Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å etablere meg som frilanser og står mellom et AS og enkeltmannsforetak. Noen som har erfaring? Fordeler og ulemper? Hva burde jeg velge?

Skrevet

Vil spørre deg om oppstartskostnader og faste kostnader som varekjøp og leie av lokaler mm. krever det mange investeringer ved oppstart? Hvilken bransje? Det koster 30 000 å starte et as. Som enk så slipper du unna, men står personlig ansvarlig.

Anonymous poster hash: bbbb1...9d4

Skrevet

Er som journalist, så ikke store oppstartskosnader. Har mac og kamera fra før, og kan skrive ut sakene hjemmefra i starten. Likevel regner jeg med å måtte påperegne noen kostnader på reise, mat osv.

Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på egentlig. Skal du ta opp lån i firma sitt navn? (ved enk. så er du personlig ansvarlig for lån selv om bedriften går konkurs, det er annerledes ved AS). Det er enklere regnskapsføring for enk enn AS, det er også en liten bunke med andre forskjeller. Du finner mer om dette på altin.

Endret av LoneWolf
Skrevet

Om man har en viss inntekt så ville jeg absolutt gått for AS selv om det er _litt_ mer kompleks regnskapsføring. Ja, det er litt mer oppsett men fordelene er så store at man får mer enn man må gi i mine øyne, med tanke på at det ikke lenger er en 100K investering men 30K.

Det viktigste er at man ikke står personlig ansvarlig, og selv om jeg hadde vært skribent uten dyre eiendeler og lokaler så hadde jeg nok fortsatt ønsket meg et vern mot å bli stilt personlig ansvarlig for det som skjedde i min bedrift.

For det andre står man som regel mye tryggere med tanke på sykepenger/pensjon da man med eget A/S kan ansette seg selv og bli ansett som vanlig arbeidstaker ved sykdom. Den muligheten er mye dårligere når man har ENK.

Anonymous poster hash: 05f8f...4fe
Skrevet

Når man skal velge et selskapsform skal man tenke på hvilken betaler man mindre skatt og at man pådrar seg minst mulig risiko.

Kilde : bok grunnleggende bedriftsøkonomisk analyse, Kjell Gunnar Hoff.

Med en enkeltpersonforetak må du tenke om du kan ha over 20 ansatte eller kr 20.000.000 i balansesum.

Viktigste forskjell er at med enkeltpersonforetak er ikke din bedrift eget skattesubjekt, dvs at all gjeld eller fortjeneste skal være blandet med din personlige formue i selvangivelsen din, mens med en AS betaler du 28% skatt.

Med E.P,F. er du ikke pliktig til å levere regnskap så lenge du har mindre enn 20 ansatte og kr 20.000.000, men bare må forholde deg til bokføringsloven.

Gå på Altinn å lese om det, du skal ha gjort en markedsundersøkelse, og den skal hjelpe deg å velge selskapsform. HAr du ikke gjort en, er det en dårlig start og du har større risiki til ikke å klare deg.

Lykke til!

Anonymous poster hash: a0129...dc2
Skrevet

Leste bare nå at det var som journalist. KAnskje kan du se hvilke selskapsform de andre har, også kan du kanskje ringe til en forening og høre med dem

Anonymous poster hash: a0129...dc2
Skrevet

Det finnes en egen nettside for frilansere; Frilansinfo.no. Er et eget forum der og har jeg sett, men det virker ikke til å være så veldig aktivt.

Skrevet

De fleste frilansere (journalister) driver som ENK.

Anonymous poster hash: ad15e...385
Skrevet

Ulempen med enkeltmannsforetak er hvis du blir syk, du får ingen sykepenger. Må ha egen forsikring. En bekjent av meg drev med det og fikk skikkelig problemer da han ble syk. Firmaet avvikles til slutt mye rot i regnskapet ble det og.

Anonymous poster hash: 8f213...a3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...