Gjest ? Skrevet 20. september 2013 #1 Skrevet 20. september 2013 Når jeg er ute og går i Oslo, bogstadveien f.eks. så synes jeg folk virker så utrolig stresset. De går fort, virker misfornøyde, kikker i bakken osv. Er det bare meg, eller er folk i Oslo litt stresset når de er ute og går?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Jeg har en tendens til å gå fort og unngår øyekontakt med de fleste, fordi det er såpass mange suspekte mennesker i Oslo at det er best å være føre var.Anonymous poster hash: 74779...20a 2
Magnifique Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Hei. Oslo er en storby, hvor mennesker har sitt eget liv. Noen av de menneskene du har sett, er sikkert på vei til/fra jobb. De har tusen ting i hodet samtidig - ting de skal gjøre, få rukket, hentet, sent, osv. Derfor blir det en del stressede mennesker. Eller i hvert fall mennesker som ser stressa ut. 11
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 Kjenner meg igjen i beskrivelsen. Jeg stresser gjennom byen og ser ned i bakken fordi jeg sliter med sosialfobi/angst. Anonymous poster hash: 5dc7e...5fa 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 Sikkert mange stakkars menn som er livredde for å bli anklaget for voldtekt i heisen, i taxien eller på festen de skal i på helgen da. Anonymous poster hash: cfe5d...a18 1
Gjest JakeGreen Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 Det er på en måte et høyere 'tempo' i Oslo, men sånn er det ofte i storbyer (blir sikkert hetset nå). Har vel med at det er mye folk og det fort blir mye trengsel. Det er jo noen som tar det med ro også, men man legger kanskje ikke like lett merke til de? Synes atmosfæren generelt er litt mer avslappet i Bergen og andre mindre byer. 2
Meridian Skrevet 20. september 2013 #7 Skrevet 20. september 2013 Jeg har ofte dårlig tid når jeg er i byen. Må rekke noe eller skal møte noen. Ofte vil jeg fort hjem fordi jeg liker ikke bruke unødvendig mye tid i byen. Oslo er en stor by, og jeg bruker f.eks 1 time fra jeg går hjemmefra til jeg kommer på jobb, og da må man være rask siden må ofte må gå mye for å komme seg hit og dit. Om jeg har god tid en dag, skal se i butikker eller møte noen, så koser jeg meg og går sakte. Nå er det jo også slik at man faktisk går fortere i storbyer iforhold til mindre tettsteder. Dette har nok sammenheng med at det i småbyer og tettsteder og bygder er korte distanser og alt er samlet på et sted, men i storbyene er det lengre distanser mellom ting, så man må gå fort for å bruke minst mulig tid, og man må rekke trikken eller bussen eller t-banen for å komme seg fort frem, fordi alt tar tid.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 Sikkert mange stakkars menn som er livredde for å bli anklaget for voldtekt i heisen, i taxien eller på festen de skal i på helgen da.Anonymous poster hash: cfe5d...a18 Og en god del damer som er redd for å få blikkontakt med feil person og bli etterlatt naken og halvdød bak en container. Anonymous poster hash: 46cdd...43d 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 Typisk byfenomen... Anonymous poster hash: 86549...406 1
Gjest BettyBoop Skrevet 20. september 2013 #10 Skrevet 20. september 2013 Når jeg er ute og går i Oslo, bogstadveien f.eks. så synes jeg folk virker så utrolig stresset. De går fort, virker misfornøyde, kikker i bakken osv. Er det bare meg, eller er folk i Oslo litt stresset når de er ute og går? Er pokker meg ikke rart. Bodde en uke i Oslo og ble stressa av det. Oslo er en stressende by 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Jeg liker å gå fort. Så enkelt.Anonymous poster hash: 19c30...305 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #12 Skrevet 20. september 2013 I sentrum er folk stresset. De haster til og fra møter, henting og andre avtaler, og løper fra A til B. Om du drar litt utenfor bykjernen, eller ser dem når de ikke er midt oppi noe (f.eks. spiser ute), er de som alle andre. Det er naturlig at sentrum i hovedstaden er det stedet i landet der alt er mest raskt og upersonlig, det menes ikke noe vondt med det.Anonymous poster hash: 96b92...6ca 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #13 Skrevet 20. september 2013 Jeg kan være stresset når jeg går i byen, det er ofte jeg må rundt i sentrum etter jobb og få unna diverse ærender på max en time, fordi jeg må rekke postkontoret, og så hjem og lage middag og dusje før jeg skal ut på noe igjen. Da freser man rundt med lavt blodsukker og vonde føtter og leter etter noen sko som kan passe til den kjolen man har tenkt å gå i, og man har ikke spesielt mye tålmodighet eller spesielt lyst til å fly rundt i byen i det hele tatt. Man vil bare bli ferdig med det fortest mulig. Jeg flyr jo også frem og tilbake mellom møter i sentrum, eller jobb og frisørtime etc. Ting man må rekke. Sentrum er et sted hvor mange er litt sånn, ute for å gjøre ærender. Har jeg all verdens tid og vil bare kose meg med å spankulere rundt og lukte på blomstene og nyte livet så drar jeg ikke til Oslo City på en lørdag liksom. Det er der de stressa folka er, eneste gangene jeg er der er når jeg mangler en bursdagsgave til en fest jeg skal på eller noe og da tramper jeg rundt og er dødsirritert fordi jeg ikke finner noe og fordi folk står i veien for meg overalt. Takler du ikke den atmosfæren så anbefaler jeg å ta en tur et bittelite hakk utenfor bykjernen, så vil du treffe alle de som bare er ute for å trille ungen/lufte bikkja, ta en kaffe og sose rundt. Et annet tips dersom du kan er å ta spaserturen i Bogstadveien tidlig på dagen i stedet for i rushtider. Anonymous poster hash: e804b...404
Gjest mann Skrevet 20. september 2013 #14 Skrevet 20. september 2013 Det er på en måte et høyere 'tempo' i Oslo, men sånn er det ofte i storbyer (blir sikkert hetset nå). Har vel med at det er mye folk og det fort blir mye trengsel. Det er jo noen som tar det med ro også, men man legger kanskje ikke like lett merke til de? Synes atmosfæren generelt er litt mer avslappet i Bergen og andre mindre byer. Mennesker kan bare forholde seg til et begrenset antall mennesker. Eks. 75 bekjente. 15 det er naturlig å drikke kaffe alene med.5 nære venner. I en by er det for mange for urmenneskehjernen. Det er der men det blir som trær. Man ser de man ikke kjenner men de er på en måte endel av landskapet. Man passerer de uten å se på, kontakte eller forholde seg til dem. Og når alle 500.000 gjør det samme får man en masse mennesker som beveger seg raskt igjennom landskapet uten blikkontakt på veg dit de skal. I en bygd med et lite sentrum vil man møte de samme gang på gang og de blir ikke "støy" i omgivelsene men endel av flokken. Derfor kan byer virke kalde og upersonlige mens bygder hyggelige. Det blir rett og slett for mange og forholde seg til. Men byfolk har også sine flokker i havet av andre hvor de er inkludert.
Glynis Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Jeg stresser i Bogstadveien fordi det er for mange folk og jeg vanligvis skal innom et helt spesifikt sted og bare vil komme meg dit, men folk er i veien.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #16 Skrevet 20. september 2013 Og man kommer ekstra tett oppi folk fordi de driver og graver på Bogstadveien nå, veiene er jo kjempesmale. Jeg blir stresset av alle de stressede menneskene. Anonymous poster hash: a5df6...0e9 1
Teethgrinding Skrevet 20. september 2013 #17 Skrevet 20. september 2013 Dette er et helt normalt og internasjonalt felles adferdsmønster i en storby. Vi lever tettere på hverandre og utvikler små "bobler" der vi eksisterer uten å ta kontakt med fremmede på gaten. Hvis vi skulle løftet pent på hatten hver gang man gikk forbi noen på gaten ville man fått gnagsår på flintskallen. F.eks en tur på matbutikken er interessant som fenomen. Man tusler ut med stort headset over ørene og sofakveld-outfit for å kjøpe en frossen pizza, og man er ikke alene. Når det gjelder stress, så er det helt riktig at man er mer stresset i Oslo enn mindre tettsteder. Jeg jobber selv i sentrum i et stort høyt hus fylt til randen av smarte mennesker med kompliserte kunnskapsdrevede oppgaver. Man skriver i hui og hast, sender hundre mailer om dagen, møter over hele byen, taxi hit og dit, telefoner som maser, og for så å toppe det hele: journalistiske deadlines som ytterligere presser apparatet. I en genuin storby av internasjonalt format skjer ting lynraskt. Aksjeprisene detter som en stein, selg- selg- selg(!), du har en lunsjavtale kl 11.15 til 11.30; et tilsynelatende minimalt vindu av tid å presse ned en baguett og spikre en avtale. Til gjengjeld har også Oslo en ekstrem historisk vekst å skilte med også. En vekst som presser bolig og arbeidsmarkedene, som gisper og grafser etter kapital og kreditt non-stop 24 timer i døgnet, som tvinger folk til å gjøre ting raskere. Noe sier meg at jeg snakker over hodet på folk akkurat nå. Et komplisert, men som alltid nødvendig, svar på et simpelt spørsmål: Stressa folk i Oslo? Jah. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #18 Skrevet 20. september 2013 Jeg skal si dere hva som er stressende jeg! Å gå i sentrum i en bygd! Alle stanser og glaner, og mange kommer bort og vil snakke! Hva i alle dager er det for noe?! La meg være i fred! Når jeg går til butikken så er det kun for å handle mat, ikke for å snakke med noen! Anonymous poster hash: a26ae...bf9 5
Gjest SweetSunshine Skrevet 20. september 2013 #19 Skrevet 20. september 2013 Ikke rart at folk blir stressa i Bogstadveien! Er som å spasere rundt i et grusomt mareritt! *Håper de blir ferdige snart*
Gjest Guilty Skrevet 21. september 2013 #20 Skrevet 21. september 2013 Det er mange stressede folk i Oslo ja. Jeg hadde aldri taklet å bo der. Er kun i Oslo(Oslo Sentrum) om det er noe jeg skal og som regel har jeg dårlig tid fordi jeg skal rekke noe. Er det vinter og jeg er der for en koselig dag stresser jeg i gatene fordi det er så fryktelig kaldt ute og jeg vil inn, men når jeg først er inne på en butikk f.eks så roer jeg ned tempoet betraktelig Er det en fin varm dag og jeg ikke har det travelt så går jeg i mitt eget tempo, ser på ting og koser meg. Prøver å ikke tenke på alle folkene rundt meg for å ikke bli stresset av de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå