Gå til innhold

Hvis DU kunne valgt tema for en TOPPSAK i en stor avis

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hva ville du da valgt for et tema?
Hva vil du at folket skal vite mer om?

Jeg har mulighet til å belyse et tema for en stor gruppe mennesker og jeg lurer på hva jeg skal velge. Jeg har noen forslag, men jeg vil benytte anledningen til å gi mer kunnskap om noe som kanskje ikke så mange vet så mye om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seksuelle overgrep. Det er veldig mye uvitenhet rundt dette, og så er det så fryktelig mange som er utsatt for det.

Anonymous poster hash: 4f320...d0e
Skrevet

...hva ville du da valgt for et tema?

Hva vil du at folket skal vite mer om?

Jeg har mulighet til å belyse et tema for en stor gruppe mennesker og jeg lurer på hva jeg skal velge. Jeg har noen forslag, men jeg vil benytte anledningen til å gi mer kunnskap om noe som kanskje ikke så mange vet så mye om.

Noe man brenner for, selvsagt. Ellers er det jo bare en hvilken som helst sak. Det må jo være noe man kan stå for, på alle områder.

Skrevet

Noe man brenner for, selvsagt. Ellers er det jo bare en hvilken som helst sak. Det må jo være noe man kan stå for, på alle områder.

Men man brenner gjerne ikke for noe man ikke vet noe om.

Gjest Hyssingen
Skrevet (endret)

Jeg ville skrevet om overgrep mot menn. Den type overgrep som har "kvinnestempel" på seg, som seksuelle overgrep, psykisk og fysisk mishandling utført av kvinner mot menn de er i forhold med. Sånne ting

Endret av gulmelon
Skrevet

Men man brenner gjerne ikke for noe man ikke vet noe om.

Eh ... dersom JEG kunne velge tema, så ville det jo vært noe JEG brant for. Hallo.

Skrevet

Noe positiv som skjer i verden akkurat nå, nøyaktig hva det skal være er mindre viktig

Skrevet

Eh ... dersom JEG kunne velge tema, så ville det jo vært noe JEG brant for. Hallo.

Ja, det er fint :-) Hva brenner du for da?

Skrevet

Ja, det er fint :-) Hva brenner du for da?

Neppe det samme som deg, så det har du ikke behov for å vite noe om.

Skrevet

Miljøet går til helvete, og folk gir faen/er ikke klar over det.

Å skrive om noe annet, i en tid hvor selve eksistensgrunnlaget til fremtidige mennesker står på spill, er absurd.

Det er ikke snakk om å redde en froskeart eller to, det er snakk om å redde jordkloden vi er avhengige av. Folk flest forstår ikke dette, og medienes arbeid med å opplyse om det, neglisjeres på det groveste til fordel for meningsløst pjatt som selger mest mulig aviser.

At det ikke opplyses i avisene om hvordan det faktisk står til med vår eneste planet og hjem i universet, får meg iblant til å nesten miste troen på menneskeheten (og da tenker jeg at det kan være like greit at vi er i ferd med å utrydde oss selv.. :fnise: ).

Anonymous poster hash: 1854d...997
  • Liker 5
Skrevet

Hyggelig.

• Liker 13
Skrevet

..Men du har behov for å svare på tråden?

• Liker 9
Skrevet

Miljøet går til helvete, og folk gir faen/er ikke klar over det.

Å skrive om noe annet, i en tid hvor selve eksistensgrunnlaget til fremtidige mennesker står på spill, er absurd.

Eksistensgrunnlaget står overhodet ikke på spill, de som sier dette krisemaksimerer så til de grader. Ja, man har enkelte miljøproblemer, men ingen av disse har særlig potensiale til å true moderne sivilisasjon.

• Liker 2
Skrevet

Nå drømmer jeg bare høyt, men hvis det var meg som skulle belyse et tema, så ville jeg valgt Israel: landet vi IKKE får se på TV :)

For noen år tilbake dro jeg ned dit alene og ville se hvordan det var, ikke i en religiøs sammenheng, men som en ung sekulær kvinne.

Jeg ble helt overrasket hvor feil fremstillt Israel blir i Norge, jeg så hverken apartheid eller hat. Tvert imot var det MANGE arabere der, side om side med Israelere, homofile som gikk hånd i hånd i gaten med hode hevet og masse forskjellige spennende kulturelle inntrykk. Rundt et hjørne satt det flere rastafarifolk fra Afrika med en joint som hørte på Reggae, med en Bob Marley grafitti bak seg, rundt det andre hjørne blonde russere som kikket på gullfisker i en dyrebutikk. Makan til multikulturelt samfunn skal man lete lenge etter..

Jeg koste meg masse, og turen fikk meg virkelig til å tenke over hvor annerledes det faktisk var enn hva jeg hadde trodd. Jeg skjønner at ikke alt er en dans på roser i visse områder, og jeg tror det finnes fanatikere i alle land, men jeg må si jeg virkelig fikk øynene opp om at man skal ta med en klype salt det man får servert på TV her i Norge. Og ikke dømme folk for fort.

Desverre hadde jeg ikke turt å belyse dette for en hvilken som helst gruppe offentlig :( Jeg hadde vel blitt fryst ut og blitt kalt det ene og det andre. Kanskje til og med drapstruet. Sånn er desverre verden vår blitt :(

Anonymous poster hash: b2285...1bf
  • Liker 7
Skrevet

For meg hadde det vært behandlingen Krigsseilerne fikk etter krigen, en av de få tingene som ærlig talt gjør at jeg skammer meg over å være Norsk.

Skrevet

Voldtekt i fylla, er det overgrep, eller har man driti seg litt ut?

om en jente og en gutt flørter i fylla og dem blir enig om og ha sex, og jenta/gutten våkner dagen etterpå, og angrer og ikke helt husker om hun sa ja eller nei, er det voldtekt?

husker jeg leste om en gutt, han skulle i retten for og ha voldtatt ei jente, fordi hun ikke huska at hun var med på det!

• Liker 2
Skrevet

Eksistensgrunnlaget står overhodet ikke på spill, de som sier dette krisemaksimerer så til de grader. Ja, man har enkelte miljøproblemer, men ingen av disse har særlig potensiale til å true moderne sivilisasjon.

Undersøk konsekvensene en 6 grader varmere verden vil få først. En situasjon jorden er på god vei mot hvis dagens utslippstrend av CO2 fortsetter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville informert om framgangen av antiobotikaresistente bakterier og infeksjoner.

Informer folk om at de må bruke antibiotika bare hvis det er nødvendig. Hvis legen tilbyr dem antibiotika når det ikke er helt nødvendig må de si nei. Mye går over av seg selv, men mange velger å ta antibiotika for at det skal gå fortere. Tom. når man har virusinfeksjoner er det folk som insisterer på å få antibiotika. selvom antibiotika ikke har noen effekt på virusinfeksjoner.

Informer dem om at hvis de må ta antibiotika må de fullføre hele behandlingen. Selvom de føler seg friske må de ikke slutte å ta antibiotikaen ettersom bakteriene kan fortsette å leve og mutere til de bygger opp resistanse mot antibiotika. Fullfør hele behandlingen med antibiotika slik at alle bakteriene blir drept.

La folk få vite hvilken rolle landbruket spiller i dette når de bruker antibiotika på dyr.

Det finnes allerede i dag en gruppe bakterier som har vist resistens selv mot den aller sterkeste typen antibiotika mennesker har. De kalles CRE (carbapenem-resistant Enterobacteriaceae) og forårsaker blære, lunge og blodinfeksjoner som kan gi livstruende septisk sjokk. De har en dødsrate på 50%, og finnes i over 4% av alle amerikanske sykehus, og 18% av de som tilbyr langtidspleie.

Centers for disease control and prevention (CDC) i USA slapp i går en ganske urovekkende trusselrapport om dette. Den første av sitt slag for CDC. http://www.cdc.gov/drugresistance/threat-report-2013/

Litt lesestoff:

http://www.nature.com/news/antibiotic-resistance-the-last-resort-1.13426

http://www.wired.com/wiredscience/2013/09/cdc-amr-rpt2/

http://www.usatoday.com/story/news/nation/2012/11/29/bacteria-deadly-hospital-infection/1727667/

http://www.theverge.com/2013/9/17/4740620/antibiotic-resistant-diseases-cause-23000-deaths-per-year-in-us

http://www.newscientist.com/article/dn24216-cdc-warns-of-future-catastrophic-antibiotic-resistance.html#.UjpEJMZkN8E

Endret av That yoke
  • Liker 4
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Det som burde stå med krigstyper, men som bare får lite oppmerksomhet; den vanvittige befolkningsøkningen i verden med mulige prognoser og sannsynlige konsekvenser.

Skrevet

Det som burde stå med krigstyper, men som bare får lite oppmerksomhet; den vanvittige befolkningsøkningen i verden med mulige prognoser og sannsynlige konsekvenser.

Den holder på å flate ut og vil stabilisere seg på 9-10 milliarder mellom 2050 og 2100 ifølge FNs befolkninsprojeksjoner. Det er en myte at det er et problem. I Europa og USA er fertilitetsraten nå under 2.1, så hvis det ikke var for immigrasjon ville befolkningen synket. Jeg viller heller vært bekymret for et demografisk skifte mot en mye eldre befolkning som følge av befolkningsnedgang. Da får man mindre folk i arbeid som må finansiere pensjonsystemet for flere mennesker. Dette kan bli et problem Europa må hanskes med i framtiden. http://en.wikipedia.org/wiki/Ageing_of_Europe

http://www.youtube.com/watch?v=vZVOU5bfHrM

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...