Gå til innhold

Få et objekt løs fra "bakgrunnen" (foto/element)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, kanskje et skudd i mørket, men jeg prøver et spørsmål her på KG lell ;) Jeg har et bilde. En bildelogo. Denne er svart. Bilde-logo-filen inneholder da en hvit bakgrunn, og det er denne hvite bakgrunnen jeg vil ha bort. Jeg vil sitte igjen med bare selve logoen, om dere skjønner. Omtrent som et klistremerke.

Av alle ting har jeg fått meg photoshop. Photoshop har jeg aldri brukt før, men antar det finnes en funksjon for operasjonen jeg ønsker å få utført. Haddde jeg bare visst hva denne operasjonen kalles, kunne jeg googlet løsningen. Kanskje funnet meg en walkthrough. -Men her famler jeg i blinde, altså. Hjelp? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel bruke den viskelærfunksjonen, skulle jeg tro? Background eraser, magic eraser, et eller annet sånt? Først må du kopiere hele bildet over i et layer, siden det nok vil være låst som bakgrunn når du åpner bildet i PS. Og så skal det være mulig å viske bort det hvite med bare et par klikk tror jeg. Lag en kopi av fila som du leker deg litt med, det er den beste måten å lære på :)

Lenge siden jeg har brukt PS nå, så beklager om det ikke fungerer! :)

Skrevet (endret)

Vet ikke hvordan du gjør det i PS, men i GIMP så ville jeg brukt "Fuzzy Select Tool" eller "Color Tool".

http://youtu.be/XLK7rm1J5ww?t=2m39s

Du kan sikkert bare markere logoen, invert og delete layer. Uten at jeg har noe peiling på PS :P

Her er en annen måte du kan gjøre det.

http://youtu.be/fD2yqLnDop8?t=1m3s

Om du ikke får det til, så kan jeg prøve å hjelpe deg. Hvis du ikke har noe imot å sende meg bildet på PM.

Endret av -Leon-
Skrevet

kommer litt an på hvor skarpt skillet er mellom det hvite og selve logoen hvor mye jobb det er å få til på en allright måte. Men det er klar det går!

Du må, som Tekola sier, ha bildet i et annet lag (layer) enn bakgrunnen for å få det til. Bakgrunnen må du sette som gjennomsiktig.

er det f.eks. helt svart logo i god oppløsning uten noen pixler som sklir utover i det hvite så er det for gjort med f.eks. "magic wand" som gjør at du selekterer det hvite feltet og klikker på delete. så forsvinner det og du ser den gjenomsiktige bakgrunnen bak. Du kan også stille inn "magic wand" på hvor følsom denne skal være.

ofte kan det lønne seg å gå over grensene med et viskelær (eraser) først, for er det et jpg bilde så er det garantert ting som har sklidd utover til det området du vil fjerne.

er det bmp så kan det hende kantene er avgrenset nok til at dette ikke er nødvendig.

lagre bildet i gif eller psd hvis du vil det skal beholde på den gjennomsiktige bakgrunnen etterpå. Gjennomsiktighet går ikke i jpg

andre formater som png, tiff osv har jeg brukt veldig begrenset så de skal jeg ikke uttale meg om egenskapene til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...