Gjest Guilty Skrevet 21. september 2013 #1 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Etter mye om og men og problemer med å spise kjøtt over lengre tid så er jeg egentlig ganske klar for å bli vegetarianer. Jeg klarer ikke nyte det lenger og jeg får bare en vond følelse i meg når jeg spiser det og ender opp med å kun spise tilbehøret omtrent. Men så er det jo også et vanskelig valg å ta, for min del siden jeg er redd for å få mangler på vitaminer og bli syk av det. Hadde vært fint om noen som er vegetarianere kunne gitt meg noen gode tips angående dette, hvordan dere gjør det i hverdagen og hva slags vitamintilskudd og lignende dere tar for å ikke få mangler Endret 24. september 2013 av Guilty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #2 Del Skrevet 21. september 2013 Hei Har vært vegetarianer i 22 år,og tar ingen tilskudd.Er sjelden syk og alle blodprøver hos legen har alltid vært bra,selv da jeg var gravid. Vil anbefale deg å lese litt fagstoff(google er din venn)om matvarer som er viktige å få i seg som vegtarianer. Det som er viktig å huske på er at du ikke bør fortsette å spise middag som før,bare uten kjøttet. Du må tilføre linser,bønner,frø osv for å få dekket behovet ditt for mineraler,protein,vitaminer osv. Det er virkelig ikke noe problem å få i seg alt man trenger på vegetarkost,men litt kunnskap er greit å ha Legger ved et par linker som kan være nyttige for deg ; masse deilige oppskrifter norsk vegetarforum Anonymous poster hash: 94bfe...a9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 23. september 2013 #3 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Jeg har vært vegetarianer i 2,5 år nå, og tar heller ikke vitaminer/tilskudd utenom Udo's Choice (i stedet for tran). Har tatt prøver hos legen for å se at jeg spiser riktig, og de var fine. Er fortsatt blodgiver også. Ble vegetarianer siden jeg ble som deg (fikk dårlig samvittighet), og jeg har aldri angret på dette valget. Det er viktig at du spiser variert. Det er ikke sunnere å være alteter, men det er lettere å få i seg alt du trenger. Det er sunnere å være vegetarianer om du er en "flink" vegetarianer. Kan anbefale deg å lese på veg-veg som AB linker til. Det er en nettside for vegetarianere og veganere, og de har en del info om hvilke matvarer som er næringsrike og erstatninger. Som sagt er det ikke vanskelig å få i seg det man trenger om man er blant dem som spiser egg og melkeprodukter. Jeg sluttet først med kjøtt, og brukte så litt tid i å sette meg inn i alt før jeg kuttet ut fisk. Og nå har jeg også minimert bruken av melk og egg. Kan anbefale deg å sjekke ut vegetarblogger og innvandrerbutikker. Før man blir dreven på vegetarmat er det veldig lettvint å bare bytte ut kjøttdeig med soyaprotein/textured vegetable protein (TVP/TSP), kylling i wol med tofu i stedet, og f.eks. tacokjøttdeig med en miks av kidneybønner og sorte bønner. Til frokost eller i hjemmebakt brød kan du bruke havregryn og diverse frø. Grønne grønnsaker er bra. Du finner ellers masse tips på vegetarforumet. Lykke til. Edit: http://veg-veg.no/vegetar/helseguide/del6_utfordringene (direktelink til oversikt over viktige næringsstoffer) Endret 23. september 2013 av Badabing 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #4 Del Skrevet 23. september 2013 Sett deg for all del godt inn i vegetarkost og ernæring, og lær deg hva du bør spise for å få fullverdige proteinkilder og spis godt og variert Har sett flere skremmende eksempler på unge jenter som blir "vegetarianere" og lever på pommes frites, pasta, brød og ris sånn stort sett... Det er jo for så vidt ikke kjøtt, men skriker jo feilernæring lang vei. Anonymous poster hash: a2fd5...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stueloff Skrevet 23. september 2013 #5 Del Skrevet 23. september 2013 Har vært vegetarianer i 7 år, og er veldig dårlig på å passe på om jeg får i meg alt jeg trenger (hater å lage mat kombinert med veldig dårlig utvalg av mat som erstatter kjøtt her jeg bor), men er hos legen en gang i året og tar blodprøver og alt har alltid sett helt fint ut. Anbefaler deg naturligvis å være mer påpasselig enn jeg er, men det er bare min erfaring Lykke til! Har ikke angret en dag på at jeg ga opp kjøtt. Er mye deiligere å våkne opp med god samvittighet hver morgen enn en biff på tallerkenen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #6 Del Skrevet 23. september 2013 Finn noen gode oppskrifter, enten på nett eller i en bok. Mange av ingrediensene er å få tak i i asia butikker. De har mye større utvalg i vegetar vennlige matvarer. bønner,linser ,krydder. Alt mulig. Anonymous poster hash: 5b2bc...c8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guilty Skrevet 24. september 2013 #7 Del Skrevet 24. september 2013 Hei Har vært vegetarianer i 22 år,og tar ingen tilskudd.Er sjelden syk og alle blodprøver hos legen har alltid vært bra,selv da jeg var gravid. Vil anbefale deg å lese litt fagstoff(google er din venn)om matvarer som er viktige å få i seg som vegtarianer. Det som er viktig å huske på er at du ikke bør fortsette å spise middag som før,bare uten kjøttet. Du må tilføre linser,bønner,frø osv for å få dekket behovet ditt for mineraler,protein,vitaminer osv. Det er virkelig ikke noe problem å få i seg alt man trenger på vegetarkost,men litt kunnskap er greit å ha Legger ved et par linker som kan være nyttige for deg ; masse deilige oppskrifter norsk vegetarforum Anonymous poster hash: 94bfe...a9a Tusen takk! Skal lese gjennom linkene Jeg har vært vegetarianer i 2,5 år nå, og tar heller ikke vitaminer/tilskudd utenom Udo's Choice (i stedet for tran). Har tatt prøver hos legen for å se at jeg spiser riktig, og de var fine. Er fortsatt blodgiver også. Ble vegetarianer siden jeg ble som deg (fikk dårlig samvittighet), og jeg har aldri angret på dette valget. Det er viktig at du spiser variert. Det er ikke sunnere å være alteter, men det er lettere å få i seg alt du trenger. Det er sunnere å være vegetarianer om du er en "flink" vegetarianer. Kan anbefale deg å lese på veg-veg som AB linker til. Det er en nettside for vegetarianere og veganere, og de har en del info om hvilke matvarer som er næringsrike og erstatninger. Som sagt er det ikke vanskelig å få i seg det man trenger om man er blant dem som spiser egg og melkeprodukter. Jeg sluttet først med kjøtt, og brukte så litt tid i å sette meg inn i alt før jeg kuttet ut fisk. Og nå har jeg også minimert bruken av melk og egg. Kan anbefale deg å sjekke ut vegetarblogger og innvandrerbutikker. Før man blir dreven på vegetarmat er det veldig lettvint å bare bytte ut kjøttdeig med soyaprotein/textured vegetable protein (TVP/TSP), kylling i wol med tofu i stedet, og f.eks. tacokjøttdeig med en miks av kidneybønner og sorte bønner. Til frokost eller i hjemmebakt brød kan du bruke havregryn og diverse frø. Grønne grønnsaker er bra. Du finner ellers masse tips på vegetarforumet. Lykke til. Edit: http://veg-veg.no/vegetar/helseguide/del6_utfordringene (direktelink til oversikt over viktige næringsstoffer) Okei, tusen takk for svar! Jeg kommer nok ikke til å bli veganer da, så det blir nok ikke et problem for min del. Skal sjekke det ut! Sett deg for all del godt inn i vegetarkost og ernæring, og lær deg hva du bør spise for å få fullverdige proteinkilder og spis godt og variert Har sett flere skremmende eksempler på unge jenter som blir "vegetarianere" og lever på pommes frites, pasta, brød og ris sånn stort sett... Det er jo for så vidt ikke kjøtt, men skriker jo feilernæring lang vei. Anonymous poster hash: a2fd5...d46 Takk for svar, skal sette meg inn i det ja Nå spiser jeg relativt sunt fra før da, men er glad i brød og ris sammen med grønnsakene f.eks Har vært vegetarianer i 7 år, og er veldig dårlig på å passe på om jeg får i meg alt jeg trenger (hater å lage mat kombinert med veldig dårlig utvalg av mat som erstatter kjøtt her jeg bor), men er hos legen en gang i året og tar blodprøver og alt har alltid sett helt fint ut. Anbefaler deg naturligvis å være mer påpasselig enn jeg er, men det er bare min erfaring Lykke til! Har ikke angret en dag på at jeg ga opp kjøtt. Er mye deiligere å våkne opp med god samvittighet hver morgen enn en biff på tallerkenen Tusen takk for svar Og ja, jeg føler meg mye bedre og fornøyd allerede etter et par dager Finn noen gode oppskrifter, enten på nett eller i en bok. Mange av ingrediensene er å få tak i i asia butikker. De har mye større utvalg i vegetar vennlige matvarer. bønner,linser ,krydder. Alt mulig. Anonymous poster hash: 5b2bc...c8b Takk, skal sjekke det opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nephthys Skrevet 24. september 2013 #8 Del Skrevet 24. september 2013 Vært vegetarianer i 16 år, og det er nok ganske individuelt om man lett får vitaminmangler. Spiser lite av typiske vegetar-ting, og har aldri manglet noe. Er selvfølgelig lurt å være påpasselig og få seg sjekket en gang i året hos lege for å være sikker! En av mine store favoritter er Quorn! Det er virkelig en life saver, og gjorde julaften levelig etter mange år med salat! Det er viktig å få i seg nok proteiner (det som kanskje er det vanskelige med vegetarisk kosthold), og Quorn er rikt på det. Som flere anbefaler er vegetarforumet et fint sted å finne informasjon, ellers vil innholdslisten på produkter være til god hjelp (hvem skulle tro at man knapt kan finne en vegetarisk yoghurt!) For min del var det avgjørende med "kjøttfrie uker" før jeg ble vegetarianer (det er faktisk ikke så lett som man skulle tro å være det), så man kan føle litt på hva man går til uten å få skyldfølelse om man får tilbake fall! Det er et godt valg, men samtidig er det viktig å forberede seg selv! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå