Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Eggløsning er 14 dager før mens!

Feil. Lutealfasen, som er tiden mellom EL og mens, varierer fra person til person, men er så og si stabil hos de fleste. Den varierer fra 11-17 dager. 14 dager er altså et gjennomsnitt.

- Man kan bli gravid når som helst i syklusen.

Feil. Man har, generelt sett, et femdagers vindu, omtrentlig, hvor man kan bli gravid. Ca 3-4 dager FØR eggløsning, dagen man har eggløsning og muligens dagen etter, kommer helt an.på når egget slipper og når man har sex. Det tar ca 12 timer fra sædcellene deponeres til de når opp til egget. Når dette vinduet er, derimot, kan variere, spesielt med uregelmessige sykluser. Man bør derfor alltid bruke prevensjon dersom graviditet er uønsket.

- Stresser man, så blir man ikke gravid.

Feil. Med mindre du ligger i bomberegn i en krig, så kan man ikke skylde infertilitet på stress. Og selv da blir folk gravide. Sannheten er at for folk med uforklarlig infertilitet, så vil en god del bli gravid, før eller senere. For noen er senere etter 2-3 år, for andre er senere etter 15 år. Alle disse historiene med at "de sluttet å prøve så ble de gravide" eller "de adopterte så ble de gravide", er bare at de hadde vanskeligheter med å bli gravid så det tok TID.

- Det er større sjanse for at kvinnen er infertil enn mannen.

Feil. Sånn cirka er det 40 % hos kvinnen, 40 % hos mannen og 20 % hos begge.

- En normal syklus er 28 dager.

Feil. Normale sykluser varierer mellom 24 og 36 dager.

- Orgasme kan føre til spontan eggløsning.

Feil. En orgasme har ingenting med eggløsning å gjøre. For å få eggløsning så må det bygges opp østrogen over flere dager. Det er ikke slik at en orgasme fører til en massiv, plutselig økning av østrogen.

- Stress kan utsette mensen.

Feil. Lutealfasen er som tidligere nevnt, ganske konstant. Har man hatt eggløsning, så vil mensen komme et visst antall dager etterpå, dersom man ikke er gravid.

Kom gjerne med flere. Litt syklusorientering er alltid bra.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pluss fra meg. Suplerer en dag jeg ikke sitter og knoter på pad'en....

Skrevet

Denne burde vært klistret!

Anonymous poster hash: e839b...983

Skrevet

Det virker som du har peiling, så dette spørsmålet kommer fra en som IKKE vil bli gravid:

- Vet man når man har eggløsning? Når man får litt ekstra utflod, er det eggløsning?

- hvis jeg får utflod, eller eggløsning, vil det si at jeg ikke er gravid?

Anonymous poster hash: 6000d...c67
Skrevet

Nei, du kan ikke vite det basert på utflod. Du kan ikke vite om du har el med mindre du har sjekket det hos lege via ul/blodprøver. De fleste kan bruke eltester ogfå korrekte resultater. Man kan også tempe for å finne om egget mest sannsynlig slipper. Men å vite det uten å ha gått inn for å sjekke det? Nei.

Skrevet

Det med mensen lurer jeg litt på også, for jeg har opplevd flere ganger å stresse med sen mensen, men så kjøper jeg en test og roer meg ned. Tenker at nå skal jeg ta den og være trygg. Og rett før jeg rekker å ta den,så kommer mensen! Er det bare tilfeldig?

Anonymous poster hash: 6000d...c67
Skrevet

Det med mensen lurer jeg litt på også, for jeg har opplevd flere ganger å stresse med sen mensen, men så kjøper jeg en test og roer meg ned. Tenker at nå skal jeg ta den og være trygg. Og rett før jeg rekker å ta den,så kommer mensen! Er det bare tilfeldig? Anonymous poster hash: 6000d...c67

Ja. Det er en typisk tankefeil å anta at to ting henger sammen bare fordi de skjer samtidig, og det er også lett å være etterpåklok. Mensen din hadde kommet på det samme tidspunktet også om du ikke hadde kjøpt den testen.

Anonymous poster hash: e839b...983

• Liker 2
Skrevet

Legger til at kvinner ikke kan få parringsfremkallet eggløsning (som f.eks kaniner), dette påstod noen på seksualitetsforumet her en gang...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...