Gå til innhold

Utviser eksen en falsk stolthet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har gått noen mnd siden et opprivende brudd. Han gjorde det på verste måten, ved å ære utro. Ganske så fort etter at jeg avslørte dem flyttet han inn til henne han var utro med. Og siden da skal han ved hver mulighet han har, hovere overfor meg med at han har det så bra, at han aldri har hatt det bedre, og at de har det så perfekt de to. Hvorfor har han et så desperat behov for å vise meg at han har det så bra, eller har han det egentlig ikke så bra? Jeg tenker at om jeg var han og hadde vært så lykkelig, da hadde jeg ikke hatt behov for å brife med det støtt og stadig, da hadde jeg vel beholdt meg rolig. Hva tenker dere? Noen som har et lurt svar å komme med til han?

Anonymous poster hash: 5c93f...54e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ha mer kontakt med han. Hvorfor prater du med han i det hele tatt? Det hadde aldri jeg gjort, med mindre det var felles barn i bildet.

Anonymous poster hash: 0fb8f...534

• Liker 4
Skrevet

Fordi han er en drittsekk, sikkert. Det eneste som er verdt å bruke krefter på å spekulere i her, er hvorfor du selv ikke har kuttet kontakten med ham.

• Liker 3
Skrevet

Ikke ha mer kontakt med han. Hvorfor prater du med han i det hele tatt? Det hadde aldri jeg gjort, med mindre det var felles barn i bildet. Anonymous poster hash: 0fb8f...534

jeg må ha en form for kontakt, siden vi har barn sammen. Og det er ved hente og bringe- situasjoner han slenger dritt. Og når han først begynner er han jævlig. Vanskelig å stoppe han. Han sier han ikke angrer osv, men hvorfor må han si det? Han har såret meg så mye at jeg er ikke interessert i å ta opp et forhold om han kommer krypende en dag...

Skrevet

jeg må ha en form for kontakt, siden vi har barn sammen. Og det er ved hente og bringe- situasjoner han slenger dritt. Og når han først begynner er han jævlig. Vanskelig å stoppe han. Han sier han ikke angrer osv, men hvorfor må han si det? Han har såret meg så mye at jeg er ikke interessert i å ta opp et forhold om han kommer krypende en dag...

Da forstår jeg.. det er en vanskelig situasjon, jeg har egentlig ikke noen gode råd. Et alternativ som er litt upraktisk kanskje er om noen andre kunne ta imot/levere barnet istedenfor deg i en periode, men det er litt vanskelig å få til kanskje. Ellers så må du bare ignorere det han sier, han har jo tydeligvis en del problemer med seg selv når han er i stand til å oppføre seg slik spør du meg. Jeg hadde syntes synd på hun dama som han er med nå for å si det sånn..hvis du bare smiler og nikker og ellers er likegyldig til det han sier så blir det sikkert ikke så festlig for han å holde på slik lenger. Hvis du sier "så bra for deg" eller noe sånn og viser at du ikke bryr deg, men fokuserer på barnet? Ikke fyr opp under det han sier eller kommenter det på en måte som viser at det plager deg.

Anonymous poster hash: 0fb8f...534

• Liker 3
Skrevet

Hva med å si " jeg synes det er festlig at du tror at jeg bryr meg nok om deg til at du føler det er nødvendig å oppdatere meg om livet ditt så lenge det ikke angår barna" ?

• Liker 2
Skrevet

Støtter AB over her. Vær hyggelig, smil og si "hyggelig å høre at du har det bra" og gå. Ingenting som er verre for en bedriten eks enn å se at du er likegyldig, hvis du greier å signalisere det. Har vært sammen med en sånn fyr, han var slem bare for å være slem, og det eneste som fikk ham spak, var når jeg opptrådte helt likegyldig til alt han sa og gjorde.

Anonymous poster hash: 8136f...8cd
Skrevet

"godt at du har det fint, at det var riktig avgjørelse for deg, for helt ærlig, jeg har aldri hatt det bedre selv heller" sier du med et lurt smil :)

• Liker 3
Gjest BalleKlovn
Skrevet

Et hyggelig smil går en lang vei.
Kanskje en tommel opp for vedkommende selv passer og i blant.

Man må jo ikke automatisk hevde seg som helium i et lukket miljø akkurat. :)

Skrevet

Står han og sier ekle ting mens barna hører på? Eller etter at de har gått inn eller inn i bilen?

I så fall må du alltid bare møte han når barna står sammen med deg og si hadet med en gang barna er ute av syne. Sånn sett møtes dere bare i foreldre-relasjonen og ikke i tidligere kjæreste-relasjonen (som jo er en mye sårere relasjon for begge).

Hvis han sier stygge ting foran barna sine, kaller du han inn til et møte på familievernkontoret der en terapeut kan fortelle han hva dette gjør med barna hans å høre han si stygge ting til deg.

Anonymous poster hash: 03e63...fa0
  • Liker 3
Skrevet

Må han hente de hjemme hos deg? Hvis de går i barnehage så kan han hente de og levere de der. Jeg orker ikke at eksen skal hente barnet hjemme hos meg, pga han kan komme med ekle kommentarer, helst mens barnet hører på. Prøver å legge opp til krangel foran barnet f.eks.

Så jeg ga beskjed om at han får hente barnet i barnehagen fredag etter jobb, og levere barnet der før jobb når samværet er over. Klær og sånt har han hjemme hos seg selv, og yttertøy tar han med hjem til seg fra barnehagen.

Hvis han av en eller annen grunn ikke kan hente i barnehagen så sender han ei melding når han er nedmed veien, og jeg sender barnet ut.

Dumt at det skal være sånn, men etter gjentatte runder på familievernkontoret så er dette den løsningen som fungerer best.

Anonymous poster hash: 96c83...d71
  • Liker 1
Skrevet

Det har gått noen mnd siden et opprivende brudd. Han gjorde det på verste måten, ved å ære utro. Ganske så fort etter at jeg avslørte dem flyttet han inn til henne han var utro med. Og siden da skal han ved hver mulighet han har, hovere overfor meg med at han har det så bra, at han aldri har hatt det bedre, og at de har det så perfekt de to. Hvorfor har han et så desperat behov for å vise meg at han har det så bra, eller har han det egentlig ikke så bra? Jeg tenker at om jeg var han og hadde vært så lykkelig, da hadde jeg ikke hatt behov for å brife med det støtt og stadig, da hadde jeg vel beholdt meg rolig. Hva tenker dere? Noen som har et lurt svar å komme med til han?

Det virker, forståelig nok, som om du vil ha en bekreftelse på at han egentlig valgte feil, selv om du ikke vil ha han tilbake. Og ja, etter min mening så har han det ikke så bra. Han føler nok at han gjorde en tabbe og han må overbevise seg selv om at han har det bedre der han er nå. Det beste er å la det gå ut over deg, fordi du er en direkte refleksjon av hva han har gjort. Jeg vet ikke om han noen gang vil innrømme dette for seg selv, men det burde ikke være viktig for deg uansett.

Med tanke på at det er der kommentarene hans mest sannsynlig kommer fra, så vil det beste være at du svarer kort og høflig "det er bra for deg, *navnethans* med et lett smil. Ikke lat som om du har det så mye bedre uten han eller sånne "morsomt at du tror at jeg bryr meg om hva du gjør nå" -svar. Nytter ingenting. Dine svar bør være nøytrale.

Skrevet

Jeg har vært sammen med en sånn fyr, og han var rett og slett bare slem, ikke noe annet. Derfor ville jeg vært forsiktig med å tro at mannen din angrer seg e.l. selv om jeg også ser at det er det du kanskje ønsker å høre. Min eks angret seg i hvert fall ikke, han bare greide ikke å dy seg fra å være ekkel når han så at jeg lå nede. Derfor mener jeg du bør opptre likegyldig/vennlig og forsøke å unngå at det vises på deg at han sårer. Hvis han er sånn som min eks, så er han ute etter å såre, uvisst av hvilken årsak, og da slutter han bare når han ser at det ikke går inn på deg lenger. Denne fyren skal du egentlig være glad du er kvitt, men det kan ta litt tid å komme seg ovenpå igjen :)

Anonymous poster hash: 8136f...8cd
Skrevet

Dette handler om hans følelser og ikke dine. Uansett hvorfor han gjør dette, må du ta kontrollen her og ikke la hans følelser og psykisk ubalanse for øyeblikket ødelegge for deg. Vær høflig og normal mot han, og si at du synes det er fint han trives og har det bra. Ikke prøv å ta igjen ved å vise at du har det bra, for det vil bare trigge han mer. Han er barnets far så prøv å vær den voksne i dette.

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor han gjør det kan man jo spekulere i. Jeg ville trodd at det var fordi han egentlig ikke har det så bra.

Men det du kan gjøre er å si "ja" og "ha" og ikke oppmuntre han til å si mer. Fortsetter han, så si du må komme deg avgårde/har en avtale/eller noe liknende og sett deg i bilen, lukk døra avhengig av hvor situasjonen oppstår.

Skrevet

Naaahh han har det fett. Akkurat sånn var exn min og, de er fortsatt gift etter 15 år. Det er bare fordi han føler seg høy når han kan tråkke på deg, booste selvbildet sitt fordi i hodet hans betyr det at du blir lei deg, at du vil ha den oppblåste ræva hans tilbake...

Hev deg over! Og tro meg; når det ryktes at du har en eller flere beilere hengende.. så komme han nok til å slippe geipen nedpå.. ;)

Skrevet

Enig med dem som sier at du ikke må kommunisere mer enn akkurat det du trenger. Ofte snakker man for mye sammen og samtalen glir over i ubehagelig. Det lønner seg å ta mest mulig på mail i starten og bare møtes med barna tilstede. Etterhvert vil dette gå lettere.

Om han angrer seg eller ikke, synes jeg du ikke skal bruke tid på. Regner med at du ikke vil ha han tilbake og da kan du prøve å komme videre fra følelsen om han angrer seg og savner deg eller ikke - for det er vel egentlig uvesentlig når dere ikke skal bli et par igjen?

• Liker 1
Skrevet

Det virker, forståelig nok, som om du vil ha en bekreftelse på at han egentlig valgte feil, selv om du ikke vil ha han tilbake. Og ja, etter min mening så har han det ikke så bra. Han føler nok at han gjorde en tabbe og han må overbevise seg selv om at han har det bedre der han er nå. Det beste er å la det gå ut over deg, fordi du er en direkte refleksjon av hva han har gjort. Jeg vet ikke om han noen gang vil innrømme dette for seg selv, men det burde ikke være viktig for deg uansett.

Med tanke på at det er der kommentarene hans mest sannsynlig kommer fra, så vil det beste være at du svarer kort og høflig "det er bra for deg, *navnethans* med et lett smil. Ikke lat som om du har det så mye bedre uten han eller sånne "morsomt at du tror at jeg bryr meg om hva du gjør nå" -svar. Nytter ingenting. Dine svar bør være nøytrale.

Liker! Veldig godt poeng. Særlig det der med at du er den direkte refleksjonen av tabben hans.

Ikke kast bort energi på å spill lykkelig selv, da blir det bare en slags konkurranse og skuespill. Bare vær nøytral og si "Så fint at du er lykkelig nå." Ikke hånlig, ikke bittert, bare "ok" liksom. Så jobber du ræva av deg for å få et bedre liv selv.

Anonymous poster hash: 6498f...0e9

Skrevet

Om han angrer seg eller ikke, synes jeg du ikke skal bruke tid på. Regner med at du ikke vil ha han tilbake og da kan du prøve å komme videre fra følelsen om han angrer seg og savner deg eller ikke - for det er vel egentlig uvesentlig når dere ikke skal bli et par igjen?

Ikke føl deg dum hvis følelsene dine delvis sier at du vil ha han tilbake heller. Det er helt normalt. Dere har tross alt delt livet sammen, og tilknytninger og følelser går ikke alltid over når noen er utro dessverre.

Men det beste du kan gjøre nå er å legge til rette for at lufta går ut av ballongen hans. Hvis du konkurrerer eller viser følelser er det bare bensin på bålet. Nøytral, zen og unnvikende. Det beste du kan gjøre, selv om du sikkert har lyst til mye annet :)

Skrevet

Ikke føl deg dum hvis følelsene dine delvis sier at du vil ha han tilbake heller. Det er helt normalt. Dere har tross alt delt livet sammen, og tilknytninger og følelser går ikke alltid over når noen er utro dessverre.

Men det beste du kan gjøre nå er å legge til rette for at lufta går ut av ballongen hans. Hvis du konkurrerer eller viser følelser er det bare bensin på bålet. Nøytral, zen og unnvikende. Det beste du kan gjøre, selv om du sikkert har lyst til mye annet :)

Dette er viktig å huske på for alle oss som har opplevd samlivsbrudd pga utroskap: Vår kjæreste og beste venn gjorde noe utilgivelig mot oss som par, og brøt tilliten. For å være fri ønsker han deg ut av livet sitt. Og med barn blir det ennå verre for da har han i tillegg splittet opp familien til barna sine, og gitt sine barn poteniselle psykiske problemer. Til tross for problemer i samlivet og at kjærligheten ikke alltid var i forsetet, var dette en vi stolte på og støttet oss til i livet. Da må man gjennom en stor og lang kjærlighetssorg samtidig som man er forbanna og sinna og man har kanskje føleler mot personen og dens nye kjæreste som grenser mot hat.

Et vond kaos av følelser som svinger litt for hver dag som går. Og som kanskje har ødelagt noe i følelseslivet for alltid hos den bedratte, selv om livet går videre og vi kan oppleve kjærlighet igjen.

Det kan være lurt å bearbeide disse følelsene hos en psykologi/terapeut for det er ikke så lurt å vise din eksmann eller dele noe av dette med han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...