste i stedet for å kjøpe i butikken. En gang i uken lagde jeg brødmat av grovbakst eller lignende (veldig lettvint), og frosset ned så jeg hadde utover i uken. Ble mye fortere mett enn vanlig kneip i butikken, varierte med grovt knekkebrød. Anonymous poster hash: 90116...17e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #14 Skrevet 21. september 2013 Er litt forvirret av denne tråden, for dette er kanskje et svar du ikke ønsker?? Men hvis man ikke skal kutte i fett eller karbo, så gjenstår det bare trening, så da har du jo svaret dit! Men, jeg gikk ned ved at jeg droppet poteter, pasta, ris og den slags "tomme" matvarer. Erstattet det med mere grønnsaker, og evt bønner linser, fullkornsris osv. Byttet ut brød med knekkebrød. Tenkte ikke mere over det, og telte ingen ting. Spiste selvfølgelig ikke junk, og minimalt med hel- og halvfabrikata.Anonymous poster hash: 3aff3...500 TS her. Ikke meningen å forvirre . Jeg ønsket ikke svar om blant annet lavkarbo fordi det finnes en million andre tråder om den slags her inne. Jeg har interesse for å høre om gode resultater knyttet til "vanlig mat" eller norsk husmannskost som er et kosthold bestående av fiberrik mat, kjøtt, fisk, melk ,grønnsaker og frukt for å nevne noe. Jeg har heller ikke sagt noe om å ikke kutte i fett. Vi vet at fett er en del av norsk husmannskost, men må ikke være det i så veldig høy grad. Noen har tråder her inne om spesifikt lavkarbo eller andre typer kosthold, dietter osv. Mitt spørsmål var ikke om det. Og så er ikke dette en tråd som skal hjelpe meg ned i vekt. Jeg skriver ikke noe om at jeg skal gå ned i vekt, har behov for det, eller ønsker råd og tips. Jeg er kun ute etter om det er noen der ute som har gått ned i vekt med et vanlig kosthold. Takk for alle svar så langt, det er spennende lesning. Anonymous poster hash: dd2a6...eea
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #15 Skrevet 21. september 2013 TS her. Ikke meningen å forvirre . Jeg ønsket ikke svar om blant annet lavkarbo fordi det finnes en million andre tråder om den slags her inne. Jeg har interesse for å høre om gode resultater knyttet til "vanlig mat" eller norsk husmannskost som er et kosthold bestående av fiberrik mat, kjøtt, fisk, melk ,grønnsaker og frukt for å nevne noe. Jeg har heller ikke sagt noe om å ikke kutte i fett. Vi vet at fett er en del av norsk husmannskost, men må ikke være det i så veldig høy grad. Noen har tråder her inne om spesifikt lavkarbo eller andre typer kosthold, dietter osv. Mitt spørsmål var ikke om det. Og så er ikke dette en tråd som skal hjelpe meg ned i vekt. Jeg skriver ikke noe om at jeg skal gå ned i vekt, har behov for det, eller ønsker råd og tips. Jeg er kun ute etter om det er noen der ute som har gått ned i vekt med et vanlig kosthold. Takk for alle svar så langt, det er spennende lesning.Anonymous poster hash: dd2a6...eea Er fortsatt forvirret, fordi måten jeg gjorde det på var å kutte diverse ting, men det er da ikke lavkarbo av den grunn... Likevel ønsket du ikke svar fra de som hadde kuttet i varer som inneholder karbohydrater...Anonymous poster hash: 3aff3...500
Rights Skrevet 21. september 2013 #16 Skrevet 21. september 2013 Jeg kan jo alltids svare, da jeg aldri har følgt en eneste diett i mitt liv, men klarer likevel å gå opp/ned i vekt alt etter som jeg ønsker selv. Har trent styrke over 10 år, og alltid vært i god fysisk form. Hadde en normal vekt på ca. 95kg (er 1.86m høy) - med antydninger til "six pack". Så tenkte jeg, faen også, nå vil jeg ha frem sixpacken! Jeg har aldri satt meg skikkelig inn i kosthold, men har lest såpass at en som trener mye styrke har behov for mye proteiner og fett. Så jeg har vel kanskje tatt litt utgangspunkt i lavkarbo. For å si det enkelt, så kuttet jeg ut poteter, ris, brød. Og jeg begynte å spise mer grønnsaker, frukt, kokosmelk/creme fraiche/rømme etc, og mye kjøtt. For å gi et eksempel:Tidligere spiste jeg noe slik:Morgen: Ingenting.. eller en shake (Har aldri matlyst når jeg står opp) Lunch: 3-4 skiver og en halvliter til en liter melk Middag: Noen hundre gram kjøtt med litt stekte poteter / ris / taco lefse eller noe slikt. Vanlig middag altså. Det var da nok med en pakke kjøttdeig til 2 personer (200g hver f.eks).Kvelds: Noen skiver og melk igjen. -- Med et slikt kosthold holdt jeg vekten vedlike.. +/-, alt etter hvor aktiv jeg var / hvor mye godteri jeg spiste. Så endret jeg det til:Morgen: Ingenting.. eller en shake (Har aldri matlyst når jeg står opp) Lunch: 1 liter melk (Styrk) + noen egg med litt grønt (rødløk, ananas, mais, etc) Middag: Minimum 400g kjøtt. Istedenfor poteter/ris/pasta/taco lefser, så sper jeg på med mye grønt. F.eks sopp, løk, paprika, brokkoli, avokado, og noen dæsjer med hjemmelaget salsa / guacamole / creme fraiche elelr rømme eller noe. Min interesse for mat tok seg noe så inn i helsike opp, så jeg lager mye spennende og god (og SUNN) mat. Taco & pizza er vel nærmast fast inventar 1 gang i uken enda. Men til tacoen er det uten lefser da. Trenger ikke det, blir så godt uansett. Pizzaen har jo brødbunn, men det driter jeg i, pizzaen er stappfull i proteiner også. Med 600g karbonadekjøttdeig, litt bacon, ost, spelt bunn osv... så er det rene proteinbomben.Kvelds: 3-4 egg og en halvliter melk. Kokte, stekte, omelett, - også her: Lett å variere / lage gode måltider, så lenge man bruker fantasien. Kommer litt an på hva jeg gidder selv. ------SÅAEH: Kuttet altså ut ris/pasta/brød, spiste mer grønt, mer kjøtt. Økte proteininntaket mitt.. Får i meg ca 200g proteiner hver dag (minimum) slik jeg spiser nå. Teller altså ikke kalorier, for jeg har ingen anelse hva jeg får i meg av det. Men proteiner teller jeg. Det er ikke så vanskelig å telle heller... 1 egg = 10g. Kjøtt har ~20-23g per 100g... 1l melk = 50g.. så det er lett å holde styr på. Supplementer med proteinshaker også (f.eks når jeg står opp, siden jeg har null matlyst.. og etter trening). Ved å endre kostholdet på den måten der, gikk jeg ned ca. 10kg.. fra 95 til 85kg. Gikk ned ca. 1 kg i mnd... og har også beholdt styrken. For jeg er sterk som fanden selv. En annen ting jeg kan nevne er at på dager jeg trener styrke, så kan jeg gjerne spise litt "ekstra". Er ikke så nøye om jeg kjører nedpå noe godteri / noe litt usunt. Alt med måte. Jeg gikk også mye på tredemølle for å hjelpe til. Har fortsatt ikke peiling på hva jeg får i meg av kalorier. Kan jo finne ut av det, men ser ikke poenget. Mindre karbohydrater, mer fett & proteiner. Høyt aktivitetsnivå. Om du absolutt ikke ønsker å kutte ut poteter/ris/pasta/osv.. så kan du iallefall kutte NED på det, og heller spiser mer grønt/kjøtt. Men uansett, det er MANGE veier til Rom.. Og folk er forskjellige så....
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #17 Skrevet 21. september 2013 Hadde en lang periode der jeg konstant gikk opp i vekt, sakte men sikkert og til slutt veide jeg 10 kg for mye. Snudde denne prosessen ved noen få enkle grep, gikk ned til optimalvekten og holdt den. 1. Ikke noe jævla norsk tradisjonskost, "Norsk" mat er noe av det verste som fins. 2. Svært begrensede mengder ferdigmat, mest fordi det kommer i faste porsjonsstørrelser som enten er for små eller for store for meg. 3. Relatert til nummer 2 men: Lage maten selv fra bunnen av, ikke bare begrense ferdigmaten men også ferdigproduserte matvarer. 4. Aldri kjøpe brød, men i stedet kjøpe sånne rundstykker man setter i ovnen. Og da vanligvis kun 1-2 av gangen, ikke steke opp ekstra da ender man opp med å spise dem. 5. Små talerkener, skiftet alle middagstalerkener, suppertalerkener osv jeg hadde med noen som var vesentlig mindre. Det samme gjorde jeg med alt av gryter, panner osv. Utenom stekepannen, der vil jeg ha en god stekeflate. Siste har jeg vel alltid gjort, men kjøper aldri kjøttdeig. Kjøper karbonadedeig. Spiser i grunn all slags mat til vanlig, men det blir jo veldig mye typisk italiensk mat. Feks pizza, pasta (og da med feks kylling, sopp, reker, blåskjell eller liknende, ikke kjøttdeig), lasagneretter osv. Også en del asiatisk. Og så spiser jeg beef jerky som snacks! Beste som fins!!! Anonymous poster hash: 90fbc...d81
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #18 Skrevet 21. september 2013 Er fortsatt forvirret, fordi måten jeg gjorde det på var å kutte diverse ting, men det er da ikke lavkarbo av den grunn... Likevel ønsket du ikke svar fra de som hadde kuttet i varer som inneholder karbohydrater...Anonymous poster hash: 3aff3...500 Ts her. Jeg skrev heller ikke at jeg ikke ønsket svar fra de som har kuttet i varer som inneholder karbohydrater. Det er forskjell på et lavkarbo kosthold/diett, og å kutte litt karbohydrater i et kosthold som består av vanlig norsk husmannskost. Anonymous poster hash: dd2a6...eea
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #19 Skrevet 21. september 2013 Er litt forvirret av denne tråden, for dette er kanskje et svar du ikke ønsker?? Men hvis man ikke skal kutte i fett eller karbo, så gjenstår det bare trening, så da har du jo svaret dit! Men, jeg gikk ned ved at jeg droppet poteter, pasta, ris og den slags "tomme" matvarer. Erstattet det med mere grønnsaker, og evt bønner linser, fullkornsris osv. Byttet ut brød med knekkebrød. Tenkte ikke mere over det, og telte ingen ting. Spiste selvfølgelig ikke junk, og minimalt med hel- og halvfabrikata.Anonymous poster hash: 3aff3...500 Kostholdet gjelder 70% av vektnedgang, så om man ikke kutter litt i inntaket, så vil man bare gå ned 20% av det man kunne gått ned om man spiste mindre. Så mosjon er ikke svaret på alt. Anonymous poster hash: d5ad3...427
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #20 Skrevet 21. september 2013 Ts her. Jeg skrev heller ikke at jeg ikke ønsket svar fra de som har kuttet i varer som inneholder karbohydrater. Det er forskjell på et lavkarbo kosthold/diett, og å kutte litt karbohydrater i et kosthold som består av vanlig norsk husmannskost. Anonymous poster hash: dd2a6...eea Man kan fortsatt spise "vanlig norsk husmannskost" selv om man ikke spiser poteter. Jeg har ikke spist poteter på kjeeeempelenge selv om jeg ikke skal gå ned i vekt, for det er rett og slett ikke sunt. Du kan liksom spise kjøttkaker uten å spise poteter ved siden av. Og jeg går ikke på lavkarbo heller Anonymous poster hash: d5ad3...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå