Gå til innhold

Avslag på leie i ubeboelig leilighet i oppsigelsestiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg altså sånn at den nyoppussede leiligheten vi flyttet inn i for ganske nøyaktig ett år siden er langt i fra så fantastisk som vi trodde. Hele vinteren hadde vi rotter i taket, masse bråk fra naboer, og det er også veldig fuktig.

Vi har jo hele tiden kjennt at det er veldig fuktig. Viss du tar i sengetøyet på soverommet fks føles det klamt. På gulvet enkelte steder er det konstant fuktig, og det er enkelte steder rennemerker på veggene, og gulvet har blitt ujevnt enkelte steder. I tillegg kan klesvasken henge i 3 dager + uten å bli helt tørr. Viss jeg retter håret blir det bølgete igjen uten at jeg forlater huset engang. Kort fortalt: EKSTREMT fuktig her!

Uansett, så merket vi ikke hvor ille det faktisk var før nå de siste månedene. Vi går rundt og er konstant tett i nesen, og har kronisk hodepine begge to når vi er i leiligheten. Dette VET vi er forbundet med leiligheten ettersom beggedeler forsvant da vi bodde et annet sted i 1,5 mnd i sommer. Dessuten merker vi en ganske sterk lukt av mugg når vi kommer inn hjemme.

Vi har nå sagt opp denne leiligheten, og oppsigelsestiden på 3mnd begynner 1.10.13. Da skal vi i teorien betale leie for oktober og november, mens desember blir dekket av depositumet vi innbetalte ved innflyttning. Jeg mener å ha lest at i følge husleieloven skal vi ha krav på avslag på leie i oppsigelsestiden viss det er vesentlige mangler ved leiligheten. Er dette riktig?

Vi leter etter en ny leilighet å flytte inn i så raskt som mulig ettersom det ikke er sunt eller fornuftig å bo her lenger enn ytterst nødvendig, og den leiligheten skal jo ha både leie og depositum. Så det hadde jo hjelpt på om vi ikke måtte betale leie for to leiligheter når den ene er totalt ubeboelig.

Håper noen kan si meg hvordan regelverket rundt dette er. Hvor mye avslag kan jeg kreve?

Ps: I tilfelle det skulle være tvil, så leier vi :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Har dere fremsatt klage på manglende i leiligheten? Er denne klagen fremsatt skriftlig? Har huseier fått rimelig sjanse til å rette opp manglende før dere sa opp leieforholdet? Har dere fremsatt krav om redusert leie grunnet manglende skriftlig, før dere sa opp leiekontrakten?

Skrevet

Har dere fremsatt klage på manglende i leiligheten? Er denne klagen fremsatt skriftlig? Har huseier fått rimelig sjanse til å rette opp manglende før dere sa opp leieforholdet? Har dere fremsatt krav om redusert leie grunnet manglende skriftlig, før dere sa opp leiekontrakten?

Vi har så å si ringt dem ned ang. dette problemet i tillegg til andre ting. Vi har snakket med dem om det på telefon om det, uten at noe har blitt gjort. Ettersom dette også er et problem med selve bygget så tror jeg det er vanskelig/umulig å utbedre uten å gjøre noe med selve grunnmuren i huset ol. (Det er sokkelleilighet det er snakk om).

Ettersom vi har mast om dette en stund, så vil jeg si de har fått tid til å utbedre det, uten at det har blitt gjort.

Nei, vi har ikke fremsatt krav om redusert leie enda, det skriver jeg inn i den offisielle skriftlige oppsigelsen som jeg skal sende dem rekomandert slik som avtalt i kontrakt. Derfor lurer jeg på hvilken paragraf jeg kan henvise til og sånn slik at det blir helt riktig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...