AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #1 Skrevet 18. september 2013 Trenger en oppskrift på pannekaker. Ikke en hvilken som helst oppskrift heller. Jeg må ha den perfekte! Ikke den som "tja, mann og barn synes den er god i hvert fall", men den dere alltid har fått masse skryt for, fra alle mulige hold. Ikke den gjennomsnittlige pannekaken. Grunnoppskrift på pannekaker finner man overalt. Det smaker ikke noe mer enn helt greit. Jeg trenger den oppskriften som får folk til å si "Dette er de beste pannekakene jeg har smakt!!" Anonymous poster hash: 96406...128
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 De beste pannekakene er selvsagt de som ikke er tørre. Hemmligheten er å ha minst mulig egg i oppskriften. En helt enkel oppskrift er 2 egg, 1 liter melk og 1 ss hvetemel pr. dl. melk (her kan det slumpes). 1-2 ts salt. Røres rundt. Dersom du vil lage med mer melk enn 1 liter, så trenger du ikke fler egg, men om du skal opp mot 2 liter melk kan du ha i 3 egg. Og stekes på middels varme. Røra skal være litt tynn, for pannekakene skal være tynne. Og for å få dem supergode, skal de selvsagt fylles med bacon (etter at de er stekt), og da er det bacon i biter som gjelder. Kan ha i litt sukker i røra, men det beste er å smaksette etterpå. Denne oppskriften er egentlig det som kalles mjølkekaker, men smaken er som pannekaker. Men tradisjonelt sett stekes de på takke, men det funker fint å steke dem i vanlig stekepanne. Oppskriften er fra min bestemor, og det er ikke tvil om at de alltid blir knallgode. Anonymous poster hash: 4072c...58a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 Her er det bare ett svar, og det er oppskriften fra The Guardian på perfekte pannekaker. De er perfekte. Jeg har en fantastisk pannekakefamilie hvor både mann, svigermor og svigerfar er mestre. Pannekakene deres er sabla gode, men perfekte er kun disse - se helt nederst på siden: http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2011/mar/03/how-to-cook-perfect-pancakes De er verken for melete eller for eggete, og det som gjør dem perfekte er nok at det er ett egg og en eggeplomme, altså ikke hele egg. Og ja, folk sier at dette er de beste pannekakene de noen sinne har smakt. Jeg må legge til at fyllet nok spille en viss rolle her. Jeg får spesielt mye skryt for wienerpølsefyll, røkelaksfyll og kastanjepurefyll. Anonymous poster hash: caf02...b1d 1
mahri Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 Spørs også hva slags pannekaker du har lyst til å lage. Prøvde en gang en oppskrift på amerikanske pannekaker hvor man først stivpisker eggehviten. Pannekakene ble skikkelig luftige og gode Eller er du ute etter de tynne variantene? Der har jeg nok bare en basisoppskrift, men pleier å tilsette litt kanel for å få litt ekstra smak.
Gjest Magdalene Skrevet 21. september 2013 #5 Skrevet 21. september 2013 Jeg lager pannekaker jeg får skryt av fra alle. Heller en halv-en hel pose med små lettkokte havregryn i en bolle. Heller på melk slik at alt er dekket av melk. Lar det stå slik i ca 30min, før jeg tar i egg (4-7stk), sukrin, litt kanel (kan droppes), og frøene fra en hel vaniljestang. Bruker så stavmikseren slik at det blir en gjevn og glatt røre. Like gode kalde, som varme. Holder seg mange dager i kjøleskapet. Pleier ofte å sende med en slik i matboksen til datteren.
mahri Skrevet 21. september 2013 #6 Skrevet 21. september 2013 Jeg lager pannekaker jeg får skryt av fra alle. Heller en halv-en hel pose med små lettkokte havregryn i en bolle. Heller på melk slik at alt er dekket av melk. Lar det stå slik i ca 30min, før jeg tar i egg (4-7stk), sukrin, litt kanel (kan droppes), og frøene fra en hel vaniljestang. Bruker så stavmikseren slik at det blir en gjevn og glatt røre. Like gode kalde, som varme. Holder seg mange dager i kjøleskapet. Pleier ofte å sende med en slik i matboksen til datteren. Ikke noe mel i den oppskriften altså? Det har jeg ikke prøvd før, trodde liksom pannekaker nesten måtte ha mel Den skal jeg prøve en gang!
Gjest Magdalene Skrevet 21. september 2013 #7 Skrevet 21. september 2013 Ikke noe mel i den oppskriften altså? Det har jeg ikke prøvd før, trodde liksom pannekaker nesten måtte ha mel Den skal jeg prøve en gang! Ikke mel i det hele tatt. Kun "havregrøt" med egg, som jeg gjevner helt med stavixeren.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #8 Skrevet 21. september 2013 Jeg lager pannekaker jeg får skryt av fra alle. Heller en halv-en hel pose med små lettkokte havregryn i en bolle. Heller på melk slik at alt er dekket av melk. Lar det stå slik i ca 30min, før jeg tar i egg (4-7stk), sukrin, litt kanel (kan droppes), og frøene fra en hel vaniljestang. Bruker så stavmikseren slik at det blir en gjevn og glatt røre. Like gode kalde, som varme. Holder seg mange dager i kjøleskapet. Pleier ofte å sende med en slik i matboksen til datteren. Det er ikke akkurat vanlige pannekaker når man bruker havregryn og sukrin. Greit nok for folk på en spesiell diett, men de perfekte pannekakene er det ikke. Anonymous poster hash: caf02...b1d 9
Gjest Magdalene Skrevet 21. september 2013 #9 Skrevet 21. september 2013 Det er ikke akkurat vanlige pannekaker når man bruker havregryn og sukrin. Greit nok for folk på en spesiell diett, men de perfekte pannekakene er det ikke.Anonymous poster hash: caf02...b1d Ingen diett her, og alikevel synes alle som Smaker de at de er perfekte.
jita Skrevet 21. september 2013 #10 Skrevet 21. september 2013 Jeg lager pannekaker jeg får skryt av fra alle.Heller en halv-en hel pose med små lettkokte havregryn i en bolle. Heller på melk slik at alt er dekket av melk. Lar det stå slik i ca 30min, før jeg tar i egg (4-7stk), sukrin, litt kanel (kan droppes), og frøene fra en hel vaniljestang.Bruker så stavmikseren slik at det blir en gjevn og glatt røre. Jeg var sulten og fant ingenting jeg hadde lyst på og prøvde å lage disse. De pannekakene var utrolig saftige og gode. takk for tipset. Det fungerte fint selv om jeg bare hadde store havregryn , men vil nok kjøpe de lettkokte neste gang
Gjest Magdalene Skrevet 21. september 2013 #11 Skrevet 21. september 2013 Jeg var sulten og fant ingenting jeg hadde lyst på og prøvde å lage disse. De pannekakene var utrolig saftige og gode. takk for tipset. Det fungerte fint selv om jeg bare hadde store havregryn , men vil nok kjøpe de lettkokte neste gang Så bra du likte dem!
Teriyaki Skrevet 21. september 2013 #12 Skrevet 21. september 2013 (endret) Jeg lager pannekaker jeg får skryt av fra alle. Heller en halv-en hel pose med små lettkokte havregryn i en bolle. Heller på melk slik at alt er dekket av melk. Lar det stå slik i ca 30min, før jeg tar i egg (4-7stk), sukrin, litt kanel (kan droppes), og frøene fra en hel vaniljestang. Bruker så stavmikseren slik at det blir en gjevn og glatt røre. Like gode kalde, som varme. Holder seg mange dager i kjøleskapet. Pleier ofte å sende med en slik i matboksen til datteren. Sikkert et dumt spørsmål, men funker det å bruke vanlig sukker? Og i så fall, hvor mye sukker trenger man? Sukrin er ikke noe vi pleier å ha i hus, så kjedelig å kjøpe inn det kun for å lage pannekaker. Edit: Utfordringen her er at vi må bruke laktosefri melk. Kan være det har vært oppskriften det har vært noe "galt" med, men jeg opplever at den blir mye vanskeligere å steke når man bruker laktosefri melk kontra vanlig melk. Samme når man lager hvitsaus, da blir det merkelig konsistens i starten. Endret 21. september 2013 av Teriyaki
Gjest Magdalene Skrevet 21. september 2013 #13 Skrevet 21. september 2013 (endret) Sikkert et dumt spørsmål, men funker det å bruke vanlig sukker? Og i så fall, hvor mye sukker trenger man? Sukrin er ikke noe vi pleier å ha i hus, så kjedelig å kjøpe inn det kun for å lage pannekaker. Ja, selvfølgelig! Hvor mye man bruket må man nesten prøve seg litt frem med. En spiseskje eller to kanskje? Ang laktosefri melk er jeg litt usikker på. Men prøv deg frem. Men da trenger du kanskje ikke så mye sukker, for den melken smaker vel litt søtere enn vanlig melk? Endret 21. september 2013 av Magdalene
jita Skrevet 21. september 2013 #14 Skrevet 21. september 2013 jeg brukte soyamelk og vanlije stevia som søting når jeg prøvde å lage disse, og det fungerte helt fint skal lage mange av disse fremover.
Gjest Magdalene Skrevet 21. september 2013 #15 Skrevet 21. september 2013 jeg brukte soyamelk og vanlije stevia som søting når jeg prøvde å lage disse, og det fungerte helt fint skal lage mange av disse fremover. De er veldig kjekke å ha liggende i kjøleskapet og bare spise kalde også 1
Teriyaki Skrevet 21. september 2013 #16 Skrevet 21. september 2013 Ja, selvfølgelig! Hvor mye man bruket må man nesten prøve seg litt frem med. En spiseskje eller to kanskje? Ang laktosefri melk er jeg litt usikker på. Men prøv deg frem. Men da trenger du kanskje ikke så mye sukker, for den melken smaker vel litt søtere enn vanlig melk? Ok, disse skal jeg absolutt prøve! Det er den laktosereduserte melken som smaker litt søtt, for da er bare melkesukkeret spaltet slik at sukkermolekylene mister bindingene sine og blir "enslige", slik at de får en søtere smak. I laktosefri melk er melkesukkeret fjernet helt. Så den smaker så og si som vanlig melk. Er noe som mangler i smaken på en måte, men det er vanskelig å sette ord på akkurat hva. Antar det er at den anelse av sødme man har i vanlig melk, er svakere/borte i laktosefri melk. Takk for tips i alle fall, disse hørtes veldig gode ut, og sunnere enn vanlige pannekaker!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #17 Skrevet 22. september 2013 Jeg begriper meg ikke på dere lavkarbo-folk eller hva dere nå er. Svarene på tråden her er jo pannekaker uten mel og sukker. Hva i all verden har det med de perfekte pannekaker å gjøre? Sikkert perfekte pannekaker for de på en spesiell diett, men når mine venner og min familie vil ha pannekaker, vil de ha pannekaker som er laget med helt vanlige ingredienser som mel, egg, melk osv. Anonymous poster hash: caf02...b1d 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #18 Skrevet 22. september 2013 Dere vet at havregryn er "mel" det og? Man maler bare korna mer og får havremel av dem? Så når dere bløtlegger og kjører kornene jevne så lager dere melet sjøl...Anonymous poster hash: 92a2c...dd8 2
Gjest winston Skrevet 22. september 2013 #19 Skrevet 22. september 2013 Jeg begriper meg ikke på dere lavkarbo-folk eller hva dere nå er. Svarene på tråden her er jo pannekaker uten mel og sukker. Hva i all verden har det med de perfekte pannekaker å gjøre? Sikkert perfekte pannekaker for de på en spesiell diett, men når mine venner og min familie vil ha pannekaker, vil de ha pannekaker som er laget med helt vanlige ingredienser som mel, egg, melk osv. Anonymous poster hash: caf02...b1d Sukker hører ikke hjemme i pannekaker, men ellers helt enig med deg. 1
Teriyaki Skrevet 22. september 2013 #20 Skrevet 22. september 2013 Havrepannekakene var veldig gode og veldig lettvint å lage!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå