Gå til innhold

Livsstilsendring og fysiske reaksjoner på dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg håper at noen av de her inne som kan litt om dette kan svare meg på et par spørsmål. Jeg har ganske nylig startet på en stor livsstilsendring. Det handler først og fremst om at jeg ønsker å leve sunnere, få bedre helse, være i bedre form, men også at jeg sårt trenger å gå ned mye i vekt.

Jeg har startet med regelmessige og sunne måltider, spiser 5-6 ganger i løpet av dagen, og skriver opp alt jeg spiser. I tillegg har jeg begynt å trene, og trener foreløpig 3 dager i uken, men det skal jeg trappe opp når formen tar seg opp litt.

Tidligere har jeg spist kanskje ett måltid pr dag, spist masse usunt på kveldene, drukket mye brus, og vært veldig lite aktiv. Jeg var nesten aldri sulten, spiste bare fordi jeg måtte, eller fordi jeg kom på at jeg ikke hadde spist. Men hadde ekstremt sug etter sjokolade, godteri og snacks.

Nå som jeg har startet opp med å spise regelmessig har jeg ikke lenger dette suget i det hele tatt. Men, til tross for at jeg syns jeg spiser hele tiden (med 2-3 timers mellomrom, 2 mellommåltider), så er jeg allikevel sulten hele tiden. Noen mente at dette er fordi forbrenningen har kommet skikkelig i gang, men jeg kan for lite om dette til å vite om det stemmer. Noen her som vet?

Det andre jeg har oppdaget har med avføring å gjøre. Ekkelt, jeg vet, men jeg lurer og håper noen kan svare. Tidligere har jeg hatt ganske/veldig mørk avføring, nå er den ganske lys og ganske gulaktig. Noen som vet om dette har med ny livsstil å gjøre, og hva det i såfall kommer av?

Beklager hvis noen syns det siste spørsmålet er ekkelt.

Anonymous poster hash: 9379a...4dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hvertfall ikke sånn at "forbrenningen kommer skikkelig igang" av at man spiser flere måltider pr. dag. Det skal mer til å stoppe forbrenningen enn å ikke spise hver andre/tredje time. :)

Anonymous poster hash: cf2ff...6e7
Skrevet

Det er hvertfall ikke sånn at "forbrenningen kommer skikkelig igang" av at man spiser flere måltider pr. dag. Det skal mer til å stoppe forbrenningen enn å ikke spise hver andre/tredje time. :)

Anonymous poster hash: cf2ff...6e7

Ja, som sagt, jeg vet ikke selv. Men har jo begynt å trene også, så jeg vet ikke om det er kombinasjonen som gjør det? Har du noe godt forslag til hvorfor jeg nå føler meg sulten hele tiden? Når jeg nå spiser langt mer pr dag nå enn jeg har gjort tidligere (og da følte jeg meg aldri sulten), samt regelemessig? Vi snakker om at jeg tidligere som regel bare spiste ett måltid pr dag (og da gjerne mye), mens nå spiser jeg 5-6 små måltider pr dag. Dvs, frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, kveldsmat.

Skrevet

Angående sulten; du skriver at du spiser 5-6 måltider hver dag, med 2-3 timers mellomrom.. da går jeg ut ifra dette er små måltider? Men du skriver ikke noe om hva du spiser? Blir du mett etter et måltid? Passer du på å få i deg nok fett, proteiner, osv...? merker du forskjell på sulten ut ifra hvaslags måltid/mat du spiser?

Om jeg spiser for eksempel yoghurt, suppe, eller annen "lett" mat, vil jeg bli mye raskere sulten igjen, enn om jeg spiser kylling med grønnsaker, havregrøt eller lignende mat.

Spørsmål nummer to vil nok også være enklere å svare på om du hadde forklart litt mer om hva kostholdet ditt består av :)

Skrevet

Om du spiser 10 ganger i løpet av dagen eller 2, har ingenting å si. Det er mengde energi man får i seg. Men HVA man spiser har selvsagt alt å si.

Hva spiser/drikker du på en vanlig dag?

Anonymous poster hash: aa8ce...059
  • Liker 2
Skrevet

Angående sulten; du skriver at du spiser 5-6 måltider hver dag, med 2-3 timers mellomrom.. da går jeg ut ifra dette er små måltider? Men du skriver ikke noe om hva du spiser? Blir du mett etter et måltid? Passer du på å få i deg nok fett, proteiner, osv...? merker du forskjell på sulten ut ifra hvaslags måltid/mat du spiser?

Om jeg spiser for eksempel yoghurt, suppe, eller annen "lett" mat, vil jeg bli mye raskere sulten igjen, enn om jeg spiser kylling med grønnsaker, havregrøt eller lignende mat.

Spørsmål nummer to vil nok også være enklere å svare på om du hadde forklart litt mer om hva kostholdet ditt består av :)

Ja, det er forholdvis små måltider.

Eks:

Frokost: 2 grove knekkebrød med makrell i tomat eller annet proteinrikt pålegg, og melk

Mellommåltid 1: frukt av noe slag (banan, eple, pære) og evt noen nøtter (maks 1/2 neve), vann

Lunsj: 2 grove brødskiver med skinke og agurk, 1 glass melk

Mellommåltid 2: Youghurt med bær og nøtter, vann

Middag: 1 kyllingfilet, masse grønnsaker/salat, litt ris/pasta, vann

Kveldsmat: 2 grove knekkebrød med cottage cheese og litt valnøtter oppå, melk

Jeg merker ingen forskjell utfra hva jeg spiser. Har vært sulten konstant siden jeg begynte på dette. Jeg kan føle meg mett i maks en halvtime etter måltidet, og så begynner magen å murre igjen.

Om du spiser 10 ganger i løpet av dagen eller 2, har ingenting å si. Det er mengde energi man får i seg. Men HVA man spiser har selvsagt alt å si.

Hva spiser/drikker du på en vanlig dag?

Kostholdseksperten som hjelper meg litt med denne endringen er grunnleggende uenig med deg i at det ikke har noe å si hvor mange ganger i løpet av dagen man spiser. Ja, det totale kalori-inntaket vil være det samme kanskje, men det handler om å ha et stabilt blodsukker for å bli kvitt suget etter usunn mat og annet. Det har funket flott for meg på den måten, men jeg er altså sulten hele tiden.

Eks på en dags måltider:

Frokost: 2 grove knekkebrød med makrell i tomat eller annet proteinrikt pålegg, og melk

Mellommåltid 1: frukt av noe slag (banan, eple, pære) og evt noen nøtter (maks 1/2 neve), vann

Drikker også vann innimellom alt dette.

Skrevet

Er du helt sikker på at det er sult du føler hele tiden? Tørste kan føles som sult noen ganger.

Anonymous poster hash: 6705e...41c
Skrevet

Eks:

Jeg merker ingen forskjell utfra hva jeg spiser. Har vært sulten konstant siden jeg begynte på dette. Jeg kan føle meg mett i maks en halvtime etter måltidet, og så begynner magen å murre igjen.

Kostholdseksperten som hjelper meg litt med denne endringen er grunnleggende uenig med deg i at det ikke har noe å si hvor mange ganger i løpet av dagen man spiser. Ja, det totale kalori-inntaket vil være det samme kanskje, men det handler om å ha et stabilt blodsukker for å bli kvitt suget etter usunn mat og annet. Det har funket flott for meg på den måten, men jeg er altså sulten hele tiden.

Eks på en dags måltider:

Drikker også vann innimellom alt dette.

Kostholdet ditt ser helt fint ut, men kan foreslå å forsøke en uke uten melkeprodukter? Er noen som ikke vet at de reagerer på det.

Det med antall måltider avhenger veldig fra person til person. Spiser jeg mange måltider i løpet av dagen blir jeg bare enda mer sulten. For meg funker det best med 2-3 større måltider.

Anbefaler deg å lese denne:

http://fitnessbloggen.no/3-myter-om-mange-sma-maltid/

• Liker 1
Skrevet

Eks:

Jeg vil tro det er forskjellige grunner til at du blir raskt sulten igjen.. Om du ikke har hatt dette kostholdet så veldig lenge, så kan det være at kroppen din fremdeles holder på å venne seg til forandringen, og at magemålet ditt kan være noe større enn de nye måltidsstørrelsene dine. Dette vil i så fall gå seg til etterhvert.

Men jeg tror nok du med fordel kunne fått i deg litt mer (sunt) fett og proteiner, som fet fisk, kylling, i tillegg til å fylle på med litt mer grønnsaker og salat, noe som også vil gi deg mer metthetsfølelse enn mat som yoghurt, frukt og knekkebrød.

Pass også på å få i deg nok væske, som anonymbruker over her, kan tørst iblant forveksles med sult :)

Angående magen din, kan det være at du er litt følsom for meieriprodukter?

Skrevet

Det kan jo hende at å spise så ofte ikke fungerer for deg?

Jeg har aldri forstått poenget med å spise så ofte, og i alle fall ikke så ofte som hver 2-3 time! Hvis jeg skal spise seks måltider om dagen, blir det jo bare "smuler"... Jeg slanker meg, og spiser da 3 knekkebrød til frokost, 2 brødskiver til lunch og vanlig middag. Kveldsmat kun hvis jeg er veldig sulten. Det er det som fungerer for meg :) Men det er klart at man blir sulten når man går over til å spise mindre enn før. Denne sulten er imidlertid ikke farlig, og går over etter en stund når kroppen blir vant til mindre mengder.

Anonymous poster hash: 601c7...12c
  • Liker 2
Skrevet

Litt rart du skal være mer sulten enn når du spiste mest raske karbs som gjør at man blir fort sulten igjen. Hvor mye mer aktiv er du da? Får du i deg nok næring i forhold til ditt nye aktivitetsnivå? Ellers keep up the good work!

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg blir mer sulten når jeg trener mye. For eksempel spiser jeg veldig lite når jeg er på "syden-ferie". Når jeg kommer hjem etter to uker uten trening og begynner å trene igjen, øker appetitten voldsomt med det samme og så stabiliserer den seg på normalt nivå etter en stund.

Skrevet

Er du helt sikker på at det er sult du føler hele tiden? Tørste kan føles som sult noen ganger.

Anonymous poster hash: 6705e...41c

Nei, sikker er jeg ikke. Har tenkt tanken på at det kanskje ikke er sultfølelse, men noe annet som ligner. Har ikke tenkt på at det kan være tørste; jeg tror nok jeg drikker for lite vann i løpet av en dag. Skal prøve å drikke mer vann og se om ikke det hjelper. Takk for tipset :)

Kostholdet ditt ser helt fint ut, men kan foreslå å forsøke en uke uten melkeprodukter? Er noen som ikke vet at de reagerer på det.

Det med antall måltider avhenger veldig fra person til person. Spiser jeg mange måltider i løpet av dagen blir jeg bare enda mer sulten. For meg funker det best med 2-3 større måltider.

Anbefaler deg å lese denne:

http://fitnessbloggen.no/3-myter-om-mange-sma-maltid/

Så bra at kostholdet ser bra ut! Vanskelig dette her syns jeg.

Okei, det har aldri slått meg, men da skal jeg prøve meg på det.

Kanskje jeg er som deg da, at jeg egentlig fungerer best med 2-3 større måltider. Jeg får prøve litt til som dette og se, og så får jeg heller prøve 2-3 større måltider om dette ikke roer seg snart :) Takk for link også, skal lese den etterpå.

Jeg vil tro det er forskjellige grunner til at du blir raskt sulten igjen.. Om du ikke har hatt dette kostholdet så veldig lenge, så kan det være at kroppen din fremdeles holder på å venne seg til forandringen, og at magemålet ditt kan være noe større enn de nye måltidsstørrelsene dine. Dette vil i så fall gå seg til etterhvert.

Men jeg tror nok du med fordel kunne fått i deg litt mer (sunt) fett og proteiner, som fet fisk, kylling, i tillegg til å fylle på med litt mer grønnsaker og salat, noe som også vil gi deg mer metthetsfølelse enn mat som yoghurt, frukt og knekkebrød.

Pass også på å få i deg nok væske, som anonymbruker over her, kan tørst iblant forveksles med sult :)

Angående magen din, kan det være at du er litt følsom for meieriprodukter?

Den tanken har også slått meg, så jeg får se det an over en stund til før jeg evt prøver å justere.

Okei, takk for råd ang kostholdet. Jeg tenkte å bruke en del laks, og kylling bruker jeg vanligvis ganske mye av. Har også fått tips om å spise rent rødt kjøtt minst én gang i uken. Mer grønnsaker og salat skal jeg også få til - har nylig lært at halve middagstallerkenen bør være grønnsaker og/eller salat (og samme med lunsj, om den er varm).

Jeg drikker antakelig for lite, så det skal jeg skjerpe meg på også :)

Det har aldri slått meg før, men dere er to i tråden som har nevnt dette, så jeg skal prøve ut meierfri kost en ukes tid og se hva som skjer.

Det kan jo hende at å spise så ofte ikke fungerer for deg?

Jeg har aldri forstått poenget med å spise så ofte, og i alle fall ikke så ofte som hver 2-3 time! Hvis jeg skal spise seks måltider om dagen, blir det jo bare "smuler"... Jeg slanker meg, og spiser da 3 knekkebrød til frokost, 2 brødskiver til lunch og vanlig middag. Kveldsmat kun hvis jeg er veldig sulten. Det er det som fungerer for meg :) Men det er klart at man blir sulten når man går over til å spise mindre enn før. Denne sulten er imidlertid ikke farlig, og går over etter en stund når kroppen blir vant til mindre mengder.

Anonymous poster hash: 601c7...12c

Ja, det kan hende det er så enkelt :)

Det er det jeg sier til meg selv også, at det er jo ikke farlig å være sulten, bare ubehagelig. Og at dette sikkert bare er i en overgangsfase. Men jeg er veldig nysgjerrig på/interessert i hvorfor jeg reagerer på denne måten :)

Litt rart du skal være mer sulten enn når du spiste mest raske karbs som gjør at man blir fort sulten igjen. Hvor mye mer aktiv er du da? Får du i deg nok næring i forhold til ditt nye aktivitetsnivå? Ellers keep up the good work!

Det er dette jeg også syns er rart. Kostholdet mitt før var helt ræva. Som du sier, mest raske karbs, ikke mye proteiner, og altfor mye fett.

Jeg har gått fra så å si null aktivitet til trening 3 ganger i uken + en del bevegelse utenom. Så jeg vet ikke om jeg får i meg nok næring ifht aktivitetsnivå - jeg kan så altfor lite om dette.

Tusen takk! :)

Jeg blir mer sulten når jeg trener mye. For eksempel spiser jeg veldig lite når jeg er på "syden-ferie". Når jeg kommer hjem etter to uker uten trening og begynner å trene igjen, øker appetitten voldsomt med det samme og så stabiliserer den seg på normalt nivå etter en stund.

Økt aktivitet = mer sult slik jeg forstår deg. Det høres jo logisk ut :jepp:

Jeg tenker som så, at dette kan være en kombinasjon av vesentlig høyere aktivitetsnivå og bedre kosthold + at jeg fremdeles får i meg for lite proteiner vs karbs. Så, jeg prøver å øke proteininntaket ytterligere, og senke karbs litt mer, samt smører meg med litt tålmodighet så kanskje ting går seg til :)

Tusen takk for alle svar og gode råd, setter svært stor pris på det!

Skrevet

Jeg var også konstant sulten når jeg spiste 5-6 måltider. Tenkte på mat hele tiden, alt handlet om mat. Nå spiser jeg 2-3 store måltider, og stortrives! :) Fokuset er borte ig jeg er mett hele tiden!

Skrevet

Jeg var også konstant sulten når jeg spiste 5-6 måltider. Tenkte på mat hele tiden, alt handlet om mat. Nå spiser jeg 2-3 store måltider, og stortrives! :) Fokuset er borte ig jeg er mett hele tiden!

Takk for svar! Da vet jeg at det er flere som ikke har fungert med mange små måltider, så hvis dette fortsetter over en lengre periode, endrer jeg måltidsrytmen min.

Men det jeg merker, som jeg er redd vil endre seg med færre større måltider igjen, er dette med søtsuget. Jeg registrerer at mange mener det er en myte at flere mindre måltider i løpet av en dag senker søtsuget, men i mitt tilfelle har det iallfall gjort det. Jeg har ikke hatt "cravings" en eneste gang etter at jeg begynte med mange små måltider. Før hadde jeg det hele tiden. Så jeg er redd for å havne der igjen, og ikke klare å holde meg unna usunne greier.

Skrevet

Takk for svar! Da vet jeg at det er flere som ikke har fungert med mange små måltider, så hvis dette fortsetter over en lengre periode, endrer jeg måltidsrytmen min.Men det jeg merker, som jeg er redd vil endre seg med færre større måltider igjen, er dette med søtsuget. Jeg registrerer at mange mener det er en myte at flere mindre måltider i løpet av en dag senker søtsuget, men i mitt tilfelle har det iallfall gjort det. Jeg har ikke hatt "cravings" en eneste gang etter at jeg begynte med mange små måltider. Før hadde jeg det hele tiden. Så jeg er redd for å havne der igjen, og ikke klare å holde meg unna usunne greier. Anonymous poster hash: 9379a...4dc

Kommer også an på akkurat hva du spiser. Et kosthold med mye karbohydrater vil feks øke søtsuget, mens ett med masse protein minker det igjen.

Skrevet

For lite fett, og for lite kalorier totalt sett, vil også gjøre deg fortere sulten.

Anonymous poster hash: be9ff...47d
Skrevet

Kommer også an på akkurat hva du spiser. Et kosthold med mye karbohydrater vil feks øke søtsuget, mens ett med masse protein minker det igjen.

Ja, det er klart. Jeg tenker jo i såfall å holde meg til et kosthold med mest proteiner og mindre karbohydrater, slik som jeg har begynt, men med større og færre måltider som jeg har blitt tipset om her.

For lite fett, og for lite kalorier totalt sett, vil også gjøre deg fortere sulten.

Anonymous poster hash: be9ff...47d

Det er også en tanke. Samboeren mener at jeg kanskje spiser for lite totalt sett, altså at jeg går for mye i kaloriunderskudd.

Skrevet

Takk for svar! Da vet jeg at det er flere som ikke har fungert med mange små måltider, så hvis dette fortsetter over en lengre periode, endrer jeg måltidsrytmen min.

Men det jeg merker, som jeg er redd vil endre seg med færre større måltider igjen, er dette med søtsuget. Jeg registrerer at mange mener det er en myte at flere mindre måltider i løpet av en dag senker søtsuget, men i mitt tilfelle har det iallfall gjort det. Jeg har ikke hatt "cravings" en eneste gang etter at jeg begynte med mange små måltider. Før hadde jeg det hele tiden. Så jeg er redd for å havne der igjen, og ikke klare å holde meg unna usunne greier.

Søtsuget mitt forsvant da jeg økte fra 1500 til 1800 kcal. Da jeg lå på 1500 var jeg sulten, sugen på noe og gretten hele tiden. Ikke hadde jeg energi på trening heller. Nå der i mot går det veldig fint.
Skrevet

Søtsuget mitt forsvant da jeg økte fra 1500 til 1800 kcal. Da jeg lå på 1500 var jeg sulten, sugen på noe og gretten hele tiden. Ikke hadde jeg energi på trening heller. Nå der i mot går det veldig fint.

Takk for svar, jeg får prøve meg litt frem her og se hva som etterhvert er "fasiten" for min del :)

Tusen takk for alle gode råd og tips fra dere alle, det settes umåtelig stor pris på! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...