Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 15 år, som nettopp har funnet ut at jeg er gravid med en som jeg forsåvidt holder på med, han er rundt 20 år.

jeg har ikke fortalt dette til noen og aner ikke hva jeg skal gjøre!

Jeg er livredd for og si det til mamma, hun vet jo om denne fyren men hun er ikke sånn som tror at jeg har sex, bare at jeg kysser ogsånn.

tips til hva jeg kan gjøre??

Anonymous poster hash: 314d4...feb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt å ta abort? Dra på helsestasjon for ungdom og snakk med helsesøsteren der..

Anonymous poster hash: 715f4...4a8
  • Liker 9
Gjest Magdalene
Skrevet

Prat med mammaen din.

Jeg vet hvertfalll om min datter hadde blitt gravid som 15.åring hadde jeg ville ønske å hjelpe henne, uansett hva hun valgte.

• Liker 9
Skrevet

Prat med mammaen din.

Jeg vet hvertfalll om min datter hadde blitt gravid som 15.åring hadde jeg ville ønske å hjelpe henne, uansett hva hun valgte.

vetikke hva jeg skal si til henne, er sykt redd for hva som kan skje og sånn

Skrevet

Snakk med helsesøster på skolen og spør om hun kan kalle inn moren din til et møte med dere tre. Da blir det sikkert lettere.

• Liker 4
Gjest HappyWaffle
Skrevet

for det første, det vil få konsekvenser for han på 20 ettersom du er under den sexualle lavalderen.

men snakk med moren din. hadde jeg hatt en datter på 15 som var gravid ville jeg ønsket at hun sa det til meg.

hun kommer kanskje til å bli sint, men da må du tenke at sinne ofte er en annen reaksjon for redsel. du er jo fortsatt den lille jenta hennes :)

begynn med *mamma jeg må snakke med deg*

etter det burde det gå av seg selv. og hvis moren din blir sint eller lei seg så bare sitt der litt til hun har roet seg. da er det enklest å snakke sammen :)

Skrevet

Husk at han kan bli anmeldt for overgrep siden du er under 16 år. Du anmelder han neppe men f.eks mora di.

Men snakk med helsesøster!

Anonymous poster hash: 6df68...056
  • Liker 6
Skrevet

Hva vil du at skal skje da? Vil du beholde barnet, eller ta det bort?

Anonymous poster hash: 715f4...4a8
  • Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Om hun er en vanlig mamma, vil det ikke skje noe farlig. Hun vil sikkert bli litt sint først ;)

Vil du beholde, eller ta abort? Hun kan være en støtte uansett. Bestille legetime for deg, og være med deg.

Bare si det. Det blir værre for deg å gå rundt og holde det hemmelig.

• Liker 4
Skrevet

har jo mest lyst og si det til henne selv, men vet liksom ikke hvordan jeg skal starte og er redd for hennes reaksjon..

har jo egentlig alltid sagt at jeg er imot abort men nå fyker alt i hodet på meg...

Skrevet

Nettopp fordi du nå er kaos i hodet så kan det være godt å lette litt på hjertet og fortelle det til din mor. Sånne ting gruer man seg ofte veldig for i forkant, man føler seg dum, uansvarlig, og er redd for reaksjonen, men SÅ godt å få det overstått. Dette kan det være godt å ha mamma med på - hvertfall hadde jeg syns det. Det er du som må bestemme, men hun kan være god støtte :-) Lykke til.

Anonymous poster hash: 33a0a...825

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble gravid som 18åring (visst nok over seksuelle lavalder da)
Men jeg fortalte ikke noen i familien om aborten før jeg kom hjem fra sykehuset, for jeg var livredd for hva de skulle syntes om meg.

Da jeg kom hjem var jeg jo "dopa" på smertestillende, og hyl gråt.
Det var jo da mamma så at noe var galt, etter jeg fortalte det, var hun en enorm støtte for meg!
Klart hun var skuffet over at jeg ikke sa det til henne før, men hun hjalp meg virkelig.

Jeg angrer veldig på at jeg ikke fortalte det før, da jeg virkelig trengte det.
Hadde vært deilig å luftet tankene, bekymringene osv. til noen.

Anonymous poster hash: c39a1...547
  • Liker 1
Skrevet

har lest sånne historier på nettet der unge jenter blir kastet ut etter å ha fortalt foreldrene at hun er gravid!

Har ikke lyst og blande inn helsesøster når jeg skal si det, men bør jeg si det til han på 20 først/venner eller mamma? Er sykt redd for reaksjonen til mamma, og resten av familien... de kommer til og dømme meg

Skrevet

Hva er du redd for at skal skje når du forteller det til din mor?

Ja, hun blir kanskje sint, men sinne går over. Hun slår deg neppe, eller kaster deg ut, så det værste som kan skje er sinne hennes. Men det går som sagt over.

Anonymous poster hash: 77b6f...601
  • Liker 4
Skrevet

har jo mest lyst og si det til henne selv, men vet liksom ikke hvordan jeg skal starte og er redd for hennes reaksjon..

har jo egentlig alltid sagt at jeg er imot abort men nå fyker alt i hodet på meg...

Jeg syns du skal si det selv :) Selv om du ikke vet hvordan.

Hun kommer nok til å se på deg at det er noe lenge før du er ferdig med den første setningen. Om du f.eks begynner med "det er noe jeg må fortelle deg", så kommer hun til å spørre deg om det skulle stoppe opp helt for deg.

Jeg synes det er bedre å si det direkte til henne enn å ta med seg f.eks helsesøster. Jeg tror en hver mor hadde mislikt sterkt å få en slik beskjed med en tredjeperson i rommet som ikke har noe med familien å gjøre.

Men, hvorfor tror du de kommer til å dømme deg?

Få det overstått, er hva jeg vil råde deg til, så blir du fort ferdig med det og slipper å gå og grue deg. Kanskje det viser seg å gå bedre enn du tror.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns du skal si det selv :) Selv om du ikke vet hvordan.

Hun kommer nok til å se på deg at det er noe lenge før du er ferdig med den første setningen. Om du f.eks begynner med "det er noe jeg må fortelle deg", så kommer hun til å spørre deg om det skulle stoppe opp helt for deg.

Jeg synes det er bedre å si det direkte til henne enn å ta med seg f.eks helsesøster. Jeg tror en hver mor hadde mislikt sterkt å få en slik beskjed med en tredjeperson i rommet som ikke har noe med familien å gjøre.

Men, hvorfor tror du de kommer til å dømme deg?

Få det overstått, er hva jeg vil råde deg til, så blir du fort ferdig med det og slipper å gå og grue deg. Kanskje det viser seg å gå bedre enn du tror.

Fordi jeg er så ung, og han er jo endel år eldre enn meg, føler at alle andre i familien som bestemødre, tanter, onkler osv kommer til og dømme meg.

kunne ønske at mamma var den som begynte å spørre, har alltid slitt med å fortelle ting til henne, ja virker litt dumt og ta med helsesøster. skal tenke litt og fundere på hvordan jeg skal gå fram og si det hun kommer sikkert til og bli skuffet...

Skrevet

Fordi jeg er så ung, og han er jo endel år eldre enn meg, føler at alle andre i familien som bestemødre, tanter, onkler osv kommer til og dømme meg.

kunne ønske at mamma var den som begynte å spørre, har alltid slitt med å fortelle ting til henne, ja virker litt dumt og ta med helsesøster. skal tenke litt og fundere på hvordan jeg skal gå fram og si det hun kommer sikkert til og bli skuffet...

Det er klart at hun kommer til å reagere negativt på denne nyheten, hun blir jo ikke glad for å høre at hennes 15 år gamle datter er gravid! Når hun får kommet seg etter sjokket vil hun nok prøve å hjelpe deg så godt hun kan. Og hvis du skal ta abort er det da ingen grunn til å involvere besteforeldre, tanter og onkler i dette?

• Liker 9
Skrevet

har lest sånne historier på nettet der unge jenter blir kastet ut etter å ha fortalt foreldrene at hun er gravid!

Har ikke lyst og blande inn helsesøster når jeg skal si det, men bør jeg si det til han på 20 først/venner eller mamma? Er sykt redd for reaksjonen til mamma, og resten av familien... de kommer til og dømme meg

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Det er de færreste foreldrene som kaster ut ungene fra hjemmet. Hvis du da ikke enten er av utenlandsk herkomst eller tilhører en ekstremt religiøs familie. I begge de tilfellene er rykte og ære viktigere enn alt annet.

Anonymous poster hash: 77b6f...601

• Liker 5
Skrevet

Vil det bli konsekvenser for han på 20?

Skrevet

Resten av familien behøver ikke å få vite det, hvis du tar abort. Ingen behøver å vite det, men du må jo snakke med en lege uansett, og moren din er nok den beste å fortelle det til. Hun ønsker sikkert ikke å annonsere det til slekta hun heller, og vil nok synes veldig synd på deg, selvom hun kan bli sint først. Er det noen andre du har lyst til å betro deg til da? En søster, venninne eller grei tante? Eller moren til en venninne, en voksen du kan stole på?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...