Barcelone Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Vi venter vårt første barn og forrige uke var vi på Rikshospitalet hvor vi har fått fødeplass for ultralyd. Ultralyden gikk greit nok og hun gikk gjennom og forklarte. Det jeg savnet var en prat som hva som skjer når vi kommer på sykehuset og litt sånn. Hva skal vi pakke i bagen? Hva skjer under fødselen? Litt info om smertelindring etc? Lurer på hvordan andres erfaringer på UL har vært og hva dere har fått av info når dere har vært på sykehuset?
Gjest Magdalene Skrevet 19. september 2013 #2 Skrevet 19. september 2013 Slik info skal du få av jordmoren din, eller på fødselsforberedende kurs. På ordinær UL, får man info om fosteret. 2
Barcelone Skrevet 19. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2013 Jeg har ingen jordmor...? Får oppfølging av legen, men hun har vel ikke så mye info om rutiner på sykehuset.
MockingJay Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 Legen kommer til å snakke om det til deg på de siste kontrollene. Men du kan jo skaffe deg en jordmor også
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #5 Skrevet 19. september 2013 ok får prøve å svare på noen av spørsmålene dine smertelindring - om det skulle være nødvendig så ville jeg startet med "bistikka", det er 4 saltvanns eller steriltvanns papler satt under huden to på hver side av ryggraden som blokkerer for noe av smertesignala tilog fra hjernen, ingen bivirkninger og ingen medisin som kan gå over i barnet, og de er ikke i veien for en epidural senere om det skulle bli nødvendig, lystgass er noe du kan prøve og syns du det fungerer så fortsett med det, men du kan bli kvalm og ville (eller gjøre) kaste opp, da lar du den være bagen - litt klær til deg selv, og hentesett til baby, toalettsaker, telefon og lader, kamera (og minnekoert) og lader, en badering kan være litt sårt å sitte de første dgene etterpå, en stor og god bh som kan fylles med ammeinnlegg som du har med og vaskekluter som du låner på sykehuset, et brystskjold er godt å ha for de små nurka suger hardt, så før melken renner (driverefleksen har satt igang renning) så er det godt å beskytte litt for å unngå å bli sår, men viktigst er vel mat og drikke, ta med en 5-6 brødskiver og et par liter ferdig blandet saft eller juice til deg selv og far får pakke sin egen matpakke, for når barnet er ute så får magesekken god plass og du blir bråsulten dagene etter fødsel drikk mye og spis ofte for å få igang melkeproduksjonen hva som skjer under fødsel , bekkenet jobber med deg om du ikke ligger på rygg med bena i benholdere da motarbeider du fødselsarbeidet, gode fødestilliger som arbeider med kroppen og hjelper barnet ut er å stå på kne eller sitte, bare husk at når barnet er ute er du ikke ferdig født, da er det morkaka som skal fødes, hvordan og hva som skjer er alt ettersom hvordan din fødsel er , er det en uten rier, går vannet først og så rier over mage eller korsrygg, er den rask eller treg håper dette gir deg noen av de svara du savnet , og uansett lykke til med svangerskap og fødsel, og skulle du få bekkenløsning så finner du noen å snakke med som har hatt det selv (likemannshjelper) på lkb.no der finner du mange tips også Anonymous poster hash: 579e5...2a2
frkharepus Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 Fikk du ikke en brosjyre om fødselsforberedende kurs da du fikk innkallelse til ul på riksen?? Det fikk jeg. Kurset koster 1000 kr og går over to kvelder og dekker all info om smertelindring, hvordan fødselen skjer og hva du trenger å ta med på sykehuset. Samt en omvisning på fødeavdelingen (hvis ikke alle fødestuene er opptatte). Du kan melde deg på ved å ringe føden eller sende dem en mail.
Barcelone Skrevet 19. september 2013 Forfatter #7 Skrevet 19. september 2013 ok får prøve å svare på noen av spørsmålene dine smertelindring - om det skulle være nødvendig så ville jeg startet med "bistikka", det er 4 saltvanns eller steriltvanns papler satt under huden to på hver side av ryggraden som blokkerer for noe av smertesignala tilog fra hjernen, ingen bivirkninger og ingen medisin som kan gå over i barnet, og de er ikke i veien for en epidural senere om det skulle bli nødvendig, lystgass er noe du kan prøve og syns du det fungerer så fortsett med det, men du kan bli kvalm og ville (eller gjøre) kaste opp, da lar du den være bagen - litt klær til deg selv, og hentesett til baby, toalettsaker, telefon og lader, kamera (og minnekoert) og lader, en badering kan være litt sårt å sitte de første dgene etterpå, en stor og god bh som kan fylles med ammeinnlegg som du har med og vaskekluter som du låner på sykehuset, et brystskjold er godt å ha for de små nurka suger hardt, så før melken renner (driverefleksen har satt igang renning) så er det godt å beskytte litt for å unngå å bli sår, men viktigst er vel mat og drikke, ta med en 5-6 brødskiver og et par liter ferdig blandet saft eller juice til deg selv og far får pakke sin egen matpakke, for når barnet er ute så får magesekken god plass og du blir bråsulten dagene etter fødsel drikk mye og spis ofte for å få igang melkeproduksjonen hva som skjer under fødsel , bekkenet jobber med deg om du ikke ligger på rygg med bena i benholdere da motarbeider du fødselsarbeidet, gode fødestilliger som arbeider med kroppen og hjelper barnet ut er å stå på kne eller sitte, bare husk at når barnet er ute er du ikke ferdig født, da er det morkaka som skal fødes, hvordan og hva som skjer er alt ettersom hvordan din fødsel er , er det en uten rier, går vannet først og så rier over mage eller korsrygg, er den rask eller treg håper dette gir deg noen av de svara du savnet , og uansett lykke til med svangerskap og fødsel, og skulle du få bekkenløsning så finner du noen å snakke med som har hatt det selv (likemannshjelper) på lkb.no der finner du mange tips også Anonymous poster hash: 579e5...2a2 Takk for svar. Nå ble jeg litt klokere hvertfall Fikk du ikke en brosjyre om fødselsforberedende kurs da du fikk innkallelse til ul på riksen?? Det fikk jeg. Kurset koster 1000 kr og går over to kvelder og dekker all info om smertelindring, hvordan fødselen skjer og hva du trenger å ta med på sykehuset. Samt en omvisning på fødeavdelingen (hvis ikke alle fødestuene er opptatte). Du kan melde deg på ved å ringe føden eller sende dem en mail. Har meldt meg på kurs, men det er jo ikke før om flere måneder og føler meg fullstendig uforbredt på det som kommer og synes det er ganske skummelt.
Fim Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Du kan bestille time hos jordmor på helsestasjonen i bydelen der du bor. (Du finner info på Oslo kommunes nettsider.) Du kan jo nevne på telefonen at du har mange spørsmål og gjerne vil snakke om bla. fødsel, så du får en time hvor dere har god tid. Jordmor har gjerne større mulighet til å ta seg god tid enn det legen har, så da vil du få god mulighet til å spørre om hva det skal være
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå