Gå til innhold

Hva er det med folk som sitter på 4 seter og ikke tar hensyn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har opplevd det ganske mye, at folk sitter og breier seg alene på 2-seter, eller et par breier seg på 4-seter. En gang lå en det person på 4 seter, og han var ikke syk. Han koste seg og pratet i telefon,

og idag skjedde det igjen...

Jeg tok t-banen, og det sitter et par på 4 seter. T-banen er ganske full og det er ikke mange plasser igjen.

Jeg blir stående å lure på om jeg skal spørre om jeg kan sitter på 4-seteren sammen med dem, men gruer meg litt. Jeg tenker jo at de må jo skjønne at de må sette seg på et sete hver, for da kan to andre sitte også.

Til slutt tar jeg mot til meg og spør om jeg kan sitte ved siden av dem. De blir tydeligvis litt sure og setter seg motvillig sammen på 3 seter.

Så kommer det en dame rett bak meg som også vil sitte, og jeg ser at de blir sure og himler med øynene...

Jeg mener - hva er egentlig problemet?

Anonymous poster hash: 85196...854
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mangel på folkeskikk.

Anonymous poster hash: 29654...f5c
  • Liker 15
Skrevet

ENIG!!!

Jeg kan godt finne på å ha vesken på setet ved siden av meg, men dersom det ikke er mange ledige seter tar jeg den vekk eller er i det minste obs når det går folk forbi så jeg kan flytte den om de viser tegn til å ville sitte med meg.

Synes forøvrig det er særdeles usjarmerende med de som bare hiver seg ned på sete uten forvarsel og uten å sjekke at det ikke er noe på det. Altså, når det er to andre personer på hele bussen gååår det an å i det minste gi et lite vink før du moser noens veske? :vetikke:

Anonymous poster hash: 1e45f...903
  • Liker 2
Skrevet

ENIG!!!

Jeg kan godt finne på å ha vesken på setet ved siden av meg, men dersom det ikke er mange ledige seter tar jeg den vekk eller er i det minste obs når det går folk forbi så jeg kan flytte den om de viser tegn til å ville sitte med meg.

Synes forøvrig det er særdeles usjarmerende med de som bare hiver seg ned på sete uten forvarsel og uten å sjekke at det ikke er noe på det. Altså, når det er to andre personer på hele bussen gååår det an å i det minste gi et lite vink før du moser noens veske? :vetikke:

Anonymous poster hash: 1e45f...903

Det med veske er greit, man flytter den jo bare om det blir fult, eller andre kan spørre om de kan sitte der vesken din er, så er det jo bare å flytte den.

Jeg liker heller ikke folk som bare setter seg på vesker og sekker, det går an å spørre høflig om de kan få sitte, så blir det bedre stemning.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spør aldri om å få sitte et sted når jeg reiser kollektivt, jeg har betalt like mye som alle andre og ser ingen grunn til at jeg skal være høflig med folk som breier seg. Det er normal høflighet å flytte det man har i setet når det kommer på flere folk enn det er ledige seter. Jeg setter meg i protest ved siden av folk som ikke flytter tingene/føttene sine automatisk. Normal folkeskikk er viktig, men det burde virkelig ikke være nødvendig å måtte be om tillatelse til å sitte et sted på offentlig transport.

Anonymous poster hash: 7ec82...d08
  • Liker 4
Skrevet

Jeg spør aldri om å få sitte et sted når jeg reiser kollektivt, jeg har betalt like mye som alle andre og ser ingen grunn til at jeg skal være høflig med folk som breier seg. Det er normal høflighet å flytte det man har i setet når det kommer på flere folk enn det er ledige seter. Jeg setter meg i protest ved siden av folk som ikke flytter tingene/føttene sine automatisk. Normal folkeskikk er viktig, men det burde virkelig ikke være nødvendig å måtte be om tillatelse til å sitte et sted på offentlig transport.

Da regner jeg med at du også erstatter laptopen min som du ødelegger ved å sette deg på den. Noen er ikke helt tydelige i kroppsspråket når de bestemmer seg for å sette seg ved siden av meg (det ser ut som om de fortsetter videre bakover, og vips så har de satt seg på sekken min etter jeg har satt den tilbake fordi jeg tolket det som at du gikk videre bak i bussen)

• Liker 2
Skrevet

Da regner jeg med at du også erstatter laptopen min som du ødelegger ved å sette deg på den. Noen er ikke helt tydelige i kroppsspråket når de bestemmer seg for å sette seg ved siden av meg (det ser ut som om de fortsetter videre bakover, og vips så har de satt seg på sekken min etter jeg har satt den tilbake fordi jeg tolket det som at du gikk videre bak i bussen)

Tror du virkelig at jeg er så dum at jeg setter meg på folks ting? Hvis de ikke flytter tingene sine når jeg skal sette meg der så ber jeg de selvfølgelig om å flytte dem. Og det gjøres selvfølgelig ikke på en uhøflig måte, det er fullt mulig at de er uoppmerksomme og ikke ser at noen vil sitte der. Men jeg spør aldri om lov til å sitte et sted, det blir for dumt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er greit å breie seg over flere seter og eventuelt ha veske eller poser i setet ved siden av når det er mange ledige plasser på bussen! Men jeg hadde aldri blitt sur eller himlet med øynene om det var noen som ønsket å sitte ved siden av meg, med mindre det var mange ledige dobbeltseter på bussen. Jeg har det med å breie meg litt om det er god plass da jeg har utrolig mye smerter og plager som blir bedre når jeg ikke sitter rett opp og ned på et sete, men jeg flytter meg(og mine eiendeler) selvfølgelig om andre kommer på! Har jeg vesken ved siden av meg og det er mange ledige seter men personen vil sitte der setter jeg pris på at personen sier ifra og ikke setter seg på veska mi da jeg flytter den med glede. Det paret du nevner høres bare ut som om har utrolig dårlig folkeskikk. Var på en omtrent folketom buss en gang, satt litt langt bak og da var det ei dame som satte seg på veska mi! Og nei, det var ikke vanskelig å se den.. Da ble jeg ganske sint og røska den til meg før jeg gikk til et annet sete, men jeg gjorde ikke noe mer ut av det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar kollektiv transport til jobben. Er en plass opptatt av en veske eller fordi noen breier seg så spør jeg bare om det er ledig der. Får aldri et nei. Oppfatter heller ingen som sure,. Jeg er bare fornøyd med at jeg har fått sitteplass.

Anonymous poster hash: c26b1...28a

• Liker 3
Skrevet

For meg har det alltid holdt med et "unnskyld meg" mens jeg gjør tegn til at der skal jeg sitte, kanskje med et lite smil :) Enkelte mennesker virker å være veldig "her sitter vi, vi skal ha tingene våre på alle setene og ingen bør spørre om vi skal flytte dem, vi var her først", men da legger jeg gjerne til en ekstra skarp tone og et litt myndig blikk. Har ennå ikke gått galt.

Anonymous poster hash: 3179a...fbd

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for hets og tulleinnlegg.

Irrlys, mod.

Skrevet

Ofte, om jeg sitter på bussen eller t-banen, så har jeg sekken ved siden av meg.

Etterhvert som det fylles opp flytter jeg sekken min, men det er aldri noen som setter seg ved siden av meg.

Derfor lar jeg bare sekken stå ved siden av meg, så får de heller spørre om de vil sitte ...

Jeg spør alltid om å få sitte, og ser ikke problemet med det?

En gang satt det en gutt med en bag ved siden av seg. Han virket som en snill og god gutt, som var veldig opptatt med mobilen sin.

Plutselig kom det voksen dame og satte seg på bagen hans, han ble sjokker og måtte lirke løs bagen sin fra rompa hennes.

Jeg ble ganske sjokkert selv over oppførselen hennes. Hadde det vært meg ville jeg spurt høflig.

En anne gang satt jeg på en 4-seter på t.banen og hadde sekken min ved siden av fordi jeg lette etter noe i sekken.

Så kom det plutselig en mann ut av det blå og satte seg på sekken min.

Jeg skvatt og ble veldig sjokkert ... jeg hadde selvfølgelig flyttet sekken om jeg så han komme, men jeg lette etter noe og så ikke han. Han kunne bare spurt meg om å flytte sekken, så hadde jeg gjort det, så kunne han sette seg ned uten å sette seg på sekken min.

Eldre har ikke så gode folkskikk alltid, de heller...

• Liker 2
Gjest slettetbruker
Skrevet

Synes det er ganske irriterende med folk som hører på musikk uten headset også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å sette vesken min ved siden av, men helt inntil meg. Midt på sprekken mellom setene omtrent. Det burde jo være nok plass til å sette seg ned der mens vesken er der om jeg skulle være uoppmerksom, men alikevel setter folk seg på vesken. Beklager at jeg ikke er superrask og følger med på alt som skjer i bussen...

Anonymous poster hash: ed2e6...48b

Skrevet

Like plagsomt med de som velger å sitte ytterst på 4-seterne på bussen så man må klatre over...

Foretrekker å stå.

Skrevet

Like plagsomt med de som velger å sitte ytterst på 4-seterne på bussen så man må klatre over...

Foretrekker å stå.

De bare ber jeg om å flytte seg :)

Og setter meg aldri på vesker. Fy faen så uoppdragent.

Skrevet

Noe av det mest irriterende er for meg personer som skal lirke seg inn på setet jeg sitter på som er bittelitt større enn et vanlig sete.. Altså disse setene hvor to små unger kan sitte men ikke to voksne.. Spesielt når det er folk med gigaræver som lirker seg inn og nesten faller av fordi de på død og liv må sitte når de bare skal være med på to holdeplasser.. Får bare helt mark av å kjenne andres side- og rumpeflesk klint inntil meg.

Anonymous poster hash: 239d1...902
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
Skrevet

Noe av det mest irriterende er for meg personer som skal lirke seg inn på setet jeg sitter på som er bittelitt større enn et vanlig sete.. Altså disse setene hvor to små unger kan sitte men ikke to voksne.. Spesielt når det er folk med gigaræver som lirker seg inn og nesten faller av fordi de på død og liv må sitte når de bare skal være med på to holdeplasser.. Får bare helt mark av å kjenne andres side- og rumpeflesk klint inntil meg. Anonymous poster hash: 239d1...902

Disse setene er vel for handicappede.....

• Liker 1
Skrevet

Disse setene er vel for handicappede.....

Hm? Det hørtes veldig rart ut. Er jo maange av de setene på de vanlige bussene.. Da har jeg i så fall ikke fått med meg det:P Har alltid lurt på hvorfor de setene var sånn. Men ser ikke noe i veien for at jeg eller andre som ikke er handicappede kan sitte der om det ikke er en handicappet person på bussen..

Anonymous poster hash: 239d1...902

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...