Gå til innhold

Slipper firmaeiere å betale barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far til ungen sier at han ikke bhøver å betale meg bidrag. Han har guttungen ca 40%. Jeg har hovedomsorgen.

Sytes det er vanskelig å forstå meg på reglene her. Vi har lenge hatt privat avtale. Helt til han startet eget firma. Han sier noe om at han foreløpig ikke tjener nok (eller har høy nok inntekt??) til å betale. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men har av andre grunner ønsket å holde meg unna Nav.

Noe som vet litt om dette?TAKK

Anonymous poster hash: bf84d...877
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde eget firma i mange år, og det tok 3 år før jeg kunne hente ut en tilnærmet normal årslønn. De to første årene tok jeg ut 100 000. Så ja, i oppstarten har man gjerne ikke lønn/lite lønn.

Anonymous poster hash: d940c...d09
  • Liker 6
Skrevet

Jeg hadde eget firma i mange år, og det tok 3 år før jeg kunne hente ut en tilnærmet normal årslønn. De to første årene tok jeg ut 100 000. Så ja, i oppstarten har man gjerne ikke lønn/lite lønn.

Okk, men velger han ikke selv hvor mye han får i lønn? Jeg tror han selger mye..?

Men betyr det at jeg må til nav da? Og må han da betale tilbake senere?

Skrevet

Okk, men velger han ikke selv hvor mye han får i lønn? Jeg tror han selger mye..?

Ja, penger vokser på trær ser du.

• Liker 1
Skrevet

Meg som drev firma.

Nei, såklart man ikke kan velge hvor mye lønn man tar ut.

De første årene har man kanskje endel investeringer, man har ikke bygd opp ordentlig kundekrets, man har kanskje aksjonærer og lån? Man kan ikke tappe firmaet sitt for driftsmidler.

Man tar heller ikke ut syke lønninger selv om det går godt, for man reivesterer jo for å bygge firmaet videre. Trenger ikke ha god personinntekt selv om man har et firma som går godt.

Er han selvstendig så har han i tillegg en høy skatteprosent, han skal betale mva og han skal betale regnskapsfører. Kreditorer skal ha penger før han betaler seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Og nei, han må ikke etterbetale bidrag når han får seg ordentlig inntekt. Skulle bare mangle.

Nå er han i oppstartsfasen, og den kan vare opptil flere år. Er han heldig så går det godt nok til at han lever av det.

Skrevet

Så man kan med andre ord kun starte opp firma for å slippe å betale for avkommet???=?

Skrevet

Tull og tøys. Nav kan skjønnsfastsette inntekten til far til hva han ville tjent i en 80% stilling passende til utdanning/ansiennitet. Om far velger å bli student eller sier opp jobben for å starte bedrift slipper han ikke automatisk unna å forsørge barnet sitt....

At foreldrene har plikt til å forsørge sine barn, medfører at de innen rimelighetens grenser har plikt til å innrette seg slik at de er i stand til å oppfylle forsørgingsplikten. Dersom inntekten er lavere enn det som med rimelighet må kunne forventes, skal den fastsettes skjønnsmessig. Foreldrene står i utgangspunktet fritt til å innrette seg slik de måtte ønske, men det er ikke uten videre gitt at de med sine valg kan fri seg fra den lovbestemte forsørgingsplikten og føre byrdene over på den andre av foreldrene eller det offentlige.

Anonymous poster hash: ca73e...e9f
  • Liker 3
Skrevet

Tull og tøys. Nav kan skjønnsfastsette inntekten til far til hva han ville tjent i en 80% stilling passende til utdanning/ansiennitet. Om far velger å bli student eller sier opp jobben for å starte bedrift slipper han ikke automatisk unna å forsørge barnet sitt....

At foreldrene har plikt til å forsørge sine barn, medfører at de innen rimelighetens grenser har plikt til å innrette seg slik at de er i stand til å oppfylle forsørgingsplikten. Dersom inntekten er lavere enn det som med rimelighet må kunne forventes, skal den fastsettes skjønnsmessig. Foreldrene står i utgangspunktet fritt til å innrette seg slik de måtte ønske, men det er ikke uten videre gitt at de med sine valg kan fri seg fra den lovbestemte forsørgingsplikten og føre byrdene over på den andre av foreldrene eller det offentlige.

Anonymous poster hash: ca73e...e9f

Jeg har gjort et ENORMT feilgrep ved å få barn med en mann som BÅDE har startet firma og heller IKKE har videregående!! blæææææ

Skrevet

Så man kan med andre ord kun starte opp firma for å slippe å betale for avkommet???=?

Hallo. Man starter ikke firma for å slippe å betale barnebidrag. Om han har startet et reelt firma som han forsøker å bygge opp til et levebrød så er jo ikke det for å slippe unna bidraget.

Skrevet

Starter han ett AS så er han å regne som ansatt- er det ett enkeltmannsforetak så er han privat ansvarlig.

og jo.. mange som gjør det for å unndra seg barnebidrag..for da kan man nemlig trikse med lønningene så mye man vil...og kommer det pålegg om lønns trekk er det bare bruke de som opptenningsmateriale..

Men altså, skal barnet slutte å spise, leve fordi far starter opp eget ?

Men nav kan gå inn å skjønnsligne, dersom han har firmabil og andre skattbare ytelser- men betaler han ikke så er det lite NAV kan gjøre..

Skrevet

Men altså, skal barnet slutte å spise, leve fordi far starter opp eget ?

Skal far slutte å spise og leve fordi han har fått barn med en dame som ikke har inntekt nok til å fø sitt eget barn?

Hva om det var mor som startet opp for å på sikt få et firma hun kunne ha som levebrød? Skulle hun gitt opp planen og drømmen fordi far ikke ville betale mer bidrag i oppstartsfasen?

Hva med nødvendig etterutdanning, omskolering, sabbatsår? Alle sånne ting skal være helt utfor rekkevidde straks man har bidragsplikt? Du snakker om dobbeltstandarder.

Skrevet

Det er nok av BY-er der ute som ikke tar ut lønn for å ikke betale bidrag.

Det er likevel ikke det samme som å ikke ta ut lønn i en oppstartsfase.

Skrevet

Ta det gjennom NAV. Så skriver du at du ber om at inntekten skjønnsfastsettes. Da blir inntekten til far satt til 80 % av det han burde kunne tjene utfra alder og utdannelse.

Og ja vært gjennom samme selv, der far startet firma for å slippe unna barnebidrag. Men det feilet i den planen.

Starter man eget firma så er det lite i starten, men da får man passe på å ha inntekt ved siden av en periode. Utgifter forsvinner ikke bare fordi man vil starte eget. Hus og barn koster like mye, og jeg regner med at han fortsatt betaler husleie og.ikke har flyttet på gata ;-)

Anonymous poster hash: 26114...a44

Skrevet

Skal far slutte å spise og leve fordi han har fått barn med en dame som ikke har inntekt nok til å fø sitt eget barn?

Hva om det var mor som startet opp for å på sikt få et firma hun kunne ha som levebrød? Skulle hun gitt opp planen og drømmen fordi far ikke ville betale mer bidrag i oppstartsfasen?

Hva med nødvendig etterutdanning, omskolering, sabbatsår? Alle sånne ting skal være helt utfor rekkevidde straks man har bidragsplikt? Du snakker om dobbeltstandarder.

Straks man har barn så har man forpliktelser... om man er bidragsmottaker eller bidragsyter.. eller man bor sammen. Man er 2 om å lage barn, da bør man også være 2 om å forsørge barnet...

Den ene kan bare ikke, eller det burde ikke , overlate dette til den andre foreldren... ikke uten avtale!!

Tror faktisk i veldig mange tilfeller at det er omsorgspersonen, altså den som har daglige omsorgen som uansett drar det største lasset.

Folk glemmer bort at barnebidrag er til BARNA ikke til for å forsørge MOR!!..

• Liker 1
Skrevet

Ta det gjennom NAV. Så skriver du at du ber om at inntekten skjønnsfastsettes. Da blir inntekten til far satt til 80 % av det han burde kunne tjene utfra alder og utdannelse.

Og ja vært gjennom samme selv, der far startet firma for å slippe unna barnebidrag. Men det feilet i den planen.

Starter man eget firma så er det lite i starten, men da får man passe på å ha inntekt ved siden av en periode. Utgifter forsvinner ikke bare fordi man vil starte eget. Hus og barn koster like mye, og jeg regner med at han fortsatt betaler husleie og.ikke har flyttet på gata ;-)

Men om far bare tar ut akkurat nok lønn til å forsørge seg selv... så er det jo ikke penger igjen til å forsørge andre, NAV eller bidragsmottaker kan jo ikke kaste han på gaten eller?

Hjelper ikke at NAV skjønnsligner, når han pr definisjon ikke har penger til å betale dette!

• Liker 2
Skrevet

Men om far bare tar ut akkurat nok lønn til å forsørge seg selv... så er det jo ikke penger igjen til å forsørge andre, NAV eller bidragsmottaker kan jo ikke kaste han på gaten eller?

Hjelper ikke at NAV skjønnsligner, når han pr definisjon ikke har penger til å betale dette!

Som det nevnes over her, har man satt barn til verden får man passe på å ha inntekt slik at man kan forsørge den. Dette gjelder begge foreldre uansett samlivsform.

Faktisk så er det slik at begge foreldre skal være med på å forsørge sine barn. Da kan man ikke plutselig bare slutte i en jobb for å starte firma, ta et sabbatsår eller annet som ikke fører til inntekt en periode og regne med å slippe unna.

Og den tid NAV skjønnsfastsetter inntekten så opparbeider den bidragspliktige seg gjeld.

Skrevet (endret)

Og nei, han må ikke etterbetale bidrag når han får seg ordentlig inntekt. Skulle bare mangle. Nå er han i oppstartsfasen, og den kan vare opptil flere år. Er han heldig så går det godt nok til at han lever av det. Anonymous poster hash: d940c...d09

Haha, du tror man slipper unna NAV så lett? Tydelig at du ikke vet hva du snakker om.

Endret av Lincoln
Skrevet

Eh? Fått barn med ei dame som ikke har nok inntekt til å fø sitt eget barn? Det er da hans barn også! Hun kan umulig ha laget dette barnet på egenhånd. Blir helt himmelfallen over hvor egoistiske og selvsentrerte en del foreldre er. Fedre som gjør alt de kan for å slippe unna å betale barnebidrag for en unge de selv har vært med å lage og mødre som bare flytter med ungene etter eget forgodtbefinnende. Har man fått unger så skal ungen komme FØRST og man må slutte og oppføre seg som egoistiske bortskjemte drittunger!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Haha, du tror man slipper unna NAV så lett? Tydelig at du ikke vet hva du snakker om.

Nei, jeg vet at NAV er den spanske inkvisisjonen og at de om nødvendig går over lik for å kreve inn bidrag. Jeg vet mer om NAV enn jeg skulle ønske, og det tror jeg du ville ha skjønt om du hadde sett andre av mine innlegg i denne seksjonen.

Men har du egne erfaringer med oppstartsfase og bidrag? Hadde vært interessant å høre de.

Endret av Løvetanten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...