Gjest Lompa Skrevet 28. april 2004 #1 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg skal invitere både min og hans familie på 17 mai, men ettersom ingen av oss har særlig god råd akkurat nå, gruble rjeg fælt på hva jeg skal lage.Noen som har noen velsmakende, men rimelige ideer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 28. april 2004 #2 Del Skrevet 28. april 2004 Lag en gryterett og server med hjemmelaget brød :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 28. april 2004 #3 Del Skrevet 28. april 2004 Hvilket måltid da? Frokost, lunsj, middag? "kake-mat?" Søstra mi hadde lunsj i fjor. Eggerøre, kjøttpålegg, nybakte rundstykker, salat.. Hvis du skal lage middag, er vel rømmegrøt en typisk 17.-mai-middag. Ikke er det så dyrt heller :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 28. april 2004 #4 Del Skrevet 28. april 2004 Reker... det er skikkelig 17. mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 28. april 2004 #5 Del Skrevet 28. april 2004 Reker... det er skikkelig 17. mat Men reker er da ikke akkurat billig mat??? (Man skal regne en halv kilo pr. person) Tenke...jo, kanskje visst du kjøper frosne reker. Men de smaker jo pyton i forhold til ferske. Hadde frosne vært alternativet ville jeg heller ha laget noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 28. april 2004 #6 Del Skrevet 28. april 2004 Men reker er da ikke akkurat billig mat??? (Man skal regne en halv kilo pr. person) Tenke...jo, kanskje visst du kjøper frosne reker. Men de smaker jo pyton i forhold til ferske. Hadde frosne vært alternativet ville jeg heller ha laget noe annet. .. Billig... det spørs jo.. for ca. 30,--40,- kr. kiloen.. Kjøper alltid frosne reker jeg.. - synes det kan være veldig bra.. Det er nemlig ikke alle som er bortskjemte med å kunne få tak i gode ferske reker.. og når reker defineres som ferske .. bare fordi de ikke har vært frossne.. og det er 2-3 dager siden de ble kokt.. nei takke meg til reker som er frosset .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa Skrevet 28. april 2004 #7 Del Skrevet 28. april 2004 Heeeey! Vær nå greie og ikke starte noen krangel om det her`a! :-) Nok krangel på et par andre forumer... Vet ikke riktig hva jeg skal si om hvilket måltid det blir. Lunch/ middag....something in between.... Må ha litt ymse, det er par kresne sjeler der.:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. april 2004 #8 Del Skrevet 28. april 2004 -- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. april 2004 #9 Del Skrevet 28. april 2004 Hva med å grille? Ser du bor i Oslo og da er det som oftest fint og ganske varmt. Grillmat kan du gjøre akkurat så billig eller dyrt som du vil. Lag en salat (enkel grønn salat eller en potetsalat kanskje?) og stekt rundstykker/baguetter til. Så kan du f.eks. lage grillspyd, forskjellige grønnsaker + kjøtt/fisk i biter tres på spyd og stekes. Pensle med en grillolje, det får du kjøpt overalt. Stek flintstek, laksekoteletter, sommerkoteletter, pølser, hamburgere ++. Pakk poteter inn i folie og legg nede i kullene en times tid så blir de bakte. Det samme kan gjøres med løk eller hvitløk (trenger ikke mer enn 15-20 minutter). Grill grønnsaker i store biter (auberginer, squash, fennikel og paprika passer veldig godt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2004 #10 Del Skrevet 28. april 2004 Hva med en gryterett, som du kan lage ferdig dagen i forveien og bare varme opp. 17mai er travel nok om man ikke skal stå hele dagen og lage mat. Bacalao er nydelig og blir bare bedre av å stå natta over. Har en god oppskrift hvis du er interessert. Pai er og enkelt å forberede det meste til dagen før, med salat og godt brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 28. april 2004 #11 Del Skrevet 28. april 2004 Den dagen skal det være enkelt og godt og kunne spises etterhvert som vi dukker opp hos mormor... Da serveres "god gammeldags" hjemmelaget lapskaus med flatbrød og tyttebærsyltetøy(også hjemmelaget!!) Ellers er vel en god suppe, gryterett eller grillmat alltid godt- litt etter været og hva slags måltid det skal være... Spekemat og rømmegrøt eller kokt laks med poteter (og helst jordbær til dessert) er vel også ganske typisk 17. mai mat...men det blir jo litt dyrere igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 28. april 2004 #12 Del Skrevet 28. april 2004 Hos oss er det grillmat eller wienerpølser med stappe & alt annet tilbehør som gjelder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 28. april 2004 #13 Del Skrevet 28. april 2004 (og helst jordbær til dessert) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa Skrevet 28. april 2004 #14 Del Skrevet 28. april 2004 :-) Hadde jordbær i går...Lot de stå en stund i kjøleskapet, før jeg dyppet dem i melkesjokolade som hadde smeltet i vannbad, så det ble et tykt lag. Prinsen fikk helt dilla!:-) Så det er absolutt noe som hører med uansett.Samt krem til å dyppe dem i for de som liker det. Ellers takk for mange gode tips,blir jo sulten her jeg sitter,jo!:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 28. april 2004 #15 Del Skrevet 28. april 2004 Heeeey! Vær nå greie og ikke starte noen krangel om det her`a! :-) Nok krangel på et par andre forumer... Vet ikke riktig hva jeg skal si om hvilket måltid det blir. Lunch/ middag....something in between.... Må ha litt ymse, det er par kresne sjeler der.:-) Det var ikke min intensjon å starte en krangel. :-? Og føler meg faktisk litt misforstått... Mente ikke å tråkke på LilleBilles tær. Men ferske reker er da ikke noen delikatesse akkurat. (Vanskelig å få tak i er det i alle fall ikke!) Og det er da vitterlig forskjell på smaken på ferske og frosne reker. Men for all del, jeg skal ikke lage noe nummer ut av det. Mange synes nok frosne reker er helt ok, og i hvert fall dersom man aldri har smakt ferske. (Som forøvrig på det sterkeste kan anbefales!!) Huff nå har jeg sikkert fornærma noen igjen. Takk for meg. *Tar med meg rekeposen og lusker ut av tråden* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #16 Del Skrevet 29. april 2004 Helstekt laks med kald agurksalat, poteter og rømme! Superenkelt, billig og godt! De har alltid hel laks på tilbud før 17. mai. Ofte til 29 kr. per kg. En fisk på rundt 2,5 kg. rekker til 6 pers. Fyll den med dill, persille, sitron salt og pepper, pakk den i smurt folie og bak den i ovnen. Serveres med kokte poteter, agurksalat og evt. kokte gulerøtter. Den kan også serveres kald. Kan evt. piffes opp med en god skalldyrsaus til. Dette lager jeg til 14 mann hver eneste 17. mai. Det er alltid vellykket og slett ikke hverken dyrt eller særlig arbeidskrevende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa Skrevet 29. april 2004 #17 Del Skrevet 29. april 2004 Masse gode tips. HVOR finner du så billig laks?????Ble helt sulten her jeg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #18 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg har kjøpt hel fersk laks til rundt 30 kr. kiloen på Coop/Obs og Mega. Det er alltid tilbud i dagene før 17. mai. følg med, følg med! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 29. april 2004 #19 Del Skrevet 29. april 2004 Eller fileter laksen og mariner den sammen med masse grønnsaker ... og bak alt i ovnen... Nydelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #20 Del Skrevet 29. april 2004 Spekematbord er skikkelig 17. mai-mat for meg. Fordelen med det er at det ikke er så mye å gjøre i stand. Ikke noe koking eller steking. Bare å dandere spekematen og frukt og grønt som tilbehør. Kanskje ikke det billigste, men veldig veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå