Gå til innhold

Hva menes med dårlig lederskap? (hund)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fersk hundeier og har selvsagt googlet vilt og lest mye på nettet opp hundehold.

Jeg ser det snakkes en del om "dårlig lederskap" blant mange. Har ikke helt klart å se hva som menes helt konkret med dette, men det som bl.a. nevnes er at hvis man koser og duller for mye med hunden sin og ikke "lar den være hund" vil man få problemer med adferden. Jeg leste til og med et sted at tisper kan få innbilte svangerskap pga "dårlig lederskap". Har forstått det slik at innbilte svangerskap hos tisper er noe herk.

Noen som kan forklare hva som menes med "dårlig lederskap"?

Det jeg kan si, er at her i huset så får tispa vår veeeldig mye kos og dulles veldig med. Kanskje vi har tabbet oss ut....?

Anonymous poster hash: 166a3...511
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig lederskap er ofte brukt som et paraplybegrep som skal forklare det meste av problemer man har med sin hund. I de aller fleste tilfeller er dette bare tøv, og bygger på foreldede og motbeviste tanker om hunder og hundehold.

En hund trenger regler, struktur og at vi tar styringen. Men det er noe helt annet enn å sette et diffust "dårlig lederskap" på alt fra trekking i bånd til innbilt svangerskap (!).

Jeg vil anbefale deg og heller lese deg opp på nyere litteratur om hunder og hundehold, hvor fokuset er på mental aktivisering, fysisk mosjon og positiv-orientert trening som bygger på innlæringspsykologi heller enn utdaterte lederskapsteorier. :)

• Liker 4
Skrevet

Dum du Gjest? "kommer an på hvilken type hund du har"

Læringspsykologi funker på alle dyrearter og ALLE hunder.

Les "dominans og lederskap fakta eller overtro" og lær noe

Vedder på at du er Cesar Millan fan Gjest

Anonymous poster hash: 678b7...019
  • Liker 4
Skrevet

TS du kan ta det helt med ro :-). Dessverre ser det ut til at du har googlet deg frem til litt foreldet litteratur om hunder. Dette er bygget på en (over)tro om at hund er det sammen som ulv i flokk i fangenskap, og senere blitt tilbakevist av David Mech som var med på denne forskningen og utga bok om dette på -70 tallet.

Heldigvis har vi kommet et godt stykke lenger i forskningen, og det å være en "dårlig leder" i dag, betyr å være en "forelder" man ikke kan stole på. En som reagerer ufornufting og uten mening for hunden. En som ikke er konsekvent, som kjefter, smeller og ikke skjønner at dyr har et særdeles godt utviklet følelsessenter i hjernen. Faktisk er hjernen i så måte ganske lik menneskers.

Jeg henger meg på å anbefale å lese den lettelste boken/heftet "Dominans og lederskap. Fakta eller overtro" i tillegg til at jeg anbefaler bøker av Berglijot Børresen som "Den ensomme apen" (om vår histore med hunder og hvorfor vi gjør som vi gjør), samt gode valpebøker som Linn Palms "Valpen flytter hjemmefra".

Ellers finnes det mange gode artikler om dette med dominans og overtro på www.manimal.no og på www.gooddog.no

Det er virkelig en hel jungel der ute med ulike meniniger og litteratur. For en relativt ny hundeeier er det ikke lett å orientere seg og forstå hva som er riktig og ikke. Om man har en viss empati og forståelse for dyr, så tror jeg dog at man er relativt godt rustet til å tenke logisk og finne ut hva som er galt og ikke. Ovennenvte bøker kan hjelpe på rett vei og forstå hva vi vet i dag, og hvorfor vi bør gjøre ting litt annerledes nå enn for bare 10 - 20 år siden. Heldigvis. For hundene får et MYE bedre liv ut av det!

Jeg har dessverre gått på kurs hos store hundeklubber som i 2013 står å messer om utdaterte lederskapsteorier og at man ikke må finne på å kose med hundene. Det er bare tull og tøys! Det finnes i dag med vår kunnskap INGEN grunn til at denne påstanden stemmer et fnugg!

Lykke til med ny hund - du har en spennende og herlig tid i møte:-)

Skrevet

Denne er bra, handler om positiv trening, om å motivere og bygge opp hunden - ikke straffe den og bryte den ned. Dere er buddies, ikke enehersker og slave ;)

Positiv trening, positiv forterk ing og klikkertrening er nøkkelord. På canis.no er det et forum for hundeeiere. Man får også kjøpt bøker.

http://www.lundqvist-hundeskole.no/content/bok.asp

Anonymous poster hash: 02414...d29

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er dårlig lederskap når hunden ikke stoler på sitt menneske og dens valg. De bare gjør som de får fortalt for å unngå konflikter.

Godt lederskap er når hunden har full tiltro til sitt menneske og dens valg.

• Liker 1
Skrevet

Det er dårlig lederskap når hunden ikke stoler på sitt menneske og dens valg. De bare gjør som de får fortalt for å unngå konflikter.

Godt lederskap er når hunden har full tiltro til sitt menneske og dens valg.

Vet nå ikke om jeg er helt enig. Akkurat nå holder jeg på og lære min hund at "gå og legg deg" betyr at han skal ligge på plassen sin selv om jeg sitter i andre enden av stua. Vi skal snart ut på god og lang tur, men han må lære seg og roe seg også. Tror ikke han han er helt enig med mitt valg og synes vel jeg er passe stor dust akkurat nå. :lol:

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vet nå ikke om jeg er helt enig. Akkurat nå holder jeg på og lære min hund at "gå og legg deg" betyr at han skal ligge på plassen sin selv om jeg sitter i andre enden av stua. Vi skal snart ut på god og lang tur, men han må lære seg og roe seg også. Tror ikke han han er helt enig med mitt valg og synes vel jeg er passe stor dust akkurat nå. :lol:

:fnise:

De skal jo så klart ha egne meninger. Og man skal la de få lov å uttrykke disse meningenne. Om ikke tar man jo vekk deres personlighet, om de hele tiden skal kues og får beskjed om å "holde kjeft".

Jeg er for å spørre dyrene om hva de vil og hva de føler for. Spesielt med ridning, så har jeg kanskje lagt en plan, men så funker det ikke for hesten denne dagen, så da må planene endres. Men innimellom så må man faktisk ta en sjefsavgjørelse og si til dyret at de rett og slett bare må bite det i seg og gjøre det. Og da skal de gjøre dette uten å trasse og tverre. Men furte er lov. Det er ikke snakk om at dyret skal bestemme alt hva man skal gjøre, men de skal få lov å ha meninger om det og at man skal sammarbeide i de fleste tilfeller. At dyret skal føle at det har noe å si, men at den har full tiltro til mennesket avgjørelse.

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor må hunden ligge i andre enden av stua da? De liker jo å være i nærheten av familien. Dårlig gjort. kanskje hunden slapper bedre av om den selv får velge hvor den vil legge seg å slappe av. Jeg har aldri forstått hvorfor folk absolutt skal bestemme hvor hunden skal ligge.

Anonymous poster hash: 73147...3fb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men hvorfor må hunden ligge i andre enden av stua da? De liker jo å være i nærheten av familien. Dårlig gjort. kanskje hunden slapper bedre av om den selv får velge hvor den vil legge seg å slappe av. Jeg har aldri forstått hvorfor folk absolutt skal bestemme hvor hunden skal ligge.

Anonymous poster hash: 73147...3fb

Han får ligge nær familien. Hans liggested er i hjørnet mellom de to sofaene i stuen, hvor vi som regel alltid sitter. Men akkurat dag satt jeg ved PCen ved spisebordet i en times tid - det er snakk om noen få meter i fra. Det er heller ikke slik at han alltid må ligge der, men når han får oppheng i å gå bort til vinduet for å stirre ut og bjeffe på alle som går forbi, da får han heller gå og legge seg. Det må han kunne takle. Hadde han bare oppholdt seg et annet sted i stua uten å henge i vinduet for å bjeffe, så hadde jeg ikke brydd meg.

Endret av Tabris
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Helt enig i det Tabris. Når han ikke kan oppføre seg ved vinduet, så må han være et annet sted. Og da er det helt normalt at han furter. Men det er jo en god grunn for at du valgte denne løsningen for hunden, og det er til syvende og sist for hundens beste. Og hunden må føle at selv om det er kjipt, så er det faktisk riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...