Gå til innhold

Hvordan blir livet/ økonomien til en nav snylter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt fordi en bekjent av meg er bruker på nav. Han har en diagnose, men ikke en slik diagnose at han ikke kan jobbe. Han foretrekker rett og slett å sitte inne å spille dataspill. Han skryter av at han er smart og kan lure systemet, allikevel er han alltid blakk så han får nok minstesatsen av nav, men det dekker allikevel leia og mat ellers tror jeg han har en kjæreste som sikkert betaler en del.

Jeg vet han har et barn også fra tidligere, men uten jobb betaler han sikkert ingenting den veien. Bygger dette seg opp som gjeld da? I så fall hva er egentlig vitsen om han aldri får seg jobb? Så vidt jeg vet har han aldri jobbet, foreslår de noe sånt setter han seg på bakbena og skylder på en gammel add diagnose han fikk på barneskolen.

Jeg har prøvd så smått å motivere han til jobb, men det er litt vanskelig da han ikke ser fordelen med å jobbe.. Hadde han bodd i usa eller et land man faktisk MÅ jobbe for å kunne leve ville han nok hatt en jobb, men føler at siden han ikke må det for å ha tak over hodet og mat på bordet så er det akseptabelt å leve som han gjør nå. Jeg får jo heller ikke motivert han til å jobbe når han ikke trenger mer enn han får.

Forslag, tanker, ideer?

Anonymous poster hash: 81051...97c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rapporter han til NAV. Eneste riktige å gjøre. Har han en gyldig grunn for å være utenfor jobb vil det ikke skade han.

• Liker 5
Skrevet

Rapporter han til NAV. Eneste riktige å gjøre. Har han en gyldig grunn for å være utenfor jobb vil det ikke skade han.

Regner med at saksbehandler er klar over at han er i stand til å jobbe, men hva gjør man? Er da ingen som ikke jobber og ikke har krav på noe.. I følge han går han bare til nav med underskrevet leiekontrakt og en kontoutskrift som viser at han ikke har mulighet til å betale, og nav dekker.. Han lever ikke noe liv i luksus, men tipper han får rundt 7-8000 i måneden og dette går til leie, mat, etc. Venner mister han i fleng siden han låner penger uten å betale tilbake, men så skaffer han seg på forunderlig vis lett nye.

Skrevet

Regner med at saksbehandler er klar over at han er i stand til å jobbe, men hva gjør man? Er da ingen som ikke jobber og ikke har krav på noe.. I følge han går han bare til nav med underskrevet leiekontrakt og en kontoutskrift som viser at han ikke har mulighet til å betale, og nav dekker.. Han lever ikke noe liv i luksus, men tipper han får rundt 7-8000 i måneden og dette går til leie, mat, etc. Venner mister han i fleng siden han låner penger uten å betale tilbake, men så skaffer han seg på forunderlig vis lett nye.

Det er i tilfellet hårreisende at NAV fortsetter å gi penger til noen som dette. Burde ikke gis støtte til folk som ikke gidder.

• Liker 3
Skrevet

Det er i tilfellet hårreisende at NAV fortsetter å gi penger til noen som dette. Burde ikke gis støtte til folk som ikke gidder.

Helt enig med deg, men ingen som sulter ihjel i Norge, og ingen som drar han "kicking and screaming" til jobb. Så lenge han har nettverk rundt seg klarer han seg fint på minstesatsen.

Skrevet

er du helt 100% sikker på at han faktisk ikke har en diagnose som gjør at han ikke klarer å jobbe?

det at han sitter inne å spiller betyr jo ikke automatisk at han ikke har en diagnose.

Anonymous poster hash: 17484...c47
  • Liker 3
Skrevet

er du helt 100% sikker på at han faktisk ikke har en diagnose som gjør at han ikke klarer å jobbe?

det at han sitter inne å spiller betyr jo ikke automatisk at han ikke har en diagnose.

Jeg skrev i åpningsinnlegget at han har en diagnose for add, han er ikke problemfri i den forstand, men han er ikke ute av stand til å jobbe.

Skrevet

Men det kan jo hende han har andre problemer også? som du ikke vet om.

• Liker 3
Skrevet

Det er feil at NAV ikke setter krav. Får man støtte av NAV og ikke kan jobbe, må man dokumentere fra lege at man ikke kan.. Er man jobb dyktig settes det krav om å søke jobber (som man må dokumentere) eller få tettere oppfølging av folk i systemet.

Hvordan vet du at han er i stand til å jobbe? Det kan være han ikke serverer deg sin sykehistorie.Er så lei av folk som serverer snylte historier, nå de ikke har alle fakta om vedkommenes situasjon eller vet hvordan NAV jobber.

Anonymous poster hash: 58dfe...746
  • Liker 4
Skrevet

Jeg skrev i åpningsinnlegget at han har en diagnose for add, han er ikke problemfri i den forstand, men han er ikke ute av stand til å jobbe.

Hvordan kan du vite det? Begynner å blir litt lei alle disse trådene om NAV som blir poset av mennesker som tro de vet alt om hva som foregår i livet til andre.Hva skjer med å passe på seg selv og sitt eget liv?

Skrevet

Hvordan kan du vite det? Begynner å blir litt lei alle disse trådene om NAV som blir poset av mennesker som tro de vet alt om hva som foregår i livet til andre.Hva skjer med å passe på seg selv og sitt eget liv?

Hvorfor tror du jeg skriver denne tråden uten å vite en dritt? Legger ikke ut alt for at ikke jeg eller han skal bli gjenkjent.

Til ab over: nav setter krav ja, men hva skjer når man ikke oppfyller disse? Han får ikke akkurat mye, men nok til å leve..

Skrevet

Høres ut som vedkommende får sosialhjelp? Er OK om TS vet hva slags støtte det er snakk om, AAP er en stønad man stort sett må yte for å få, mens sosialhjelp (tror jeg) ikke følger med noen krav.

Skrevet

Hvorfor tror du jeg skriver denne tråden uten å vite en dritt? Legger ikke ut alt for at ikke jeg eller han skal bli gjenkjent.

Til ab over: nav setter krav ja, men hva skjer når man ikke oppfyller disse? Han får ikke akkurat mye, men nok til å leve..

ab'n du svarte nå sa jo at nav SETTER krav.

Skrevet

Sa ikke at du ikke visste en dritt.Les svaret mitt ordentlig før du hisser seg så opp.Jeg sa at det er ikke sikkert du vet alt.

Skrevet

Det er ingen krav for å motta sosialhjelp, som det virker som om vennen din får. Ingen i Norge skal sulte eller leve på gata, så alle har krav på sosialhjelp dersom det er nødvendig. For andre ytelser, eks AAP, er det store krav om både dokumentasjon og aktivitet.

Anonymous poster hash: 5e494...2b5
  • Liker 2
Skrevet

Sosialkontoret KAN stille krav, men de er også i dialog med bruker om bruker er i stand til det.

Skrevet

Enda en som tror dem vet alt. TS du vet ikke om "vennen" har flere diagnoser. Ikke alt som synes på kroppen.

Nav stiller krav,samme for sosialkontoret vel ? (heter det fortsatt det? )

Skrevet

Høres ut som nevøen min det. Bortsett fra det med ungen da.

Vi i familien vet ikke om noen diagnose der, men jeg har sagt at det for alt vi vet kan være en diagnose som gjør at han ikke kan jobbe.

Nå har denne nevøen min foreløbig Nava i ca 10 år, fra han var 18. Om han nå får sosialhjelp eller hva han får vet jeg ikke.

Innimellom hender det at han prøver seg på en jobb, å stort sett går det ikke mer enn 2-3 dager før han slutter å møte opp.Grunnen er alltid at sjefen ikke er helt god osv i den gata der.

Jeg tenker at selv om Nav eller sosialen stiller krav til sånne som han, hva gjør de når klientene gjør som min nevø? De kan vel ikke nekte en person penger? Sånne som min nevø vet nok å sno seg i systemet siden han holder på som han gjør.

Anonymous poster hash: b16f8...6fc
Skrevet

bare tenk på pensjonen hans... minstepensjonist er ikke fett asså. Og han får heller ikke reise utenlands uten å måtte søke, for han kan miste navstøtte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...