Gå til innhold

Kompis er trolig i skapet. Snakke med ham?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vanskelig både å formulere overskrift og å plassere dette i passende underforum, men jeg gjorde et forsøk.

Jeg er mann i begynnelsen av 20-årene, og det har seg slik at jeg nylig har funnet ut at en god venn av meg nok er homofil. Jeg satt og spiste ute med en bekjent et sted jeg vanligvis ikke oppholder meg, og da så jeg ham både hånd i hånd, og i het omfavnelse, med en mann. Jeg vet det kan høres litt for tegneserie ut til å være sant, men det var rett og slett sånn det var. Denne vennen min har tilsynelatende aldri hatt særlig hell med damene, men det kom likevel veldig overraskende på meg. Han har alltid skjult det. Det kan for øvrig hende at han er bifil, det vet jeg jo ikke sikkert, men jeg tviler.

Om noen skulle lure på det: Det er ikke noe problem for meg at han er homofil. Han er en god kompis av meg, og dette påvirker ikke det. Han er jo en like bra kar som før jeg så dette.

De siste dagene har jeg likevel gått og latt meg plage litt av dette, rett og slett fordi jeg lurer på om jeg bør snakke med ham. Hvorfor? Jeg tenker at han har gått og skjult dette fra gutta i mange år, og at han kanskje hadde satt pris på det hvis jeg beviste for ham at vi (i hvert fall en av oss) ikke reagerer negativt overhodet. Da kan han bruke meg som støtte når han en gang forhåpentligvis kommer ut, og i hvert fall prate litt med meg om det å skjule noe sånt hvis han skulle trenge det.

Samtidig risikerer jeg at han bare blir stresset av at han får vite at jeg vet. Kanskje han vil oppleve det ubehagelig, og det er mulig han foretrekker å ta det hele i eget tempo og frykter at jeg vil fortelle det til andre. Det vil jeg selvsagt ikke gjøre, jeg har ikke engang sagt dette til forloveden min, men der betyr ikke at ikke han kan bekymre seg. Hans seksualitet er jo hans sak. Samtidig mener jeg ikke å blande meg, og om han ikke vil prate legger jeg det bort, jeg vil bare hjelpe en kompis som kanskje synes der er tøft å måtte leve i en slik løgn.

Så: Er jeg helt idiot som vurderer å snakke med ham om det? Bør jeg ligge helt unna? Eller kan det være en idé, og en lettelse for ham, å fortelle ham at kompisen han drikker øl og ser fotball med synes det her er helt greit? :)

Anonymous poster hash: 9a52f...264

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, vanskelig situasjon. På en måte skjønner jeg at du ikke vil vennen din skal bekymre deg over å evt. komme ut av skapet, på en annen side skal man respektere folks privatliv.

Personlig ville jeg nok bare, i passende setting, sagt at han er en god venn, at han kan komme til deg om det er noe etc(eller hvordan du som mann vil nå formulere dette:P). Han kommer ut av skapet når han er klar:) Og da vet han at han har en venn å gå til.

Anonymous poster hash: 8ce26...2e1
Skrevet

Du høres ut som en kjempe hyggelig gutt og en god kompis. Personlig hadde jeg nok tatt det opp med ham. Når han går hånd i hånd på gaten så må han regne med at han kan bli oppdaget.

Anonymous poster hash: 49d86...87b

• Liker 11
Gjest abcdefghi
Skrevet

Hei. Så deg på gata med en annen. Er det noe som skal holdes hemmelig framover, eller er du ute av skapet offisielt nå? Smil.

Gjest abcdefghi
Skrevet

Hm, vanskelig situasjon. På en måte skjønner jeg at du ikke vil vennen din skal bekymre deg over å evt. komme ut av skapet, på en annen side skal man respektere folks privatliv.

Nei men herregud, du kan ikke bare ignorere seksualiteten til familiemedlemmer og kompiser, da virker det som om du tar delvis avstand fra personen. Trenger da faen ikke være noen tåreperse eller noe stort gay-moment, bare fortell duden at du vet, good for you lissom, no stress.

Skrevet

Nei, ikke ta det opp med han.

• Liker 1
Skrevet

Vent til han sier det selv. Han er ikke klar for å prate om det før han sier det til deg.

Anonymous poster hash: 05d38...169
  • Liker 1
Skrevet

Vent til han sier det selv. Han er ikke klar for å prate om det før han sier det til deg.

Anonymous poster hash: 05d38...169

...kanskje fordi han er redd for å bli fordømt? Og da er det jo ganske greit å få vite at det ikke er noe å være redd for :)

• Liker 3
Skrevet

Uenig med de som mener det ikke angår han. Ofte er det vanskelig for homofile å komme ut fordi de frykter reaksjonene, selvom de egentlig har lyst til å være åpen om det.

Jeg ville sagt at jeg så han med en annen fyr, og at jeg er glad på hans vegne, men har ikke tenkt å si noe til andre, det er opp til han. Og så bare snakke om noe annet, med mindre han vil snakke om det selvsagt.

Anonymous poster hash: 378a6...e48

• Liker 3
Skrevet

Om det var meg tror jeg jeg ville sagt at jeg så han den dagen og sett det litt an på reaksjonen hans hva jeg skulle si videre. Men det spørst jo litt på hvordan denne vennen din er også, om han er homofil har han vel en grunn til å ikke være åpen om det enda, og det er ikke lett å vite om han vil bli lettet av at noen vet det, eller sur fordi han synes du blander deg for mye i privatlivet hans...

Skrevet

Fortsett å være en god kompis så vil han sikkert åpne seg opp for deg når HAN er klar for det :)

Viss du snakker med han om det kan du risikere å komme for brått på, du vet aldri, men om han er såpass hemmelig med det så er det kanskje best å la det vente litt ivertfall.

Anonymous poster hash: 148eb...bf9
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det kommer jo veldig an på hvordan forhold man har og hva man bruker å snakke om. Jeg er ganske sikker på at jeg ville ha spurt dersom jeg hadde sett en av mine nærmeste venner gjøre det samme, av de samme grunnene som du nevner. Han er nok ikke klar til å snakke om det, men det kan uansett gjøre det lettere for ham hvis du forteller hva du så :)

Endret av facepalm
Skrevet

Du høres ut som en kjempe hyggelig gutt og en god kompis. Personlig hadde jeg nok tatt det opp med ham. Når han går hånd i hånd på gaten så må han regne med at han kan bli oppdaget. Anonymous poster hash: 49d86...87b

Enig. Og sånn du legger det frem , så vil det være null stress for deg eller han.

Skrevet

En venn av meg kom ut av skapet fordi jeg var med på Pride og slike ting. Har alltid støttet opp om homofiles rettigheter, poster en del ting på Facebook som er relatert til dette - nå sist om OL i Sotsji.

Tror det gjelder å vise at du støtter saken, at voksne mennesker har rett til å elske hvem de vil.

En annen ting er å ikke snakke om damer, men kjærester og dater i mer kjønnsnøytrale termer. Da viser du at du ikke tar det for gitt at alle har kjæreste av det motsatte kjønn.

Og så får du bare la ham komme ut når han selv vil.

Anonymous poster hash: 68458...3ed
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes du skal spørre han og fortelle hva du så! Skjønner ikke at folk kan mene at du ikke skal si noe..

Jeg har hatt flere venninner som har hatt problemer med å komme ut av skapet, nettopp fordi de er livredd for at folk ikke skal akseptere det. Si som du skrev her, at du aksepterer han uansett legning, kanskje han syns det er en kjempe lettelse! Kan tenke meg det er vanskelig å fortelle sine nærmeste om dette...

Skrevet

Jeg synes du skal spørre han og fortelle hva du så! Skjønner ikke at folk kan mene at du ikke skal si noe..

Jeg har hatt flere venninner som har hatt problemer med å komme ut av skapet, nettopp fordi de er livredd for at folk ikke skal akseptere det. Si som du skrev her, at du aksepterer han uansett legning, kanskje han syns det er en kjempe lettelse! Kan tenke meg det er vanskelig å fortelle sine nærmeste om dette...

Jeg ser poenget ditt, men det kan jo hende at han selv har lyst til ha kjæreste før han sier noe. Det skjedde med en venninne av meg. Hun trodde hun var lesbisk, men var ikke sikker før hun ble sammen med en jente. Og da syntes hun det var lettere å komme ut.

Anonymous poster hash: 68458...3ed

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Her synes jeg det kommer veldig an på hvor gode og nære venner man er. En perifer bekjent er en ting, bestevennen noe annet. Det hadde vært helt uaktuelt for meg å ikke ta dette opp med en av mine aller nærmeste venner og gjøre det klart at "hemmeligheten" selvsagt forblir hemmelig men at man vet og aksepterer og støtter dem uansett hvem de tiltrekkes av. Tross alt snakker vi om friheten til å være seg selv sammen med sine nærmeste venner.

Så jeg ville funnet en anledning til å nevne hva jeg hadde observert og samtidig gjort det klart at det ikke endrer noe i vårt vennskap.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg drar opp denne tråden igjen. Beklager at jeg ikke svarte dere alle tilbake i september. Mange takk for innspillene! Fortsetter som AB, veldig lite lysten på å bli gjenkjent.

Jeg valgte å gå for den mellomløsningen foreslått her og være bevisst på å snakke litt mer nøytralt og tolerant, blant annnet Sotsji-saker. Vi er ellers en ganske typisk guttegjeng der alle studerer ved universitetet: Glade i øl, damer og fotball, men ikke typene som roper "Er'u homo eller, skal vi slåss?" til menn som dulter borti oss på puben. Ikke den vanskeligste gjengen å komme ut i, men vi har ikke akkurat vurdert problemstillingen, det har bare vært underforstått at alle er heterofile.

Så til poenget: For en kort stund siden begynte han å skjønne tegninga. Går ikke for mye i detaljer om hvordan, viktig at han ikke blir gjenkjent. Endte med at jeg skjønte at han ønsket å prate om dette, så da tok jeg det opp. Etter et par runder med "ikke si det til noen" fortalte han. Er ikke så interessant for dere hva han fortalte heller, men jeg var i hvert fall den første vennen av ham (utover en perifer nettvenn for en del år siden) som visste om dette, og han hadde brent inne med det veldig lenge.

Merket at det var en lettelse for ham å få snakket om dette. Jeg tror også at han var overrasket over hvor fint det gikk. Han har ennå ikke kommet ut offentlig, men sier han kommer til å gjøre det snart nå som han vet at det går bra. Jeg er muligens av de mest liberale i gjengen, men jeg vet med sikkerhet at ingen av gutta vil kutte ham ut. Jeg har fått beskjed om å ikke nevne det for hverken forloveden min, felles venner eller andre kjente, og det skal jeg gjøre. Så skal jeg forsiktig minne ham på at han nå er inne i en god periode og at dette vil gå bra, dersom det går lang tid før han kommer ut, men det skal skje på hans premisser.

Så igjen: Takk for svar og hjelp, dette tror jeg var viktig for fyren :)

Anonymous poster hash: 9a52f...264
  • Liker 7
Skrevet

Så bra at det ordnet seg, og fint å ha venner som deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...