Gå til innhold

Tips? Barcelona, Firenze, Wien, Amsterdam, Paris, München!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på interrail i sommer og har planlagt å reise til München, videre til Wien, så til Firenze,Barcelona,Paris og til slutt Amsterdam. Lurer på om noen har vært i noen av disse byene og har noen gode tips til hva vi må se, prøve, steder vi må dra til mens vi er der osv.? Blir kjempeglad for tips. Evnt. tips til rimelige steder å bo?

Skrevet

Ah - Firenze - byen over alle byer. I juli og delvis august er byen tømt for italienere og fyllt med turister. Må-se i Firenze:

* Gli Uffizi (kunstgalleri)

* Minst én David-statue (uunngåelig - kopier finnes over-alt - originalen står inne på et museum som jeg ikke husker navnet på).

* Picknick i Giardino di Boboli (Boboli-hagen)

* Lunsj i Fiesole (på en høyde en busstur unna)

* En formiddag i Siena (en busstur eller togtur unna) - hvis du er der 2. juli eller 16. august så må du få all del få med deg (uunngåelig) il Palio - hesteveddeløpet

+ masse mer

*sukk*

På tide med en Firenze-tur igjen, skjønner jeg. :ler:

Skrevet

Coffieshop i amsterdam ihvertfall :wink: Notre dam i paris har en fantastisk uhyggelig intens aura. Den bør oppleves. La rambla i barcelona har masse snodige gatemusikanter og lignende. Og gata går rett ned til havna, og strand.Lang gate.

Skrevet

Åj, masse fint i de byene jeg har vært i, i hvert fall. Starter med Paris:

* Musee d'Orsay - flott kunst, og det gjør ikke noe at selve museet er nydelig også. Louvre er også flott, men jeg foretrekker Orsay.

* Piknik ved Eiffeltårnet

* Notre Dame (gratis orgelkonsert hver søndag, tror jeg)

* shopping (duh!)

Barcelona:

* Ramblaen, alt nevnt. Sørg for å gå inn på matmarkedet, det er helt utrolig. Men pass på veska langs den gata!

* Bygninger etter arkitekten Gaudi, særlig Sagrada Familia-katedralen og Guel-parken. Utrolig spesielt.

* Masse god mat.

Kunne nevne masse, men stopper der. Gled deg til turen!

Gjest Anonymous
Skrevet
Ah - Firenze - byen over alle byer. I juli og delvis august er byen tømt for italienere og fyllt med turister. Må-se i Firenze:

* Gli Uffizi (kunstgalleri)

* Minst én David-statue (uunngåelig - kopier finnes over-alt - originalen står inne på et museum som jeg ikke husker navnet på).

Galleria dell'Accademia finner du den originale David - som er umåtelig flott!

*sukk*

På tide med en Firenze-tur igjen, skjønner jeg.  :ler:

:)

Firenze er en herlig by!

Verdt å få med seg er også Il Duomo, en flott og høyreist katedral (som faktisk er laget uten hjelp av stilaser - tro det eller ei!).

Besøk alle bodene ved Ponte Vecchio, her kan du gjøre gode kupp på smykker og skinnvarer!

Er du glad i god vin vil jeg også anbefale lunch ved Cantinetta Antinori - god mat og veldig god vin!

Skrevet

Kjempemasse bra tips! :) Tusen takk. Hvis det er flere som har noen tips så er det bare å komme med det! Det blir aldri for mye. :)

Skrevet

I Wien er en fantastisk vakker by med historisk sus, og selvfølgelig må man smake på en ekte wienerschnitzel mens man er der! De er enorme og dekker en tallerken...

Byen har mange imponerende byggverk. I Wien finner du noen av de vakreste renessanse-, barokk- og rokokkobygninger i verden. De fleste av severdighetene ligger nær gamlebyen, blant annet Stephansdomen, Habsburgernes slott Hofburg, Statsoperaen, Burgtheater, Prater, Kunsthistorisk museum, Den Spanske Rideskole og slottet Belvedere. Belvedere i sentrum inneholder galleri og museum som er vel verdt å få med seg med bl.a. kunstverk av van Gogh, Monet og Klimt.

Prater er en fornøyelsespark og har bl.a. et kjent, gammelt pariserhjul med små kabiner i tre som man sitter i.

Schönbrunn er et fantastisk keiserslott som ligger noen stasjoner ut av byen med metro. Det har en egen zoo i hagen, og en fantastisk Sachertorte i kafeen. Anbefales!

Hvis du liker klassiske konserter, kan man kjøpe billetter til forskjellige slike at parykkledde studenter bl.a. utenfor Stephansdom.

I tillegg finner du Freudmuseet i leiligheten hvor Freud bodde i Wien.

Lykke til!

Skrevet

Kom hjem fra Barcelona for en uke siden, og der hadde vi det ganske bra. Vi var likevel uheldig med maten flere ganger, synes den var mindre bra og dyr i tillegg, selv om vi holdt oss unna de verste turist-strøkene.

Vi var en tur opp på Montjuic-høyden, men ville heller tatt det andre kabeltoget til høyden på motsatt side, da utsikten skal være mer imponerende. Vi var også og så flere av Gaudis bygninger, som jeg ble veldig fascinert av. Ellers er det gode shopping-muligheter, selv om jeg synes generelt at skoene var dyrere enn i Norge. Mat-markedet ved Ramblaen er vel det eneste som var flott med Ramblaen ellers var det de samme kortutsalgene, gatekunstnere og "dyrebutikkene" nedover det hele.

Har ikke vært i Amsterdam siden jeg var liten jente, men fra Paris har jeg mange gode minner. En kjempeflott by på alle måter og som de alle storbyer nok å se, spise og shoppe :).

På www.timeout.com er det masse informasjon om hva du kan finne på i de forskjellige byene. God tur!

Gjest Anonymous
Skrevet

Amsterdam er en frika by. Utrolig herlig stemning. Vi leide en lugar i en båt som lå ved en brygge. Veldig greit sted å overnatte.

Fint å gå turer i bygatene. Kanaler, broer, trehus som står tett, brostein, spennende kaffebarer og spennende mennesker. Utendørs loppemarked er også verdt et besøk. Hvis du har lest Anne Franks dagbok kan det være interessant å besøke huset hun bodde i.

Vi ble kjent med en fastboende. Han viste oss nattelivet i Amsterdam . Red Light var fascinerende. Fikk jo muligheten til å se det litt fra "innsiden", siden han som viste oss rundt kjente flere av de prostituerte. Besøkte turistfrie kafeer. Og røkte hasj av meget bra kvalitet.

Paris har jo så mange kjente turistattraksjoner. Notre Dame er verdt et besøk. Utrolig stemningsfullt, høytidelig og vakkert. Likte også Montmartre. Trives best der hvor jeg opplever det "ekte". Trange sidegater med klesvask til tørk, barn som leker og løshunder som svinser rundt, små bakerier med ferske bakervarer, en flaske vin (og vann!) i en park.

Gjest Anonymous
Skrevet
Skal på interrail i sommer og har planlagt å reise til München

Oktober festivalen, som er i slutten av September :) , er jo absolutt noe å få med seg....

Men siden det er i sommer, så vil jeg anbefale:

Picnic i Englischer Garten, Bade i fontenen på Marienplatz, sjekke butikker i Schwabing. Bading i Isaar er oxo fint. Deutsches Museum ved Isaar er verdt et besøk. Får du tak i bil, er det verdt å ta en tur sydover, retning Chiemsee. Midt i en innsjø ligger et av slottene til Ludvig den Gale! Starnberger See er oxo et flott sted for bading.

Drikk Radler, Spezi og fremfor alt Weissbier! Paulaner Weissbier er ok, men Augustiner Weissbier er det beste!

Hvis øl og historisk sus er tingen, sjekk ut Bürgerbräukeller. En enorm ølhall, hvor Hitler lanserte sitt første kupp!

Lykke til!!

Og god tur...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...