Gå til innhold

Kjøre på katt ved uhell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke man har noe ansvar for kattene som løper rundt overalt... Jeg hadde ikke betalt ei krone for å si det sånn! Hvorfor skal reglene være annerledes for katter enn andre dyr?

Herregud. Tipper du sammenligner med en hund. I motsetning til kjøtere, så klarer faktisk katter seg fint selv, de er nyttedyr og er ikke avlet halvt i hel.

Når _vi_ tukler med naturen og ikke klarer å ta oss fram med egne bein, får man ta ansvar for de skader man gjør på dyr.

Skal man kunne kjøre fra en påkjørt hjort også da, siden den bare løp rundt? Eller en hest, siden det ikke er direkte kjørerens feil at hesten hadde komt seg ut av paddocken? Ekkel og egoistisk tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud. Tipper du sammenligner med en hund. I motsetning til kjøtere, så klarer faktisk katter seg fint selv, de er nyttedyr og er ikke avlet halvt i hel.

Når _vi_ tukler med naturen og ikke klarer å ta oss fram med egne bein, får man ta ansvar for de skader man gjør på dyr.

Skal man kunne kjøre fra en påkjørt hjort også da, siden den bare løp rundt? Eller en hest, siden det ikke er direkte kjørerens feil at hesten hadde komt seg ut av paddocken? Ekkel og egoistisk tankegang.

Trur faktisk ikke du kan lese jeg...? Dysleksi+++

Kan du vise meg hvor jeg skrev at man bare skal kjøre fra de??? Jeg skrev nemlig at jeg ikke hadde betalt og det er ikke helt det samme :P

Edit: Må si jeg skjønner hvor uttrykket Crazy CatLady kommer fra :laugh:

Endret av DaenerysStorm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg var så uheldig å kjøre på en katt for noen år siden. Jeg kjørte i fartsgrensen i en 60-sone, og hadde ikke sjanse til å stoppe da den kom løpende ut i veien.
Den levde fremdeles da jeg gikk ut, den lå og skrek, og det gikk gjennom marg og ben. Jeg hadde en gammel jakke baki bagasjen, og fikk løftet den så godt jeg kunne over på denne jakken som jeg bar den på.

Kjørte til veterinær, som til slutt fikk tak i de som eide den. Jeg fikk ingen regning eller noe slikt, og jeg hørte i etterkant at katten overlevde, men det var jo sikkert ingen billig regning de fikk. Men til dere som tror dere må betale, så er det altså ikke slik. Jeg har mistet en hund i påkjørsel selv, og det var vi eiere som måtte betale.

Jeg synes man har plikt til å kontakte veterinær, og så må eier se på om de ønsker avlivning eller å gi behandling. Hadde aldri greid å bare kjøre videre når katten lå og skrek. Noe av det verste jeg har opplevd. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Bare si man er en jeger da, problem solved. eller rygg over katta om man bryr seg så mye

Anonymous poster hash: 7304d...f70

Man vil ikke ha mye kontroll om man rygger over katten. Husker saken om de politibetjentene som endte opp med denne løsningen. Måtte kjøre over katten to ganger før den døde. Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er jo alle "utstyrt" med ansvarsforsikring, vil ikke den dekke veterinærutgifter?

Mtp "skade på annens "ting"?

Hadde jeg kjørt på en katt hadde det vært straka veien til dyrlegen!

Jeg er absolutt ikke rik, men om katten kan reddes løser det seg alltid økonomisk.. Om den må avlives, så prøvde vi og katten får slippe på en verdig måte..

Det er sikkert mange som kjører på katter og avliver de selv på stedet, når en tur til dyrlegen kunne reddet livet til dyret...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur faktisk ikke du kan lese jeg...? Dysleksi+++

Kan du vise meg hvor jeg skrev at man bare skal kjøre fra de??? Jeg skrev nemlig at jeg ikke hadde betalt og det er ikke helt det samme :P

Edit: Må si jeg skjønner hvor uttrykket Crazy CatLady kommer fra :laugh:

Har nok ikke dysleksi, men virker som om du har en real dose av råtten personlighet +++.

Du sa du ikke hadde tatt ansvar. Det tolket jeg som om du hadde gitt faen og ikke gjort noe særlig for å hjelpe dyret. Er det feil så får du formulere deg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Dersom det tyter ut innvoller eller katten er flat i halve kroppen, eller andre tydelige tegn på at den ikke kan overleve med aldri så god veterinærhjelp så ja. Da bør man avlive katten så fort som mulig for å unngå unødvendig lidelse. Men er man det minste i tvil skal man ta katten med til eier eller veterinær. Jeg har forsikret mine katter og tåler store veterinærutgifter, så jeg er villig til å betale for å få beholde pusen dersom den er mulig å redde og får et normalt liv etterpå. Jeg vil gjerne selv ta avgjørelsen om min katt skal avlives eller holdes i live dersom det er den minste tvil om tilstanden dens. Og selvsagt må ikke bilføreren betale noe. Jeg hadde heller vurdert å sende blomster til vedkommende som takk for at de tar ansvar nok til å varsle eier eller veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke dysleksi, men virker som om du har en real dose av råtten personlighet +++.

Du sa du ikke hadde tatt ansvar. Det tolket jeg som om du hadde gitt faen og ikke gjort noe særlig for å hjelpe dyret. Er det feil så får du formulere deg annerledes.

Ja? Jeg har da ikke ansvar for naboens katt og hvis den fløy ut i veien og jeg kjørte på den hadde jeg ikke følt meg økonomisk ansvarlig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er jo alle "utstyrt" med ansvarsforsikring, vil ikke den dekke veterinærutgifter?

Hadde jeg kjørt på en katt hadde det vært straka veien til dyrlegen!

Jeg er absolutt ikke rik, men om katten kan reddes løser det seg alltid økonomisk.. Om den må avlives, så prøvde vi og katten får slippe på en verdig måte..

Det er sikkert mange som kjører på katter og avliver de selv på stedet, når en tur til dyrlegen kunne reddet livet til dyret...

Jeg vil heller si at katten får slippe på en unødvendig smertefull måte.

Jeg synes det er mer dyreplageri å skrape opp en halvdød katt med store smerter og tydelige skader opp av asfalten - putte den i bilen og kjøre en stund med humpler og svinger som gjør kjempevondt for den - sette den på benken hos veterinæren for en vurdering som betyr enda mer tid med lidelse, før den til slutt får ei sprøyte og får slippe å leve mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde bare kjørt videre.

Kanskje stoppa å sjekka at bilen ikke ble skada

Anonymous poster hash: 7304d...f70

Goklumpen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt over katter to ganger i mitt liv. I begge tilfeller ble kattene liggende flatklemte i asfalten i noen sekunder, for deretter å reise seg opp og fyke inn i hekken de kom ut fra. Jeg aner ikke hvor skadet de var, men aldri verden om jeg gadd å løpe rundt etter dem for å få tak i dem, og kanskje risikere å bli klort i filler, i tillegg til å måtte betale for en svindyr dyrlegeregning oppå alt. De løp jo avgårde, så da var de kanskje ikke så veldig skadet.

,

Anonymous poster hash: a55b1...c70

Følger du den samme oppskriften når du kjører på hjort eller elg? Anonymous poster hash: 718d2...c4c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder? Prøv det med forsikringsselskapet, da får du spørsmål om hvilket forsikringsselskap katta har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Hva ville dere gjort dersom dere hadde kjørt på et mindre dyr enn en katt? La oss si amfibier/ gnager ol, som slanger, padde, frosk, mus, lemmen

Du sjekker jo ikke om fluen du kjørte på , ble skada eller ikke. Så hvor går grensene? Går det på størrelse? Hvor mye lyd det kan lage? Hvor søtt det er? Osv

Anonymous poster hash: 5c6d7...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Tanken hadde ikke slått meg engang om at den som kjørte på katten min skulle betalt noe som helst. Min katt, mitt ansvar, og alle vet at katter kan være tullete i trafikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere sier at dere kjører katten til dyrlegen, men dyrlege stenges jo tidlig. Hva om det er kveld eller natt?

Eh, til og med her på bygda er det jo døgnvakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å..Kan man komme inn med dyr på natta? Beklager, det visste jeg ikke.

De aller, aller, aller fleste steder kan man det :) Problemet er vel at om jeg hadde kjørt på en katt i Ytre Indre Arna hadde jeg ikke visst hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...