AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Som overskrften sier - når begynte du med grøt eller fast føde? Og hvordan merket du at å fullamme ikke var nok? Anonymous poster hash: 3eb15...0ab
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 19. september 2013 #2 Skrevet 19. september 2013 Smaksporsjoner fra 4 måneder, ved 5 måneder hadde vi langsomt økt til halv porsjon grøt til kvelds. Merket at det ikke var nok å amme på grunn av dårlig nattesøvn, så derfor fikk hun kveldsmatporsjon såpass tidlig.
ara Skrevet 19. september 2013 #3 Skrevet 19. september 2013 Vi begynte da gutten var rundt 4 mnd. Små, små posjoner i begynnelsen også økte vi litt for hver dag. Han sov veldig dårlig om natten og jeg gjorde ikke annet enn å amme hele døgnet følte jeg. Så her hjalp grøt veldig godt på den sultne gutten vår, enda jeg hadde overflod av melk
dreia Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 Førstemann fekk smaksprøvar på grønnsaker og frukt frå rundt 4-5 mnd, graut litt etter at han hadde passert 6 mnd. Smaksprøvar fekk han for å venna han veldig forsiktig til anna mat og andre smakar (og benytta oss av "smaksvinduet"), og grauten begynte me med fordi det liksom er "på tide" når dei er over halvåret. Han la godt på seg og eg hadde nok melk, så eg kunne sikkert ha fullamma lenger òg. Me kjører omtrent same taktikk med andremann. Men han får smaka mykje forskjellig, i håp om at han ikkje blir like kresen som storebror. Den første grauten er akkurat kjøpt inn, så får me sjå om han snart får smaka det òg. Han er litt over 5 mnd.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #5 Skrevet 19. september 2013 Okei Har hørt litt at helsestasjonen er så nøye på at de skal fullammes til 6 måneder. Men nå i det siste har han våknet tidligere og tidligere for første nattmåltid. Før fikk han nattmat mellom 4-6 og nå har han våknet tidligere og tidligere rundt 1-2 og virker ikke helt fornøyd når han skal legge seg igjen. Han spiser bare 1 gang om natten. Jeg har også rast ned i vekt og veier snart under 50 kg og er 164 høy. Baby er også veldig slank og ligger på den nederste vektskalaen, så derfor er jeg litt beskymret for at han ikke skal gå opp i vekt. Mamma begynte å gi meg grøt rundt 4 måneders alder også vistnok. Anonymous poster hash: 3eb15...0ab
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 Han er heldigvis blid og fornøyd på dagtid og ligger langt forran skjema i motorikken Anonymous poster hash: 3eb15...0ab
ara Skrevet 19. september 2013 #7 Skrevet 19. september 2013 Det var også fordi at vekta stagnerte her at vi begynte med grøt. Han trengte mer enn bare pupp Kan du ikke prøve å begynne med litt grøt da? Det er jo helt ufarlig
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Det var også fordi at vekta stagnerte her at vi begynte med grøt. Han trengte mer enn bare pupp Kan du ikke prøve å begynne med litt grøt da? Det er jo helt ufarlig Ja, skal prøve med litt grøt Kan det blandes ut med morsmelk? Skal jeg bare gi på kveldstid og hvordan øker jeg porsjonen? Kan jeg ha sviskemos i for at han ikke skal bli hard i magen? Anonymous poster hash: 3eb15...0ab
suf Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 De anbefalingene om å fullamme til 6 mnd er nå under revidering. Disse rådene er over 10 år gamle og har ikke rot i virkelighet. Norske barneleger anbefaler at man starter med fast føde mellom 4-6 mnd. Dette fordi det reduserer risikoen for all type allergi (ikke bare mot den aktuelle matvaren). Overlege (barnelege) og spesialist i allergi knut øymar sier at man har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å oppfordre foreldre til å vente lengst mulig med fast føde og med introduksjom av enkelte matvarer. Fravær av matvarer med allergener har gjort at flere barn har blitt allergiske. Han sier videre at det er amming de første 2-3 månedene som er viktig for evt forebygge allergi, etter det er det ikke vist noen effekt. Dette er jo godt å vite gir de som ikke får ammet så lenge som de vil. Barneleger sier altså at det er lurt å starte med litt fast føde i tillegg til morsmelk fra ca 4 mnd for å forebygge allergier og hindre kresenhet i matveien. Det er faktisk bare 2% av norske barn som fullammes til de er 6 mnd. Jeg har snakket med flere helsesøstre. De sier de anbefaler fortsatt fullamming til 6 mnd fordi de er redde for at dersom man oppfordrer til å starte tidlig med fast føde vil man slutte tidlig å amme eller amme mye mindre. Dere kan lese i siste tidsskrift for norsk barnelegeforening (Paidos) at det er ingen medisinsk grunn eller infeksjonsprofylaktisk grunn til å fraråde introduksjon av fast føde ved 4 mnd alder. Tvert imot. Anbefalingene om 6 mnd fullamming er basert på WHO sine anbefalinger i u-land som ikke har så mange andre alternativer mtp overlevelse. De sier at det har skjedd en firedobling av feks cøliaki hos barn under 2 år pga anbefalingene om å utsette introduksjon av gluten. Det er mye bedre å starte tidlig å introdusere matvarer mens barnet ennå får en god porsjon med morsmelk.
suf Skrevet 20. september 2013 #10 Skrevet 20. september 2013 Tidsskrift for norsk barnelegeforening skriver at det er viktig å like variert og sunn kost tidlig i livet for å forebygge livsstilsykdommer, hindre ensidig kost. Forskning peker på at optimal alder for introduksjon av smaker er mellom 3-7 mnd. Mange babyer bruker lang tid på å lære seg å spise, derfor også nyttig å starte tidlig. Barn som spiser lite fast føde i andre levehalvår har økt risiko for jernmangel og sinkmangel. Altså mange gode argumenter for ikke vente med å introdusere fast føde :-) Norge er alene om å tviholde på disse gamle anbefalingene. Internasjonalt er disse anbefalingene endret. Et tankekors.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Fikk mer en nok melk, men begynte alikevel med smaksprøver ved 4 mnd. Bare snakk om en teskje eller to. Økte pittelitt, men var ikke oppe i en liten porsjon før baby var sikkert 6-7 mnd, og hadde heller ikke noe faste måltider og ikke mer en sikkert to ganger for dag. (Dette mest på grunn av at ammingen var lettvindt og vi koset oss med den, og fordi baby bæsjet svært sjelden! Da ville jeg ikke lage mageproblemer og forstoppelse ved å gi for mye fast føde før baby begynte å bæsje litt oftere (kunne gå 10 dager imellom, noe som er HELT normalt på Morsmelk, men ikke bra med MME eller fast føde)) Baby vokste og trivdes bare på morsmelken, så gav alltid melk før mat, så ikke melken skulle gå ned i produksjon. Gjorde det mest for at baby skulle bli vandt med forskjellige smaker. Avocado, aprikos, søtpotet og sviske- mos var det det gikk mest i, og så litt ferdiggrøt innimellom. Noen ganger en miks. Gav aldri det samme mange ganger ettter hverandre, og hadde alltid flere grøttyper i hus slik at vi kunne bytte. mikset også to typer, eller hadde litt fruktmos sammen med det slik at baby skulle få størst mulig variasjon og ikke få muligheten til å bli glad i en spesiell smak og ville foretrekke kun den Har i dag en sunn 2 åring som spiser absolutt alt som kommer på fatet Anonymous poster hash: 72810...ec0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #12 Skrevet 20. september 2013 Fikk mer en nok melk, men begynte alikevel med smaksprøver ved 4 mnd. Bare snakk om en teskje eller to. Økte pittelitt, men var ikke oppe i en liten porsjon før baby var sikkert 6-7 mnd, og hadde heller ikke noe faste måltider og ikke mer en sikkert to ganger for dag. (Dette mest på grunn av at ammingen var lettvindt og vi koset oss med den, og fordi baby bæsjet svært sjelden! Da ville jeg ikke lage mageproblemer og forstoppelse ved å gi for mye fast føde før baby begynte å bæsje litt oftere (kunne gå 10 dager imellom, noe som er HELT normalt på Morsmelk, men ikke bra med MME eller fast føde)) Baby vokste og trivdes bare på morsmelken, så gav alltid melk før mat, så ikke melken skulle gå ned i produksjon. Gjorde det mest for at baby skulle bli vandt med forskjellige smaker. Avocado, aprikos, søtpotet og sviske- mos var det det gikk mest i, og så litt ferdiggrøt innimellom. Noen ganger en miks. Gav aldri det samme mange ganger ettter hverandre, og hadde alltid flere grøttyper i hus slik at vi kunne bytte. mikset også to typer, eller hadde litt fruktmos sammen med det slik at baby skulle få størst mulig variasjon og ikke få muligheten til å bli glad i en spesiell smak og ville foretrekke kun den Har i dag en sunn 2 åring som spiser absolutt alt som kommer på fatet Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 728104ed5198ad36b40bb9c633adcec0"] 72810...ec0 Min jente får også bare morsmelk men bæsjer likevel ca 2 x daglig :-)Anonymous poster hash: 87e0f...f42
SmallTalk Skrevet 20. september 2013 #13 Skrevet 20. september 2013 Begynte med grøt rundt 4 mnd alder.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #14 Skrevet 20. september 2013 Min jente får også bare morsmelk men bæsjer likevel ca 2 x daglig :-)Anonymous poster hash: 87e0f...f42 Og? Det er da ingen som har påstått at det ikke går an. Poenget til AB var at selv om man fint kan gå 10 dager mellom bæsjebleiene på morsmelk, bør man bæsje daglig når man får fast føde.Anonymous poster hash: ed5c1...775
Amarinda Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Fra ca. 4 mnd, med smaksprøver. Tok vel en måned før vi var opp i ett helt grøtmåltid. Vi begynte da fordi det var mye tull med ammingen og vekten delvis hadde stagnert. Helsesøster støttet oss i dette valget, da ammingen tok mer energi enn den ga. Han hadde vel 1-2 måltid fram til han var 8 mnd. Jeg delammet helt til han var ett år, og fikk en bedre opplevelse av ammingen fordi vi gjorde det på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #16 Skrevet 20. september 2013 Og? Det er da ingen som har påstått at det ikke går an. Poenget til AB var at selv om man fint kan gå 10 dager mellom bæsjebleiene på morsmelk, bør man bæsje daglig når man får fast føde.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: ed5c1367cc4645921335c34088b6f775"] ed5c1...775 Ok, takk for opplysende ord, det var elskverdig av deg :-) Da lærte jeg noe nytt idag også.Anonymous poster hash: 87e0f...f42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå