Gå til innhold

Hvor lenge venter gravide på prøvesvar for UVI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit/normalt å vente "standard" ei uke, eller tas disse fortere om man er gravid pga behandlingsbehov?

Anonymous poster hash: 210f2...8a3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En uke? Er det dyrkningprøve du tenker på da?

Det har jeg aldri tatt, men vanlig prøve for å sjekke uvi har jeg fått svar på etter få minutter. Både som gravid og ikke gravid.

Men å vente en uke på svar om en har uvi som gravid syns jeg er litt lenge. Hvertfall hvis behandling er startet.

Anonymous poster hash: 52695...181
Skrevet

En uke? Er det dyrkningprøve du tenker på da?

Det har jeg aldri tatt, men vanlig prøve for å sjekke uvi har jeg fått svar på etter få minutter. Både som gravid og ikke gravid.

Men å vente en uke på svar om en har uvi som gravid syns jeg er litt lenge. Hvertfall hvis behandling er startet.

Anonymous poster hash: 52695...181

Nei......jeg tok en urinprøve i forigårs, og hun på laben spurte om "den skulle sendes". Jeg sa vet ikke, for jeg aner jo ikke.

Så ringer jeg opp idag for å høre hva som er vanlig ventetid(ikke dyrking såvidt jeg vet, er første gangen jeg tar den og bruker ikke behandling) - og møter på samme person i telefonen.

Da svarer hun igjen "vet ikke" - og vil ikke sjekke med andre og sier "prøver generelt tar ei uke".

Men slik jeg forstår kommer jo det første prøvesvaret med en gang, og selve dyrkingen om man får utslag sendes inn - så her er det ei som ikke har gjort jobben sin på laben i så fall.

Anonymous poster hash: 210f2...8a3

Skrevet

Jeg fikk svake utslag på blod og leukocytter hos jordmor på forrige kontroll, og hun ba meg da levere inn ny prøve hos fastlege dagen etter. De fikk samme svar først (og det gikk jo raskt), men sendte den inn til dyrking, og da kom ikke svaret før det hadde gått nesten ei uke. De sa det ikke var noen fare forbundet med å vente så lenge fordi det er normalt at gravide har noe utslag på urinprøver og at det først er når dyrkningen viser bakterievekst at man setter igang behandling. Men det kan hende de sa dette fordi utslagene i første omgang var så svake at det ikke nødvendigvis betydde at det var en aktiv infeksjon....

Anonymous poster hash: cc8c2...348
Skrevet

Stix-prøven som tas på kontroll gir resultat med en gang (noen minutter toppen), men hvis den er sendt inn til dyrking tar det en uke, gravid eller ikke. Jeg måtte stadig sende inn og det tok like lang tid hver gang. Ville levert ny på mandag for stix hvis jeg var deg. Hvis du ikke hadde noen mistanke om noe galt/grunn til å sende inn så kan det jo likevel være greit å få tatt en vanlig sjekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...