Gå til innhold

Soyamelk, riksmelk, havremelk, kokosmelk, mendelmelk og lignende...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor spiser man dette? Er det sunnere enn vanlig melk?

Og hva bruker du disse til? Er det godt i for eksempel smoothe?

Anonymous poster hash: 74fcb...293

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit alternativ for mennesker som ikke tåler vanlig melk. De fleste er sunnere og har en annen smak enn melk. Mandelmelk er godt i smoothies, kokosmelk er god til matlaging.

Anonymous poster hash: 2ea89...6ab
Skrevet

Jeg tåler ikke vanlig melk, så jeg bruker litt forskjellig av disse produktene. Det er jo omdiskutert om blant annet soya er bra for en, men i små mengder tror jeg ikke det gjør særlig skade og kroppen min trives med det, så. Rismelk er godt i smoothie synes jeg! Kokosmelk og mandelmelk har jeg ikke prøvd, har ikke fått tak i det enda, men kan tenke meg at det også er godt i smoothie og lignende. Soyamelk og havremelk bruker jeg i matlaging og lignende. :)

Anonymous poster hash: 0b4e0...375
Skrevet

Greit alternativ for mennesker som ikke tåler vanlig melk. De fleste er sunnere og har en annen smak enn melk. Mandelmelk er godt i smoothies, kokosmelk er god til matlaging.

Anonymous poster hash: 2ea89...6ab

Tror ikke det finnes belegg for å si at dette er sunnere, men det kommer jo litt an på hvilke kriterier du bruker. Om du ikke tåler laktose eller kasein, så er jo ikke kumelk sunt for deg.

Om du "bare" er laktoseintolerant finnes laktosefri melk, fløte, rømme og yoghurt.

Disse kornmelkene er ofte tilsatt sukker, og/eller fortykningsmiddel. Selv er jeg ikke så fan av slike tilsetninger.

Skrevet

Soyamelk smaker kvae men er godt i veganske bananpannekaker (google det, dødsdigg og sunt).

Skrevet

Kokosmelk er godt i gryteretter :)

Anonymous poster hash: fa05b...099
Skrevet

Hvor får man tak i mandelmelk?

Skrevet

Jeg har ikke sett det noen steder, men kanskje på innvandrerforretninger? Mandelmelk man lager selv har utrolig kort holdbarhet og det er veld sannsynlig at den får det uansett med mindre man tilsetter noe som gjør at den holder seg.

Skrevet (endret)

Helsekostbutikker (i hvert fall de litt større), ellers har jeg funnet det på Ultra og Helgø/Meny og masssse i Svinesund ;P

Endret av Snop
Skrevet

Greie alternativer hvis man er laktoseintolerant eller ikke tåler melk, men om man tåler melk synes jeg ikke disse er bedre alternativer (untatt kokosmelk da, det er jo bra til sitt bruk).

Da prisen på laktosefrimelk begynte å bli like "lav" (er fortsatt svindyrt) som disse alternativene gikk jeg tilbake til melk. Savner virkelig ikke soyamelka eller rismelka på noen som helst måte. Og melk metter og har proteiner, det kan hvertfall ikke rismelk eller soyamelk skryte av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...