Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker på hvilken universitet jeg skal velge. Jeg er opptatt av det faglige, men jeg har også andre ting å ta i betraktning.

OSLO:

- Jeg kan godt tenke meg å komme meg vekk fra Oslo da jeg vil vekk fra family drama.

- Jeg har venner i Oslo og jeg er ikke så god på det sosiale :)

- Jeg har et elsk/hat forhold til byen - den er stygg, jeg har bodd her hele mitt liv og jeg syntes at det er en kjedelig by.

- At jeg har gått på universitetet i Oslo vil også se bra ut på min CV.

- Jeg kan ikke vite helt sikker om jeg kommer inn på de studiene da jeg ikke vet mitt endelig snitt (tar opp ett fag til) før neste år. Dermed må jeg søke om bolig fra august og da får mest sannsyligvis IKKE jeg bolig :P

TRONDHEIM.

- Ny by, ny opplevelse, nye folk

- Jeg er langt fra alle problemer som hverdagen min består av akkurat nå.

- NTNU er også et anerkjent universitet, men da for teknologi og realfag (noe jeg ikke skal studere)

- Jeg kan søke på studentbolig fra juni og takke ja hvis jeg velger pedagogikk da snittet mitt er mye høyere enn kravet.

Anonymous poster hash: 1d57b...924
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei, du søker bolig uansett, så takker du nei til bolig om du ikke kommer inn der du ville. Søk i flere byer om du ikke er sikker på hvor du kommer inn.

Om du skal bo i Oslo så sjekk ut blindern studenterhjem som ikke er en del av sio.

Endret av Arbeider
Skrevet

Det spørs hva du skal studere, det.

Skal du studere naturitenskapelig og teknologiske fag, så er det NTNU Gløshaugen som er best i landet hva gjelder realfag, her er det også høye poenggrenser.

Skal du derimot studere noe annet enn realfag, så velger du UIO, da jeg de er bedre på flere fagfelt innen humaniora enn NTNU Dragvoll.

Anonymous poster hash: ca6b1...25d
Skrevet (endret)

Er du usikker på om du trives i Oslo, søk deg til Trondheim. Og søk bolig allerede i februar/mars gjennom SiT! Det er bare å oppdatere søknaden innimellom for å vise at du fortsatt vil ha (du får veiledning på hvordan det gjøres).

Det er mye lettere å bli kjent med folk i Trondheim enn Oslo, og det er mye mer fokus på det sosiale med linjeforeninger og Samfundet. Studentmiljøet er en såpass stor del av bybildet at det ikke krever mye innsats for å bli litt kjent med folk.

Låven på Dragvoll, som er dem som driver med pedagogisk utdanning, er visstnok et av landets beste.

:jepp:

Endret av Tekola
Skrevet

Jeg ville ikke valgt NTNU, men heller mittuniversitetet i Østersund. Folk flykter fra NTNU for tiden.

Vet du hvorfor?

Skrevet

Jeg er av den oppfatning at NTNU er topp hvis man tilhører Gløshaugen, men ellers er det ikke et universitet å skryte av. Har tidligere studert ved NTNU Dragvoll og det føltes ikke akkurat som å gå på et universitet. For det første er bygningen på størrelse med en gjennomsnittlig stor vidergående skole, og du har ikke campus på samme måte som du har på Blindern. Det blir jo selvfølgelig intimt, og det er jo fint hvis det er det man er ute etter. Ved siden av dette var samtlige av mine seminarer styrt av masterstudenter, og det var tydelig at de ikke hadde mye erfaring. Det ble til at jeg droppet seminarene. I løpet av min tid på UiO (snart fire år), har jeg kun opplevd at et seminar har blitt drevet av masterstudenter én gang. De er ellers unntaksvis ledet av stipendiater/førsteamanuensis - det merkes. Kvaliteten på undervisningen er rett og slett en annen

Dessuten liker jeg UiO bedre som et universitet

Det er tydelig at Gløshaugen blir prioritert, jeg vet blant annet at det ble bevilget enda mer penger til fadderuken der enn hva det ble på Dragvoll det året jeg begynte, men det kan ha endret seg.

Ved siden av dette har NTNU kun emnet på 7,5 og 15 studiepoeng, i motsetning til andre universitet som stort sett har 10 og 20. Dette kan bli problematisk hvis du senere skal søke deg over til et annet universitet og få godkjent tidligere emner. Ved siden av dette har de perspektivemner (mulig ting har endret seg der, de hadde i hvert fall) - som jeg personlig finner tåpelig. Det er litt tullete å bruke 7,5 studiepoeng på noe helt annet enn du studerer, slik som origamibretting.

Ellers er Trondheim en trivelig by, og jeg hadde det fint med det sosiale (veldig bra fadderuke, for eksempel). Men jeg angrer ikke på at jeg valgte å heller søke meg til UiO og jeg hadde uten tvil gjort det samme igjen. NTNU Gløshaugen er tydelig deres store stolthet, mens Dragvoll er det forlatte hvite bygget langt utenfor sentrum som egentlig ikke er så viktig.

Skrevet

Vet du hvorfor?

Dårlig miljø.

Skrevet

Dårlig miljø.

Hvor på NTNU, da? Gløshaugen, Dragvoll eller Øya?

Anonymous poster hash: 59ec4...1c7

• Liker 1
Skrevet

Hvor på NTNU, da? Gløshaugen, Dragvoll eller Øya?

Anonymous poster hash: 59ec4...1c7

Alle steder pga konkurransen imellom campusene. Det ble nok, rett og slett.

Skrevet

Heller tvert i mot? Det har jo vært en enorm økning i arbeidet med linjeforeninger på Dragvoll, blant annet? Og stadig nye søkerrekorder?

Skrevet

Heller tvert i mot? Det har jo vært en enorm økning i arbeidet med linjeforeninger på Dragvoll, blant annet? Og stadig nye søkerrekorder?

Jaha? Jeg hører ikke annet enn at folk flykter fra NTNU.

Skrevet

:grine:

Yikes...da må jeg revurdere mine planer om dette er sant. ts

Skrevet

Det gjør de ikke, det bare å se på opptakskravene som blir høyere og høyere for hvert år, og det er få universiteter i landet som har høye snitt på samtlige linjer, dette gjelder Gløshaugen, men noen linjer på Dragvoll har også høyt snitt for å komme inn. Det er utrolig mange søkere til siv.ing.-linjene og meget høyt snitt for å komme inn. "Flykte" er ikke riktig ordvalg.

Det eneste jeg kan komme med, er at studenter ved Gløshaugen disser studentene ved Dragvoll som studerer "myke" fag. Men dette er ikke oppriktig ment, mest tull.

Anonymous poster hash: d51d2...4c5

• Liker 2
Skrevet

Hvis du vil til Trondheim så synes jeg du skal ta en sjanse.

Skrevet

Som sagt, skal du studerer siv.ing. eller et naturvitenskapelig studium, er Gløshaugen best i landet på disse områdene, men Dragvoll er bra det også. Det er bare tullemobbing mellom gløsere og dragvollinger, vil ikke si at det er "konkurranse", det er helt forskjellige studier på disse to campuser.

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, skal du studerer siv.ing. eller et naturvitenskapelig studium, er Gløshaugen best i landet på disse områdene, men Dragvoll er bra det også. Det er bare tullemobbing mellom gløsere og dragvollinger, vil ikke si at det er "konkurranse", det er helt forskjellige studier på disse to campuser.

Det bryr jeg meg lite om. Det er alltid slik ''dissing'' uansett hvilken universitet man studerer på. Jeg er jo mer opptatt av kvaliteten på undervisning, mer enn noe annet. Litt tullemobbing kan jeg takle. :)

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Det eneste jeg kan komme med, er at studenter ved Gløshaugen disser studentene ved Dragvoll som studerer "myke" fag. Men dette er ikke oppriktig ment, mest tull.

Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet, vi Dragvollinger tar igjen ;)

Jeg er enig i at Gløshaugen nok prioriteres, men jeg har ikke opplevd seminar som har blitt ledet av masterstudenter. Det merkes at NTNU har et smalere tilbud på humaniora-siden enn andre universitet har - det legges ned fag på Dragvoll for å åpne småfag på Gløs. Det har selvfølgelig konsekvenser for studietilbudet, og er noe man bør tenke over.

Det hadde vært lettere å gi råd om vi visste hvilken studieretning du tenker på. PPU skal være best ved NTNU, gudene vet hvordan. Ved Dragvoll har de også stor kompetanse på lingvistikk, og literatur fra 1700-tallet. Andre områder, som samfunnsfagene utenfor Norge, er det dårligere stelt med.

• Liker 1
Skrevet

Du skriver jo flest fordeler ved NTNU, så da sier det seg vel selv?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...