Toolose Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Jeg har en sønn på 17,5 mnd, han er hos sin far som bor 30 min unna annenhver torsdag til søndag (jeg henter han på søndagen) Og den uken han ikke har helgen, så har han onsdag til torsdag. Når jeg får sønnen min hjem fra samvær (henter han i barnehagen, eller hos far) så er han helt ok noen ganger helt til jeg skal begynne med leggingen. Han gråter hver gang jeg legger han på stelle bordet, jeg sliter med å få han til å sove (hos meg sover han på eget rom, men hos far så sover han på samme rom, vet ikke om det har mye å si) han våkner hvert kvarter og hulker og vrir seg, fra 19-23 om kvelden, og begynner rundt kl 05 igjen. Da er han kjempetrøtt, bare sutrete og små hulker. Og det tar ca 2 døgn før han blir normal med leggingen og sovingen. Han sover da uavbrutt fra kl 19 til kl 06. Og det har han gjort siste 8 månedene. Kan sies at han hadde litt mareritt og tullet litt etter barnehagestart, men det her er noe annet... Når det gjelder å gi han mat, så kan han plutselig bli rabiat, og hive seg bakover og nigrine, så må trøste og roe han ned ofte.. Generelt på dagtid, oftest er han småstresset på hvor jeg er, ekstremt klengete på meg, usikker.... Dette avtar etter 2 dager ca, da er han den fornøyde gutten han pleier å være. Merket også i sommer når jeg hadde han alene i 5 uker, hvor behagelig han var, og var aldri noe tull med noe som helst.. Trygg og fin og smilte og lo til alt som han pleide. Pleier barn å forandre seg så mye etter samvær med den andre forelderen? I barnehagen så merker de ingen forskjell, men der er det mest lek og moro på et nøytralt sted, er ikke det samme som hjemme.... Så de sier at det er ikke sikkert at de kan merke noe forskjell uansett på barnet. Noen meninger om dette?
Diddles Skrevet 19. september 2013 #2 Skrevet 19. september 2013 Han savner vel kanskje pappaen sin? Det er ganske vanlig at de har en form for reaksjon når de bytter fra et hjem til det andre når de er så små! Har du spurt far hvordan det er når han kommer hjem til ham etter å ha vært hos deg?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #3 Skrevet 19. september 2013 Hadde aldri sendt et barn så var så lite på samvær over så lang tid... Stakkars liten, er nok helt forvirra. Anonymous poster hash: c3355...ba7 9
nybegynneren Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 Nå annbefaler dem ikke overnatting før barnet er 3år faktisk.Før det annbefaler dem ofte samvær,men på timesbasis. Tror barnet reagerer pga at det er forvirra og utrygg på og bli flyttet sånn så ofte. Kroppen er urolig etter netter borte og det tar tid for og roe ned igjen. 7
skruf Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 Tror ikke det er pga han savner faren han oppfører seg sånn, men heller det at han er så liten og har så langt samvær i strekk. Han er så liten at forstår ikke dette med at kommer tilbake til deg etter noen dager, og det høres ut som seperasjonsangst. Det er faktisk ikke anbefalt at et så lite barn har så langt samvær som dette. 6
Britt Banditt Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 Tror ikke det er pga han savner faren han oppfører seg sånn, men heller det at han er så liten og har så langt samvær i strekk. Han er så liten at forstår ikke dette med at kommer tilbake til deg etter noen dager, og det høres ut som seperasjonsangst. Det er faktisk ikke anbefalt at et så lite barn har så langt samvær som dette. Enig i dette! Hørtes ut som veldig mye samvær for et så lite barn. 2
Toolose Skrevet 20. september 2013 Forfatter #7 Skrevet 20. september 2013 Ja, jeg er nok enig i dette selv. Men hvordan løser mann dette i praksis, når far bor 30 min unna med bil (han har ikke lappen heller) Og han må jo få ha samvær med sønnen sin... Vi har hatt runder i retten, og barnevernet følger oss, men de har ikke hatt noen innspill når det gjelder dette med overnattingsamvær osv...
Silfen Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 Barnet er altfor liten til å ha så mye samvær på en gang. Det er ikke uten grunn at de ikke anbefaler delt samvær, som jo det omtrent er, til barn under 3 år. De har ikke forståelsen for hvorfor det er på den måten og det skaper frustrasjon og angst. 4
Toolose Skrevet 20. september 2013 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2013 Jeg er helt enig, og kommer mest sansynelig til å stoppe overnattingsamvær nå, og tilby dagsamvær hver onsdag, og dagsamvære annenhver lørdag og søndag. Kan det være en løsning eller er det for lite for et barn i den alderen? Vet at i retten så legger de vekt på hyppig samvær, men er jo litt reisevei her også!
Silfen Skrevet 20. september 2013 #10 Skrevet 20. september 2013 En halvtime kjøring er ikke mye når det er reisevei, syns jeg. Dersom du har bil og lappen, ville jeg vært fleksibel med henting og levering og tilbudt regelmessige samvær på dagen. Dersom faren har fri noen dager, så kan fint gutten være med han om dagen fremfor i barnehagen, samme med dersom far har mulighet for fri når det er planleggingsdager og sånne ting. 3
nybegynneren Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Har en gutt på 3,5år. Her har far hatt samvær to ganger i uka.ca 4 timer pr gang pr jobb osv.i tillegg har han hatt en hel dag annenhver helg. Vi skal begynne overnatting nå og da begynner vi med ei natt. skal sies at her har far vært fraværende ett par år pga personlige problemer og alkohol etter bruddet vårt før han nå har fått beina under seg igjen.
Toolose Skrevet 20. september 2013 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2013 En halvtime kjøring er ikke mye når det er reisevei, syns jeg. Dersom du har bil og lappen, ville jeg vært fleksibel med henting og levering og tilbudt regelmessige samvær på dagen. Dersom faren har fri noen dager, så kan fint gutten være med han om dagen fremfor i barnehagen, samme med dersom far har mulighet for fri når det er planleggingsdager og sånne ting. Nei, men det blir mye når det er så mye frem og tilbake, sønnen min finner ikke roen noe sted. Han har ikke noen fridager fra jobb, men det kan han få til og jobbe seg opp noen ekstra timer. Jeg er selvfølgelig fleksibel med henting og kjøring og ar alltid vært det.
Toolose Skrevet 20. september 2013 Forfatter #13 Skrevet 20. september 2013 Problemet er at dette vil nok ikke løse seg ved bare et brev fra min advokat eller ikke, det blir nok en runde i retten igjen og en midlertidig begjæring, og håper at en utredning og en sakkyndig kan finne en bedre løsning for sønnen min en den vi har per i dag. Men vet at dette vil bli tøft, beintøft! Og jeg kan risikere mye i retten sånn sett også... At han får mer samvær for alt jeg vet..
Silfen Skrevet 20. september 2013 #14 Skrevet 20. september 2013 Du får presisere at du ikke ønsker å ta fra han samvær, bare endre det til dag/tidlig kveld. Om natten sover jo begge. Jeg syns det er viktig at samværsforelder og den som har han mest sånn generelt sett gjør det beste for barnet. Det er syns at ting må til retten over noe som burde vært naturlig å ønske å løse. 2
Toolose Skrevet 20. september 2013 Forfatter #15 Skrevet 20. september 2013 (endret) Advokaten min skal skrive dette. Og jeg tilbyr han hele onsdagen (09-18:00) om han ikke skal i barnehagen, men kun annenhver onsdag, bare onsdagene når han ikke har hele lørdag og søndag.. Det er det beste for sønnen vår, men barnefaren er dessverre en stor egoist og ønsker alt til sitt favør. Han blåser i om ungen må kjøres langt hver dag eller hva han må gjennom bare faren får være sammen han. Han tenker svært kort... Og dessverre så vil han blodnekte og lage krig ut av dette, så blir nok retten med en midlertidig begjæring, og la en sakskyndig ta en utredning om hva som er best. Er ikke så vanskelig valg ville jeg tro... Jeg har sterkt nettverk, familie som er sammen meg og sønnen min på gården dems ofte. Vi bor i et stort hus sammen, barnehagen rett bak ved oss, jeg har sterk økonomi, 3 katter sønnen min har stor glede av. Jeg tar med sønnen min på mye småturer og finner på mye med han, men faren gjør aldri dette da han så vidt har penger til mat til sønnen vår under samvær. Han har en liten sokkelleilighet som han leier, ikke bil eller lappen, alkohol og rusproblemer, ikke familie, lite nettverk preget med mye rus... Men han er likevel faren hans og sønnen min har rett til å være sammen med sin far! Og sønnen min er selvfølgelig glad i han Men jeg har hele omsorgen og er mitt ansvar å passe på sønnen min i det daglie... Endret 20. september 2013 av Toolose
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #16 Skrevet 20. september 2013 Advokaten min skal skrive dette. Og jeg tilbyr han hele onsdagen (09-18:00) om han ikke skal i barnehagen, men kun annenhver onsdag, bare onsdagene når han ikke har hele lørdag og søndag.. Det er det beste for sønnen vår, men barnefaren er dessverre en stor egoist og ønsker alt til sitt favør. Han blåser i om ungen må kjøres langt hver dag eller hva han må gjennom bare faren får være sammen han. Han tenker svært kort... Og dessverre så vil han blodnekte og lage krig ut av dette, så blir nok retten med en midlertidig begjæring, og la en sakskyndig ta en utredning om hva som er best. Er ikke så vanskelig valg ville jeg tro... Jeg har sterkt nettverk, familie som er sammen meg og sønnen min på gården dems ofte. Vi bor i et stort hus sammen, barnehagen rett bak ved oss, jeg har sterk økonomi, 3 katter sønnen min har stor glede av. Jeg tar med sønnen min på mye småturer og finner på mye med han, men faren gjør aldri dette da han så vidt har penger til mat til sønnen vår under samvær. Han har en liten sokkelleilighet som han leier, ikke bil eller lappen, alkohol og rusproblemer, ikke familie, lite nettverk preget med mye rus... Men han er likevel faren hans og sønnen min har rett til å være sammen med sin far! Og sønnen min er selvfølgelig glad i han Men jeg har hele omsorgen og er mitt ansvar å passe på sønnen min i det daglie... Men er det til barnets beste å være såpass mye sammen med sin far hvis det er en del alkohol og rus problemer? Jeg hadde iallefall vært kjempeskeptisk til å sende et så lite barn til en far som hadde slike problemer.Anonymous poster hash: 084ea...7ba
nybegynneren Skrevet 20. september 2013 #17 Skrevet 20. september 2013 Hvis du vet at det er rus/alkoholproblematikk der skjønner jeg ikke at du lar han overnatte.Du har faktisk ikke lov til det.Du som mor skal gjøre det som er best for barnet.Vet du at han bruker rusmidler når barnet er der og gjennomfører samvær,kan du faktisk i retten bli stemplet som dårlig mor. I samme slengen blir du stemplet som dårlig mor når du nekter samvær. Dobbeltmoral,men lovgivningen sier faktisk begge deler. Hvis retten vet at det er rusproblematikk så hvordan har han fått samvær med overnatting? Blir han sjekket opp av instansen de helgene han har samvær?Dette pleier og bli gjort hvis rusproblematikken er kjent.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #18 Skrevet 21. september 2013 Husker jeg var litt tidlig ute for å hente barna mine i barnehagen endag, sto på hjørnet og smugtittet på de mens de lekte.. de var blide og fornøyde. Når jeg kom frem, ble de sytete og ting var tydelig veldig ille.. Og hver gang de hadde vært hos mine foreldre f.eks, så var de alltid helt umulige selv om de hadde hatt det helt strålende.... akkurat som at de skulle "straffe meg" for å ha vært vekke fra de. så jeg tror at dette faktisk kan være vanlig reaksjon hos barn.. Prøv eller å få til ett godt samarbeid med faren, javel så har han ikke alle disse materielle godene som du har, men han vil tydeligvis være sammen med sønnen sin, og DET har faktisk sønnen din rett til!! Anonymous poster hash: e5ac2...09b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #19 Skrevet 21. september 2013 Det blir nok sårt for den ene forelderen å ikke ha mye samvær(han vil jo ikke ha det for å irritere deg, han er glad i barnet sitt) - men dette er ikke anbefalt for barn under 3 år - og det er en velkjent ting. Her må dere finne andre løsninger, rett og slett. Anonymous poster hash: e9056...209
Toolose Skrevet 21. september 2013 Forfatter #20 Skrevet 21. september 2013 Men er det til barnets beste å være såpass mye sammen med sin far hvis det er en del alkohol og rus problemer? Jeg hadde iallefall vært kjempeskeptisk til å sende et så lite barn til en far som hadde slike problemer.Anonymous poster hash: 084ea...7ba Hvis du vet at det er rus/alkoholproblematikk der skjønner jeg ikke at du lar han overnatte.Du har faktisk ikke lov til det.Du som mor skal gjøre det som er best for barnet.Vet du at han bruker rusmidler når barnet er der og gjennomfører samvær,kan du faktisk i retten bli stemplet som dårlig mor. I samme slengen blir du stemplet som dårlig mor når du nekter samvær. Dobbeltmoral,men lovgivningen sier faktisk begge deler. Hvis retten vet at det er rusproblematikk så hvordan har han fått samvær med overnatting? Blir han sjekket opp av instansen de helgene han har samvær?Dette pleier og bli gjort hvis rusproblematikken er kjent. Han fikk først overnatting med tilsyn i retten, men etter en stund, så inngikk vi et forlik utenfor retten, det dummeste jeg noen gang har gjort, men han har måtte avlevere blod og urinprøver hos barnevernet nå pga overnatting. Men nå nekter han det videre, og nå i det siste mistenker jeg alkohol rundt sønnen min, og stopper også overnattingssamværet pga det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå