AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #1 Skrevet 20. september 2013 Jeg var inne på en blogg som la ut bursdagsrabatt idag der vi leserne kunne få en viss prosentrabatt hos feelunique. Det første jeg tenkte var at det var hyggelig av bloggeren å lage rabattkode til leserne sine, men da jeg trykket på den ene linken i innlegget så lå dette i den lage adressen " aw&awc=2150" Er ikke det affliate link? Bør eller skal ikke bloggere informere leserne sine at hvis du kjøper fra denne linken tjener jeg penger på deg? Hvis du skriver inn rabattkoden tjener jeg penger? Det er helt greit for meg om det hadde stått i innlegget, for da er jeg klar over det, men jegnå føler jeg meg litt "lurt". I sidemenyen ligger også en liste med linker under overskriften " Nettbutikker jeg anbefaler" og når jeg trykker meg inn på linkene står det blandt annet " /?affiliate=4777" - i adresselinjen. Det er mulig bloggeren har skrevet et innlegg for lenge siden om at hun tjener penger på dette, men jeg har ikke lest igjennom alle innleggene på denne bloggen. Jeg tok meg også en tur innom "FAQ" for å se om hun hadde skrevet noe generelt om dette, men det sto der bare at hun ikk eble sponset av noen faste merker eller nettbutikker. Det sto ingen informasjon om affliate. Hva er deres tanke rundt dette? Bør bloggere opplyse leserne sine under hvert enkelt innlegg om de tjener penger på linken? Og hvordan bør innleggene merkes? Anonymous poster hash: d7c82...f86 2
Rosenrød Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Jeg mener det samme som deg, det bør merkes. 1
super-s Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Jeg synes at alle innlegg/linker bloggerne tjener penger på skal være merket. Men ofte har man ikke lov til å skrive det. Jeg fikk for noen uker siden mail om jeg ville skrive om en nettside på bloggen min og få penger for det. Jeg skrev da et innlegg hvor jeg skrev direkte at jeg tjener penger på å si dette, men jeg skrev også at det var min ærlige mening om nettsiden, og at jeg ikke skriver noe jeg ikke står for på bloggen. Da jeg sendte innlegget til godkjenning, fikk jeg til svar at jeg måtte fjerne det jeg hadde skrevet om at de kontaktet meg om å skrive om dem, og at jeg tjener penger på det. Men da er jeg ikke interessert i å skrive om dem allikevel. Jeg vil ikke lyve for leserne mine, og den nettsiden er ikke noe jeg hadde kommet til å skrive om uten å få spørsmål om det. Jeg vet det ikke er helt det samme som det du snakker om, men det er mulig at hun du snakker om også har fått beskjed om det. Sleipt. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 http://www.forbrukerombudet.no/asset/4061/1/4061_1.pdf Anonymous poster hash: 2342b...632 1
Jolene Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 Det er blitt skrevet om dette tidligere på denne bloggen. Bare å søke det opp og du vil se det selv. Dessuten så bor ikke bloggeren i Norge og trenger derfor ikke opplyse om dette i hvert eneste innlegg.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 Jeg synes at alle innlegg/linker bloggerne tjener penger på skal være merket. Men ofte har man ikke lov til å skrive det. Jeg fikk for noen uker siden mail om jeg ville skrive om en nettside på bloggen min og få penger for det. Jeg skrev da et innlegg hvor jeg skrev direkte at jeg tjener penger på å si dette, men jeg skrev også at det var min ærlige mening om nettsiden, og at jeg ikke skriver noe jeg ikke står for på bloggen. Da jeg sendte innlegget til godkjenning, fikk jeg til svar at jeg måtte fjerne det jeg hadde skrevet om at de kontaktet meg om å skrive om dem, og at jeg tjener penger på det. Men da er jeg ikke interessert i å skrive om dem allikevel. Jeg vil ikke lyve for leserne mine, og den nettsiden er ikke noe jeg hadde kommet til å skrive om uten å få spørsmål om det. Jeg vet det ikke er helt det samme som det du snakker om, men det er mulig at hun du snakker om også har fått beskjed om det. Sleipt. Hvilket nettsted var dette? Anonymous poster hash: a931d...3b5
super-s Skrevet 20. september 2013 #7 Skrevet 20. september 2013 Hvilket nettsted var dette? Anonymous poster hash: a931d...3b5 Det vil jeg helst ikke si. Det er en slags nettbutikk, men de selger ikke klær og sånt der.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 Det vil jeg helst ikke si. Det er en slags nettbutikk, men de selger ikke klær og sånt der. Ah, jeg tenkte kanskje det var et nettsted som hadde noe med temaet på bloggen din å gjøre, så ble litt nysgjerrig på hvem som drev med slikt. Anonymous poster hash: a931d...3b5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 Jeg synes at alle innlegg/linker bloggerne tjener penger på skal være merket. Men ofte har man ikke lov til å skrive det. Jeg fikk for noen uker siden mail om jeg ville skrive om en nettside på bloggen min og få penger for det. Jeg skrev da et innlegg hvor jeg skrev direkte at jeg tjener penger på å si dette, men jeg skrev også at det var min ærlige mening om nettsiden, og at jeg ikke skriver noe jeg ikke står for på bloggen. Da jeg sendte innlegget til godkjenning, fikk jeg til svar at jeg måtte fjerne det jeg hadde skrevet om at de kontaktet meg om å skrive om dem, og at jeg tjener penger på det. Men da er jeg ikke interessert i å skrive om dem allikevel. Jeg vil ikke lyve for leserne mine, og den nettsiden er ikke noe jeg hadde kommet til å skrive om uten å få spørsmål om det. Jeg vet det ikke er helt det samme som det du snakker om, men det er mulig at hun du snakker om også har fått beskjed om det. Sleipt. Så med andre ord oppfordret de deg til å bryte loven. Sleipt. Det er jo påbudt i Norge å tydelig merke reklameinnlegg/innlegg som er sponset. Anonymous poster hash: 2342b...632 1
super-s Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Ah, jeg tenkte kanskje det var et nettsted som hadde noe med temaet på bloggen din å gjøre, så ble litt nysgjerrig på hvem som drev med slikt. Anonymous poster hash: a931d...3b5 Hvis du sender meg pm kan jeg fortelle deg det!
super-s Skrevet 20. september 2013 #12 Skrevet 20. september 2013 Så med andre ord oppfordret de deg til å bryte loven. Sleipt. Det er jo påbudt i Norge å tydelig merke reklameinnlegg/innlegg som er sponset. Anonymous poster hash: 2342b...632 Jepp, sant! Men firmaet er svensk da (men de har en norsk side), så det kan ha noe med saken å gjøre. Vet ikke hvordan reglene er der!
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #13 Skrevet 20. september 2013 Du får jo rabatt, så skjønner ikke helt hvordan du mener du har blitt lurt? Anonymous poster hash: 8af1e...9ce 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #14 Skrevet 20. september 2013 Du får jo rabatt, så skjønner ikke helt hvordan du mener du har blitt lurt? Anonymous poster hash: 8af1e...9ce Enig. Det er jo valgfritt hva man bestiller, men man får en rabatt.. Hva er problemet? Gjør det noe om bloggeren får noen prosenter siden TS tydeligvis leser bloggen OG benytter seg av rabattkoden? Anonymous poster hash: 1db99...eea 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Det er forskjell på å ha affiliateavtale og å være sponset. Opplyser bloggeren ikke om at h*n er sponset, så kan du føle deg lurt. Anonymous poster hash: b5bfc...102
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #16 Skrevet 20. september 2013 Det er blitt skrevet om dette tidligere på denne bloggen. Bare å søke det opp og du vil se det selv. Dessuten så bor ikke bloggeren i Norge og trenger derfor ikke opplyse om dette i hvert eneste innlegg. Selv om det står i ET innlegg en eller annen gang for måneder eller år tilbake, så synes ikke jeg det er nok. Dette burde være, Det burde jo kanskje stå under "FAQ" iallefall, eller en generell informasjon på bloggen som er lett å finne? " Jeg bruker Affliate program på bloggen min og vil derfor tjene penger på linkene jeg legger ut" Noe så enkelt som det. Anonymous poster hash: d7c82...f86 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #17 Skrevet 20. september 2013 Det er forskjell på å ha affiliateavtale og å være sponset. Opplyser bloggeren ikke om at h*n er sponset, så kan du føle deg lurt. Anonymous poster hash: b5bfc...102 Hvorfor føle seg mer lurt av sponsing og ikke affliate? Om noen får penger for å skrive om et produkt, eller får penger for å linke til produktet, så går vel det for det samme? Anonymous poster hash: d7c82...f86 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #18 Skrevet 20. september 2013 Du får jo rabatt, så skjønner ikke helt hvordan du mener du har blitt lurt? Anonymous poster hash: 8af1e...9ce Ts her. "Lurt" er vel ikke riktig ord, men jeg ser jo folk som legger ut rabattkoder uten å tjene på det også. Poenget var at hun gjorde det kanskje for å tjene penger, ikke for å være "snill"? Jeg vet ikke. Uansett så var ikke rabattkoden hovedpoenget heller, men at det er masse affliatelinker på forsiden der, uten at jeg kan finne noen informasjon om det. Dette er heller ikke en blogg jeg leser fast, så derfor får jeg ikke med meg hvert eneste innlegg som blir skrevet, og jeg synes det er unødvendig å søke tilbake etter et enkelt innlegg forå finne informasjon. Dette bør kanskje informeres om på forsiden? Men dette gjelder ikke bare henne, men generelt blogger med dette affliate programet. Bør ikke leserne i det minste få en (adlink) informasjon bak linken? Det er bare min tanke om saken. Lovlagt eller ikke, å synes jeg likevel man kan informere om det for lesernes skyld. Båede sponsede innlegg og Affliate linker Mener jeg iallefall Anonymous poster hash: d7c82...f86
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #19 Skrevet 20. september 2013 Hildechristina.com har postet et slikt innlegg i dag. Anonymous poster hash: 7b575...498
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #20 Skrevet 20. september 2013 Rimelig kynisk å presentere det som om det er gave til leserne når hun tjener penger på dette. Blir faktisk skuffet da dette er en blogger jeg har trodd har vært ærlig når det gjelder sponsing Anonymous poster hash: 7b575...498 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå