Gå til innhold

Hva slags dialekt har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes det er veldig spennende med dialekter!

Jeg lurer derfor på hvilken dialekt har du?

Hvilken dialekt synes du er finest?

Er det noen dialekter du ikke liker?

Endret av milco
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Haugesund dialekt :)

Hmm.. Jeg synes Kristiansand dialekt er ganske fint

Ingen jeg ikke liker, men jeg synes trøndersk er litt mindre fint.. for å ikke snakke om at jeg ikke skjønner bæret av det de sier :P spesielt ikke den tjukke trønder dialekten, da må jeg virkelig konsentrere meg.

Sogndals dialekta er enda verre.. mange helt totalt uforståelige ord, det er nesten et helt annet språk :P

Skrevet

Født og oppvokst i Oslo, så ganske straight forward bokmål...

Jeg synes Bergensdialekt er pen og også Stavanger. Min mormor var derfra.

Ikke fan av trøndersk eller generelt Nord-Norge.

Anonymous poster hash: 894a5...a11
Skrevet

Jeg har ei skikkelig blandingsdialekt pga jeg har flyttet rundt i barneårene og ungdomsårene...

Snakker ei blanding av sunnmøring, trønder, sogning og møring.........og jeg skarrer på R..

• Liker 1
Skrevet

Snakker standard østnorsk. Ganske typisk Oslo vest-talemål, siden jeg er oppvokst på Oslo vest.

Jeg synes nok de fineste dialektene er de sørlandske, og ulikt mange liker jeg også rogalendingenes dialekter. Synes de er feminine, og for meg som mann er det positivt.

Har nok minst til overs for de som snakker veldig likt som meg, men bredere. Da skurrer det litt for meg, rett og slett, slik mine venner fra Stavanger mener dialekten på Jæren er verst og slik en del andre i osloområdet sikkert ikke liker min talemåte. Synes trøndersk ofte virker maskulint, det samme med en del nordnorske dialekter, men det er ikke stygt av den grunn.

Alt i alt er jeg veldig glad i dialekter. Føler ikke noe savn etter en mer distinkt dialekt selv, men liker å høre andres dialekter.

Anonymous poster hash: 4673f...59c

• Liker 3
Skrevet

Snakker klassisk åchlå-øst. Type norsk sosialrealisme fra 70tallet. Tenk Wam & Vennerød.

Jeg liker trøndersk best! Helst nord-trøndersk.

Liker ikke østfoldsdialekta.

• Liker 2
Gjest Wanderlust
Skrevet

Jeg blander litt av hvert. Sånn blir det når man flytter hit og dit og har foreldre som blander mye rart også.
Dialektene i sogn syns jeg er veldig pene, samt ulike dialekter på sørlandet. Jeg liker ikke dialekten i valdres og på toten.

• Liker 1
Skrevet

Interessant ;)

Jeg glemte jo å svare selv da... :P

Jeg snakker totning og elsker å høre på dialekter fra valdres, oppover gudbrandsdalen og trønder;) Østfold og sørlandsdialekter er også veldig koselig;) Er kanskje mindre glad i dialekter fra nord-norge... :P

Skrevet (endret)

Jeg lurer derfor på hvilken dialekt har du? Standard østnorsk. Kommer fra Oslo øst.
Hvilken dialekt synes du er finest? Østlandsk og standard østnorsk generelt.
Er det noen dialekt du ikke liker? Dialektene fra områdene rundt og i Stavanger og Bergen, og generelt dialektene fra Nord-Norge.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Jeg elsker dialektene i Sogn, og både Nordfjord, Sunnfjord og Helgeland (spesielt Brønnøy og omegn) har også veldig flotte dialekter.

Anonymous poster hash: cfa73...61f
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Til daglig så veksler jeg mellom svensk og østlandsdialekt.

Skrevet

Hallingdal liker jeg også ;) Og dialeken til Odd Nordstoga, selv om jeg til tider kan ha problemer med å forstå hva han sier... :P

Skrevet

- Jeg snakker nordnorsk

- Liker dialektene med fine r'er. (Bergen, Stavanger, Kristiansand ..)

- Finnmarkdialekta og trøndersk liker jeg ikke.

Skrevet (endret)

Nord-norsk. Noenlunde likt Dag Sørås sett bort i fra at jeg omgjører hakket flere "i"er til "e". Sier = sei, tiltalt = teltalt osv.

Stavanger-dialekt er fint, hos kvinner.

Endret av meh
Skrevet

Snakker litt nordmørsk, litt sunnmørsk, litt moldenser og litt østlending.

Uansett hvor rart det høres, så er dialekten min veldig fin, og det er ingen som har lik dialekt som meg. Det eneste er at det er ingen som klarer å høre hvor jeg kommer fra. (alle skjønner vel møre og romsdal, men ikke hvor i m&r)

Anonymous poster hash: 5d783...33b
Skrevet

Snakker nordnorsk, og er veldig glad i min egen dialekt og bergensk. Trøndersk liker jeg lite.

Skrevet

Jeg har dessverre ingen spesiell dialekt, født og oppvokst litt utenfor Oslo. Av fine dialekter som jeg også kunne tenkt meg å snakke så er det dialektene i Kristiansand, Stavanger og diverse fra Sogn og Fjordane. Er så fint! Ellers så er jeg ikke særlig begeistret for bergensdialekten og trønderdialekten.

Skrevet

-Jeg er trønder. Trondheimsdialekt.

-Jeg liker dialekter veldig godt men om det er noen jeg skulle mislike må det bli trønderdialekten fra sør/øst/vest for Trondheim.

-Favorittdialekten er den de snakker i og rundt Mosjøen/Mo i Rana.

Gjest SweetSunshine
Skrevet

Jeg har (en type) sørlandsdialekt:)

Synes folk fra Bodø har fin dialekt! ...og Kristiansand:)

Skrevet

Jeg har sunnmørsdialekt. Ganske utvannet da jeg har bodd i Oslo i flere år. Den er ikke bre og mange lurer på hvor jeg kommer fra.

Jeg liker aller best typisk Oslo-dialekt eller fin Bergensdialekt, altså de som sier jeg istedenfor eg og generelt snakker mye renere. Liker også Trønderdialekt og Vennesla.

Liker ikke så godt stavangerdialekten, synes den er litt travel. Og heller ikke slike indre dialekter, som indre østfold, og indre Norge, bygdedialekter osv. Helt uforståelig.

Anonymous poster hash: db0ee...863

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...