Gå til innhold

Hva slags dialekt har du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

På norsk:

Er trønder, snakker typisk Trondheimsdialekt. Kan også helt uanstrengt slå over til østnorsk, halve familien min er fra østlandet så jeg er vant til å vippe litt mellom dialekter.

Er egentlig ingen dialekter jeg kan komme på som jeg ikke liker :) Om jeg må velge en blir det moldenser, men det er ikke slik at jeg sterkt misliker den heller.

Synes bergenser er innmari fint, samt flere av dialektene som snakkes rundt omkring i Hardanger.

På engelsk:

Snakker en blanding av vestkystamerikansk, sør-irsk og Glaswegian, som stadig blir mer og mer skotskklingende.

Elsker både sør- og nord-irsk, Glaswegian, Aberdonian, og østkystdialekter litt lenger sør enn Aberdeen, som feks Montrose/Dundee. Mange walisiske dialekter som er innmari herlige, synes jeg. Fantastisk nok liker jeg også geordie. Ikke like begeistra for scouse eller east London, de er vel kanskje lavest på min liste, sammen med sørstatsamerikansk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prater nordnorsk med trøndersk aksent eller noe.

Liker trøndersk og stavangersk, misliker bergensk.

Skrevet

Jeg har haugesunddialekt.

Elsker oslodialekt (både øst og vest). Det høres så muntert og herlig ut! Er også fryktelig glad i sørlandsdialektene og i stavangerdialekten.

Misliker sterkt bergensdialekten og ålesunddialekten.Moldedialekten og sogndalsdialekten er jeg heller ikke glad i.

Anonymous poster hash: 36d80...b13
Skrevet

Jeg lurer derfor på hvilken dialekt har du? Standard østnorsk

Hvilken dialekt synes du er finest? Standard østnorsk
Er det noen dialekt du ikke liker? Stavanger-dialekten, og Haugesund, og Bergen, og ... i grunn hele vestlandet

Skrevet

Jeg lurer derfor på hvilken dialekt har du? Snakker Stavanger-dialekt.

Hvilken dialekt synes du er finest? Liker godt slik de (noen) snakker i Bergen, deler av Sogn og Fjordane, samt deler av Nordland.
Er det noen dialekt du ikke liker? Er ikke så glad i dialekter fra Kristiansand, Haugesund, Egersund, Finnmark og indre Østland.

Anonymous poster hash: 320cd...43c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg snakker stavangerdialekt, bare ikke så pent som i Stavanger. Bor litt utfor.

Favorittdialekta er den fra Solund i Sogn. Egentlig alle dialekter fra Sogn.

Er ikke så begeistra for Haugesund og Kr.Sand dialekt.

Skrevet

Jeg er bergenser og snakker bergensk. Jeg trodde, etter år østpå, utenlands og i sørhordaland, at dialekten min var noe avslepen. Men så hørte jeg meg på film og jeg snakker visstnok ganske bergensk. Men det er verken pen bergensk eller tjuaguttbergensk, så etter min mening er det den bedre bergenskversjonen, om den i det hele tatt noensinne kan bli BRA.

Ellers liker jeg flere nordlandsvariasjoner og flere mellom sørhordaland og stavanger-variasjoner.

Jeg misliker intenst utpreget indre enfold-dialekter, Ålesund, utpregede trøndervariasjoner og sikkert litt oppidalomdialekter også.

Skrevet

Snakker ringsakerdialekt

Elsker den romlende dialekta som enkelte snakker på Finnsnes.

Liker ikke Egersunddialekta

Anonymous poster hash: 45ba2...7a3

Skrevet

Jeg har en ganske ubestemmelig trønderdialekt, ettersom jeg har bodd mange ulike steder i Trøndelag.

Jeg liker bærumsdialekt, mange nordnorske dialekter, haugesundsdialekt, og enkelte sørlandsdialelkter.

Liker mindre godt østfolding, Oslo øst, nordmøring, og telemarksdialekter.

Anonymous poster hash: 54ead...db4

Skrevet

Jeg snakker en bred østlandsdialekt. Egentlig helt grusom, men det er nå en gang slik jeg snakker, og ønsker ikke å begynne å snakke "pent" slik 80% av folk på min alder gjør... Synes det er litt trist at så få unge holder på dialekten.

Jeg synes sørlandsdialekt er forferdelig (vest-agder).

Heller ikke fan av sør-vestlandet, Stavanger og sånt.

Ellers har vel de fleste andre dialekter sin sjarm.

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg er bergenser og snakker bergensk. Jeg trodde, etter år østpå, utenlands og i sørhordaland, at dialekten min var noe avslepen. Men så hørte jeg meg på film og jeg snakker visstnok ganske bergensk. Men det er verken pen bergensk eller tjuaguttbergensk, så etter min mening er det den bedre bergenskversjonen, om den i det hele tatt noensinne kan bli BRA.

Ellers liker jeg flere nordlandsvariasjoner og flere mellom sørhordaland og stavanger-variasjoner.

Jeg misliker intenst utpreget indre enfold-dialekter, Ålesund, utpregede trøndervariasjoner og sikkert litt oppidalomdialekter også.

da regner jeg med at du mener ålesundsdialekt, og ikke Sunnmørs, frøken?!?!

snakker sunnmørsk med noe nordfjord, liker bergensk og misliker alt Sør for Bergen :)

Skrevet (endret)

Snakker egentlig haugesundsdialekt, men de siste årene har det blitt en del innslag av indresogning. Har noen ukontrollerte i-endinger av og til...

Fineste dialekten er selvsagt halling (jada, er gift med en...).

Og den verste? Tja... Må være sør for Stavanger det...

red: skriveleif

Endret av Blå Trombone
Skrevet

da regner jeg med at du mener ålesundsdialekt, og ikke Sunnmørs, frøken?!?!

snakker sunnmørsk med noe nordfjord, liker bergensk og misliker alt Sør for Bergen :)

Selvsagt Ålesund. Det gnager. Husker Simon Flem Devold var på barnetv da jeg var liten. Det var da hatet startet.

• Liker 2
Skrevet

Moldedialekten er morsom :P

Den er faktisk veldig forskjellig blitt. De eldre snakker veldig annerledes enn de som er unge (man hører nesten ikke at det er moldenser de unge prater om man ser bort i fra "i"-en) og så er det veldig stor forskjell på de som bor i selve Molde og de som bor på grensen til andre kommuner. Før var det faktisk stor forskjell på de som bodde i sentrum og de som bodde i f.eks Nordbyen visstnok.

Så nå vet dere det :P

Anonymous poster hash: 5d783...33b

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt Ålesund. Det gnager. Husker Simon Flem Devold var på barnetv da jeg var liten. Det var da hatet startet.

Jeg bor på sunnmøre nå, og jeg er enig i at det gnager. Men tror at det kan ha noe med den skarpe stemmen de bruker (uten å skjære alle over en kam) og ikke selve dialekten.

Min kjæreste som kommer fra en kommune utenfor Ålesund har ikke den skarpe stemmen "alle" sunnmøringer har (kan være pga at han prater halvveis østlending) og det blir plutselig ikke ubehagelig å høre på.

Anonymous poster hash: 5d783...33b

Skrevet

På engelsk:

Snakker en blanding av vestkystamerikansk, sør-irsk og Glaswegian, som stadig blir mer og mer skotskklingende.

Elsker både sør- og nord-irsk, Glaswegian, Aberdonian, og østkystdialekter litt lenger sør enn Aberdeen, som feks Montrose/Dundee. Mange walisiske dialekter som er innmari herlige, synes jeg. Fantastisk nok liker jeg også geordie. Ikke like begeistra for scouse eller east London, de er vel kanskje lavest på min liste, sammen med sørstatsamerikansk.

Er ikke så fantastisk å like geordie, det er jo fantastisk ;) Skjønner at det kan være vanskelig å forstå for de som ikke er vant til det, men jeg eeelsker dialekta! :)

Anonymous poster hash: 473f1...ee6

Gjest RompeRusk
Skrevet

:laugh: Ja, Ålesundsdialekt er grusomt å høre på.

EEEE PRAAAAATA IJENNOM NEESSAAAAA, Å EEE KOMMERRR FRA ÅÅÅÅLESUND

• Liker 2
Skrevet

-Jeg er trønder. Trondheimsdialekt.

-Jeg liker dialekter veldig godt men om det er noen jeg skulle mislike må det bli trønderdialekten fra sør/øst/vest for Trondheim.

-Favorittdialekten er den de snakker i og rundt Mosjøen/Mo i Rana.

Forskjellen mellom ranværing og vefsnmål er ganske stor. Du blir ikke populær hos en ranværing hvis du sammenligner dialekta hans med en fra Mosjøen, og sannsynligvis ikke i det motsatte tilfellet heller: :ler2:

Anonymous poster hash: a4061...828

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...