Gå til innhold

Baby som ikke finner roen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene/nettene har vesla mi på 4 mnd hatt problemer med å finne roen når hun skal sove. Hun sovner greit, men våkner igjen og begynner å kaste med hodet og fekte med armene og gni dem opp i ansiktet. Hun får kosekluter på begge sider av hodet, noe som hjelper litt (men bare litt) mot at hun drar smokken ut, men når hun kaster sånn med hodet støter smokken mot koseklutene istedenfor og blir dradd ut allikavel, så da er vi jo like langt.

Jeg må sitte og passe på og putte smokken i igjen og å holde hendene hennes borte fra ansiktet om hun skal ha sjangs til å sovne igjen. Dette kan ta laaang tid, og når hun endelig har fallt til ro og jeg legger meg for å sove så er det på an igjen. Hadde det bare skjedd én gang hadde det vært greit, men det skjer jo flere ganger om natta! Jeg begynner å bli småsprø av søvnmangel her.

Det skjer om dagen også, men det er naturlig nok om natta det er mest plagsomt. Slet med det samme for noen uker siden, men da mer at hun mistet smokken. Byttet smokk og nå holder hun fint på den når den ikke blir dyttet ut.

Noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Jeg vil sove!

Anonymous poster hash: 0180e...5a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som luft i magen. Raper hun greit etter måltidene?

Anonymous poster hash: 290dd...5e0

• Liker 1
Skrevet

Utviklingssprang? Har du lest om Wonder weeks? :)

• Liker 1
Skrevet

Hun raper godt ja, og ser ikke smertepåvirket ut i det hele tatt.

Ts

Skrevet

Høres ut som om hun prøver å kaste av seg koseklutene spør du meg....... ;) Kiler kanskje i ørene? :)
Kanskje heller prøve å legge henne på siden så er i hvertfall ene armen litt hemmet. Jenta mi sover best på siden :)

Anonymous poster hash: 56f93...a27
Skrevet

Hehe, nei, hun er egentlig ganske avhengig av minst én koseklut for å få sove. Snu seg på siden klarer hun selv. Men det med utviklingssprang hørtes fornuftig ut, har googlet litt og oppførselen om natta stemmer bra. Men hun er ikke mer sutrete eller krevende da, stort sett blid som en sol om hun ikke er trøtt eller sulten.

Men flere uker med dette? Uff, jeg kommer til å bli umulig å ha i hus :P

Skrevet

Jeg syns fortsatt det høres ut som luft... Begge mine holder på sånn hvis det er luft som plager dem: fekter med armer og er urolige. Hvis jeg løfter de opp kommer det en rap! Det pleier å komme en times tid etter amming...

Anonymous poster hash: 290dd...5e0

• Liker 1
Skrevet

Utviklingssprang kommer og går. Og holder på til de er langt over året desverre :P Har du en sånn smart telefon så last ned wonder weeks appen ;)

Min er snart 10 mnd, og har begynt et nytt sprang nå. Vært vanskelig å legge til dagduppene denne uka :(

Skrevet

Dette gjør jenta mi også, hun er tre mnd. Men hun er egentlig ikke helt våken, selv om det kan virke sånn, så hvis jeg ikke rører henne sovner hun som regel videre etter litt tid. Men hun gråter kanskje og er tydelig våken?

Skrevet

Jeg tipper at det er tenner på vei! Forsøk å gni forsiktig over gommene utenpå kinnet, kanskje det roer henne?

Å unngå nattevåking er vanskelig, tror nok du må belage deg på det en periode. Prøv heller å hvile mye på dagen slik at du får hentet deg inn igjen.

Skrevet

Høres ut som min lille gutt. Han gjør det samme av og til og da er det som oftest litt luft/bæsj som må ut. Gjorde det mye rundt 3 måneder.

Anonymous poster hash: 3f57e...246
  • Liker 1
Skrevet

Høres ut som hun er overtrøtt for meg. Det går an å prøve å legge henne litt tidligere? Vi måtte det med vår i samme alder :)

Skrevet

Takk for mange gode forslag. Luft tror jeg egentlig ikke det er, hun er flaskebarn (bruker mam sine antikolikkflasker) og raper godt etter mat. Har aldri hatt noe trøbbel med hverken luft eller avføring.

Hun er ikke skikkelig våken nei, ligger bare og kaver i søvne. Det rare er at det er verst når smokken er i. Smokken virker som en magnet på de hendene virker det som.

Ovetrøtt er hun nok ikke, for hun sovner fint, men våkner igjen. Når hun legger seg sover hun noen timer før hun våkner og begynner å kave. Så våkner hun flere ganger gjennom natten. Får hun sove på meg sovner hun fint igjen siden hun da ligger på magen og ikke har mulighet til å fekte med armene. Så når jeg er desperat nok får hun komme opp på meg, men det blir jo veldig varmt samt at det ikke er noe jeg vil venne henne til (hun sover ofte slik om dagen, stort kontaktbehov)

Ts

Skrevet

Vurdert reiving?? Altså å pakke henne stramt inn slik at ho føler seg tryggere og mest sannsynlig blir roligere av det :)

Google det om du vil vite mer :)

Anonymous poster hash: 29d23...715
Skrevet

Akkurat slik som du beskriver har lillemann vært siden han var tre uker, og her svøper vi gutten vår slik at han blir liggende på siden med hendene samlet ved ansiktet, og kosekluten i mellom hendene og smokken. Det var redningen vår, så kanskje det funker for dere også? :)

Skrevet

Men hvis hun ikke er helt våken, har du prøvd å ikke røre henne og se om hun sover videre? Jeg kan våkne flere ganger om natten av dette, og er sikker på at hun vil ha mat, men så sovner hun etter hvert. Ikke sikkert det funker da, men her går det fint. Så lenge de ikke gråter er det fint å la dem prøve å finne roen selv.

Skrevet

Er det ikke litt sent å begynne med svøping når babyen er 4 mnd gammel? Gjorde det sånn hallveis da hun var bittelita, men så hadde vi en periode det det ble så varmt at vi måtte slutte med det (hun er varm av seg).

Har prøvd å ikke røre henne ja, men hun begynner å gråte med en gang hun merker at smokken er borte. Det var desidert verst den natta jeg skrev hovedinnlegget, jeg sov vel ca. 3 timer. Var ikke så ille i natt og i kveld sovnet hun nesten med en gang og har hittil ikke våknet. Så nå krysser jeg fingrene for at det var et utviklingssprang som kun varte noen netter ;)

Takk for alle svar!

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...