AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Har et mål om å gå ned 15 kilo. Spiser ganske sunt fra før av, men kan alltids spise enda sunnere og mindre posjoner. Men, jeg må jo orke hverdagen med skole/jobb/trening osv. Så, hvor lite kan jeg spise, og hva, uten å bli helt sykelig, og likevel klare hverdagen ? Anonymous poster hash: aea4a...f73
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Spis ca 500 kalorier mindre enn du trenger, og spis sunt. Anonymous poster hash: 3f3fb...967
-Karma- Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Har et mål om å gå ned 15 kilo. Spiser ganske sunt fra før av, men kan alltids spise enda sunnere og mindre posjoner. Men, jeg må jo orke hverdagen med skole/jobb/trening osv. Så, hvor lite kan jeg spise, og hva, uten å bli helt sykelig, og likevel klare hverdagen ? Anonymous poster hash: aea4a...f73 dette er et ganske vanskelig spørsmål å svare på, da du ikke skriver så mye om utgangspunktet ditt.. Er du mye aktiv (både på jobb/skole, fritiden, osv)? Hvaslags kosthold har du fra før, hva er utgangspunktet ditt kroppslig, både i forhold til bmi, vekt, kroppssammensetning, og så videre?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 Høyde? Vekt? Hva, hvor mye/ofte trener du? Aktiv eller stillesittende ellers? Kjønn? Anonymous poster hash: 7dc06...424
ernæringsfysio Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 Det er viktig at du spiser variert og har en jevn måltidsrytme. Ikke la det gå mer en 3 timer fra sist måltid. Ha 3 hovedmåltider: frokost, lunch, middag, og 2-3 mellommåltider. Da slipper du svingninger i blodsukkeret og holder det stabilt slik at du unngår søtsug utover dagen. Velg matvarer som er proteinrike til hvert måltid. Proteiner har stor innflytelse på metthetsfølelsen (cottage cheese, egg, kylling, kikerter). Mellommåltider kan være gresk/naturell youghurt, plomme, nektarin, eple, knekkebrød med cottage cheese/skinke og paprika, en neve nøtter (usaltet). Prøv å kutte ned på brød, pasta, og potet. Velg bygg ris fremfor hvit ris, evt grov pasta(20-30g), og spis knekkebrød fremfor brød. Til middag anbefaler jeg deg mye fet fisk som laks, ørret, makrell. Ta gjerne omega- 3 tilskudd i tillegg. Nå som høsten er på vei er det også viktig med vitamin D-tilskudd. Ha mye grønnsaker til middag, eller salater. Lager du store porsjoner med salat dagen før er dette supert å ta med som lunch dagen etterJ Det er ca 20 kcal per 100 g salat så her er det bare å spise med god samvittighet. Inneholder en rekke vitaminer og mineraler og hjelper på energinivået. Ikke vær så opptatt av kalori-inntaket ditt. Fokuser heller på mindre posjoner, og bruk av rene råvarer. Om du er flink med frokost, lunch og mellommåltider tidligere på dagen kommer du til å merke at du ikke er fult så sulten når det er tid for middag. Drikk mye vann, og vær oppmerksom på drikke. Det er mye kalorier i ulike typer kaffe, juice, alkohol osv. Dette er kalorier som kommer i tillegg til det du spiser gjennom dagen. Nå vet jeg ingenting om hva du vanligvis spiser, så mulig dette ikke noe nytt. Tenkte likevel og skrive ned noen tips og råd som jeg syntes er viktig å ha fokus på. Lykke til, og god helg:)
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 Takk for svar Er i midten av 20 årene. ca. 1.66cm og sist jeg veide meg 78 kilo. Fælt. Spiser sunt, men er nok litt for glad i å skeie ut i helgene. Er jeg ikke så god på å være sulten, og kanskje litt for god på å småspise. Sitter stille på studie, og har bare 10 min gange dit. Trener 3 ganger i uken tenker jeg, å liker å gå meg en tur. Har hatt litt trøbbel med stoffskifte i tillegg. D vitaminer er det bare å kjøpe på helsekost ikke sant? Er det noen god side hvor man kan regne ut kalorier og inntakk i løpet av en dag? Anonymous poster hash: aea4a...f73 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #7 Skrevet 20. september 2013 Jeg har gått ned nesten 20 kg på å bare spise mindre, og ikke trene. Vi hadde omtrent samme utgangspunkt (like høye, jeg veide noen få kg mindre enn deg). Angående kalorier, så bør du ikke bruke en side til dette, men veie det du spiser. Slike sider er fryktelig upålitelige, fordi det er forskjellig kcal-innhold fra merke til merke på liknende produkter, samt at "en porsjon" eller "et eple" ikke nødvendigvis er like mye som akkurat det du spiser. I starten er det litt tungvindt å veie alt, men etter en kort stund vet du hvor mye kcal det er i ting du spiser ofte. Jeg kom fort inn i det da jeg gjorde det på den måten. Anonymous poster hash: 922cf...029
Gjest Linaria Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 Jeg meldte meg inn på vektklubb og har gått ned 7.5 kg siden slutten av juli. Har litt over halvparten igjen. Jeg har ikke tid til å trene (jobb og studier), men det går likevel greit. Selv om jeg vet at jeg helst burde trene også. Spiser havregryn til frokost nesten hver dag, spiser hjemmelagde supper, yoghurt, masse frukt, gele av fun light hvis jeg får søtsug, spiser også fisk et par ganger i uka. I begynnelsen var jeg vedig nøye på å unngå sukker og hvitt mel helt, men nå tenker jeg mer på kaloriene og prøver å ikke spise alt for mye av ting som ikke er så sunt, men litt pasta og sukker greier jeg. Hvis jeg får veldig lyst på sjokolade så tar jeg meg bare en sjokoladebit (men bare én, ikke ti). På lørdager koser jeg meg litt ekstra, men ikke for mye. Jeg spiser pop corn, men en med mindre fett, f. eks.
Gjest Funky Punk Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 Gikk ned 15 kilo fra mai/juni til august. Gikk over til lavkarbo.
ernæringsfysio Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Takk for svar Er i midten av 20 årene. ca. 1.66cm og sist jeg veide meg 78 kilo. Fælt. Spiser sunt, men er nok litt for glad i å skeie ut i helgene. Er jeg ikke så god på å være sulten, og kanskje litt for god på å småspise. Sitter stille på studie, og har bare 10 min gange dit. Trener 3 ganger i uken tenker jeg, å liker å gå meg en tur. Har hatt litt trøbbel med stoffskifte i tillegg. D vitaminer er det bare å kjøpe på helsekost ikke sant? Er det noen god side hvor man kan regne ut kalorier og inntakk i løpet av en dag? Anonymous poster hash: aea4a...f73 D- vitamin får du kjøpt på helsekostbutikk. Der er de også flinke med å anbefale det som fungerer best. Gjerne kjøp 20 mikrogram. Anbefalingene i idag er veldig lave, så gjør ikke noe å ta denne dosen nå i høst/vinterperioden
Løvetanten Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Ikke la det gå mer en 3 timer fra sist måltid. Er dette enda gjengs oppfatning blant ernæringsutdannede? Trodde det var en myte man hadde avlivet forlengst??
ernæringsfysio Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Er dette enda gjengs oppfatning blant ernæringsutdannede? Trodde det var en myte man hadde avlivet forlengst?? Nei det er det ikke. Det er mye ulike diskusjoner rundt dette med måltidfordelingen, og hvor lang tid det skal gå mellom hvert måltid. Men for en person som vil ned i vekt er det viktig å ha stabilt blodsukker, og det får en om man spiser med jevne mellomrom (3t). Dette er en av nøklene til at personer ikke overspiser utover kvelden, eller overspiser til middag. Måltidsammensetningen har noe å si på hvor raskt tømmingen av magesekken skjer. Vanligvis tar det 3-4 timer før magesekken er tømt etter et måltid, noe lenger tid dersom måltidet er fettrikt. Det betyr at en person er så og si "tom" for energi etter 3 timer, og man trenger nytt påfyll for å holde forbrenningen igang, og ha et stabilt blodsukker.
Løvetanten Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Jevnt blodsukker kommer av seg selv når man reduserer karbohydrat- og sukkerinntaket (rent sukker, honning, agave, frukt, juice, bær). Om man trenger "påfyll" hver 3.time for å ha energi så spiser man alvorlig feil- enten mat som kun gir rask blodsukkerstigning og/eller alt for lite mat. Det er vel ingen som lengre tror at man aktivt må "holde forbrenningen igang" ved å spise nærmest hele dagen? Vi mennesker er ikke skapt for å gå rundt og gresse. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Nei det er det ikke. Det er mye ulike diskusjoner rundt dette med måltidfordelingen, og hvor lang tid det skal gå mellom hvert måltid. Men for en person som vil ned i vekt er det viktig å ha stabilt blodsukker, og det får en om man spiser med jevne mellomrom (3t). Dette er en av nøklene til at personer ikke overspiser utover kvelden, eller overspiser til middag. Måltidsammensetningen har noe å si på hvor raskt tømmingen av magesekken skjer. Vanligvis tar det 3-4 timer før magesekken er tømt etter et måltid, noe lenger tid dersom måltidet er fettrikt. Det betyr at en person er så og si "tom" for energi etter 3 timer, og man trenger nytt påfyll for å holde forbrenningen igang, og ha et stabilt blodsukker. Hvorfor skulle man få ustabilt blodsukker om man spiser usunt? Dersom man er avhengig av å konstant spise for ikke å ende opp med blodsukkeret i kjelleren, spiser man veldig, veldig feil. Og hvorfor skulle forbrenningen "stoppe opp" av at man spiser sjelden? Vet du hva forbrenning er? Dersom forbrenningen stopper opp, bokstavelig talt, da dør du. For forbrenning er intet annet enn den prosessen som holder kroppen din i gang, og som krever energi. Det kan ta timesvis å fordøye et måltid, spesielt om det er mye protein i maten (noe som av ymse helsemessige årsaker er en fordel generelt sett), dessuten har man et fettlag på kroppen å ta av (noe man ved å spise riktig vil gjøre det lettere for kroppen å gå løs på), så det er absolutt ingen krise å gå både 4, 5 og 6 timer uten mat. Anonymous poster hash: 3f3fb...967 1
ernæringsfysio Skrevet 25. september 2013 #15 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor skulle man få ustabilt blodsukker om man spiser usunt? Dersom man er avhengig av å konstant spise for ikke å ende opp med blodsukkeret i kjelleren, spiser man veldig, veldig feil. Og hvorfor skulle forbrenningen "stoppe opp" av at man spiser sjelden? Vet du hva forbrenning er? Dersom forbrenningen stopper opp, bokstavelig talt, da dør du. For forbrenning er intet annet enn den prosessen som holder kroppen din i gang, og som krever energi. Det kan ta timesvis å fordøye et måltid, spesielt om det er mye protein i maten (noe som av ymse helsemessige årsaker er en fordel generelt sett), dessuten har man et fettlag på kroppen å ta av (noe man ved å spise riktig vil gjøre det lettere for kroppen å gå løs på), så det er absolutt ingen krise å gå både 4, 5 og 6 timer uten mat. Anonymous poster hash: 3f3fb...967 Jeg tar utgangpunkt i spørmålet som ble stilt. Om en person skal spise mindre porsjoner, trenger man noen mellommåltider slik at man ikke blir så fort slapp og sliten.Det er ikke snakk om mer en et eple, plomme, youghurt, så det er ikke det store måltidet. Men det beste er om man klarer å ikke spise mellom hovedmåltidene. Om man spiser proteinrikt, fettrikt til de ulike måltidene tar det lenger tid for magen å fordøye dette, og man klarer å forholde seg til hovedmåltidene. Selvfølgelig trenger man ikke spise hver 3. time om man ikke er sulten, men for de fleste så hjelper dette med å holde et normalt kaloriinntak per dag, spesielt om man ønsker vektnedgang. Du har rett i at forbrenningen ikke stopper, og du kan gå 6 timer uten mat kontra 3 timer. Men praktisk for folk flest vil den beste løsningen være å spise balanserte måltider hver 3-4 time. Da blir det lettere å holde seg unna kaloribombene. Så lenge måltidene er stabile på fiber, fett, og protein vil insulinnivået ligge vesentlig lavt, og vil føre til at kroppen fungerer som den skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå