Gå til innhold

Hjelp! UVI på reise :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har fått urinveisinfeksjon, hadde jeg vært hjemme hadde jeg følt meg litt bedre men jeg er for tiden i Bolivia i en liten by. Jeg har ikke mer flaskevann igjen og det er noen timer til butikkene åpner igjen(klokken er nå 2).

Jeg har ikke så lyst å gå til lege ettersom spansk kunnskapene mine er ekstremt begrenset. Jeg har reiseforsikring(gouda) men jeg vet ikke hvordan man "bruker" den hvis jeg må til lege. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Anonymous poster hash: 97423...059

Skrevet

Du kan oppsøke apotek for å kjøpe antibiotika mot UVI. Apotek i mange land er ikke så strenge på det med resept. Hvis ikke så bør du oppsøke lege og få behandling.

Be om penicilin som inneholder trimetoprim (som er virkestoffet) sulfa. Da får du riktig medisin for å behandle UVI. I Norge heter de f.eks Bactrim, men er nok andre navn i utlandet.

Kjøp deg også appelsinjuice eller sitronjuice så du får skyllet igjennom, og drikk mye vann.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er heldigvis et apotek rett ved hotellet så hjelpen er forhåpentligvis ikke langt unna :) jeg får bare holde ut timene til det åpner og okkupere badet..

• Liker 1
Skrevet

UVI er så sykt vondt! Snart ferdig med en kur selv, du har min fulle sympati... Jeg drøyde for lenge, så endte opp med nyrebekkenbetennelse:(

Mest sannsynlig, i Bolivia, så vil du få medisin uten resept. Jeg fikk bredsprektret antibiotika over disk på Kreta faktisk pga en salmonellainfeksjon, uten å ha resept fra lege.

Hvis du finner tranebærjuice på en matvarebutikk så bør du kjøpe og drikke en del av det. Tranebær er fra gammelt av brukt mot UVI.

God bedring da!

Skrevet

Jeg angrer litt på at jeg ikke tok med meg tranebær kapslene jeg har hjemme. Håper de både har penicilin og tranebærjuice/kapsler. Umulig å sovne med dette også :(

God bedring til deg også :)

Skrevet

Du kan oppsøke apotek for å kjøpe antibiotika mot UVI. Apotek i mange land er ikke så strenge på det med resept. Hvis ikke så bør du oppsøke lege og få behandling.

Be om penicilin som inneholder trimetoprim (som er virkestoffet) sulfa. Da får du riktig medisin for å behandle UVI. I Norge heter de f.eks Bactrim, men er nok andre navn i utlandet.

Kjøp deg også appelsinjuice eller sitronjuice så du får skyllet igjennom, og drikk mye vann.

Å gå inn på et apotek i utlandet og ukritisk be om antibiotika, kan for noen i verste fall bety døden. Er du klar over hvor mange som ikke tåler Trimetoprim? Tro meg, er du i utlandet og snakker språket så dårlig at du kvier deg for å gå til lege, er penicillinforgiftning det siste du har lyst på!

Dessuten: Appelsinjuice skal du ikke drikke uhemmet av, da den inneholder en mengde sukker som får bakteriene til å blomstre. Jeg kuttet ut juicen og ble kvitt urinveisinfeksjonene etter mange års plage. Masse vann, og tranebær i kapselform gjør susen. Grønn te med peppermynte kan også være effektivt, da peppermynten virker bakteriehemmende. (Drikk den gjerne kald, så er det lettere å få i seg større mengder)

God bedring!

• Liker 1
Skrevet

Siden Ts har hatt UVI tidligere, så er hun sikkert klar over hva hun tåler eller ikke.

Og som jeg skrev; hun kan også oppsøke lege.

Skrevet

Når man har fått antibiotika gjentatte ganger, er det desto viktigere at man er litt restriktiv. Det man reagerte minimalt på sist, kan gi en kjempereaksjon nå. Faren for allergisk reaksjon øker faktisk når man tar antibiotika man har tatt før.

En allergisk reaksjon kommer alltid som en reaksjon på noe kroppen har vært i kontakt med tidligere og da oppfattet som farlig.

Men at legebesøk nok hadde vært det beste kan vi være enige om!

Skrevet

Tranebær har ingen dokumentert effekt, de har faktisk forsket på det. Drikk gjerne noe surt om du har det, ellers så er vann også bra.

Smertestillende kan hjelpe deg om du har vondt hele tiden.

God bedring.

Anonymous poster hash: 06d5e...5b1
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har fått urinveisinfeksjon, hadde jeg vært hjemme hadde jeg følt meg litt bedre men jeg er for tiden i Bolivia i en liten by. Jeg har ikke mer flaskevann igjen og det er noen timer til butikkene åpner igjen(klokken er nå 2).

Jeg har ikke så lyst å gå til lege ettersom spansk kunnskapene mine er ekstremt begrenset. Jeg har reiseforsikring(gouda) men jeg vet ikke hvordan man "bruker" den hvis jeg må til lege. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: 97423...059

Gå innom et apotek, si du har "infection en las urinarias" og spør om de har anibiotika (tienes anibitoca? Eller noe sånt). De fleste land i verden utenom skandinavia selger antibiotika uten resept.

Virkestoffet du skal be om er f eks pivmecillinam eller trimetoprim (de vanligste)

"Antibiotika/bakteriehemmende legemidler ved urinveisinfeksjon

Antibiotika/antibakterielle midler:

Amoxicillin/Imacillin (inneholder amoksicillin): Kan tas sammen med mat.

Bactrim (inneholder trimetoprim-sulfametoksazol): Tas uavhengig av mat.

Ciproxin/Ciprofloxacin (inneholder ciprofloksacin): Tas uavhengig av mat. Brukes kun ved kompliserte tilfeller, og der resistens for de vanlige preparatene foreligger.

Furadantin (innholder nitrofurantoin): Bør tas sammen med mat.

Selexid /Penomax (inneholder pivmecillinam): Tas gjerne sammen med et måltid.

Trimetoprim (inneholder trimetoprim): Tas uavhengig av mat.

Tarivid (inneholder ofloksacin): Tas uavhengig av mat. Brukes kun ved kompliserte tilfeller, og der resistens for de vanlige preparatene foreligger. "

http://www.apotek1.no/intim-og-underliv/urinveisinfeksjon

Anonymous poster hash: efb61...2f3

Skrevet

Å gå inn på et apotek i utlandet og ukritisk be om antibiotika, kan for noen i verste fall bety døden. Er du klar over hvor mange som ikke tåler Trimetoprim? Tro meg, er du i utlandet og snakker språket så dårlig at du kvier deg for å gå til lege, er penicillinforgiftning det siste du har lyst på!

Dessuten: Appelsinjuice skal du ikke drikke uhemmet av, da den inneholder en mengde sukker som får bakteriene til å blomstre. Jeg kuttet ut juicen og ble kvitt urinveisinfeksjonene etter mange års plage. Masse vann, og tranebær i kapselform gjør susen. Grønn te med peppermynte kan også være effektivt, da peppermynten virker bakteriehemmende. (Drikk den gjerne kald, så er det lettere å få i seg større mengder)

God bedring!

Det kan gjøre stor skade å gå med en ubehandlet UVI. Den kan spre seg til nyrebekkenet og i verste fall gi blodforgiftning. Det er begrenset hvor mye traner kan gjøre, annet enn forebyggende.

Pomperiossa, som jeg har lest i andre innlegg er sammen med en lege, vet nok hva hun snakker om.

Skrevet

Når man har fått antibiotika gjentatte ganger, er det desto viktigere at man er litt restriktiv. Det man reagerte minimalt på sist, kan gi en kjempereaksjon nå. Faren for allergisk reaksjon øker faktisk når man tar antibiotika man har tatt før.

En allergisk reaksjon kommer alltid som en reaksjon på noe kroppen har vært i kontakt med tidligere og da oppfattet som farlig.

Men at legebesøk nok hadde vært det beste kan vi være enige om!

Ja, bedre å få nyrebekkenbetennelse...not! Om man har tatt et medikament tidligere og ikke reagert i det hele tatt, er sjansen for en allergisk reaksjon minimal. Men om man har reagert LITT tidligere, er risikoen noe større. Det er vanlig Pencillin de som er allergiske som regel reagerer på. De fleste får uansett ikke anafylaktisk sjokk, da er det ofte om man har injisert medikamentet intravenøst. Synes du skaper unødig frykt, jeg. Allergi gjelder en liten prosentandel av befolkningen.

• Liker 1
Skrevet

Det kan gjøre stor skade å gå med en ubehandlet UVI. Den kan spre seg til nyrebekkenet og i verste fall gi blodforgiftning. Det er begrenset hvor mye traner kan gjøre, annet enn forebyggende.

Pomperiossa, som jeg har lest i andre innlegg er sammen med en lege, vet nok hva hun snakker om.

Er faktisk straks ferdig med en kur selv, begynte med UVI, og endte opp med nyrebekkenbetennelse pga jeg ikke fikk begynt fort nok med medisin..

Ang allergi mot trimetropim sulfa, så er det relativt vanlig, på samme måte som andre allergier. På meg så virker det som om Ts har hatt dette før, og vet hva hun tåler eller ikke. De fleste voksne mennesker har gjennomgått noen antibiotikabehandlinger i løpet av livet, og vil da allerede ha hatt allergisk reaksjon hvis det er noe de ikke tåler.

Uansett så bør ikke Ts gå med dette ubehandlet, og iallefal ikke i et land der helsevesenet ikke er like bra som her hjemme.

Hadde jeg fått UVI i Bolivia så hadde jeg selv gått på apoteket og spurt etter medisin, og da er det greit å vite virkestoffet i medisinen som jeg vet jeg trenger (pga jeg har brukt det før), siden medisiner kan ha forskjellig navn fra land til land.

Skrevet

Beklager veldig om jeg "sprer unødvendig frykt", altså! Men jeg fikk selv allergisjokk av trimetoprimbehandling for bare noen uker siden, etter å ha gått på denne type antibiotika uten noen bivirkninger flere ganger før. Det tok tjue minutter fra jeg svelget tabletten til jeg fikk legehjelp, og det hadde gått riktig ille dersom jeg hadde ventet bare noen minutter lenger.

Jeg er veldig glad jeg ikke satt i utlandet med språkproblemer da...

Skrevet

Men med allergi så kan man jo aldri vite. Jeg har f.eks spist epler siden jeg fikk tenner som baby, og plutselig så fikk jeg en heftig allergisk reaksjon her i sommer. Sånn er det med allergier og, man vet ikke om eller når det kan skje, derfor må man jo bare ta den medisinen.

Og når Ts er i Bolivia så er det viktig at hun får behandlet sin UVI før hun ender opp med nyrebekkenbetennelse og sepsis, kan ikke vente i tilfelle hun får allergisk reaksjon på medisinen. Det samme vil jo skje hvis hun er til legen der hun er. Legen vil forskrive det som er vanligst behandling mot UVI, likevel kan hun få allergisk reaksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...