Martine3005 Skrevet 20. september 2013 #1 Skrevet 20. september 2013 Jeg ser at denne overskriften har vært før, men jeg skal ha treningsko IKKE joggesko. Jeg driver ikke spesielt med løping men mer trening inne på treningssenter. Jeg ser at de fleste skoene for overpronasjon er store, "tunge" sko som er meningen for løping på hardt underlag ol. Jeg skulle gjerne hatt noen lette, fleksible sko som kanskje ikke var i dyreste laget. Noen som har noen forslag?
Mormont Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha sko for overpronasjon hvis du ikke løper? 2
Supraspinatus Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Dersom du har god bevegelighet i anklene kan du like godt trene uten sko, eller med helt flate minimalistsko. Sko med demping gjør deg mer ustabil og øker skaderisiko. Ikke akkurat billigsko, men selv bruker jeg vibram fivefingers. Jeg har og vært borti inov-8 f-lite 195, og reebok nano. Kan anbefale alle tre.
bambyb82 Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 Jeg sliter med overpronasjon pluss at jeg er en "inntåer" Så jeg må bruke sko tilpasset overpronasjon hele tiden for å unngå ryggsmerter. Jeg er i tillegg plattfot. Jeg løser det med å putte inn såler tilpasset min fot. Du kan også kjøpe egne såler på sportsbutikker som er godt oppbygd på innsiden. Da putter du bare inn i de skoene du ønsker å bruke på trening
Martine3005 Skrevet 21. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 21. september 2013 Takk for fine svar! Grunnen til at jeg vil ha sko for overpronasjon er at jeg har prøvd å trene, inne, med vanlig joggesko med og uten spesialsåle. Uten spesialsåle klarer jeg 10 min før jeg får vondt men med klarer jeg bare 5 min. Jeg var hos min faste ortoped i sommer med dette og da laget de nye såler. Jeg har prøvd å trene med de nye sålene og det er like vondt. Derfor vil jeg ha sko som ikke gjør vondt for foten. Jeg kan som sagt få spesiallaget såler til trening men det vil ikke gå innenfor NAV sine rammer med 1 par såler i året. Supraspinatus: Ja, det var kanskje noe sånt jeg tenkte, men har vært veldig usikker! jeg har danset siden jeg var veldig liten og da synes jeg ofte at jo tynnere danseskoen er jo mindre vondt får jeg!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #6 Skrevet 21. september 2013 Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha sko for overpronasjon hvis du ikke løper? Vektløfting, knebøy med over eller underpronasjon.. Very good idea indeed. Anonymous poster hash: 2794d...ac0
Supraspinatus Skrevet 21. september 2013 #7 Skrevet 21. september 2013 Vektløfting, knebøy med over eller underpronasjon.. Very good idea indeed. Anonymous poster hash: 2794d...ac0 Hvis du kollapser i buen i de øvelsene er det ikke sko du skal ha for å rette det opp. Det er teknikk. Hvis en tenker at en skal skru beina ned i gulvet og fokusere på å rotere knærne utover så kollapser man heller ikke. Om man ikke klarer det må man trene på dette. Mini-strikk rundt knærne kan brukes for å styrke den delen av setet som styrer bevegelsen. Når vektene blir tunge i vektløfting (rykk og støt) så er det vanskeligere å klare det perfekt hver gang. Derfor skal hovedvolumet være med en vekt der man klarer å gjøre det perfekt. Rykk er uansett en veldig teknisk øvelse og man får mye er igjen for treningen om man har et veldig stort fokus på teknikk.
Strixvaria Skrevet 21. september 2013 #8 Skrevet 21. september 2013 Spesialsålene gjør møkkvondt de første gangene man bruker dem, fordi de presser føttene dine på en helt annen måte enn standardsåler, som ikke utøver noe press i det hele tatt. Bruker overpronasjonssåler selv, og om jeg ikke bruker dem en periode er det noen dager med j... vondt i beina før det gir seg. Dette med treningssko er en utfordring. De fine Nike-skoene som er så in nå for tiden kan ikke jeg bruke - jeg går utenfor dem pga overpronasjonen, rett og slett. De er for myke. Må ha sko med hard oppbygging på sidene og bak. Jeg kjøper typiske hallsko og legger spesialsålene oppi. Da har jeg støtte både under, på sidene og bak. Mye bedre for beina, og skoene holder lenger
Martine3005 Skrevet 22. september 2013 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2013 Ja, jeg tenkte jo at det var det jeg måtte, men etter et år med mye trening er virker det ikke som det blir bedre, men verre. Jeg har selv hatt innleggsåler for overpronasjon helt siden 2004 og jeg får vondt i beina hvis jeg IKKE går med dem. Skulle jo selv ønske at jeg kunne bruke slike freshe, lette nike sko, men det må jeg nok stå over:/ Vurderer å ta turen til Løpelabbet å ta den testen, men jeg er ikke sikker på om de hjelper med generell trening og ikke bare løping.Noen som vet? Har som sagt danset nesten hele livet og trening med knærne over tærne har jeg hatt lenge. Så jeg tror det går ganske automatisk nå. Problemet er selve føttene. Jeg er slakk i anklene, tråkker lett over og kramper tærne.
HvittHus Skrevet 22. september 2013 #10 Skrevet 22. september 2013 Jeg har akkurat kjøpt disse (i lilla)da jeg skal gjenopptrenes etter en operasjon. http://www.asics.no/running/products/gel-kayano-women/ Jeg har en fot som heller mot overpronasjon og faller dessuten inn i anklene ved hvile. Skoen er ikke veldig tung etter min mening, men den koster jo noen kroner da.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #11 Skrevet 22. september 2013 Du bør ikke kjøpe deg sko som kun forsterker problemet ditt ved å støtte opp der du er svak.. Da vil aldri foten selv klare å styrke seg opp og stabilisere seg. Kjøp sko med minst mulig demping og tull.. Gjerne ala bare foot eller Nike Free 3,0 :-) Anonymous poster hash: 1f66e...458
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå