Gå til innhold

Vont i ryggen!!!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har så vont i korsryggen

-er trøtt i ryggen

-Trøtt og vont av å sitte,ligge og stå.

Hva skal jeg gjøre når ibuksen ikke virker lenger?

Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finne ut grunnen til at det gjør vondt. Ibux fjerner bare smerte, ikke grunnen til smerte...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ta en tur til kiropraktoren. Legen gjør ingenting hvis du går dit, annet enn å gi deg sykmelding og sterkere smertestillende. Og det er vel ikke det du vil ha?

Skrevet

Skrekkhistorie:

En mann moren min kjenner, var veldig plaget med ryggen. Han hadde vondt hele tiden. Dro til legen, fikk smertestillende og levde ok i noen mnd. med dette. Plutselig ble han verre; og dro til legen. Han fikk beskjed om hvis han skulle ha mer smertestillende, måtte han få morfin. Moren min tvang han til å ringe legen og be om en utredning for å finne grunnen til smertene.

Han fikk dette og dro på sykehuset. Først trodde dem at han hadde kreft. Så viste det seg at han hadde en alvorlig prolaps (eller noe slikt). Men dette måtte han leve med resten av livet, for han hadde gått alt for lenge med den. Hadde han kommet tidligere, kunne de sansynligvis ordent opp i dette med en operasjon.

Konklusjon: Finn ut av grunne til smertene. Ikke fjern dem. De er der fordi noe er galt!

Gjest Anonymous
Skrevet

De aller fleste ryggplager som kommer akutt fikser kiropraktor. Man bør ikke gå lenge med dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for svar.

Har ingen planer om å bli sykemelt.

Hvor mye koster kiropraktor?

Får en dekket kostnadene av trygdekontor?

Skrevet
Takker for svar.

Har ingen planer om å bli sykemelt.

Hvor mye koster kiropraktor?

Får en dekket kostnadene av trygdekontor?

Hvis du får henvisning fra lege, betaler du kun egenandel.. :) Er ikke sikker på hva denne er.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Lurer på om det ikke er rundt 250 kr pr time i egenandel jeg.

Skrevet

Kiropraktor koster 560kr første gangen,deretter 280 hver gang.Det hjelper veldig,har selv prolaps,og når jeg gikk til legen ga han meg bare smertestillende,de hjelper en liten stund bare.Ta deg en tur til kiropraktor og prøv å ta røntgen av ryggen din også

Gjest Anonymous
Skrevet

Har heldigvis en lege som ikke bare deler ut piller og sykemeldinger i øst og vest, men vil finne ut hva det er og kommer av.

Får gå og få henvisning til kiropraktor.

Syntes egenandelen okså var høy jeg, men det er jo alltid billigst å vere helt frisk.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er billigere hvis du får en henvisning fra fastlegen din. Jeg gadd ikke det fordi fastlegen min var en dust, og han ville helt sikkert ha nektet, så jeg ringte kiropraktoren direkte og avtalte time selv. Ja, det kosta vel 4-500 kr første gangen, og 280 kr hver gang etter det, men så ble jeg bra i ryggen også. Har null interesse av å sitte hjemme og knaske piller i flere uker før jeg får fysisk hjelp.

Skrevet

Ikke glem at du får skrive dette opp på egenandelskortet ditt..

Og når du passerer 1500kr elns, så får du frikort.

Skrevet

Veldig lurt å gå til legen som alle sier, men du bør også tøye ryggen forsiktig. Det kan hjelpe godt!

Amarone

Skrevet

Jeg har slitt med smerter i korsryggen i mange år før jeg fikk behandling

Bestill en time hos kiropraktor her. Det er ikke stort leger kan gjøre. Jeg har prøvd 10-15 forskjellige.

Husk at langvarig bruk av smertestillende kan være svært skadelig. Det du må er å fjerne årsaken til at smertene kommer.

Jeg betalte 550 for 1. gangskonsultasjon inkl. røntgen. Deretter 270 kr per gang. Det er virkelig verdt alle pengene. Selv for meg som er student. Jeg tror ikke trygdekontoret dekker det.

Skrevet

Trygdekontoret dekker ikke behandling hos kiropraktor. Iallefall har de ikke gjort det til mannen min, og han har hatt frikort siden februar i år. Vi har måttet svi av flere tusen kroner på behandling, men det virker. Han betalte 360 kroner for den første timen og 260 for resterende timer.

Naprapat er også et godt alternativ...

Skrevet
Naprapat er også et godt alternativ...

Oh yes! Kan anbefale Naprapat 1 i Oslo sentrum - jeg er som et nytt menneske hver gang jeg går ut derfra!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er Naprapat?

Hva går det ut på?

Skrevet
Naprapati

Naprapati er en manuell behandlingsform som tar sikte på å normalisere problemer i bevegelsesapparatet. Ordet naprapati er satt sammen av det tsjekkiske ordet napravit som betyr «å korrigere» og det greske ordet pathos som betyr «lidelse«. Det er spesielt lidelser i rygg og nakke, sener og muskler som behandles av en naprapat.

Behandlingsformen har sin opprinnelse i USA og kommer egentlig fra kiropraktikken. Den ble utformet av Oakley Smith som var forsker og lærer ved Palmer-instituttet (læresete for kiropraktikk i USA). Smith konsentrerte seg ikke bare om ryggraden, men også om hele skjelettet og ledd, sener og muskler knyttet til dette. I 1907 grunnla han et eget institutt for naprapati. Retningen har bare delvis utbredelse i USA, men har utøvere i Syd-Europa og i Norden som er virksomme innen blant annet idrettsmedisin og bedriftshelsetjeneste.

Når en pasient kommer til en naprapat for første gang, innledes besøket med en anamnese. Tidligere sykdommer, eventuelt operasjoner, arbeidsforhold, trening og annet som kan være viktig for å finne årsaken til pasientens smerter utredes. Undersøkelsen som følger er til for å finne eventuelle forstyrrelser i bevegelsesmønsteret, etter at man ved en neurologisk status har utelatt at smerten kommer fra for eksempel en svulst eller prolaps. Skulle undersøkelsen antyde at smerten ikke kommer fra bevegelsesapparatet sendes pasienten til lege.

Behandlingen varierer mye, avhengig av smertens karakter og lokalisering. Massasje og spesifikk muskeltøying anvendes nesten alltid for å senke muskelspenninger. Et vanlig fenomen er triggerpunkter, hypersensitive punkter i en muskel i spenning, og disse behandles med blant annet pressur. I tillegg kan elektroterapi anvendes. Nedsatt bevegelse mellom virvler i ryggraden, er en vanlig årsak til smerte. Det finnes noen ulike behandlingsteknikker for å gjenvinne bevegelsen i et ledd. Den mest kjente er manipulasjon, der terapeuten ved å massere leddets fysiologiske bevegelighet, utløser et leddknepp.

En pasient gis i gjennomsnitt tre til fire behandlinger. Akutte tilstander behøver sjelden mer enn en til to behandlinger, mens kroniske smerter kan kreve flere behandlinger i kombinasjon med hjemmeøvelser.

Hva terapien brukes for

Naprapatien behandler spesielt lidelser i rygg og nakke, sener og muskler. I henhold til naprapatien kan stølhet og kontraksjoner i muskler, bindevev, leddbånd og sener føre til alvorlige forstyrrelser i resten av kroppen. Vonde rygger er den vanligste plagen som pasienter søker hjelp for, men naprapater behandler også hodepine, nakkesmerter, muskelspenninger, isjias, idrettskader m.m. Mange større idrettsforeninger, fotballag og ishockeylag har ansatt en naprapat som behandler akutte skader på trening og kamper.

Det er av betydning at man får en riktig og symmetrisk kroppsholdning. Man undersøker pasientens bevegelsesevne, lokaliserer smerter, ser på nevrologiske reaksjonsmønstre, muskelstyrke og livsstil. Det utarbeides et mobilitetskart til hjelp i behandlingen. Behandlingen er oppgitt til å være av noe mildere karakter enn det som vanligvis gis av kiropraktorer. Det veiledes også i egenomsorg for eksempel gjennom å gi råd om trening og tøyningsøvelser. En rekke sykdommer behandles ikke av naprapater. Blant annet gjelder dette alle former for svulster, benskjørhet og forhold som ikke er knyttet til bevegelsesapparatet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...