AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #1 Skrevet 20. september 2013 Jeg ser at mannen min og jeg ofte sløser litt vel mye med pengene, så nå har jeg prøvd å lage et månedsbudsjett vi skal følge i tiden fremover. Har fått oversikt over alle faste utgifter og sett på SIFO-tallene, som jeg igjen har tilpasset vårt forbruk. Kan noen komme med innspill på om det ser rimelig ut? Kanskje noen vil dele sine budsjett, så kan vi sammenligne? I husstanden er det meg og mannen og et barn som ventes nå i høst. Budsjettet skal gjelde i tiden frem til barnet begynner i barnehage, så barnehageutgifter er ikke tatt med. Inntekten vår vil bli halvert noen måneder til sommeren, da jeg skal ta ulønnet permisjon i en periode. Det er derfor vi skal prøve å spare en del før den tid. Spesielt lurer jeg på hvor mye det er rimelig å bruke på matposten og klesposten? Her har vi nok sløst ganske mye tidligere, men nå skal vi ta oss sammen og prøve å bruke mindre. Og er det nok med 1000,- på hver av postene helse&hygiene og lek&fritid? Tidligere har vi bare brukt penger uten å tenke så nøye gjennom hva det koster, siden vi har ganske høye inntekter. Men nå skal vi altså prøve å spare en del hver måned. Budsjettet: Inntekt totalt: ca 55 000,- Utgifter: - Bolig (lån, strøm, fellesutgifter): ca 21 000,- - Studielån: 3000,- - Mat, drikke og andre dagligvarer/husholdningsartikler: 6000,- - Klær og sko: 1500,- - Bil og reise kollektivt: 2500,- - Helse, hygiene og personlig pleie: 1000,- - Lek og fritid (kino, trening, kvelder ute): 1000,- - Babyutstyr: 1500,- (har kjøpt det meste vi trenger allerede) - Forsikringer: ca 1000,- - Mobil og internett: 600,- - Møbler og interiør: 500,- Utgifter totalt: 39600,- Til overs (sparing): ca 15000,- Setter stor pris på innspill og om noen andre vil dele sine månedsbudsjett. Anonymous poster hash: 655b5...f02
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Synes det ser veldig greit ut, selv om jeg hadde nok betalt enda mer på boliglånet hvis jeg satt igjen med 15.000 i måneden. Renteøkninger kommer og jo lavere lånet ditt er jo enklere blir det å overleve når økningen først kommer. Anonymous poster hash: e23e1...77e 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Ville ha kuttet ut på klær ( i hvert fall til dere voksne), det samme med interiør (dersom det ikke gjelder absolutt nødvendige ting til poden). Matbudsjettet er kanskje greit, men kan nok sikkert reduseres med 500 - 1000 kr. Synes det var litt mye med 1000 kr for helse, hygiene osv. Kan det reduseres litt? Også bil/reise er noe høyt. Har dere egen bil, flere biler? Bruker dere kollektiv transport? Ellers har dere jo en meget romslig økonomi, og slenger meg på vedkommende over meg som foreslår å betale mer ned på boliglånet. Anonymous poster hash: e1634...552
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 Jeg er usikker på om dere vil leve ok og fremdeles spare noe (budsjetett du har satt opp) eller om dere vil sette inn sparebluss over en tid nå? Sparsommelig budsjett: Inntekt totalt: ca 55 000,- Utgifter: - Bolig (lån, strøm, fellesutgifter): ca 21 000,- - Studielån: 3000,- - Mat, drikke og andre dagligvarer/husholdningsartikler: 5000,- - Klær og sko: 500,- (kun til babyen, dere andre har masse klær) - Bil og reise kollektivt: 2500,- (Inkluderer du bilvedlikehold og verditap på 1 bil her? I så fall må posten opp) - Helse, hygiene og personlig pleie: 600,- - Lek og fritid (kino, trening, kvelder ute): 500,- (om dere faktisk trener kan denne settes til treningsavg*2) - Babyutstyr: 500,- (dere har jo kjøpt det meste allerede) - Forsikringer: ca 1000,- (ville sjekket dette. Kan dere få det billigere?) - Mobil og internett: 600,- - Lommepenger: 500,- hver Utgifter totalt: 36.200,- Til overs (sparing): ca 19.000,- Dere kan nok få det over 20.000 også, med litt innsats. Anonymous poster hash: b487d...2c6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 Tusen takk for innspill! Vi betaler allerede en del mer ned på boliglånet enn vi strengt tatt trenger, da vi har kort nedbetalingstid på deler av lånet (dette har vi valgt selv). Men kanskje vi kunne vurdert å bruke noen tusener ekstra i måneden på boliglånet. Renta er jo ganske lav nå, og da er det jo lurt å betale ned så mye man kan. Noe av pengene vi sparer hver måned går til aksjesparing, og der har vi tidligere hatt ganske god gevinst. Vi sparer også på BSU og på egen sparekonto. Kanskje vi skal ta et møte med banken for å høre hva som lønner seg mest for oss. Når det gjelder matposten, vet jeg at den nok er litt høy fortsatt. Siden vi har hatt to gode, faste inntekter i noen år nå, har vi vent oss til å kjøpe det vi har lyst på av mat uten å tenke pris. Denne månenden skal jeg for første gang føre regnskap, så jeg er spent på hvor mye vi faktisk bruker. Målet er å komme ned til ca 5000,-, men jeg tror at vi må trappe ned litt gradvis. På klesposten kan vi nok spare en del ja. Jeg har egentlig nok av klær og trenger veldig lite nytt det neste året, men mannen min har litt dyre vaner her. En skjorte eller bukse kommer fort opp i ca 800,- per plagg, og han trenger en ny vinterjakke som jeg tipper kommer til å koste opptil flere tusen. Vi kan satse på å redusere denne posten til 1000,-. Utstyr til babyen er ikke regnet med her; det blir i en egen kategori (babyutstyr). Både lek&fritid og helse&hygiene er nok høyere enn gjennomsnittet, så vi kan prøve å kutte ned her. Vi har to biler, men ingen billån. Den ene brukes hver dag til og fra jobb, den andre blir mye sjeldnere brukt. 2500,- per måned dekker kanskje ikke alt av drivstoff, bompenger, årsavgift og reparasjoner, men i hvert fall alt utenom reparasjoner. Service på bilene og eventuelle reparasjoner kan vi ta fra sparepengene/skattepengene/feriepengene. Jeg gleder meg til å begynne å føre regnskap og få en skikkelig oversikt over hvor mye penger vi faktisk bruker, og hva vi kan klare å spare inn på. Siden vi får høstbarn, er vi ikke garantert barnehageplass før august 2015. Da er det greit å ha en del oppsparte midler siden en av oss nok må ta en del ulønnet permisjon. Fører dere andre budsjett og regnskap? Hvordan ser deres månedsbudsjett ut? Anonymous poster hash: 655b5...f02
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 Helse/hygiene: to voksne som skal til tannlege og fastlege. Briller/linser. Bind/tamponger. Allergimedisin? Såpe, shampoo. Sminke. Deo, hudkrem. Solkrem. Tannbørste, tannkrem, skyllemiddel. Jeg vil si at 1000 er knapt, hadde nok heller beregnet litt mer. Anonymous poster hash: d63ac...afc 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 Synes budsjettet deres ser greit ut. Men, skal du ha 100% eller 80% lønn under permisjonen, og har du evt tatt høyde for dette i beregningene dine? Om du greier å spare 15000kr i mnd frem til neste år, så har du dekket inntektene for ganske mange måneder fremover. I tillegg vil du få 5000kr mnd i kontantstøtte dersom du ikke har barnehageplass til barnet er 18 mnd. Et alternativ dersom dere ikke ønsker ulønnet permisjon er å se om dere får tak i dagmamma.Anonymous poster hash: b8475...a90
Pringle Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 Helse/hygiene: to voksne som skal til tannlege og fastlege. Briller/linser. Bind/tamponger. Allergimedisin? Såpe, shampoo. Sminke. Deo, hudkrem. Solkrem. Tannbørste, tannkrem, skyllemiddel. Jeg vil si at 1000 er knapt, hadde nok heller beregnet litt mer. Bind/tamponger? Det hadde ikke jeg giddet. Bruker menskopp! Skyllemiddel er også unødvendig og er ikke bra for klærne. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #9 Skrevet 22. september 2013 Jeg ser at mannen min og jeg ofte sløser litt vel mye med pengene, så nå har jeg prøvd å lage et månedsbudsjett vi skal følge i tiden fremover. Har fått oversikt over alle faste utgifter og sett på SIFO-tallene, som jeg igjen har tilpasset vårt forbruk. Kan noen komme med innspill på om det ser rimelig ut? Kanskje noen vil dele sine budsjett, så kan vi sammenligne? I husstanden er det meg og mannen og et barn som ventes nå i høst. Budsjettet skal gjelde i tiden frem til barnet begynner i barnehage, så barnehageutgifter er ikke tatt med. Inntekten vår vil bli halvert noen måneder til sommeren, da jeg skal ta ulønnet permisjon i en periode. Det er derfor vi skal prøve å spare en del før den tid. Spesielt lurer jeg på hvor mye det er rimelig å bruke på matposten og klesposten? Her har vi nok sløst ganske mye tidligere, men nå skal vi ta oss sammen og prøve å bruke mindre. Og er det nok med 1000,- på hver av postene helse&hygiene og lek&fritid? Tidligere har vi bare brukt penger uten å tenke så nøye gjennom hva det koster, siden vi har ganske høye inntekter. Men nå skal vi altså prøve å spare en del hver måned. Budsjettet: Inntekt totalt: ca 55 000,- Utgifter: - Bolig (lån, strøm, fellesutgifter): ca 21 000,- - Studielån: 3000,- - Mat, drikke og andre dagligvarer/husholdningsartikler: 6000,- - Klær og sko: 1500,- - Bil og reise kollektivt: 2500,- - Helse, hygiene og personlig pleie: 1000,- - Lek og fritid (kino, trening, kvelder ute): 1000,- - Babyutstyr: 1500,- (har kjøpt det meste vi trenger allerede) - Forsikringer: ca 1000,- - Mobil og internett: 600,- - Møbler og interiør: 500,- Utgifter totalt: 39600,- Til overs (sparing): ca 15000,- Setter stor pris på innspill og om noen andre vil dele sine månedsbudsjett. Anonymous poster hash: 655b5...f02 Synes du sparer mye. Du har god økonomi. Anonymous poster hash: e69d0...e7d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #10 Skrevet 22. september 2013 Synes du sparer mye. Du har god økonomi. Det jeg alltid tenker når jeg hører historier om personer det er meningen man skal synes synd på fordi de tidligere har hatt god økonomi og så fått pengeproblemer er "hvorfor sparte de ikke bare mens alt gikk bra?". Bedre å ha det godt nok hele livet enn å ha det veldig bra en periode og så elendig. Anonymous poster hash: 54f45...a29
Eneri Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Frisør, tannlege, lege, gaver, reiser utenom de mellom jobb/hjem (vet ikke hvor dere har familie evt andre dere pleier å besøker) Inngår tv-abon i fellesutgifter? Syns kanskje det var lav sum på bilene; tenker forsikring,veiavgift, vedlikehold, nye dekk, drivstoff osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå