Gå til innhold

Hva slags dialekt har du?

milco

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig spennende med dialekter!

Jeg lurer derfor på hvilken dialekt har du?

Nokså standardisert øst-norsk med Østfold-tendenser her og der.

Hvilken dialekt synes du er finest?

Standardisert øst-norsk.

Er det noen dialekt du ikke liker?

Nordnorsk, østfoldsk, bergensk og trøndersk bla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer derfor på hvilken dialekt har du? Har en avslepen trønderdialekt, er vokst opp på Innherred, men har bodd i Sør-Trøndelag og på Østlandet i 10 år.
Hvilken dialekt synes du er finest? Trøndersk og dialekter fra noen steder i Nord-Norge.
Er det noen dialekt du ikke liker? Er ikke spesielt glad i vest-norske dialekter,

Endret av hjärterdam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom ranværing og vefsnmål er ganske stor. Du blir ikke populær hos en ranværing hvis du sammenligner dialekta hans med en fra Mosjøen, og sannsynligvis ikke i det motsatte tilfellet heller: :ler2:

Anonymous poster hash: a4061...828

Haha! Jeg merker ingen forskjell jeg, men så har jeg ikke studert dialektene heller. Sjarmerende dialekter er det i allefall. Endret av Maus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass besatt av dialekter at jeg ikke tror jeg kunne vært sammen med en fra Ålesund, Bergen eller Molde i og med at jeg misliker dialektene det snakkes der. :laugh: Men jeg ser jo det er en del som misliker min haugesunddialekt også. :fnise:

Anonymous poster hash: 36d80...b13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlenning... De fineste dialektene i Norge er uten tvil Stavanger og Bergen :roser: Før var jeg veldig glad i dialekta fra Mosjøen.

Tror ikke det er noen jeg ikke liker : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei skikkelig blandingsdialekt pga jeg har flyttet rundt i barneårene og ungdomsårene...

Snakker ei blanding av sunnmøring, trønder, sogning og møring.........og jeg skarrer på R..

Jeg blander litt av hvert. Sånn blir det når man flytter hit og dit og har foreldre som blander mye rart også.

Dialektene i sogn syns jeg er veldig pene, samt ulike dialekter på sørlandet. Jeg liker ikke dialekten i valdres og på toten.

Jeg har bodd i tre byer, og som følge av det så blander jeg litt. Det går mest i en slags østlands-dialekt fra Telemark/Vestfold, og ellers er det bergensk og et par Nordlands-dialekter. Jeg savner å bruke den av de som er min opprinnelige dialekt fast, men jeg bruker den en sjelden gang. Jeg misunner de som klarer å holde på sine opprinnelige dialekter når de flytter langt! Jeg var bare barnet de gangene jeg flytta, og da er det så lett å ape etter andre barn i dialekta. Flytter man langt i voksen alder, klarer man lettere å holde på opprinnelig dialekt.

Jeg er da veldig glad i Bergens-dialekta, og de to Nordlands-dialektene jeg snakker, men er ikke så glad i den østlands-dialekta jeg snakker, - selv om det er den jeg bruker mest. Så jeg synes bergensk, Helgelands-dialekter, og så dialekter fra ytre Aust-Agder er de fineste.

Når det kommer til dialekter jeg ikke liker, så er det Rogaland, endel trønder-dialekter og de som sier "itte" istedenfor "ikke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til dialekter jeg ikke liker, så er det Rogaland, endel trønder-dialekter og de som sier "itte" istedenfor "ikke"

Hvorfor itte? Hihi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig ingen dialekter fra nord eller vest. Bergen, Stavanger, Haugesund...blæææh

Anonymous poster hash: 623f5...462

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Stord, men har bodd i Bergen i mange år, så det er en herlig blanding.

Jeg liker godt dialekt fra Sunnmøre, Bergen og Sandnes. Liker ikke Arendals-dialekt...

Anonymous poster hash: 959df...544
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom ranværing og vefsnmål er ganske stor. Du blir ikke populær hos en ranværing hvis du sammenligner dialekta hans med en fra Mosjøen, og sannsynligvis ikke i det motsatte tilfellet heller: :ler2:

Anonymous poster hash: a4061...828

Haha! Jeg merker ingen forskjell jeg, men så har jeg ikke studert dialektene heller. Sjarmerende dialekter er det i allefall.

Merker ingen forskjell? Nei da er det jo tydelig at du ikke har studert de dialektene godt! Det er, som AB over påpeker, faktisk ganske stor forskjell på ranværing og vefsning. Kommer du fra Mo i Rana så sier du "eg, meg, deg, seg". Kommer du fra Vefsn så sier du "e, me, de, se". Vefsninger skal på "hytto" og ut i "gato" mens ranværinger skal på "hytta" og ut i "gata"....og mye mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensk, men det endrer seg litt i tonefallet om jeg henger for mye med folk med andre dialekter eller svensker feks. Plutselig snakka jeg svensk en gang etter lang tid borte fra Bergen med svensker rundt meg. Det samme skjer med min engelske dialekt, har britisk som morsmål. Er jeg med ikke britisk talende begynner jeg å snakke som de. Rare greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Snakker Oslodialekt, ikke så pent som på vestkanten, men heller ikke så bredt som enkelte på østkanten gjør. Sier "i sted" og har slanke l-er og sier elg og ikke ælj.

Dialekten jeg syns er penest er Helgelandsdialekten og Haugesunddialekten tror jeg.

Liker ikke Stavanger, Sandnes, Kristiansand og Østfolddialektene. Syns de er fæle, særlig de stedene i Østfold hvor de sier kæll, bilær, båtær og ille bra. Grøss!

En annen ting jeg syns er irriterende er Oslodialekt med skarre-r.

Endret av RusaPåBrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaptein Kuk

En annen ting jeg syns er irriterende er Oslodialekt med skarre-r.

Ja, det er en mindre pen vestkantsjeldenhet jeg ikke oppdaget før i voksen alder.

Selv snakker jeg østoslodialekt som er den dialekten jeg liker best. Det finnes ikke noe slikt som standard østnorsk. De som påstår de snakker standard østnorsk, som jeg ser noen her påstår de gjør, kan umulig ha sin opprinnelige dialekt fra østlandet.

Nest etter min egen dialekt liker jeg nordlandsdialekter (nei, jeg mener ikke fylket). Jeg liker det syngende tonefallet, og spesielt på kvinner.

Jeg synes vestoslodialekt og sørlands- og vestlandsdialekter er mindre pene. Men i sommer gjorde jeg en oppdagelse jeg fant pussig. Jeg forstår faktisk jærendialekten bedre enn stavangerdialekten. Det kom som en overraskelse fordi jeg tidligere har tatt det forgitt at jeg forstår bydialekter bedre enn landsensdialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker harding.

Liker de fleste dialekter, men liker best rogalandsdialekt, dialekter fra Sunnhordaland og Sogn.

Liker virkelig ikke dialekter fra Oslo, Halden, Sørlandet.

Anonymous poster hash: 752db...6f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest crazycatlady

Ja, det er en mindre pen vestkantsjeldenhet jeg ikke oppdaget før i voksen alder.

Selv snakker jeg østoslodialekt som er den dialekten jeg liker best. Det finnes ikke noe slikt som standard østnorsk. De som påstår de snakker standard østnorsk, som jeg ser noen her påstår de gjør, kan umulig ha sin opprinnelige dialekt fra østlandet.

Nest etter min egen dialekt liker jeg nordlandsdialekter (nei, jeg mener ikke fylket). Jeg liker det syngende tonefallet, og spesielt på kvinner.

Jeg synes vestoslodialekt og sørlands- og vestlandsdialekter er mindre pene. Men i sommer gjorde jeg en oppdagelse jeg fant pussig. Jeg forstår faktisk jærendialekten bedre enn stavangerdialekten. Det kom som en overraskelse fordi jeg tidligere har tatt det forgitt at jeg forstår bydialekter bedre enn landsensdialekter.

Ja, fysj! Høres så teit ut!

Ingenting som heter standard østnorsk nei, irriterer meg de som sier det. Østlandet er jo ganske mange fylker og det er rimelig stor forskjell på Solørdialekt og Bærumsdialekt f.eks. Enda verre er de som sier at de snakker bokmål! Herregud, jeg ler. Ingen snakker bokmål. Bokmål er et skriftspråk, ikke et talespråk.

Og den kuleste dialekten er uten tvil Solørdialekten! Jeg DIGGER den dialekten, den er utrolig morsom selv om den kanskje ikke er så pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fysj! Høres så teit ut!

Ingenting som heter standard østnorsk nei, irriterer meg de som sier det. Østlandet er jo ganske mange fylker og det er rimelig stor forskjell på Solørdialekt og Bærumsdialekt f.eks. Enda verre er de som sier at de snakker bokmål! Herregud, jeg ler. Ingen snakker bokmål. Bokmål er et skriftspråk, ikke et talespråk.

Og den kuleste dialekten er uten tvil Solørdialekten! Jeg DIGGER den dialekten, den er utrolig morsom selv om den kanskje ikke er så pen.

Dette med standard østnorsk i Norge er noe omdiskutert, men det er få som er så bastante som det dere er. Hva baserer du/dere slike utsagn på?

Anbefaler at du leser litt om standardbegrepet, f.eks. her: http://no.wikipedia.org/wiki/Standardspr%C3%A5k

og her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Standard_%C3%B8stnorsk

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker avslepen midtgudbrandsdalsdialekt.

Jeg liker standard østnorsk og diverse telemarksdialekter (gjerne litt avslepne).

Jeg liker ikke noen former for trønder og nordnorsk, ei heller så mye som kan høres på Sør- og Vestlandet. (Jeg utelukker mange nå, merker jeg.)

Anonymous poster hash: 9cd72...4b4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker Stavanger dialekt. Den fineste dialekten er Harstad dialekt, de jeg ikke liker så godt er dialektene som snakkes på sørlandet.

Anonymous poster hash: 3c0ca...638
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...