Gå til innhold

Skal studere i utlandet. Hvordan flytte masse masse ting fra Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

skal til utlandet om et par uker for 1 års studier. Dere med erfaring, hvordan skal man flytte alt det som man vil ha med? For det er utrolig mye. Alt fra klær til en mengde toalettartikler til bøker, vintersko alene tar opp utrolig mye plass...

Har ikke råd til å kjøpe alt nytt der nede, hverken hårføner eller annet, så må ta med meg fra Norge. Har tenkt å ta med meg 2 kolli med bagasje, men det er ikke nok.

Kan man sende ting i posten og er det trygt (da tenker jeg på at eskene kommer frem i god tilstand) eller bruke et byrå som kan flytte ting? Noen som har gode tips?

Anonymous poster hash: 31287...7c5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det finnes flere selskaper som sender ting du kan også evt. ha ekstra bagasje når du reiser ned men foreksempel kan du se på tollpost sin side?

Anonymous poster hash: 13eee...bb0
Skrevet

Har du prøvd og sjekket slik at du er sikker på at det ikke er nok? Jeg har vært på utveksling i et år før, og hadde bare en koffert og en sekk, gikk helt fint det, men man kan ikke regne med å ha akkurat det samme der som hjemme. Men for å svare på spørsmålet, noen venninner av meg sendte endel ting (10 kg) med SmartPost, og det gikk helt fint, alt kom frem :-)

Skrevet

Jeg bodde i australia en stund og klarte å stappe alt jeg trengte (til og fra) i en stor koffert og en stor bag. kjøpte dyne ol. der nede da, og andre småting som tannkrem osv.

Mitt inntrykk er at det er sinnsykt dyrt å sende "flyttelass" med posten og lignende. jeg betalte rundt 1000 kr bare for å ha med en ekstra kolli hver vei, og det er nok enda dyrere å sende med post.. Men, jeg vet noen flyselskap tilbyr dette, så det er jo mulig å høre. ellers må du nok høre med et postselskap som noen her sier :)

bare husk at det fort kan bli dyrere å sende bagasje enn å kjøpe nytt - så se det an :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært på utveksling selv. For det første kan du ikke regne med å ha alt det samme som i Norge. Du velger ut plagg som passer sammen og plagg du kan bruke lagvis for ulike typer vær. Tro meg, du kommer til å kjøpe ting der du skal være. Du vet ikke nøyaktig hva du måtte trenge av studiemateriell, og det er alltid noe du har lyst på eller trenger som du vil måtte kjøpe.

Det du ikke har råd til er å sende en masse ekstra ting ned for så å sende dem tilbake igjen. Uansett kommer du til å samle opp ting der du skal være som du ikke vil kvitte deg med.

Dersom du er opptatt av å spare penger, lønner det seg å sjekke forum hvor tidligere studenter som forlater studiestedet selger sine ting - enten det er kjøkkenutstyr, treningsutstyr, hårføner osv.

Anonymous poster hash: 75dff...5f2
  • Liker 2
Skrevet

De jeg kjenner som har studert i utlandet har hatt med seg et par kofferter og så har venner/familie som har kommet på besøk tatt med sg ting. Du trenger sikkert ikke å ha med deg alt du har i klesskapet og en mengde toalettsaker synes jeg det er rart at du skal ta med deg. Dette er jo forbruksvarer og helt sikker mye billigere dit du skal.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg bodde i Japan fikk jeg tilsendt et par esker via skip. Tok riktignok 3 uker ca å få eskene, men gikk veldig greit ^^ Men som andre har sagt, man må regne med å ikke kunne ha med seg alt man har hjemme. Fokusere på å ta med seg de viktigste tingene, og eventuelt ettersende litt via post.

Skrevet

De jeg kjenner som har studert i utlandet har hatt med seg et par kofferter og så har venner/familie som har kommet på besøk tatt med sg ting. Du trenger sikkert ikke å ha med deg alt du har i klesskapet og en mengde toalettsaker synes jeg det er rart at du skal ta med deg. Dette er jo forbruksvarer og helt sikker mye billigere dit du skal.

Vel, jeg mente ikke toalettsaker av typen håndsåpe, tannkrem osv. Men det er mye annet som jeg må ha hver dag og som det vil koste en formue å kjøpe på nytt

Jeg tror løsningen blir å sende via posten. Koster ca 500-600 per eske (fant ut nå, visste ikke at det var mulig å bruke vanlig post, trodde man måtte ty til spesielle byråer når det er snakk om litt større pakker, men det går visst). 2-3 esker blir 1500 kr som er billigere enn 2 par nye sko...

takk for alle svar dere!

TS

Anonymous poster hash: 31287...7c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...