Gå til innhold

Har man virkelig lov å by på egen bolig ved salg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg at hun hadde hørt fra en slektning at en venn av den slektningen hadde solgt huset sitt i forrige uke, og da hadde megleren sagt at det er helt vanlig å by på egen bolig?

Anonymous poster hash: 92317...f39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å håpe på en priskrig da eller?

tviler sterkt på at det er særlig vanlig....

Skrevet

Hvis det kun er en som byr, er det ikke uvanlig at selger kommer med et motbud, kan det være det hun har ment?

• Liker 1
Skrevet

Å by på egen bolig for å presse opp prisen er ulovlig og kan få strafferettslige følger.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke lov til å by på egen bolig for å presse pris, heller ikke å få bekjente til å legge inn bud for å presse inn pris. Kjøper får en kopi av budlogg der alle budgivere er ført opp for å kunne kontrollere dette.

Det selger kan gjøre er som nevnt over å legge inn motbud og dermed si at personen ikke vil selge under en gitt pris. Er denne prisen signifikant lavere enn startpris så kan det tolkes dithen at megler har lagt ut leiligheten til lokkepris og kan være ansvarlig. Men dette er det vanskelig å få noe ut av, ofte ender det i en bot til meglerhuset personen er ansatt i.

• Liker 1
Skrevet

Men å avvise bud har man vel lov til? Så det blir jo egentlig å by selv. Kjøper legger inn bud på 2000. Selger avviser. Søker legger inn bud på 2100, selger avviser, kjøper legger inn bud på 2500, selger godtar.

Skrevet

En venninne av meg at hun hadde hørt fra en slektning at en venn av den slektningen hadde solgt huset sitt i forrige uke, og da hadde megleren sagt at det er helt vanlig å by på egen bolig?

Vanlig blant de lyssky meglerne, muligens. Dte er mye rart der ute. Straffbart for selger. Megleren kan vel vri seg unna med å si h*n ikke visste noe.

Men å avvise bud har man vel lov til? Så det blir jo egentlig å by selv. Kjøper legger inn bud på 2000. Selger avviser. Søker legger inn bud på 2100, selger avviser, kjøper legger inn bud på 2500, selger godtar.

Det er lov. Men da er jo kjøper klar over at det kun er en budgiver: han selv. I tilfelle over kommer svindel inn i bildet: kjøper blir lurt til å tro det er en annen som er interessert i å faktisk kjøpe boligen. Kjøper kan også lettere si: "jeg vet du ikke får solgt om jeg gir meg: min pris eller ingen."

Har selv vært i den situasjonen. Ikke det spor stressende. Å bli overbydd derimot: det skaper press.

Anonymous poster hash: 5b563...482

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...