Gå til innhold

huseier går opp i husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen smarte folk som kan reglene på dette ? Huseier skal gå opp 25% på husleien jeg betaler? Lurer på om dette er lov ?

Anonymous poster hash: 9eb70...27d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meg ts. Jeg vet at hun har lov til å gå opp men så mye ?

• Liker 1
Skrevet

Husleien kan bare økes tilsvarende indeksprisen, og det må gå en viss tid (1 år?) fra du har flyttet inn til dette er lov.

Anonymous poster hash: f6e07...d03
  • Liker 2
Skrevet

Meg ts. Jeg vet at hun har lov til å gå opp men så mye ?

Hvis kontrakten din har gått ut så har huseier lov til å sette opp husleien så mye han vil. Hvis ikke så har han bare lov til å øke med konsumprisindeksen.

Anonymous poster hash: dc110...1a7

• Liker 5
Skrevet

Husleien kan justeres til gjengs leie hvert 3. år, som betyr snittet av hva liknende leiligheter leies ut for i samme område. Det må varsles 6 måneder i forveien.

Anonymous poster hash: d884d...976
  • Liker 11
Skrevet

Anbefaler deg å melde deg inn i leieboerforeningen. Var selv medlem der da jeg leide boliger tidligere. De har også juridisk rådgiving på telefon. Fikk selvhjelp av dem til en tvist jeg hadde med ei jeg leide hos.

• Liker 2
Skrevet

Leieboligforeningen ? Hvor finner jeg de.jeg betaler pdd 8000 kr.han skal gå opp til 10000 kr.jeg har bodd her i litt over to år.kontrakten er en standarkontrakt..men vet jo ikke av den for øyeblikket.

Skrevet

Leieboligforeningen ? Hvor finner jeg de.jeg betaler pdd 8000 kr.han skal gå opp til 10000 kr.jeg har bodd her i litt over to år.kontrakten er en standarkontrakt..men vet jo ikke av den for øyeblikket.

Jeg fikk nylig hevet min leie fra 6700 til 7300kr. Men det var fordi jeg hadde en kontrakt som var gyldig i 3år og da den gikk ut så hevet huseieren leien til gjengs leie. Jeg fikk varsel om det i forveien slik at jeg hadde tid til å finne meg noe annet om jeg ikke ville bo her mer.

Skrevet

Les husleieloven:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Anonymous poster hash: f6e07...d03
  • Liker 2
Skrevet

www.lbf.no

Der finner du alt du trenger av info.

Skrevet

Har du tidsbestemt avtale? Bor du i samme hus som utleier? Det vil si loftsleilighet, sokkelleilighet eller leilighet i tomannsbolig?

Skrevet

Ts her.Nei jeg bor ikke i samme hus som han .jeg leier sokkelleiligheten i huset.

Skrevet

Ts her.Har liksom ikke så mye peiling på konsumprisindeksen ;/

Skrevet

Nei jeg tror ikke det er tidsbestemt.men finner jo ikke kontrakten for øyeblikket.

Skrevet

Ts her.Har liksom ikke så mye peiling på konsumprisindeksen ;/ Anonymous poster hash: 9eb70...27d

http://kalkuler.no/kpi/

Tast inn leia for f.eks 2012, også velger du 2013 for å se hvor mye kronens verdi har sunket eller økt.

Anonymous poster hash: b8471...9ba

Skrevet

http://kalkuler.no/kpi/

Tast inn leia for f.eks 2012, også velger du 2013 for å se hvor mye kronens verdi har sunket eller økt. Anonymous poster hash: b8471...9ba

Ser forresten at denne ikke går høyere enn til 2011. Men bare google "konsumprisindeks". Ikke verre enn dt.

Skrevet

Om du har bodd i boligen i bare litt over 2 år har han ikke lov å sette opp leien i det hele tatt. Han har først lov å gi beskjed om økning i leien når du har bodd der i 2 år og 6 mnd, og så trer økningen i kraft når du har bodd i boligen i 3 år.

Det er ingen faste regler på hvor mye han kan sette opp leien, leietaker og huseier må bli enige seg imellom, ellers må de til megling.

Men som sagt, huseieren din har ikke lov å øke leien enda.å

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal håndtere dette.jeg vil ikke ha et dårlig forhold til denne utleieren.men 2000 kr.er mye penger for meg...lurer på om jeg skal kontakte en advokat å forhøre meg..er redd han plutselig kommer å sier at jeg må signere kontrakten ...

Skrevet

Om du har bodd i boligen i bare litt over 2 år har han ikke lov å sette opp leien i det hele tatt. Han har først lov å gi beskjed om økning i leien når du har bodd der i 2 år og 6 mnd, og så trer økningen i kraft når du har bodd i boligen i 3 år.

Det er ingen faste regler på hvor mye han kan sette opp leien, leietaker og huseier må bli enige seg imellom, ellers må de til megling.

Men som sagt, huseieren din har ikke lov å øke leien enda.å

Det er feil. Utleier kan regulere husleie etter konsumprisindeksen (som endrer seg kanskje 50-100kr på ett år).. Dette kan gjøres når leietaker har bodd i boligen ett år.

Det er regulering til gjengs leie han ikke har lov til, før det har gått tre år, med varsel 6mnd i forveien.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...