AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #1 Skrevet 20. september 2013 Hvis man har sovet dårlig en natt, og skal få besøk av en som skal passe babyen en kveld og natt, er det frekt å gå og legge seg et par timer midt på dagen imens man har besøk da? Samboeren mener ja, jeg mener nei. Man får jo besøk pga man skal ha hjelp? Ikke for å i tilegg til å sove dårlig vil ha noen i stua som man vil underholde? Det hadde vært noe annet dersom det bare var et besøk, men det er jo ikke det. Sist jeg gikk og la meg da vi hadde besøk, da jeg var alvorlig syk og nylig utskrevet fra sykehus og dritsliten, fikk jeg dritmye kjeft fra samboeren og ble anklaget for å være egoistisk og drittsekk. Av både besøk og samboer. Så er litt redd for å legge meg.Anonymous poster hash: 433d1...697
Britt Banditt Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Hvis du trenger å legge deg så gjør det. Høres ut som om du har en dust av en samboer, forresten. 7
Gjest Morgun Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Hvis den som kommer på besøk skal passe babyen om kvelden og natta, da er det jo ikke noen avtale om pass på dagen så da synes jeg det er litt rart å bare gå og legge seg. Men du kan jo spørre om det er greit?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 Jo. Det er pass deler av dagen også. Glemte å skrive det. Jeg synes det er rart at det er snakk om at det bare er å spørre, så skal vi få hjelp. (Mtp at vi er slitne, litt avlastning ved veldig behov) Og når besøket kommer, forventes det at vi skal underholde besøket. Synes det er merkelig hele greia. Om jeg legger meg, er besøket sikker på (uansett hva jeg sier) at jeg hater personen, og sierting som "skal jeg dra hjem igjen?", "passer det ikke at jeg er her?" osv. Selvom det er avtalt at vi trengte avlastning! Jeg har liksom en følelse av at det ikke er galt å legge seg. Og eg har lyst til å lade opp litt. Men besøket (passet) og samboeren min sier det er galt å legge seg. Og hvis jeg legger meg imot samboerens vilje, blir det bråk! Da er jeg verdens verste menneske, får jeg høre omtrent. Nevnte det istad om at jeg kanskje kunne legge meg et par timer etterpå, men fikk følelsen av at det var like før jeg fikk høre det. Tror samboeren er redd for personen som skal avlaste... Fordi personen er paranoid. Frustrerende! Anonymous poster hash: 433d1...697
Gjest Morgun Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 Jeg trodde du mente at besøket skulle passe barnet mens du sov på dagtid, men hvis samboeren din også er hjemme så er det da bare å gå og legge seg. Men er den som skal passe barnet paranoid? 1
Gjest Tirkes Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 At samboeren din ønsker å kontrollere et såpass naturlig behov som søvn hos deg, får sånn ca. atten alarmklokker til å ringe hos meg. Så det burde være minst én alarmklokke som ringer hos deg. Tenk om han skulle bestemme når det var OK for deg å tisse? Hadde det vært akseptabelt? Noen ganger er man slitne og legger seg tidligere. Og to personer har aldri helt samme søvnbehov eller søvnmønster hele tiden. Det må man bare akseptere, ellers blir du ganske raskt en skygge av deg selv. I spesielle tilfelle er det greit å strekke seg litt, men å holde seg våken for å underholde mann og barnevakt (jeg antar nesten av det er mannens mor eller søster, men det er kanskje bare i mitt hode), det er tåpelig. Mannen din kan i så fall underholde gjesten/barnevakten og unnskylde deg fordi du er sliten. Han skal være din PARTNER i samlivet. Ikke din manager/regissør. 3
Gjest Heartbeat Skrevet 20. september 2013 #7 Skrevet 20. september 2013 Ja, det er vel litt frekt å legge seg når det kommer besøk? Iallefall om de kommer på dagen og skal sitte barnevakt på kvelden?
Gjest Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 Her er det mye rart. Kanskje fordi du er så trøtt at du ikke tenker klart. For det første, din samboer skal støtte deg, ikke psyke deg ned. Om du trenger å sove, så er det en selvsagt ting. Du spør ikke om det er greit, du forteller at du skal sove. (Informerer om din besluttning.) For det andre, folk med alvorlige psykiske diagnoser eller andre problemer bør ikke passe unger. De reagerer ikke nødvendigvis rasjonelt. Har du mulighet til å ta med deg ungen hjem til din mor og sove der mens hun passer den? Som en "kriseløsning". Du må få klarnet hodet ditt før du tar et oppgjør med samboeren. Dere trenger en stor dose av samlivsterapi for at forholdet deres skal ha noen sjanse på sikt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 Begge to er hjemme ja. Skal egentlig passe fra firetida til midt på kvelden, og så natta så vi skal få sove ut litt.. Ja, personen er paranoid. Ikke sånn sykelig, men hvis man gjør sånn som jeg gjorde da, går og legger seg, tror personen at det er fordi man hater h*n. Eller hvis samboeren min ikke ringer hver dag, tror personen det samme. Det var en gang at samboeren min skulle til tannlegen ca 1 time unna, der "passeren" bor, for samboeren min hadde ikke byttet tannlege, så hadde den fra der vi bodde før.. Samboeren min møtte "passeren" i byen, vet ikke hvorfor, men "passeren" ville absolutt være med til tannlegen da. Jeg ble ikke med på den turen, gadd ikke, og samboeren min fortalte at "passeren" hadde spurt om jeg hater dem og sånn. Ehhh... For eksempel da. Så hjelper ikke om jeg sier "jeg går og legger meg litt, sov dårlig i natt", for da er det frekt og da blir det bråk, for den egentlige grunnen er selvsagt at jeg er frekk og hater "passeren". Nå høres kanskje denne personen sinnsyk ut, men ellers er h*n helt i stand til både det ene og det andre. Bare paranoid....Anonymous poster hash: 433d1...697
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #10 Skrevet 20. september 2013 At samboeren din ønsker å kontrollere et såpass naturlig behov som søvn hos deg, får sånn ca. atten alarmklokker til å ringe hos meg. Så det burde være minst én alarmklokke som ringer hos deg. Tenk om han skulle bestemme når det var OK for deg å tisse? Hadde det vært akseptabelt? Noen ganger er man slitne og legger seg tidligere. Og to personer har aldri helt samme søvnbehov eller søvnmønster hele tiden. Det må man bare akseptere, ellers blir du ganske raskt en skygge av deg selv. I spesielle tilfelle er det greit å strekke seg litt, men å holde seg våken for å underholde mann og barnevakt (jeg antar nesten av det er mannens mor eller søster, men det er kanskje bare i mitt hode), det er tåpelig. Mannen din kan i så fall underholde gjesten/barnevakten og unnskylde deg fordi du er sliten. Han skal være din PARTNER i samlivet. Ikke din manager/regissør.Jeg skal ikke lyve, ja, det er svigermor.Anonymous poster hash: 433d1...697
Gjest Morgun Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Jeg skal ikke lyve, ja, det er svigermor.Anonymous poster hash: 433d1...697 Og du kan ikke legge deg nedpå fordi han vil ikke være alene med sin egen mor fordi hun er paranoid? Finn en annen barnevakt.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #12 Skrevet 20. september 2013 Her er det mye rart. Kanskje fordi du er så trøtt at du ikke tenker klart. For det første, din samboer skal støtte deg, ikke psyke deg ned. Om du trenger å sove, så er det en selvsagt ting. Du spør ikke om det er greit, du forteller at du skal sove. (Informerer om din besluttning.) For det andre, folk med alvorlige psykiske diagnoser eller andre problemer bør ikke passe unger. De reagerer ikke nødvendigvis rasjonelt. Har du mulighet til å ta med deg ungen hjem til din mor og sove der mens hun passer den? Som en "kriseløsning". Du må få klarnet hodet ditt før du tar et oppgjør med samboeren. Dere trenger en stor dose av samlivsterapi for at forholdet deres skal ha noen sjanse på sikt. Jeg ser poengene dine, og er enig. Selvsagt er det jeg som skal bestemme når jeg skal sove. Men når jeg får så mye kjeft, blir jeg redd for å stå på mitt. Orker ikke trøbbel og krangling, igjen... Og siden svigermor til vanlig er oppegående, begynner jeg å lure på om det er jeg som tar feil og ikke har rett til å sove. Hun ble spurt om å passe fra da til da, det var greit, og hun velger å komme midt på dagen istedet for når vi trenger pass (skal ut og spise, prøve å være kjærester litt.. For forholdets skyld..). Mine foreldre jobber begge to, så ingen er hjemme der dessverre. Anonymous poster hash: 433d1...697
Gjest Skrevet 20. september 2013 #13 Skrevet 20. september 2013 HUFF! Høres ut som en betent situasjon. Om det ikke går an å snakke fornuft med henne, så får hun heller tro at du hater henne. Hun er ansvarlig for det som skjer i sitt eget hode! Synes samboeren din at dette er OK? (Og har han arvet denne paranoiaen siden han synes det er OK å nekte deg å sove ved behov?) Det er ingen avlastning å få sånne på besøk, og jeg hadde nektet å ta imot "hjelp" som skapte enda mer stress og vanskelige situasjoner. 2
Gjest Skrevet 20. september 2013 #14 Skrevet 20. september 2013 CA hvor i landet bor du? Nesten så jeg vil tilby deg gjesterommet mitt. (Ja, dumt og helt spontant) Dere trenger hjelp. Din samboer og hans mor er litt for mye for deg. Der er ikke du som er ute på ville veier. Om hun ikke har forståelse for at du trenger søvn, så er det ikke mye hjelp i henne. Har du venninner eller familie som kan hjelpe deg i en akutt situasjon? 1
Gjest Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Jeg ser poengene dine, og er enig. Selvsagt er det jeg som skal bestemme når jeg skal sove. Men når jeg får så mye kjeft, blir jeg redd for å stå på mitt. Orker ikke trøbbel og krangling, igjen... Og siden svigermor til vanlig er oppegående, begynner jeg å lure på om det er jeg som tar feil og ikke har rett til å sove. Hun ble spurt om å passe fra da til da, det var greit, og hun velger å komme midt på dagen istedet for når vi trenger pass (skal ut og spise, prøve å være kjærester litt.. For forholdets skyld..). Mine foreldre jobber begge to, så ingen er hjemme der dessverre.Anonymous poster hash: 433d1...697 Kjeft brukt som hersketeknikk. Ikke bra. En oppegående person har ikke disse fikse ideene. Og ja, forholdet trenger en del jobb. Mer enn bare ut og spise en kveld. Tror heller ikke det blir en positiv opplevelse når du er stuptrøtt.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #16 Skrevet 20. september 2013 Og du kan ikke legge deg nedpå fordi han vil ikke være alene med sin egen mor fordi hun er paranoid? Finn en annen barnevakt. Ja, nettopp Men også fordi han mener at svigermor har rett. At det er frekt. Så nå vet ikke jeg hva jeg skal gjøre. Svigermor kommer, og det som antakeligvis skjer er at jeg ikke tør å legge meg? Kan jeg legge meg uten dårlig samvittighet, uansett hva som skjer? Skulle gjerne hatt annen barnevakt, men er redd for å spørre mine foreldre, siden de har gjort så mye for oss i det siste. Og de er slitne pga de jobber (det gjør ikke svigermor). Synd at det skal være sånn at man ikke kan legge seg pga det blir ekkel stemning og bråk. Og svigermor blir oppriktig lei seg og overbevist om at hennes teorier er sanne, hmmmm....Anonymous poster hash: 433d1...697
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #17 Skrevet 20. september 2013 HUFF! Høres ut som en betent situasjon. Om det ikke går an å snakke fornuft med henne, så får hun heller tro at du hater henne. Hun er ansvarlig for det som skjer i sitt eget hode! Synes samboeren din at dette er OK? (Og har han arvet denne paranoiaen siden han synes det er OK å nekte deg å sove ved behov?) Det er ingen avlastning å få sånne på besøk, og jeg hadde nektet å ta imot "hjelp" som skapte enda mer stress og vanskelige situasjoner. Han skulle nok ønske at hun ikke tenker sånn. Men han vil alltid unngå bråk for enhver pris, og i denne situasjonen er det antakeligvis enklest for ham å unngå og bråke med moren sin. Så får jeg bare være så trøtt jeg bare vil Han er ikke særlig paranoid heldigvis Anonymous poster hash: 433d1...697
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #18 Skrevet 20. september 2013 Kjeft brukt som hersketeknikk. Ikke bra. En oppegående person har ikke disse fikse ideene. Og ja, forholdet trenger en del jobb. Mer enn bare ut og spise en kveld. Tror heller ikke det blir en positiv opplevelse når du er stuptrøtt. Ja, vet at vi sliter, det har vært på nippet til å bli slutt for noen uker siden. Vanskelig situasjon.. Familien min hadde nok hjulpet til om jeg skulle trenge en natt der. Det er godt å vite da. Mn jeg er liksom blitt vant til det også.. Måten ting er på i hjemmet. Så jeg har kanskje blitt blind for hva som er riktig og ikke? Vi skal faktisk til en form for terapi neste uke. Spennende å se hva de profesjonelle mener. Men vet fortsatt ikke om jeg kan legge meg nedpå. Drar jeg til foreldrene mine og sover et par timer imens de to andre er her, blir det i hvertfall bråk Æsj..Anonymous poster hash: 433d1...697
Gjest Skrevet 20. september 2013 #19 Skrevet 20. september 2013 Du får huske på at det å nekte noen søvn er regnet som en tortur-teknikk. Om det gir deg litt perspektiv. Der er veldig enkelt. Om du skal ha utbytte av å gå på byen i kveld, så trenger du søvn nå. Dessuten trenger kvinner mer søvn enn menn. Googele, så finner du noe om det. Hvis du ikke får sove nå, så betyr det (om du dramatiserer litt) at din samboer ikke vil ditt beste, bruker torturlignende teknikker på deg og ikke bryr seg om dine behov. Er det greit? Om du ikke får sove i dag, så kan dere like gjerne sende svigermor hjem først som sist, for da har du ikke behov for barnevakt siden du ikke er istand til å gå ut. 1
Britt Banditt Skrevet 20. september 2013 #20 Skrevet 20. september 2013 Er problemet at du generelt sover for lite? Kan ikke du og faren bytte på å ha babyen, sove litt på skift?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå