AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Når man ikke er religiøs og ønsker ikke å innmelde barnet i en religion (dåp) og heller ikke er så opptatt av seremoni og valg av navn (Human-Etisk navnefest), bør man da droppe markering i det hele tatt? Hvis man syns det blir alt for mye styr med å samle familiene, ordne mat, pynt etc, er det ikke feil å "snyte" barnet for markering fordi en selv som foreldre ikke ønsker? Hva om barnet begynner å spørre når det blir eldre om hvorfor det ikke ble døpt eller hadde navnefest? Veldig i tvil om hva som blir "rett" her.. Anonymous poster hash: e5d61...1a9
Lou Salome Skrevet 19. september 2013 #2 Skrevet 19. september 2013 Da ber man besteforeldrene på kaffe, putter på barnet noen fine klær og kaller det "navnefest". Kjøp kake, eller be en av bestemødrene ta med. Ta noen bilder. 1
frkharepus Skrevet 19. september 2013 #3 Skrevet 19. september 2013 Du gjør det du mener er riktig for dere. Selv har vi ingen planer om verken dåp (vi er ikke spesielt opptatt av kirken og det religiøse rundt en dåp) eller navnefest (synes det blir veldig sånn "la oss arrangere navnefest for at mini skal få gaver), men kanskje samler vi familiene til en liten "velkommen til verden......"-fest. Eller så blir det en større 1-års markering. Har ikke helt bestemt oss ennå.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 Vi hadde ingen slik markering. Men vi valgte å gjøre litt ekstra ut av 1-års dagen hennes. Leide et lokale og ba rundt 20stk, pyntet og gjorde litt ekstra ut av det. Tror det er ganske vanlig å ikke ha dåp/navnefest nå. Anonymous poster hash: 02a00...0a5
ara Skrevet 19. september 2013 #5 Skrevet 19. september 2013 Vi er ikke religiøse eller medlemmer av statskirken. Å si at man gjør det for at de små skal gå gaver er hvertfall ikke en tanke jeg hadde. Dagen hadde vært like perfekt uten gaver. Det var ikke det som betydde noe.. Vi følte at det var riktig for oss å markere den lille`s ankomst til denne verden Vi arrangerte navnefest via Human-Etisk forbund. Det var en veldig enkel og flott seremoni uten for mye "kliss-klass". Etterpå hadde vi de nærmeste her hjemme på gryte, kaffe og kaker. En flott og minnerik dag!
Fim Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 Jeg ble ikke døpt som liten, men det har aldri falt meg inn et øyeblikk at dét var noe jeg skulle føle meg snytt for. På ett eller annet tidspunkt ble jeg bevisst at mine foreldre valgte bort vanlige religiøse seremonier (de giftet seg heller ikke i kirken), men det var jo ikke rart - vi var en ikkereligiøs familie - og det handlet jo om deres valg, ikke om meg. Ungen får jo ikke med seg noe som helst av dåpen allikevel, så jeg tror ikke du skal ha dårlig samvittighet for dét. (Om barnet på noe tidspunkt spør om hvorfor det ikke er døpt kan man jo si at man ønsket å la ham/henne bestemme selv? Dermed gjør man jo også et poeng ut av at dåp faktisk er en meningsfylt religiøs seremoni, ikke "bare noe man gjør".) Da tror jeg det er større sannsynlighet for at slektninger kan føle seg snytt for anledningen. Men som flere har sagt, det er vel ganske vanlig å ikke ha noen slik feiring, og om man vil gå for en mellomting er det jo bare å gjøre det så enkelt som man vil. Invitér på "velkommen-til-verden-kaffe" eller noe i den duren.
Silfen Skrevet 19. september 2013 #7 Skrevet 19. september 2013 Mini fikk ingen feiring, men de eldste fikk. Hun har aldri brydd seg.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Ikke tenk på å "snyte" barnet for en fest. Det er altfor lite til å noengang huske en sånn markering. Men hvis dere vil kan dere ha navnefest eller velkommen til verden fest. Syns dere skal velge etter hva dere selv ønsker, jeg ble ikke døpt elller hadde noen lignende fest, men har aldri tenkt tanken over at jeg skulle være "snytt" for det. Anonymous poster hash: 8a04d...cfa
Chloe- Skrevet 19. september 2013 #9 Skrevet 19. september 2013 Mini fikk ingen feiring, men de eldste fikk. Hun har aldri brydd seg. Akkurat dét syns jeg blir litt feil.
Silfen Skrevet 19. september 2013 #10 Skrevet 19. september 2013 Akkurat dét syns jeg blir litt feil. Det er aldri feil å ta til vettet.
Gjest Wanderlust Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Jeg leste maskering av barn og bare hva faen... Tror det er hyggelig for både dere og familien å ha en liten markering hjemme i alle fall. Har dere fortalt alle hva barnet skal hete? Dere kan jo holde det hemmelig til markeringen for eksempel, og gjøre det litt lekent og ikke så høytidelig. Jeg som familiemedlem ville satt pris på en slik markering, og jeg tror det er hyggelig å vite at man har vært grunnen til en familiesamling og det at man har blitt ordentlig ønsket velkommen til verden når man er eldre.
Chloe- Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Det er aldri feil å ta til vettet. En sekulær sammenkomst til ære for et barn er aldri feil. Forskjellsbehandling, derimot.
Silfen Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 En sekulær sammenkomst til ære for et barn er aldri feil. Forskjellsbehandling, derimot. Joda, herming av dåp, hvor mye enn sekulær den er, er alltid feil. Forskjellsbehandling? Som i at en baby på noen måneder har familie på besøk og ikke den andre? Seriøst?
Chloe- Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Joda, herming av dåp, hvor mye enn sekulær den er, er alltid feil. Forskjellsbehandling? Som i at en baby på noen måneder har familie på besøk og ikke den andre? Seriøst? Ja, som at noen får en velkomst til verden foreldrene syns var verdt å markere. Og noen ikke. Regner med du ikke feirer jul heller.
Gjest Magdalene Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Ungen merker jo ikke noe til det alikevel, så de eneste som merker noe er jo dere foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå