Gå til innhold

Hva ha med på fjelltur? (overnatting)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger den her, da fjelltur kanskje han ha en del med sport å gjøre.

Jeg og kjæresten min skal på fjelltur der vi skal overnatte i telt.

Stormkjøkken (og annet sånt redskap), telt, fiskestang fikser han

Men hva er viktig å huske på når man skal på fjelltur der man skal overnatte?

Jeg har så langt kommet på:

Sovepose

Liggeunderlag

Oppblåsbar pute

Miniapotek (som inneholder sportsteip og gnagsårplaster i tillegg)

Våtservietter, hudkrem, lipsyl og andre "toalettsaker"

Kniv

Noen bæreposer (eventuelt pakke i poser slik at ting ikke blir vått i tilfelle regn.

Dopapir

Ekstra skift med superundertøy i tillegg til det jeg har med

Noen par sokker og truser

En t-skjorte

Regnbukse

Men jeg synes det er litt vanskelig å komme på hva vi skal ha med av mat egentlig.. Håper å få fisk, men må selvsagt ha backup i tilfelle.

Kanskje koselig med pølse med brød da som vi kan grille.

Noen tips?

Er det lurt å ha med seg et par joggesko som jeg kan bruke i tilfelle fjellskoa blir våte?

Anonymous poster hash: 568e2...505
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gamasjer kan være lurt så slipper du vann kommer over skoene. Joggesko er en god ide. Av mat så er jo posesuppe som du blander i vann praktisk i forhold til bæring. Hvor lenge skal dere være på tur?

Anonymous poster hash: c1239...322

Skrevet

Flisgenser eller andre tjukke gensere også. For det kan fort bli kaldt når dere sitter stille.

Skrevet

Ullundertøy, ikke superundertøy.

Anonymous poster hash: 734a8...c52
  • Liker 5
Skrevet

Pakk alt i poser, og bytt ut superundertøy med ull. Ta med ekstra ullsokkeskift, mulig du blir kaldt på beina i soveposen om natta f.eks.

Skrevet

Ta med mer klær enn du tror du trenger, det blir veldig kaldt om natten på denne tiden av året! Gjerne ull. Kanskje noen pledd kan være gode å ha med, til å ha over seg.

Anonymous poster hash: efd1e...b93
Skrevet

Gamasjer kan være lurt så slipper du vann kommer over skoene. Joggesko er en god ide. Av mat så er jo posesuppe som du blander i vann praktisk i forhold til bæring. Hvor lenge skal dere være på tur?

Jeg har høye og skikkelige fjellsko, så med mindre det er så vått at man må ha støvler, så holder det. Vi skal være borte i 1-2 netter :)

-TS

Skrevet

Pakk alt i poser, og bytt ut superundertøy med ull. Ta med ekstra ullsokkeskift, mulig du blir kaldt på beina i soveposen om natta f.eks.

Superundertøyet mitt er av ull :)

Skrevet

Flisgenser eller andre tjukke gensere også. For det kan fort bli kaldt når dere sitter stille.

Takk! Det har jeg glemt :)

-TS

Skrevet

Jeg vil og anbefale ullundertøy og ullsokker, gjerne et par skift. Det er og godt og sove i, så slipper du å bli kald. Lue og hansker bør du også ta med. Ta med en god ullgenser, blir litt hustrig om kvelden når sola går ned.

Ang klær så kan det være godt å ha med ei god joggebukse til å skifte i etter at dere har slått opp leir. Om natta er det lurt å ta klærne dine nederst i soveposen, da er de varme om morgenen, og du slipper fuktig og smårå klær.

Kan og anbefale kleenex til å tørke deg med etter at du har vært bak en busk på do. Papiret kaster du på bålet etterpå, evt ta med små hundebæsjeposer til å oppbevare det i til du får kastet det i en søppelbøtte.

Ta med tørrmat, som f.eks knekkebrød, smøreost på tube, pulverkaffe. Pølse og brød/lompe er greit å ha hvis dere ikke får fisk, veldig koselig å grille om kvelden!

Skrevet (endret)

Selv syntes jeg at bacon er toppers å ha med på tur. Spesielt i det kalde årstidene, så er det en nesten religiøs opplevelse å steke bacon etter en lang dagsmasj.

Ellers så er ull gull (høhø). Jeg er glad i å ta med tarp i tilfelle regn. Så pleier jeg å lage posjonsposer med en sjokolade/mandel/nøtter/rosin-blanding som jeg mumser på mens vi går, eller har lett tilgjengelig og kan taes frem i pauser.

Regnponcho (sånn tynn, gjennomsiktig greie til 20kr) vet jeg det er mange som har med.

Potetmos med melkepulver, sånn du kun har vann oppi. Det syntes jeg er kjempegreit å ha, da det metter greit, ikke veier for mye, passer til absolutt alt og smaker godt man man har oppi litt salt og pepper.

Endret av Alice123
Skrevet

Du burde ta med lue for å bruke om natta, kroppen mister masse varme via hodet.

Skrevet

Jeg vil og anbefale ullundertøy og ullsokker, gjerne et par skift. Det er og godt og sove i, så slipper du å bli kald. Lue og hansker bør du også ta med. Ta med en god ullgenser, blir litt hustrig om kvelden når sola går ned.

Ang klær så kan det være godt å ha med ei god joggebukse til å skifte i etter at dere har slått opp leir. Om natta er det lurt å ta klærne dine nederst i soveposen, da er de varme om morgenen, og du slipper fuktig og smårå klær.

Kan og anbefale kleenex til å tørke deg med etter at du har vært bak en busk på do. Papiret kaster du på bålet etterpå, evt ta med små hundebæsjeposer til å oppbevare det i til du får kastet det i en søppelbøtte.

Ta med tørrmat, som f.eks knekkebrød, smøreost på tube, pulverkaffe. Pølse og brød/lompe er greit å ha hvis dere ikke får fisk, veldig koselig å grille om kvelden!

Takk for tips :)

Selv syntes jeg at bacon er toppers å ha med på tur. Spesielt i det kalde årstidene, så er det en nesten religiøs opplevelse å steke bacon etter en lang dagsmasj.

Ellers så er ull gull (høhø). Jeg er glad i å ta med tarp i tilfelle regn. Så pleier jeg å lage posjonsposer med en sjokolade/mandel/nøtter/rosin-blanding som jeg mumser på mens vi går, eller har lett tilgjengelig og kan taes frem i pauser.

Regnponcho (sånn tynn, gjennomsiktig greie til 20kr) vet jeg det er mange som har med.

Potetmos med melkepulver, sånn du kun har vann oppi. Det syntes jeg er kjempegreit å ha, da det metter greit, ikke veier for mye, passer til absolutt alt og smaker godt man man har oppi litt salt og pepper.

Takk! Skal ha med bacon og potetmos. Tror ikke jeg har en ullgenser utenom kari traa-genseren (som er ullundertøy) men det funker sikkert med en fleecegenser over den og så en vindtett jakke over der igjen tenker jeg. Eller blir ikke det nok?

Du burde ta med lue for å bruke om natta, kroppen mister masse varme via hodet.

Takk! Jeg var på fjelltur på høsten en gang for noen år siden, og da brukte jeg ikke lue, men nå er det kanskje litt senere på året og det er 2 uker til vi skal dra (hehe.. jeg liker å planlegge godt i forkant slik at jeg kan kjøpe inn ting jeg trenger om det er noe jeg ikke har osv) så jeg antar det blir litt kaldere da. Glemte helt lue og votter, og det er jo selvsagt et must :)

-TS

Skrevet

Ull er godt å ha fordi de varmer selv om det er vått. Dessuten skal det ekstremt mye til før ull begynner å lukte svette (nå er ikke det er problem for dere som kun skal på kort tur, men på langturer er det en greie).

Selv syntes jeg at en ullgenser er noe man "burde ha", så jeg har investert i en god en. De varer jo i mange år om man behandler dem pent (min mor har en fra 70-tallet hun fortsatt bruker).

Det går sikkert bra med ullundertøy, fleece og vindtett jakke også :)

Lue burde du absolutt ta med! Jeg bruker det også på dagen (men jeg tåler ikke vind på ørene så godt). Det verste som finnes er å fryse om natta, så lue og gode sokker er et must.

Bruker du opplåsbart liggeunderlag eller skumgummiliggeunderlag?

Skrevet

Ull er godt å ha fordi de varmer selv om det er vått. Dessuten skal det ekstremt mye til før ull begynner å lukte svette (nå er ikke det er problem for dere som kun skal på kort tur, men på langturer er det en greie).

Selv syntes jeg at en ullgenser er noe man "burde ha", så jeg har investert i en god en. De varer jo i mange år om man behandler dem pent (min mor har en fra 70-tallet hun fortsatt bruker).

Det går sikkert bra med ullundertøy, fleece og vindtett jakke også :)

Lue burde du absolutt ta med! Jeg bruker det også på dagen (men jeg tåler ikke vind på ørene så godt). Det verste som finnes er å fryse om natta, så lue og gode sokker er et must.

Bruker du opplåsbart liggeunderlag eller skumgummiliggeunderlag?

Takk! :)

Jeg bruker oppblåsbart som jeg faktisk kjøpte i går på xxl da mitt gamle er ødelagt. Får så vondt i ryggen av skumgummi

-TS

Skrevet

Andre ting jeg kan tenke på:

Solbriller

Gore-tex/regntøy

Ekstra tykke gensere el evt dunjakke (jeg bruker dun på fjellet på sommeren)

Ekstra skift til turen. Deilig å ta på seg tørr ull på toppen dersom dere skal på topptur/blir svett

Termos

(termo)kopp

Sitteunderlag

Hodelykt

Joggesko

Vannflaske

Sjokolade

Skrevet

Husk at de oppblåsbare som kun har luft inni seg fort blir kalde! Luft isolerer ikke.

Det finnes oppblåsbare med dun eller skum inni.

Skrevet

Husk at de oppblåsbare som kun har luft inni seg fort blir kalde! Luft isolerer ikke.

Det finnes oppblåsbare med dun eller skum inni.

Tror det er skum inni den jeg har :)

-TS

Skrevet

Andre ting jeg kan tenke på:

Solbriller

Gore-tex/regntøy

Ekstra tykke gensere el evt dunjakke (jeg bruker dun på fjellet på sommeren)

Ekstra skift til turen. Deilig å ta på seg tørr ull på toppen dersom dere skal på topptur/blir svett

Termos

(termo)kopp

Sitteunderlag

Hodelykt

Joggesko

Vannflaske

Sjokolade

Vannflaske, sjokolade, sitteunderlag og regnjakke er noe jeg ser på som en selvfølge, så derfor jeg ikke nevnte det.

Ekstra skift tror jeg at jeg nevnte i hovedinnlegget:)

Men hodelykt og joggesko er gode ideer. Spesielt om jeg må ut på do om natta (da må kjæresten uansett være med siden jeg er pissredd :fnise: )

Takk for svar!

-TS

Skrevet

Husk å ha med noe å spise av og med.... Jeg var på skogstur over 4 dager med en kompis, og geniet hadde GLEMT å ta med både bestikk, kopp og fat/skål. Jeg har denne "matboksen", så han fikk låne halvparten av mitt utstyr (men jeg var rimelig irritert, for han hadde også møtt opp på døra mi 10 min ETTER avtalt avreisestart, med en Rema1000-pose og en gymbag).

Ellers er jo sitteunderlag greit å ha med.

Jeg har denne vannbøtta. Jeg har fått god bruk for den (sammenlagt tar den omtrent like mye vekt og plass som en iPhone), men er usikker på om prisen veier opp for hvor praktisk den er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...