AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #1 Skrevet 18. september 2013 Jeg har havnet i en kjip situasjon hvor jeg har opparbeidet meg 60 000 kr. i kredittkortgjeld. Har vært mye syk, og brukt 90% av pengene på privat behandling. Jeg er nettopp ferdig utdannet, og har ikke fått meg en godt nok betalt jobb enda, og har derfor problemer med å betjene kredittkortgjelden. Foreldrene mine har begge en høy brutto årsinntekt, og har også hus og hytte som er mye verdt. Jeg vurdere å spørre dem om forskudd på arv på 60' for å innfri gjelden min, men er usikker på hvordan dette fungerer i praksis. Betaler jeg arveavgift på 60'? Hvordan tas disse pengene ut - pant i bolig, hytte, bil etc.? Jeg trenger ingen lekse på hvor dum jeg er som har kredittkortgjeld. Håper noen har litt kunnskaper rundt dette. Anonymous poster hash: 385b6...c84
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 Du kan få opptil 0,5G av hver forelder skattefritt hvert år. 1G er 85 245 kr. Anonymous poster hash: ddc48...4e4 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 Om du får det, be dem betale regninga fra deres konto. Husk kidnummer Problemet løst 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 Takk for svar Men hvordan blir disse pengene tatt ut? De må vel ikke ha pengene i kontanter? Anonymous poster hash: 385b6...c84
Gjest Eurodice Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 (endret) Takk for svar Men hvordan blir disse pengene tatt ut? De må vel ikke ha pengene i kontanter? Anonymous poster hash: 385b6...c84 Det enkleste er om du kan få et lån av foreldrene dine. Da kan beløpet overføres til din konto, så betaler du videre til dine kreditorer. Endret 18. september 2013 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Det enkleste er om du kan få et lån av foreldrene dine. Da kan beløpet overføres til din konto, så betaler du videre til dine kreditorer. Det vil si at forskudd på arv oftest er lån foreldre/ besteforeldre tar opp? Feks. å ta opp lån på huset? Betaler de da på dette lånet fram til de faller fra? Jeg kan veldig lite om dette, så derfor jeg spør så detaljert. Anonymous poster hash: 385b6...c84
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #7 Skrevet 18. september 2013 Noen har rede penger på hånd og kan uproblematisk gi ut 60k. For andre er dette mye penger og ikke noe man enkelt kan hoste opp. Jeg har fire barn og ingen av de kommer til å få forskudd på arv. Det har vi ikke råd til enkelt og greit. Vi kan stille kausjon for et lån i bank, men barna må selv betjene lånet sitt. Anonymous poster hash: 8f3c1...78b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #8 Skrevet 18. september 2013 Men hvordan blir disse pengene tatt ut? De må vel ikke ha pengene i kontanter? Regningen må betales med kontanter, men hvordan de skaffer dem er det samme. Hvis de må låne dem blir det selvsagt fordyrende og endel mer fikkel. Vi kan stille kausjon for et lån i bank, men barna må selv betjene lånet sitt. Hvis ikke dere har råd til å låne dem penger har dere egentlig ikke råd til å være kausjonister heller. Anonymous poster hash: ddc48...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #9 Skrevet 18. september 2013 Det vil altså si at foreldrene mine må ha 60' som oppsparte midler? Anonymous poster hash: 385b6...c84
Gjest Anubiel Skrevet 19. september 2013 #10 Skrevet 19. september 2013 De må ha 60 000 i banken som de kan gi til deg, enten i en koffert full av penger, ved å overføre penger til din konto eller ved å betale regningene for deg. Har de ikke 60 000 i banken eller under madrassen så må de ta opp et lån for å kunne gi penger til deg. Jeg er litt bekymret over at du er ferdig studert og samtidig ikke skjønner slike enkle prinsipper. Hjelpes. Vil du at pengene skal telle inn som forskudd på arv, må du melde fra om det til skatt ved å bruke skjemaet som heter Melding om gave. Det er strengt tatt ikke nødvendig, siden som noen påpeker over her, hver forelder kan gi deg 0,5 G i gave hvert år uten at det kalles arv. Har du to foreldre kan du da få 85 245 kr.
Furstina Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Jag skulle personligen aldrig kunna be om förskott på arv - det blir som att säga "ge mig pengar, nu. Jg kan inte vänta". Speciellt konstigt skulle det bli om föräldrana var friska och i 50 årsåldern. Att däremot be om att få låna pengarna, skriva ett skuldbrev och lägga upp en plan på avbetalning - det skulle jag föreslå. Har dina föräldrar gott om pengar kanske de ändå väljer att antingen ge dig pengarna i gave, eller som förskott på arv. Jag fick en bil av min farfar. Eller fick och fick... han tyckte att han inte hade behov av sin bil i och med hans hälsotillstånd, och ville att jag skulle ha den. Vi skrev ett avtal där jag köpte bilen av honom för en kostnad av 1500 kr i månaden tills bilens värde på 50-60.000 var betalad - eller tills någon av oss skulle dö. Då skulle skulden strykas. Ett slags förskott på arv, men som gav honom möjligheten att unna sig lite extra varje månad. 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Jeg har havnet i en kjip situasjon hvor jeg har opparbeidet meg 60 000 kr. i kredittkortgjeld. Har vært mye syk, og brukt 90% av pengene på privat behandling. Jeg er nettopp ferdig utdannet, og har ikke fått meg en godt nok betalt jobb enda, og har derfor problemer med å betjene kredittkortgjelden. Foreldrene mine har begge en høy brutto årsinntekt, og har også hus og hytte som er mye verdt. Jeg vurdere å spørre dem om forskudd på arv på 60' for å innfri gjelden min, men er usikker på hvordan dette fungerer i praksis. Betaler jeg arveavgift på 60'? Hvordan tas disse pengene ut - pant i bolig, hytte, bil etc.? Jeg trenger ingen lekse på hvor dum jeg er som har kredittkortgjeld. Håper noen har litt kunnskaper rundt dette. Anonymous poster hash: 385b6...c84 Du har tydeligvis glemt at dersom de ikke har penger på bok så er det mest sannsynlige svaret du vil få et rungende NEI. Og det kan dine foreldre godt svare uansett om de har flere millioner i inntekt og så mange hytter og båter de bare ønsker. Ellers er det mulig for deg å gå i banken og be om et lån for å betjene kredittkortgjelden. Siden du er ferdig studert har du vel en fast jobb og kan dermed betjene et såpass lite lån? Mye enklere at du låner selv enn at dine foreldre låner og overfører til deg (og ikke vet jeg hvorfor de skulle gjøre noe så tåpelig heller). Anonymous poster hash: 4ac4b...2a4 3
Gjest tuppesjura Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 Jeg hadde aldri gått til foreldrene mine for å få hjelp til et lån på 60 000kr. Det skulle jeg jammen meg greid å betale selv! Hvertfall forsøkt en stund før jeg ba om hjelp. Det er kun en skikkelig økonomisk krise som kunne fått meg til å be foreldrene mine om penger, noe jeg aldri vil komme i! 3
Stormborn Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Du har 60.000 i gjeld og mesteparten av det er private behandlinger? Hvis det her er nødvendig behandling og foreldrene dine har penger burde de jo betalt det fra starten av!
Trollmor89 Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Du har 60.000 i gjeld og mesteparten av det er private behandlinger? Hvis det her er nødvendig behandling og foreldrene dine har penger burde de jo betalt det fra starten av! Foreldrene burde absolutt ingenting, de kan om de vil men å si at de må blir litt feil 5
Stormborn Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Foreldrene burde absolutt ingenting, de kan om de vil men å si at de må blir litt feil Ja, men jeg sa ikke at de måtte heller... Jeg sa de burde ha gjort det! Og det mener jeg nå, jeg kjenner ingen som hadde måtte ta opp kredittkortgjeld til nødvendige behandlinger
Furstina Skrevet 24. september 2013 #17 Skrevet 24. september 2013 Jag känner tyvärr allt för många som varken har pengar själv, eller föräldrar att vända sig till för att varken få låna pengar eller behandlingar betalade. Mina egna föräldrar har inte haft medel eller orsak till att betala för mina tandläkarbesök sedan jag flyttade hemifrån, dock har jag själv sett till att ha det. Jag känner tyvärr vuxna människor som inte har möjlighet att laga tänderna annat än på kredit och absolut inte har råd att köpa den där porslinskronan som tandläkaren vill sätta in utan tvingas gå med gluggar i tandraden. I TS fall skulle jag be be om ett lån från föräldrarna, TS är färdig med utbildningen men har ännu inte fått jobb. Det finns en framtid och möjliga framtida inkomster för att betala av lånen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #18 Skrevet 24. september 2013 Helt enig med Furstina. Be om lån (og kom med detaljert nedbetalingsplan, så de ser du har tenkt gjennom dette) hos dine foreldre i steden for arv! Hadde et av mine barn kommet og bedt om forskudd på arv, ville jeg nok tatt det litt ille opp. Noe helt annet å be om lån. Er jo ikke sikkert de har tenkt å la noen arve penger i det hele tatt! Kanskje de prøver å betale ned lånene sine i stedet, og evt la hus/hytte eller annet gå i arv når den tid kommer? Anonymous poster hash: 0fb98...420 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå