AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #1 Skrevet 20. september 2013 Jeg er en jente på 16 år som sliter med spiseforstyrrelser i over 1 år nå. Har gått opp fra 45 til 49 (er 165 cm høy) da legen mente dette var den eneste sjansje for å få tilbake mensen på. Sist fredag fikk jeg tidenes tilbakefall, så denne uka har basert seg på veeldig lite mat. Vet ikke om det har noe sammenheng med tikstanden min nå, men nå er jeg hvertfall blitt kjempe syk. Har feber, vondt i alle muskler og ledd, tung i hode og alle mulige kanaler som finnes i pappen, er kjempesliten og har gått ned 4-5 kg på en uke. Nå gjør det så vondt å svelge, i tillegg til at jeg ikkje kjenner særlig til sulthetfølelsen lengre. Er alene hjemme hele helga, så har ingen som "passer" på meg heller. Ligger bare i senga hva skal jeg gjøre?Anonymous poster hash: ba054...e8f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Prøv å få i deg noen nøtter, yoghurt, bær eller noe annet enkelt som glir lett ned. Vet det er lettere sagt enn gjort, men jeg lover deg, det er VERDT DET! Anonymous poster hash: a5254...ddc
ernæringsfysio Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Prøv å lag måltider som er fargerike og gode på smak. Ofte lettere å drikke enn å tygge. Lag en smoothie med ulike typer bær (blåbær, appelsin, jordbær, mango,ananas osv), drikk juice, biola, evt youghurt med litt musli, spis frukt (mango,klementiner,plommer). Om du klarer prøv å få i deg noen form for kjeks med litt smør på. Slik at magen din får noe å jobbe med. Når vi har feber øker energibehovet. Forstår at det er vanskelig å få i seg mat, men kroppen din har godt av litt næring, slik at du kan bli kvitt feberen, og føle deg i bedre from. Husk å drikk vann. God bedring:)
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 Har ikke fått i meg stort annet enn et egg og litt skinke med skinkeost på. Har (mye grunnet sf) spist streng lavkarbo i mange måneder, og gjør det fortsatt. Er det lurt når du er syk? Dt er snakk om 20-30 gram khd til dagen, ikke spørr meg hvorfor jeg spiser så lite, for hadde jeg bare visst svaret på det selv.. men vet ikke hva som er "best"? - Telle kalorier eller karbohydrater? MÅå gjøre en av tingene:(Anonymous poster hash: ba054...e8f
ernæringsfysio Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Har ikke fått i meg stort annet enn et egg og litt skinke med skinkeost på. Har (mye grunnet sf) spist streng lavkarbo i mange måneder, og gjør det fortsatt. Er det lurt når du er syk? Dt er snakk om 20-30 gram khd til dagen, ikke spørr meg hvorfor jeg spiser så lite, for hadde jeg bare visst svaret på det selv.. men vet ikke hva som er "best"? - Telle kalorier eller karbohydrater? MÅå gjøre en av tingene:(Anonymous poster hash: ba054...e8f Det er veldig lite mat. Forstår det er vanskelig når man ikke er helt i form, men er viktig at kroppen din får næring, slik at du kan bli frisk, bli kvitt feberen og komme tilbake til hverdagen. Jeg må si at du ikke bør være opptatt av noen av delene. Fokuser heller på rene råvarer, sunn og frisk mat. Spis fisk, grønnsaker, egg, og proteinrike matvarer, og frukt slik at du får i deg noe. Utenom dette kan jeg ikke anbefale deg og fokusere på verken karbohydrater eller kalorier. Fokuser heller på å spise fornuftig og sunt gjennom dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Du vet det ikke er fett du mister, når du holder på slik? Du mister muskler (og vann), noe som gjør at du får enda lavere forbrenning, og vil se enda slappere ut mer utrent ut. Spis mat! Anonymous poster hash: 153c3...7c5
Redbull Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Jeg hadde spiseforstyrrelser for noen år siden, og herregud så mye bedre jeg har det nå! PRØV det du kan på å spise litt, vær så snill!! Og skal du telle noe (hvis du MÅ) så tell kalorier og legg deg på 2000. Jeg lover det at livet er så utrolig mye bedre når du ikke er spiseforstyrret. Jeg lå på baderomsgulvet eller stod i dusjen og varma meg, det var det dagene mine bestod av. Kjæresten og venner var jeg bare med om vi kunne se en film, jeg hadde ikke energi til noe annet. Livet er mye bedre nå, og nå har jeg faktisk for mye på kroppen! Heller det en for lite... Nå kan jeg leke med barna, jogge, le på ekte og være med folk. Søk hjelp hos en venninne nå når du er alene hjemme. Lykke, lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Det viktigste er at du får i deg noe mat. Ikke spis mat du ikke er komfortabel med akkurat nå, men få i deg noe. Er det et eller annet lett du har lov til å spise? Anonymous poster hash: 93025...852
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå